Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lynn_Nikita

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 22:12

En piptje in zijn nek? Lukt dat wel?

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 22:15

Ik heb hier credelio vlooien en teken pillen. Niet goedkoop, werkt wel heel goed en ze vinden ze vaak wel lekker en anders door wat lekker voer doen. 1x per maand een pil.

Als een bandje niet lukt zou ik zeker geen pipet proberen :+

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 22:24

Tijdens het kroelen snel een piper in de nek druppelen leek mij makkelijker dan een bandjes om doen om de nek doen waarbij ze vastgepakt moet worden dacht ik

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 22:26

Heel gaaf dat vliegend hert!! Maar snap wel dat je er even van schrikt.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 22:27

Pipetje hou ik in gedachten!

Mijn eigen katten hebben een bandje tegen teken en vlooien omdat we die pipetjes teveel gedoe vonden haha.

Maar goed we gaan even kijken wat lukt. Misschien wordt hij wat makker als ik hem wat vaker kan aaien etc.
Hij vreet iig als een malle want ik moet de bakjes vaker bijvullen dan voorheen :')

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 22:29

Is hij niet gechipt? Kunnen ze bij de dierenarts zo checken. Of misschien mag je het apparaat even lenen. Wie weet is iemand zijn geliefde poes al een tijdje kwijt :)

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 22:34

Van weekend weer hard gewerkt bij nieuwe huis. Stallen schoon gemaakt! Wat een klus! Was er gelukkig wel mooi weer voor.

Before (al wel x met hogedruk gespoten)
Afbeelding

After:
Afbeelding

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 22:36

Geen idee. Ik hoop hem tzt eens te kunnen vangen.
Had hem poos geleden al op de buurtapp gezet met foto maar niemand herkende hem.
Een van de buren een paar huizen verderop appte wel dat hij bij haar ook rondhing en dat ze vermoedde dat het een zwerver was, ongecastreerde kater.
Hij heeft bij ons het eten in de schuur ontdekt en lijkt daarom te blijven hangen.

Als het lukt wilt ik hem idd eens laten checken, zou het sneu vinden als hij wat mankeert.
Hij heeft iig wel al wat meegemaakt gezien zn halve staart.

Hebben jullie dat ook, dat als je aan vlooien denkt/je het erover hebt, je spontaan overal jeuk krijgt :')

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 22:37

@manzano: dat is er wel op vooruit gegaan :)

Ga er maar vanuit dat zwerfpoes vlooien heeft en een pipetje lijkt me ook makkelijker, zeker als poes wel van kroelen houdt.
En bij het idee krijg ik idd ook meteen jeuk :D

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 07:37

gaaf hoor manzano, ziet er super uit! je paardenzoektocht nog geslaagd?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 07:39

ziet er weer netjes uit. Hogedruk spuiten vind ik zo rustgevend en geeft echt voldoening, je ziet al het vuil zo verdwijnen

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 08:18

Lynn_Nikita schreef:
ziet er weer netjes uit. Hogedruk spuiten vind ik zo rustgevend en geeft echt voldoening, je ziet al het vuil zo verdwijnen

Nou hier moesten we echt met de hand aan de schrob. De spuit kwam er niet doorheen :=

@fokfanaat; nog niet geslaagd helaas.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 09:46

Een lekkere schone stal!

Succes met de zwerfkat en de vlooien. 'Snel' een pipet leeg knijpen tussen de vacht tijdens het aaien? :Y)

De kinderen hebben vakantie. *\o/* We blijven dit jaar thuis, want er is nog zat te doen hier.
Maar hier voelt het ook wel als vakantie.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gisteren naar het ziekenhuis geweest voor controle en longarts was heel positief. :D Maar drukte wel op m'n hart dat ik écht kalm aan moet doen.
Dat betekend toch nog meer hulp vragen van ouders/familie. En dat vind ik best wel eens lastig.
Ze helpen met liefde hoor, maar voel me dan zo nutteloos. Een soort last.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 10:13

@chasey: heerlijke foto's !
En er komt vast ook een tijd dat ze jou nodig hebben en dat doe je dan ook zonder twijfel, dus voel je niet bezwaard.

Hier de paddocks weer mestvrij en Jasmijn haar beentjes geborsteld... die zijn niet geschoren nl dus daar komt nog wel kriebelhaar af.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 11:25

Wat is dat genieten Chassey <3

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 11:26

Heerlijk chasey
En een beetje kalm aan dus :)

Manzano, flink gewerkt!

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 12:41

Wat een super plaatjes Chasey!! Zo hoef je ook niet op vakantie <3

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 12:43

Beginners vraagje:
Ik overweeg gehakseld koolzaadstro als strobedekking. Wil geen stro of vlas. Ben nu heel blij met zaagsel op m'n pensionstal, maar geloof dat de lokale boer dat niet wil qua afvoer.

Hebben jullie ervaring met gehakseld stro en welke dan? Zie ook verschillende versies rapsodie. Hoor het graag.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 12:49

Ik had eerst vlas en ben nu al jaren heel blij met strokorrel

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 12:50

Zaagsel of houtkrullen?? Wezenlijk verschil :)

Ik heb wel eens gehakseld tarwestro gehad voor de cavia's (de paarden eten alles wat geen houtkrul is) en dat was fluweelzacht spul; fijn voor de pootjes maar mijn hele kamer lag vol als ze een sprintje trokken :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 12:53

Heerlijk Chasey! Wie weet gaan wij naar aanleiding van jouw tip ook wel eens roosters door de poel leggen <3

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 13:10

Ik heb gehakseld stro gehad. Geen idee meer welke variant.
Maar toen de 2e pallet een grote stofzooi was nooit meer gekocht.
Maar als vlas of zaagsel niet mag zijn stro pallets ook nog een idee.

neetoch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 13:15

Ik gebruik gehakseld koolzaadstro al weer een jaar geloof ik Manzano.

Hiervoor van ellende vlas gebruiker, maar daar ben ik nooit fan van geweest (is te glad naar mijn zin als het vers is, sterker nog ik ging al rustig op mijn plaat bij opstrooien ervan dus vond dat doodeng met mijn reus met ataxie).

Op een gegeven moment over gegaan op gehakseld stro en ik heb hier de keuze uit tarwe en koolzaad stro. Tarwe eten ze te graag naar mijn zin, maar als er even geen koolzaad makkelijk te pakken is waar ik het koop, dan neem ik ook rustig tarwe (hussel ik het er wat meer door zeg maar).
Ik vind het ideaal spul; geen giga mestbult meer wat je met gewoon stro wel hebt, je ziet het ook heel snel verdwijnen in de bult zeg maar, neemt veel vocht op (zie geen verschil met vlas) en het uitmesten gaat hetzelfde als met vlas. Ik ben fan!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 13:21

Ik lees bij Lavor dat gehakseld tarwestro ook als bijvoeding voor koeien wordt gegeven, dus logisch dat paarden het ook graag eten. :)

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 13:41

Ik heb gehakseld tarwestro en koolzaadstro. Koolzaadstro neemt meer vocht op en tarwestro is zachter. Maar wij hebben verder ook vlas en gewoon stro (tarwe en gerst).

Strokorrels lukten hier niet. Mijn paarden hadden hooguit 2 dagen in de week een acceptabel bed. Verder stonden ze op 'brokken', omdat de korrels niet goed uit elkaar vielen en ik juist met alle nattigheid en kou toen niet nog meer water wilde toevoegen. Het gaf me niet minder afval dan vlas, was moeilijker uit te mesten en hielp niet tegen hoefzweren, dus toen was het experiment voor mij geen succes.

Vlas vind ik hier alleen vervelend als je geen onderlaag meer hebt (alles nieuw). Dan zit er geen systeem meer in en schuift het alle kanten op. Verder blijf ik er tevreden over.

Merrie en veulen staan op een onderlaag van vlas met een dikke bovenlaag van stro. Het stro geeft wel aanzienlijk meer afval, ruikt veel meer en houdt meer warmte vast (beduidend warmer in die stal, wat in de winter een voordeel kan zijn). Maar goed, voor een merrie met veulen doen wij het altijd zo.

Gehakseld koolzaadstro vind ik fijn met uitmesten en het neemt goed vocht op, maar ik vind het wel wat scherp soms. Gehakseld tarwestro is minder schoon, maar ligt wel lekkerder.

Hennep (hempbed, hemparade) hebben wij ook gebruikt en dat beviel ons ook wel. Houtkrullen heb ik alleen ervaring mee bij kennissen, waar ik mijn eerste pony kocht en we ook wel eens de paarden verzorgden in de vakantie. Door de ervaringen daar wilden we het zelf niet gebruiken. Ik vind het ook geen optie voor mijn paard met gevoeligheid voor hoefzweren.