[FOTO]Show je paddock paradise!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

PreHungaro

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 14:58

Ah kijk dat zijn de tips. Die verlies op verlies had ik ook opgevangen.
Dan toch maar eens aan de slag met draadverbinders.

Probeer altijd zoveel mogelijk omheining uit één stuk te laten bestaan maar soms is de rol op en kun je niet anders dan verbinden.

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 15:19

Ik trok bvb ook zelf handmatig de draden aan en had dan een tweede paar handen nodig om 'snel' de draadverbinders (want ik had er al wel, maar ik had OOK hier en daar knoopjes) toe te schroeven om de draden strak te krijgen. Zij gaven aan dat dat ook niet goed was voor je draad en dat je beter zo'n draadspanners kan gebruiken omdat die meeveren met de druk die op de draad staat. Ze hebben mijn palen ook gestut waar nodig door er een paal tegen te zetten en hebben me laten zien hoe die best geplaatst wordt.. Als ik hoor welke foutjes er allemaal in mijn omheining zaten... Oeps! Terwijl ik in feite écht wel een omheiningfreak ben hoor, alles moet strak, recht en vast staan. Ik hou niet van slappe draden en losse palen.

Bolletje29

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 15:37

Daihyo schreef:
Ik heb boor de binnenomheining een aparte stroomklok. Ik heb de weitjes met gronddraad verbonden en daar een klein apparaat met accu op gezet. Niet zwaar, maar genoeg om even te schrikken.

Ooh dit vind ik wel een goed idee, denk dat ik dat maar ga proberen. Binnendraad aparte stroomklok en verbinden met gronddraden en buiten laten zoals het is. Dan blijft er zeker voldoende stroom op.

HorsePhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 16:17

*meelezer komt even uit de stille-meeleesmodus*

Het beste is inderdaad om met draadverbinders te werken. Wij zijn op een deel van de buitenomheining (door gebrek aan draadverbinders) de draden beginnen knopen. Na een paar maanden ineens geen stroom meer op een bepaald deel van de omheining.
Op onderzoek gegaan en vast gesteld dat er geen stroom meer was na 1 geknoopt stuk. Door het te knopen was de verbinding blijkbaar niet optimaal waardoor de draad is beginnen te verbranden en hierdoor geen stroom meer kon doorvoeren.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 16:23

Wij hadden in nood geknoopt en daarna veel aangepakt met draadverbinders. Op sommige plekken geeft het nog vonken en knalletjes, maar heb ik even zo gelaten. Voor mijn gevoel schrikt dat de wolven ook extra af.

Bij de paden zijn we gewoon onder de grond gegaan. Niet diep, maar diep genoeg zeg maar. De honden wilden wel graven waar was gegraven, dus er eerst een rij stenen op gelegd.

Het verschilt wel per kwaliteit hoe de draden het doen. Buitenom hebben we bovenop wit/groen draad en dat is goedkope kwaliteit, maar had ik puur op d ekleur gekocht. Die heeft al 3x storing gehad en een kapot stukje.

De rest is allemaal het bekende bruin/oranje en dat is veel sterker en nog geen problemen mee gehad na 3,5jr

Wij draaien trouwens ook altijd rechtstreeks in de palen zonder voorboren.

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 17:23

Hier ook alles met koord verbinders en nergens knopen. Dat Gallagher Turboline bruine cord is echt belachelijk duurder geworden. Pak van 1000m had ik in november 2021 voor €270 en dat is nu €414! Gelukkig de laatste 2 rollen bij een Belgisch bedrijf kunnen bestellen voor €300. En hoop daar mee uit te komen :D

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 17:52

Ik heb voor mijn lint inderdaad lint verbinders. Ook omdat dit gewoon netter en strakker oogt. Helaas had ik bij lange na niet genoeg verbinders dus ook delen even met een tiewrapje bij elkaar gedaan zodat het tenminste vast zit :')

Maar op termijn ga ik die wel allemaal vervangen.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 10:10

Caily schreef:
Ik ben jaren geleden begonnen met draad verbinders en juist inmiddels aan het knopen. De stroom doet hier wat het moet doen en de buiten omheining meet ik geregeld en nooit problemen :o

Dit doen wij ook.
+ ik kan niks met draadverbinders omdat wij een flexibele omheining hebben. Die knoopjes zijn soms al lastig maar zo'n draadverbinder maakt verlengen en verkorten helemaal onmogelijk.

Nog steeds mega tevreden overigens met onze werkwijze. We kunnen echt zo makkelijk schakelen tussen formaten en plaatsen waar we ze laten grazen. Ergens te nat? werken we er gewoon omheen. Winter meer ruimte? ook makkelijk. Stuk afgegraasd en weer rust geven?

En nu er weer drijfmest gereden werd: half uurtje werk om alles op te ruimen (1ha) en we hebben weer een 'leeg' weiland waar je fatsoenlijk met een trekker kunt rondrijden.
Nu wachten we dus op regen en dan het winter graas/zomer hooi stuk laten doorzaaien* denk ik.

*doorzaaien doen wij met BG11 omdat deze stukken meeeer dan genoeg kruiden bevatten en we graag ook nog wat gras over houden :+

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 10:18

Ik begon met knopen en ben juist nu weer met verbinders aan de gang. Behalve op wat bovendraadjes waar geen stroom op staat. Het ziet er netter uit met dat dikke draad en het geleid inderdaad ook beter. Minder getik/geknetter.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 10:25

Ah dat maakt natuurlijk wel heel veel verschil. Wij hebben dunne draad. Die knoopjes zie je niet.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 11:15

Ja, die heb ik bovenlangs bij de weitjes. Of dun lint. Dan gaat knopen prima :j
Maar buitenom heb ik 40mm lint en dat dikke bruine Gallagher draad. En binnen ook met 2 (of 3, shetlander :roll: ) dikke draden. Dan werken de verbinders beter.
Ik heb nog wel op wat plekken knopen zitten, bij ingangen. Maar dat ziet er niet zo netjes uit.

Symke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 23:19

Zijn hier ook mensen die een bak met gaas eroverheen hebben en dat de paarden kunnen snoepen van wat door het gaas groeit?

Ik wil dat gaan maken maar met best klein gaas ivm mini en wil er geen hoefjes in vast...
Wat zou er dan kunnen groeien, moet wel door het gaas kunnen
Ben nog niet verder dan munt,.maar daar houden ze niet zo van dua als dat enige is , is het wat sneu.....

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 14:30

Ik had kruiden op de heuvel; munt, citroenmelisse, tijm, echinachea, salie en nog een paar. Ik had het niet verwacht, maar de salie was dus erg favoriet. De munt ging erg woekeren. Het leek wel of ze hun tanden hadden gepoetst als ze kwamen knuffelen na het eten ervan :)

Gister naar de boom haal dag geweest. Site deed het niet goed met invullen, dus we waren een beetje laat. Moesten daarvoor ook nog hooi halen.
Er was eigenlijk niks meer. Ze vroegen of ik had gereserveerd, maar je kan geen bomen reserveren. Was wel handig geweest.
Heb nu wat berken, maar ze lijken niet op berken? Of geen idee hoe die er jong uitzien weer. En nog 2 kornoelje.
Volgende keer zorg ik dat we de eerste zijn. Las wel dat ze op andere plekken in het land meer soorten bomen hadden dan hier.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 22:44

superpony schreef:
Ik had kruiden op de heuvel; munt, citroenmelisse, tijm, echinachea, salie en nog een paar. Ik had het niet verwacht, maar de salie was dus erg favoriet. De munt ging erg woekeren. Het leek wel of ze hun tanden hadden gepoetst als ze kwamen knuffelen na het eten ervan :)

Oh wat leuk! Heb je een foto van hoe dat er uitziet? Hier zijn ze gek op Citroenmelisse. Gaan ze ook lekker van ruiken.

Wij zijn megadruk geweest vandaag om zoveel mogelijk af te krijgen voor de natte periode aanbreekt. 5 karren vol wilgentakken gehaald en onze 40 meter takkenril volgestouwd. Wát een werk wat dat. Maar hij zit ramvol en is prachtig nu! De laatste meidoorntjes geplant. De haag opvullen is niet meer gelukt dus planten ingekuild en nog wat kleine klusjes gedaan. In dat opzicht klaar voor de regen.

De grote schuur is pas over 2 a 3 weken klaar dus voor de paarden is het even afzien de komende dagen. Mijn oudste krijgt een deken op want hij gaat echt niet blij worden van die nattigheid... :(:)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 14:02

Ik heb even gezocht, maar heb geen foto van toen het begroeit was. Die heuvel is weg, dus helaas zijn de kruiden ook verloren gegaan.

Ow, zie nu uitvergroot dat de plantjes er wel al staan heel klein....

Het was eerst zo met 4 vakken

Afbeelding

Nu is het zo en moeten er nog planten komen.

Afbeelding

Louise_vd5r

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 18:08

Blaze1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 20:59

Ben er net achtergekomen dat het perceel wat ik huur heel duidelijk te meten is in google maps. Hele nieuwe beelden want zelfs de schuilstal staat erop. Alleen de bestrating nog niet.

Het is 140 meter lang en 40 meter breed. De stroomvoorziening voor de binnendraad gaat dus een lengte van 260 meter moeten zijn. Maakt dit nog uit voor het type apparaat of is een heftigere klap ook meteen voor een langere afstand aan draad? Ben echt een leek op dit gebied :')

Mijn beide paarden hebben respect voor stroom dus ze hoeven geen heftige klap te krijgen maar kietelen is natuurlijk niet genoeg om geen gras te gaan eten :D

Mijn merrie heeft een trauma gehad voor stroomdraden zo erg dat je de draad van de wei open kon leggen (5 meter breed) en haar rond kon laten rennen maar ze durfde niet de wei uit te gaan. mijn andere paard is gevoelig met alles dus stroom vind ie helemaal niks.

Het beste is denk ik een apparaat met een zonnepaneel en misschien een accu. Ze zullen niet door hebben dat als de zon niet schijnt dat er geen stroom op staat maar als er een hele tijd niks op staat op sombere dagen gaan ze natuurlijk wel wat proberen misschien...

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 21:34

260 meter enkele draad of heb je 2 of 3 draden?
Hier erg tevreden met de gallagherS20. Solar paneel en oplaadbare batterij.

Blaze1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 21:48

Belker schreef:
260 meter enkele draad of heb je 2 of 3 draden?
Hier erg tevreden met de gallagherS20. Solar paneel en oplaadbare batterij.

Dankje voor je reactie! Ik heb maar 1 draad bij de binnendraden

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 22:50

superpony schreef:
Ik heb even gezocht, maar heb geen foto van toen het begroeit was. Die heuvel is weg, dus helaas zijn de kruiden ook verloren gegaan.

Ow, zie nu uitvergroot dat de plantjes er wel al staan heel klein....

Het was eerst zo met 4 vakken

[ [url=m/zKnzxa.jpg]Afbeelding[/url] ]

Nu is het zo en moeten er nog planten komen.

[ [url=m/HCAWHP.jpg]Afbeelding[/url] ]

Oh dat worden nog best forse planten. Wellicht ook een idee voor hier.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 10:10

Blaze1994 schreef:
Het beste is denk ik een apparaat met een zonnepaneel en misschien een accu. Ze zullen niet door hebben dat als de zon niet schijnt dat er geen stroom op staat maar als er een hele tijd niks op staat op sombere dagen gaan ze natuurlijk wel wat proberen misschien...

Ik heb meer meters op deze apparaten zitten. Een accu is een must. Kan niet zonder.
Het appartaat wat ik hier deelde doet het ook in de winter prima (bij 8h per dag aanstaan met makkelijk 400 meter draad er op óf met 160 meter schapengaas er op 24/7). Het is heel zeldzaam dat we de accu even aan de druppel lader moeten hangen. Zeg 1 keer per winter.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 10:27

Ik heb een stroomapparaat met zonnepaneel. Wel met een flinke klap omdat de buitenomheining er op staat met 4 draden (bij elkaar bijna 1km) . Maar je hebt ook goedkopere. Ik heb hem tot nu toe 1 dag uit gehad zodat hij op kon laden. Aan de lader had ook gekund, maar had geen zin om de accu er uit te halen. Maar verder werkt hij prima.
Ik heb de mijne via Agrishop: https://www.agrishop.nl/voss-farming-ap ... e-set.html
Deze heeft 2 standen. Een licht tik en een flinke klap (ik heb 'm gevoeld, pijnlijk) :+
Voor de binnenomheining waar je in jouw gevoel niet zo'n harde klap op hoeft is deze misschien ook wel interessant: https://www.agrishop.nl/voss-farming-su ... -accu.html

Symke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 11:33

Blaze1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 12:36

Daihyo schreef:
Ik heb een stroomapparaat met zonnepaneel. Wel met een flinke klap omdat de buitenomheining er op staat met 4 draden (bij elkaar bijna 1km) . Maar je hebt ook goedkopere. Ik heb hem tot nu toe 1 dag uit gehad zodat hij op kon laden. Aan de lader had ook gekund, maar had geen zin om de accu er uit te halen. Maar verder werkt hij prima.
Ik heb de mijne via Agrishop: https://www.agrishop.nl/voss-farming-ap ... e-set.html
Deze heeft 2 standen. Een licht tik en een flinke klap (ik heb 'm gevoeld, pijnlijk) :+
Voor de binnenomheining waar je in jouw gevoel niet zo'n harde klap op hoeft is deze misschien ook wel interessant: https://www.agrishop.nl/voss-farming-su ... -accu.html

Ik denk dat ik voor deze tweede ga. Ziet er simpel uit en makkelijk op te laden thuis of op stal. Het is voor mij prima als ik af en toe even de accu moet opladen (zolang dat geen dagen duurt natuurlijk) want ze gaan er dan toch niet meteen doorheen. Ze hebben eigenlijk altijd wel gras en anders ook 24/7 hooi dus dat andere gras is natuurlijk sappiger maar het niet waard om er doorheen te gaan. Het ging nu eigenlijk ook maanden goed zonder stroom terwijl ze wisten dat er geen stroom op stond. Zou wel zuur zijn als ze op een punt de klap niet meer erg vinden maar dat zien we dan wel weer. Bedankt voor het meedenken.

Blaze1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 14:40

Bolletje29 schreef:
Ik volg ook mee! Ik heb sinds kort een eigen stuk (gehuurde) wei waar ik stap voor stap ook een fijn plekje voor de paarden van mag maken *\o/*

Volgende week zetten we de track uit maar nu vroeg ik me nog af: hoe doen jullie dat met wel of geen stroom op de binnenomheining?
Ik was niet van plan de binnenomheining onder stroom te zetten. Paarden zijn niet gevoelig voor suikers of hoefbevangenheid dus het kan in principe geen kwaad als ze per ongeluk wat langer op het gras terechtkomen. Zijn er nog andere redenen waarom er wel stroom op zou moeten? Of kan ik het zo laten?

Ik heb het in eerste instantie geprobeerd zonder omdat ze beide respect hebben/hadden voor stroomdraden. Maar mijn merrie merkte dat ze met haar deken geen pijn had van de draad :+ dus na een paar keer was ik er wel klaar mee. Mijn binnendraad heb ik bewust gekozen dat ie snel breekt onder het motto liever draad stuk dan been stuk. Maar elke keer de boel weer herstellen was ik beu als 't mag kan je 'm verbinden met de buitendraad maar mocht bij mij niet. Zowel niet een hoge draad en ook geen draad onder de grond. Dus ik ga nu voor een apart apparaat op zonne-energie op advies van hier :)