Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 12:30

mentjuh schreef:
Hier mag je alleen een mestplek van beton hebben op een gierput. Al het vocht loopt dus de gierput in. In een hoek zit een gat naar beneden.
Tegen bodem verontreiniging.
Je kan ook serieus een boete krijgen als de mest op t gras ligt als hij te vol is.

Ow echt? Heeft iedereen een gierput onder de mestplaat? Wel ideaal voor al het vocht. Bij ons loopt het zo de paddock op. Vocht loopt uit alle kieren. Deze bak staat op de paddock, maar de vorige stond op straat.

Maar goed, ik heb gezegd dat het vloeistof dicht moest zijn, maar de eigenaar beweerde dat het niet hoeft omdat het buiten gebied is....Ook goed. Zelf wil ik dat niet.

Qua palen ligt het ook aan de soort palen en hoe je ze erin slaat. Persoonlijk vind ik bij voorboren dat ze dieper moeten en vaak minder stevig staan, dan als ze erin geslagen worden.

Thuis hadden we aan beide kanten dat de schutting om waaide. Daar hebben we cement in de grond erbij gestort en dat staat bij elke storm als ene huis. Misschien zou ik dat bij hoekpalen bijv weer doen.

Maartje_M

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 12:32

wij hebben zo'n tank ingegraven waar het in loopt
Vloeistofdicht moet overal, ook in het buitengebied inderdaad

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 12:35

Een mesttank? Hoe werkt dat dan?

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 12:48

Wij hebben op de buiten omheining palen van 2.50 staan met bekeart draad. Binnen omheiningen zijn 1.10of1.20 .daar maakthet niet zo uit als ze er is over gaan.Voor het draadhekwerk staat nog een prikpaal met stroom tegen het kontschuren in mijn omheining.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 12:49

sorry, tank is de verkeerde benaming maar kon even niet op het woord komen :') Wij hebben dus een IBC vat ingegravenwaar het mestbak gootje in leeg loopt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 12:52

Ah, die snap ik idd beter _O-

Ik ga me er vast eens in verdiepen. Iemand hier die het helemaal zelf heeft aangelegd op een plek waar nog geen paardenvoorzieningen aanwezig waren?

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 12:55

Ja, wij haha. Er stond een loods en dat was het :) Stallen er zelf ingezet, weide moest nog helemaal afgezet worden, lag nog geen waterleiding (alleen grondwater) etc..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 12:57

Oke... En hoe hebben jullie dat dan precies gedaan met de mestopslag?

Er staat al een gebouw met alle leidingen die wij in een later stadium gaan ombouwen tot stalgebouw.
Dus dat is al opgelost haha!

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 13:03

we hadden nog wat beton over van de stalvloer, dus daarmee hebben we een mestplaat gemaakt. Nu moet ik wel eerlijk bekennen dat ik heel slecht ben in het uitmesten van mijn buitenruimte :o Ze hebben een ruime paddock die ik af en toe sleep en ze mesten nauwelijks in stal dus heel veel mest ligt er niet op

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 13:04

Hmmmm....

Ik mest al jaren de weide/paddock uit en wil dit ook echt wel blijven doen dus er zou dan best wat mest vanaf komen geloof ik.
Misschien nog eens bij de buren informeren (koeienboeren).

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 13:32

Wij hebben gekozen voor 3 rijen bruin koord met houten palen (2 meter lang en 9cm diameter) om de 4 meter. Palen staan 1.25-1.30 boven de grond en dat bevalt goed.

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 13:40

Mijn mestplaat is groot (voormalig koeienbedrijf) en vloeistofdicht. Loopt niet in een put of zo. Zomers met warm weer droogt het weer in.
Als je niet veel paarden hebt (en bijvoorbeeld op weinig mest door strovezel ) dan kan het interessant zijn om een container neer te zetten en die af en toe te laten legen (als je het af laat voeren).

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 14:33

Robijntjah schreef:
Oke... En hoe hebben jullie dat dan precies gedaan met de mestopslag?

Er staat al een gebouw met alle leidingen die wij in een later stadium gaan ombouwen tot stalgebouw.
Dus dat is al opgelost haha!

ik heb nu betonplaten op de vloer en onderaan een hoge stoeprand en dan damwand
Straks aanhanger en die kiep ik leeg zodra ik de aanhanger nodig heb of die vol is bij een pensionstal/ hooileverancier

LdJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 14:39

Ik heb een container staan. Maar heb dan ook maar 2 pony's, dat gaat wellicht niet zo hard aan meer en/of grotere paarden.. Container wordt op afroep geleegd. Hopelijk binnen nu en een paar jaar de container over zien te nemen, dat scheelt alweer een hoop geld.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 14:57

Wie komt dat ibc vat dan legen Maartje? En hoe is dat gedaan? Dan moet de vocht toch naar 1 plek lopen.

Ik zou het ook nooit zo willen als bij ons, maar ja....Heb voor er een nieuwe bak kwam, heel goed gezegd dat het echt vloeistof dicht moest zijn. Ik wilde iets maken, maar er moest weer een container komen. Mijn man heeft gestraat en het staat op de paddock.

Wij hebben 1 shet, een d-pony en 2 quarters die 24/7 vrij rondlopen. Hebben wel vlas in de stallen die open staan, maar daar amper afval van. Ik heb ongeveer elke dag 1,5/2 kleine kruiwagens vol met mest.

Ergens is het wel krom, want de urine loopt overal de grond in en waar mensen niet uitmesten, gaat het ook weer de grond in uiteindelijk.

Onze oude, kleinere bak moest eerst om de 5 a 6 weken wel geleegd. Nu doen we er ruim 3 maanden mee. Is zo een lange, maar lage container. We hebben de mest wel tot heel hoog opgeschept.

Ik ken wel metsplaten die schuin naar achter lopen en dat scheelt enorm in de vocht die wegloopt anders voor je mestplaat. Of diepere. Die vind ik ook fijn, maar wel een beetje eng. Ben er weleens bijna in gevallen en weet ook een plek waar ze een hond kwijt waren, juist toen hij vol met vocht stond ook.....Was iets van 2 meter diep.

Of mensen die een container hebben laten ingraven. Alleen vertrouw ik dat niet helemaal. Als ze gaan roesten, zoals bij die van ons, loopt het vocht er toch overal uit.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 15:23

De richtlijn voor palen is 1/3e in de grond. Dus als je een paal wil van 2 meter boven de grond, koop je er een van 3 meter.

Onze palen zijn tussen de 180 en 200 cm, staan 120 cm boven de grond. Ze staan op 5 meter afstand, m.n. omdat dat goed uitkwam: de longeerbak is 15x15 en zit in de ene hoek, de rijbak is 20 x 45 en zit in de andere hoek. Er tussenin loopt een pad van 7 meter; we hadden nog een stukje van 2 meter over.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-19 15:43

Vroeg ik mij ook af superpony. En inderdaad krom.. Je hebt wel lekker weinig mest! Ik heb met een stro inloopstal 2 grote 180 liter kruiwagens met kop iedere dag :(

Zaterdag komt de loonwerker kijken voor locatie en grootte van de mestsilo zoals hij hem noemt. "Plaat is zonder muurtjes vrouwke". :D Enorme meevaller voor ons, het leeghalen van de weide heeft maar € 400 gekost. *\o/* *\o/* Hij heeft ons gematst en niks gerekend voor het afvoeren. Nou ik ben zo blij dat wij zelf niet hebben lopen vloeken en tieren met 40 jaar oude omheining incl. ingegroeid schapengaas.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 15:57

Ja, wij hebben vlas in de stallen, maar daar staan ze niet veel in. Ik pot al bijna 2jr op en dat blijft ondanks de inmiddels vele pakken op niveau.

Ze staan op onbeperkt hooi en dat is wat ik van hun aan mest eruit haal. Alleen als het regent, schep ik wat meer zand mee. En als ik wel de stallen moet doen, zoals laatst dat we daar hooi voerden, is dat 1 kruiwagen meer, maar wel licht spul. De vlas zie ik niet terug op de mesthoop.

We hebben ook wel regelmatig wat hooi afval, maar ook dat zakt wel weg.

Laatst kwam iemand voor rozen mest halen en heb ik zeil eraf gehaald en van achterste geschept en dat was al mooi aan het composteren.

Stro scheelt wel enorm veel, maar voorheen met stro liet ik ook veel liggen eigenlijk. Alleen het leeg scheppen eens in de zoveel tijd is enorm veel werk.......voor manlief :)

Fijn Selka, zulke mensen moet je koesteren. Kan je altijd weer eens wat vragen en weet je dat het toch allemaal niet te gek wordt.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 16:16

superpony schreef:
Wie komt dat ibc vat dan legen Maartje? En hoe is dat gedaan? Dan moet de vocht toch naar 1 plek lopen.

Zelf gedaan. Schuin af laten lopen naar een gootje en dan een buis of gootje naar de tank

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 19:28

Mijn buitenomheining is 1m50 hoog (palen 2m20 dacht ik) binnenomheining is 1m30 met koord (palen van 2m). Ik heb overal palen op 2,5 meter afstand staan, maar buitenomheining zit overal ook gaas rond tegen honden en daarom wou ik mn binnenomheining op dezelfde afstand voor het zicht. Binnenomheining ben ik nog bezig met zetten, maar wat er nu staat ben ik blij mee. Alleen nog even puzzelen met hoe hoog/laag de draad moet voor mn mini dat het gras er niet direct tegenaan groeit maar dat hij hem er ook niet onderdoor peert :')

Ik schap mijn paddock/wei altijd leeg. Vooral voor wormbesmetting, want ik heb niet superveel grond. Bewaar mijn mest in grote kuubkisten en heb een takel om ze op de kar te zetten om weg te brengen. Kan in principe een maand vooruit nu ze snachts op stal staan, maar ga meestal na 2 weken al legen want 4 weken aan mest in 1x moeten legen is geen pretje :') De meest courante mestcontainer bedrijven komen niet vaak hier in de buurt wat de prijs enorm opdreef, dus daarom maar op deze manier.

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 21:29

Gisteren hele tijd bij de paardjes gezeten terwijl ze aan het doezelen waren <3
Afbeelding

En vanochtend dit uitzicht <3
Afbeelding

Dat zijn wel echt de cadeautjes _/-\o_

Hier overigens de palen op ongeveer 5 a 6 meter staan. Langs de wegkant wil ik uiteindelijk een houten hek, maar eerst de basis maar eens op orde krijgen.

Vanmiddag samen met mijn moeder nog wat van de resten kuilplastic van de vorige bewoners uit de hoek van de wei getrokken (is afgezet voor de paarden) waar hun de balen hadden staan. Man man man man. Heb je al vijf lagen "afgepeld" en dan blijf je maar nieuwe lagen tegenkomen :') .

Wat doen jullie met dit plastic?? Denk dat ik het op enig moment maar naar de vuilstort moet gaan rijden, want het is zoveel :+

(Zelf voer ik alleen echt hooi)

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 21:36

Mijn beste investering tot nu toe is een goeie aanhanger. Ding is al zoveel gebruikt om spullen op te halen/weg te brengen.
Ik zou dat dus ook naar het stort brengen zodra je het er allemaal uit hebt, ben je er gelijk vanaf. Dat vind ik zelf altijd wel fijn.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 21:43

Folie deed ik eerst bij het plastic afval maar dat mag dus niet. Nu gaat het in de kliko en bij meer zou ik het meenemen naar de stort

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 21:55

Er zijn gemeentes waar ze landbouwplastic een of twee keer per jaar inzamelen. Wellicht bij jullie ook?

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 22:16

Wij verzamelen de mest op een aanhanger. Deze gaat wel iedere 6 dagen leeg...