Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Yontheke

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 10:31

Ik hoop het ook. Gelukkig volg ik vaak mijn eigen gevoel en niet altijd blindelings de raad van de dierenartsen. Ik ben al blij dat ik hem dus niet effectief heb laten behandelen. Dat was gewoon geld weggooien geweest.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 10:32

Yontheke schreef:
Ik kan niet meer volgen met op iedereen te reageren :)

Ik zag interessante feiten over hooi verschijnen. Handig om te weten allemaal. Mijn boer heeft zijn eerste snede ook erg laat gemaaid en daar is zulk goed hooi vanaf gekomen dat hij dit jaar dus ook de prijs omhoog laat gaan :) Mijn man heeft de pakken mee helpen opladen van het land.

Ik heb wel goed nieuws. Waar ik 3 weken geleden nog moest melden dat ik mijn paard in zou laten slapen is mijn mirakelpaard er weer bovenop. Hij staat nu al meer dan een week zonder pijnstilling en laat niets meer merken. Geen reactie meer op het zadel, geen plashouding meer als ik er op ga zitten.
Heb er maandagavond even opgezeten en stap, draf, galop op beide kanten en dan voelde na 9 weken niet eens zo beroerd. Ook zijn linkervoorvoet houdt het op de moment redelijk goed.

We denken nu dat het toch een spierscheur of een verrekking van de spieraanhechtingen geweest moet zijn. Daarvoor staat een genezing van 6 - 12 weken. Het plan is om hem nu nog 2,5 week rust te geven zodat hij de 12 weken gehad heeft en daarna toch maar gewoon weer op te pakken.

Dat is fijn nieuws Yontheke!

Mijn paard heeft recent met een spierscheur in de schouder gekwakkeld, pas na 6 maanden revalidatie en wat DA-bezoeken zat ik er weer op, kan soms lang duren.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 10:34

We weten uiteraard niet 100% zeker wat het is. Een verrekking, een scheur, een kneuzing. Kan natuurlijk vanalles zijn. Artrose durven we nu wel redelijk uit te sluiten.
Ach, we zien wel weer. Ik zet hem voorlopig nog wel terug 2 weken op halve zakjes buut per dag zodat de onsteking/kapselprobleem in zijn voorvoet wel onder controle blijft.

We denken ook om eventueel na deze 2 weken met hem te gaan zwemmen. Mijn instructrice/DA van thuis zijn pro. De dierenartse op de kliniek is tegen. Zij gelooft daar zo niet in.

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 10:35

Wat een goed nieuws Yontheke!!
Super om te lezen dat het beter gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 11:08

Fijn nieuws om te lezen Yontheke!

Lekker rustig opbouwen straks.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 11:11

Fijn Yontheke, hopelijk blijft het zo goed!!

Ik heb gisteren ook voor de eerste keer terug gereden, na een week of 4a5. Wel om betere redenen.
Vandaag even longeren en vrijdag even naar de manege als het niet te heet is.

Zaterdagochtend pikken we een pak weidepalen op, die gaan we dan ergens zetten tussen het plaatsen van de stal en het uitgraven van de paddockjes, dan kunnen de paardjes komen en dan kan ik het bos in. *\o/*

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 11:46

Wij hebben trouwens de Granuflex staltegels besteld bij Bos Rubber en gaan ze dit weekend in de stal plaatsen.
Kan trouwens niets dan goeds zeggen over Bos Rubber. Fijne mensen aan de telefoon en een super service. Gisteren iets na de middag de tegels besteld en ze zijn nu al geleverd.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 13:05

Dat is fijn Yontheke...kun je in weekend meteen aan de slag.Zou goed weer blijven met lagere temp,fijn werkweer :j

Kirr...als de paarden eenmaal staan schiet het al lekker op...even doorbuffelen nog :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 14:08

@yontheke: dat is fijn nieuws van je paard. Super !!
Ik heb ook granuflex met noppen op stal eentje helemaal en de ander stroken naast de HIT-matras). En een paar in de schuilstal. Prima spul.
Ik meen dat ik ze bij Divoza vandaan had toentertijd.

WhatsUpJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 19:04

Ow wauw Yontheke, wat een super fijn nieuws van je paard! Over zwemmen heb ik regelmatig goede verhalen gehoord, je kunt het altijd proberen toch? Ik hoop dat hij gauw opknapt!

Wat hooi betreft: ik voer hier aan een KWPN'er, shet en draver 2 soorten graszaadhooi (engels raaigras en veldbeemt), omdat vooral de eerste twee groeien van de lucht. Ik geeft ze daarnaast weidehooi wat hier bij een lokale schapenboer vandaan komt, hij heeft altijd heel mooi spul (1e snede) in mooie pakjes voor een fijn prijsje. Hier krijgen ze niet zo veel van, dat is namelijk best rijk, maar in combinatie met het graszaadhooi gaat het prima.

Hoe denken jullie over wortel-/wegenbouwdoek onder je bak/paddock? Ik hoor er slechte verhalen over, omdat het dicht kan gaan zitten door de zandkorrels. Hier adviseert iemand om landbouwplastic te gebruiken. Wat hebben jullie in je bak liggen?

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 19:12

Ik heb geen aangelegde bak,zit op zandgrond hier dus kan je helaas niet helpen

Liseef

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 20:48

Wat een leuk topic! Mag ik hier ook een beetje meekletsen? Ik zie dat het topic erg hard gaat, dus ik kan het niet allemaal bijhouden ben ik bang, maargoed :P

Sinds een jaartje hebben wij de paarden aan huis. Daarvoor 10 jaar lang op pensionstallen in de randstad gestaan, maar na de verhuizing konden de paardjes lekker bij ons wonen! :) We zijn hard bezig met dingen opknappen steeds, echt heel leuk om alles steeds praktischer en mooier te zien worden.

Yontheke: Heel fijn om te lezen dat het zoveel beter gaat met je paard!

Simone0308: De bak die we hier hebben lag er al en is goed gedraineerd en altijd droog, maar ik weet niet zeker of hiervoor worteldoek gebruikt is. Op een pensionstalletje waar ik stond waar worteldoek werd gebruikt, was mijn ervaring wel positief. In elk geval was het bakje (bijna) altijd droog, ook na best veel regen, dus die leek niet verstopt ofzo. Op een ander stalletje die ik voorbij heb zien komen kwam het doek naar boven, die stak ook boven de grond uit. En die was na weinig regen al nat. Dus mijn ervaringen zijn in elk geval wisselend.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 22:48

Ik.heb hooi gehaald bij een fouragehandelaar..het komt uit duitsland..ruikt erg fijn de paarden eten met smaak..mooi stekelig hooi..maar zoals in mijn topic ook weer voor mij onbekende plantjes met dito peultjes gevonden... ;( en dan word ik weer bang.....misschien iemand hier die ze herkent?

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 06:54

Kom maar op met die foto's...

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 08:23

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 08:57

Hmmm...lastig hoor.Kan later vandaag wel even foto's van de brempeulen nemen en kijken hoe zaad eruitziet...lijkt mij dat deze het niet zijn.

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 09:00

Geen idee.

Mijn ervaring met worteldoek is dat je er alleen op moet rijden. Longeren als ze geen grote gaten trappen bij afzetten (en daarna weer direct netjes vlak maken) en nooit los in de bak. Dan bleef het goed liggen.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 11:06

:wave: weer terug van vakantie.
Heerlijk weekje gehad aan de Chiemsee, onder Munchen, gewoon even verstand op nul en met andere dingen bezig zijn.
Hadden we allemaal gewoon nodig.
Wel dagelijkse update van mijn zoon hoe de beesteboel het deed thuis, hij was niet mee.

Bij terug komst vond Blue me geen blik waardig :(:)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 11:13

@spatter: lol, hij had je gemist en toont het op die manier :)
Lekker even de batterij opgeladen dus :D

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 11:23

Ik vermoed dat hij me niet meer zo vertrouwd.
Hij wordt natuurlijk al 2 maanden door anderen gevoerd en als ik in beeld kom verdwijnen er kudde genoten :\

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 11:24

Welkom terug spatter! Hoe is het met je voet? Blue wil volgende keer gewoon mee :D

Welkom nieuwelingen ook nog

Die peultjes herken ik niet.
Graszaadhooi, mijn dierenarts raadt aan daar altijd supplementen bij de te voeren omdat het ook aan vitaminen en mineralen een stuk armer zou zijn. Ik had het erover met haar vanwege mijn ruin die wat dikkig is/was, maar omdat ik ook jonge dieren heb lopen en een fokmerrie raadde ze me het af om op graszaadhooi te gaan.

Gelukkig inmiddels niet meer nodig, ik ben meneer fanatiek gaan rijden, en dat maakt enorm veel verschil. Hij kwam hier eind december nog helemaal groen aan en was best wel een lompe panische koe. Maar nu is hij zo braaf, en vooral ook vol vertrouwen, echt heerlijk!! Ben helemaal wijs met hem, en als hij als anti-water paard wat me met afspuiten al 3 halsters heeft gekocht ook nog zonder pardon het water inloopt op buitenrit, dan pakt ie me al helemaal in :D

Afbeelding

Mijn merrie is ook een bizar iets. Ze is 15, voor een Tinker best al op leeftijd, en al ruim een jaar wat aan het kwakkelen met haar gezondheid; last van diastase, zware koliek (dubbele entrapment), hoefbevangen, last vd luchtwegen en tal van kleine dingen. Ook gewoon erg in zichzelf gekeerd en "ach boeiend" instelling. Nu was ze drachtig en loopt nu met veulen, dus ik deed ook niet heel veel met r en als passief dominant geval, plus geimporteerd. Dus ik dacht dat de combinatie van al dat de oorzaak was, en had ik er stiekem al een beetje rekening mee gehouden dat ze nu wel verder af zou gaan takelen en met pensioen moest. Maar sinds een week is ze ineens een stuk vrolijker en alerter, komt ook vaker naar mij toe (heb me al paar keer vergist dat ik dacht dat haar jaarling-dochter eraan kwam en zij het bleek te zijn :+ ). Gisteren was ik met de jaarling wat aan het vrij werken in de weide, kwam ze even melden dat ze meedeed. Wilde ze best op commando in volledige vrijheid in draf achter me aan hollen. Dat is me nou nog nooit gebeurd, dat die vrijwillig in draf gaat alleen al, laat staan zonder halster of iets gewoon in de wei. Hoe het komt? Geen idee, ze loopt net als de vorige twee maanden gewoon in de wei met veulen. Sinds de bevangenheid in mei ook geen dierenarts meer nodig gehad, dus stiekem begin ik weer wat hoop te krijgen...

Veulen wordt trouwens ook wel erg leuk, hij was behoorlijk schuw, maar inmiddels komt hij er altijd aan en hij gaat echt niet opzij als er een ander paard aan komt _O-. Ben erg tevreden over hoe hij in elkaar zit, leuk getekend en precies het koppie van de moeder. Dat laatste, stiekem baal ik daarvan, in de zin van dat hij verkocht is. Ben zo weg van moeders hoofd, en dit is de enige van de 6 nakomelingen die niet het hoofd van de vader heeft. Toch wel leuk dat fokken, ben benieuwd of ik het uithou, 3 jaar zonder, pas over 4 jaar weer veulen(s) hier :(
Laatst bijgewerkt door Caily op 08-08-15 11:27, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 11:25

@spatter: 1x een appeltje en je bent weer in beeld hoor :D

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 11:41

Woensdag controle , hopelijk eindelijk bevrijd van mijn gips.

Caily ze blijven je verrassen, wel jammer dat juist dit veulen verkocht is

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 11:51

Spannend! Zal duimen voor je, zou wel lekker zijn. Nog even wat mobiliteit in de zomer ;)

Dit veulen verkopen is heel dubbel, ik vind m zo leuk, maar ik kan geen hengst houden waarvan ik de moeder en de zus ook heb. Hij heeft prachtig papier (hele afstamming is STER) dus ook wel potentie voor de hengstenkeuring. Een ruin heb ik al, met fokambitie is een tweede ruin (ipv een merrie) ook niet echt een optie, en ik zou hem eigenlijk niet durven ruinen denk ik :+ .

Ik heb een merrieveulen aangekocht, die halen we op tegelijk met dat we hem weg brengen, dat maakt het wel een beetje goed.

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-15 12:21

Even tussendoor, heb geen tijd om bij te lezen, maar omdat iemand ernaar vroeg: onze mesthoop van dakplaten is klaar:
Afbeelding (Let niet op de rommel die er nog in ligt, die moet natuurlijk nog weg ;)