[INFO] Slowfeeders

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 13:00

Maartje1990 schreef:
Josien_ schreef:
Heeft hier iemand de tip waar we grote stevige aanhangernetten voor een normale prijs kunnen kopen?
Wij doen deze om onze grote balen heen, maar willen graag een tweede gaan neerzetten. Echter veel netten zijn of heel duur of niet sterk genoeg.

Je wikt een aanhangernet of een stevig slowfeeder net?

Het maakt in principe niet uit waar het net origineel voor bedoelt is, zo lang het maar stevig is en niet geknoopt :) .
Wij gebruiken nu ook twee vierkante netten om om onze ronde balen te maken, eenzelfde systeem willen we graag weer. Maar ik heb het idee dat zodra ergens slowfeedernet bij staat het ineens 2x zo duur is.
De netter die we nu hebben hebben we destijds eens van marktplaats af geplukt.

Maartje1990

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 14:03

Tja ik weet dat de netten van paard eerlijk goede kwaliteit zijn, hoewel we de laatste keer slechte zgn baleinen er in hadden.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 16:49

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 16:05

Ik ben op zoek naar slowfeeders met maaswijdte 2x2cm of 2,5x2,5cm.
Ik kom enkel uit op die van Zeldenrust en zij heeft helaas een levertijd van pas over een maand...

Weet iemand anders iets? Mag ook tweedehands.

Teteltee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 19:06

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 19:53

Teteltee schreef:
https://www.paardeerlijk.nl/a-52628664/ ... escription

Edit: Ook uitverkocht zie ik nu maar volgens mij heeft Agradi ze ook.

Ah ja Thanks, deze had ik gezien. Maar ik was niet volledig zie ik nu in wat ik zoek.
Ik zoek slowfeeders die plat tegen de wand kunnen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 19:59

Net van Barefoot en zelf aan elkaar maken?

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 20:18

Ik ben niet zo handig haha. Maar zou het wel proberen, maar ook die zijn niet voorradig.

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 09:13

Stal_Fiore schreef:
Ik ben op zoek naar slowfeeders met maaswijdte 2x2cm of 2,5x2,5cm.
Ik kom enkel uit op die van Zeldenrust en zij heeft helaas een levertijd van pas over een maand...

Weet iemand anders iets? Mag ook tweedehands.

Ik ben helaas ook op zoek..

Wel een paar 'tassen' gevonden, maar niet grote netten.

Daannvd92

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 09:19

Bovenaan deze pagina wordt een Duitse site genoemd met deze maaswijdte.

Anders kom je idd uit op Zeldenrust, Shires hooinet of de Barefoot.
De laatste was hier helaas in no time kapot, niet eens te strak gespannen, dus ik houd het helaas toch maar op de Paardeerlijk 3cm (oudste gaat nu zeker al een jaar mee).

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 09:41

Ik ben niet zo handig. Voor de 2 of 2,5 mm zie ik alleen het zelf in elkaar zet-netten.
De kant en klare zijn niet in 2,5 mm

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 09:51

Daannvd92 schreef:

Die zijn maar 2mm dik qua touw. Dat is vergelijkbaar met de Barefoot netten. En moet je ook zelf in elkaar zetten. Huck heeft ze ook, daar is het touw 2,3mm dik. Maar ik heb er geen ervaring mee, zie dat alleen op de site staan.

Daannvd92

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 09:51

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 09:55

Daihyo schreef:
Daannvd92 schreef:

Die zijn maar 2mm dik qua touw. Dat is vergelijkbaar met de Barefoot netten. En moet je ook zelf in elkaar zetten. Huck heeft ze ook, daar is het touw 2,3mm dik. Maar ik heb er geen ervaring mee, zie dat alleen op de site staan.

Nouja helemaal vergelijkbaar is dat niet, want bij mij in de webshop zijn ze 3mm dik. Dus vergeleken met 2mm is dat toch de helft dikker :)

Helaas is 3mm het dikste dat ik destijds kon vinden, heb daarna niet meer heel intensief gezocht maar niks dikkers kunnen vinden.

Volgens mij was er wel ergens dikker kant-en-klaar net "extra strong" verkrijgbaar in slowfeeders van 25mm?

Helaas wordt het materiaal steeds dunner naarmate de maaswijdte kleiner wordt.
Als het bestond dan zou ik liefst 20mm maaswijdte willen bij 5mm dikte maarja dat is er gewoon niet zover ik weet.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 09:58

Ah, toch nog dikker. Dan zou ik aan die 2mm helemaal niet beginnen. Het is inderdaad dun. Maar ik vraag me ook af of nog dikker met zo'n kleine maas wel eerlijk is tegenover je paard :=

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 10:01

De little bit tassen zijn ook iets van 3cm gaten, maar de banden er tussen zijn flink dikker, hadden de paarden geen problemen mee (en mijn schapen nog minder). Deel van de uitdaging zal ook het hooi zijn wat er in zit, dat heb ik met die hayplay ball ook wel gehad (mooie bal hooi in de bal en er kwam dus niks uit).

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 10:45

Daihyo schreef:
Ah, toch nog dikker. Dan zou ik aan die 2mm helemaal niet beginnen. Het is inderdaad dun. Maar ik vraag me ook af of nog dikker met zo'n kleine maas wel eerlijk is tegenover je paard :=

Ik heb de 2 cm met dus de 3mm draad van barefoot gehad. Die sloopte mijn paarden in nooit time uit elkaar. Ik heb nu de 2,5 cm met 2,5mm draad van netze. Die zijn na 6 maanden nog heel. Deel zal idd wel minder frustratie zijn. Ze kunnen er net iets makkelijker mee overweg.

Overigens moet je dan wel zelf maken. Want ze hebben voor de gemaakte hooinetten vanaf 3 cm maas met 5mm dik draad.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 11:47

Ik maak ze sowieso al zelf. En heb ook 1 hooinet hangen met het net van Barefoot. Maar daar tegenover ook hooizakken met 5x5 maas en netten met 4,5x4,5 en 3x3 maas. Zo is er ook geen frustratie. Dus eigenlijk aanvullend: alleen maar 2x2cm maas netten vind ik niet eerlijk tegenover je paard. Ik heb het vooral hangen voor de laatste uurtjes als de rest leeg is. Voor ons werkt dat goed. Het net gaat ook al een tijdje mee. Maar mijn haflinger kan best frustratie-eten en zich uitleven op een net. Ik heb een tijdje meer 2x2 netten gehad, maar die waren ook snel gesloopt. Nu 1 groot net en dus andere netten en het overleeft wel.
Ik heb de 3x3 van de PaardEerlijk netten trouwens. Daar moeten ze ook echt wel moeite voor doen omdat het dik en stug draad is.
Kun je van die van Netze een proefstukje aanvragen? Ik ben wel benieuwd hoe dat dan is :j

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 13:05

Daihyo schreef:
Ik maak ze sowieso al zelf. En heb ook 1 hooinet hangen met het net van Barefoot. Maar daar tegenover ook hooizakken met 5x5 maas en netten met 4,5x4,5 en 3x3 maas. Zo is er ook geen frustratie. Dus eigenlijk aanvullend: alleen maar 2x2cm maas netten vind ik niet eerlijk tegenover je paard. Ik heb het vooral hangen voor de laatste uurtjes als de rest leeg is. Voor ons werkt dat goed. Het net gaat ook al een tijdje mee. Maar mijn haflinger kan best frustratie-eten en zich uitleven op een net. Ik heb een tijdje meer 2x2 netten gehad, maar die waren ook snel gesloopt. Nu 1 groot net en dus andere netten en het overleeft wel.
Ik heb de 3x3 van de PaardEerlijk netten trouwens. Daar moeten ze ook echt wel moeite voor doen omdat het dik en stug draad is.
Kun je van die van Netze een proefstukje aanvragen? Ik ben wel benieuwd hoe dat dan is :j

Ik weet niet of ze een proefstukje hebben, je kan ze mailen om het te vragen. Ik heb ze gekocht omdat een kennis hun netten gebruikte voor in een frame. Dus had ze al even bekeken van te voren.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 14:44

Ja netten met een grotere maaswijdte krijgen nu eenmaal minder mishandeling te verduren. Hooi gaat er makkelijker doorheen. De draaddikte is vaak dikker. Dus als je paarden met 25mm of meer nog prima uit de voeten kunnen dan zou ik altijd voor grotere mazen gaan :j

Echter als ze een beetje handig zijn, dan staan ze na een tijdje alweer hele plukken weg te malen uit 25mm netten en kan er een punt komen waarop je toch nog iets meer wilt slowen. En dan moet je toch "iets" :)

tantesam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 18:43

Mag ik jullie iets vragen over dubbele netten?
Ik heb mijn paard te koop staan en ben vandaag op haar evt nieuwe stal gaan kijken.
Ze voeren daar uit hele grote houten palletbakken, met een dubbel net.(2.5/3cm maas schat ik) Paarden moesten enorm hun best doen om paar sprietjes te pakken te krijgen. 'zielugh' of juist goed, want zo beter gewicht onder controle te houden?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 18:54

Tja, het ene paard zal zich in zijn lot schikken en geduldig bezig blijven om aan zijn eetbehoefte te voldoen, terwijl de ander boos zal worden en ongewenst gedrag gaan vertonen (kappen/schoppen/bijten in het net of zich 'uitleven' op zijn mede-paarden.)
Dan is het imo 'paardje pesten' en dan voer ik liever uit iets grovere netten.

tantesam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 21:23

Zo sta ik er ook in DubbelFun, wilde polsen of ik misschien te Penny-achtig ben.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 23:05

Had foto's van ons vulsysteem gemaakt voor iemand anders en wilde ze ook even hier delen. Is een vat met 4 schroeven die aan de buitenkant uitsteken. Binnenkant is vlak/glad zodat het net er niet achter blijft hangen wanneer je ze eruit haalt.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Galja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 21:42

Yep, door de jaren heen heb ik alle 335 pagina’s gelezen maar niet alles is blijven hangen :') dus toch even advies gevraagd:

Ik ben op zoek naar een slowfeeder hooinet voor mijn 2 Shetlanders waar een heel “klein” baaltje hooi in z’n geheel in past.

Ik kwam op deze uit: https://www.zeldenrusthaystack.nl/a-708 ... 2cm-koord/

Heeft iemand hier ervaring mee? Is 2x2 te doen of écht heel klein? En is de XXL echt nodig of zou een maatje kleiner ( goedkoper :Y) ) ook volstaan? En wat is fijner? Koord of de click versie?

Ik heb nu deze: https://www.agradi.nl/horka-slow-feeder-wit-l.htm en na enig aandringen past hier nét zo’n baaltje in maar hebben ze vrij snel ( lees:2, max 3 dagen) op. ( nu krijgen ze overigens een klein plakje per dag omdat ze ook gras hebben)

Door omstandigheden moet ik ze straks in de winter “per baal” gaan voeren omdat ik wil dat ze niet zonder komen te staan maar het zou fijn zijn als ze wat langer ermee zouden doen.