Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ClaudiaHS

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 14:51

Ze doet het ook alleen met de voorbenen >;)
Achterbenen is ze wel braaf.
Dom blondje is het.
Heb al eens tegen de hoefsmid gezegd dat ie haar een tik moet geven maar dat doet hij dus niet haha.
Ik vind het dan ook lastig om haar om zo'n momebt een tik te verkopen want als de hoefsmid haar vast heeft en ze schrikt ligt hij er straks onder.
Dat moeten we ook niet hebben.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 14:56

Oh die van mij die stompt de Shire weleens als hij zijn volle gewicht op de smid laat hangen := Maar dan kijkt meneer echt zo suffig van "oh te zwaar?".

Gentleman is echt bang bij het vasthouden van zijn benen. De smid kan zijn been niet tussen zijn knieën doen. Dan gaat ie wandelen of hij komt omhoog. Zo heeft hij vroeger weleens een smid hoger laten praten en weggeslingerd := En toen ik hem net had mepte hij gericht snoeihard naar achteren. Meneer heeft hele snelle achterbenen.. daardoor wilde ze hem niet zonder verdoving doen. Ik ben mooi 2x per dag gaan oefenen met beentjes optillen etc.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 14:58

Die van mij zijn super braaf, zolang ze maar samen zijn :roll:

Wel heel hard een (nieuwe) hoefsmid nodig, meteen maar een berichtje gestuurd naar een random smid :Y)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 15:02

wat een drama met een smid, wat ben ik blij dat die van mij zo braaf zijn dan. Zelfs mijn moeilijke merrie is bij de smid een mak lammetje.
tandarts gaat bij allemaal ook zonder verdoving alleen die merrie moet ik dan het halster met die klem omdoen, de tandarts mag niet in haar buurt komen met dat ding in zijn handen en ook ik heb er moeite mee. Zodra die klem erin zit gaat alles prima

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 15:48

Melle is daarin tegen doodsbang voor de smid.
Die staat te snuiven en te trillen als een gek.
Maaaaar....hij is wel braaf.
Als de hoefsmid een keer met het karretje schuift dan wil hij nog wel eens opzij stappen maar meer ook niet.
Summer vind alles best maar die hou ik zelf ook bij met veilen dus die gaat hooguit 2x p.j echt naar de smid.
Amel blijft gewoon een lompe knol.
Hoefsmid komt vrijdag. Krijg net een appje van hem, dus ik ga eens testen met wat lekkers.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 17:23

Marinka is heel braaf bij de smid. Rosie moet nog even wennen. Die wilde met de achterbenen nog wel slaan. Ik had een nieuwe hoefsmid. Die dacht dat Rosie veel ouder was. Haha hij raakte al een beetje geïrriteerd. Toen ik vertelde dat ze 2 was begreep hij het en ging hij er anders mee om.

Marinka krijgt bij de tandarts een soort verdoving . Dat doet ze standaard.

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 18:25

Zijn er hier bokkers rondom Breda? Waar halen jullie bodembedekking/hooi/voeder? Ben stilaan aan het rondkijken naar adressen en daarbij schelen persoonlijke ervaringen toch wel vind ik :) Mag via PB!

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 20:10

Ik. Ik haal hooi in Werkendam en Almkerk. Strooisel heb ik niet. Voer bestel ik via BioRon. Komen ze brengen.

greendragon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 21:19

Ik heb dit weekend de hoeven van mijn twee donderstenen even bijgewerkt. Mijn merrie is de laatste tijd steeds moeilijker. Ze werkt niet meer en komt dus ook minder in handen en dat begin ik te merken.... Ze vond hoefwerk nooit fijn en dat is de reden dat ik het zelf ben gaan bijhouden. Maar de laatste tijd trekt ze steeds haar voeten terug en dat is zo niet fijn.... Boos worden helpt 5 seconden... Dus dit weekend met voedselbeloning gewerkt, normaal niet mijn ding. Maar het hielp bij haar wel heel goed. Zij stond lekker te kauwen na de eerste hoef en ik snel een volgende hoef vijlen....

Toen dacht ik mijn shet ook te doen. Met een jaszak vlak bij zijn neus..... mhaa geen goed idee. Die stond dus alleen mijn jaszak te snuffelen en dan draait de rest van zijn lichaam alle kanten op. Geen land meer mee te bezeilen.... Volgende keer eerst de shet zonder snoepjes, dan de oma met snoepjes... Kijken hoe dat gaat.... al doende leert men....

Strooisel laat ik thuis bezorgen. Ik gebruik strokorrels dus ik bestel een pallet een paar dagen van te voren. Enige nadeel dat ze het erf niet op kunnen met de pallet vanwege een grindpad. Dus die pallet gaat zak voor zak in de kruiwagen naar de schuur... Ook een soort van fitness...
Waar ik bestel leveren ze volgens mij door heel NL...

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 22:43

Ik wilde vlas halen maar dat komt bij beide donderdag pas binnen. Jammer aangezien ik nauwelijks nog heb en donderdag ook weer moet werken.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 01:34

Bekappen doe ik zelf.
Voor ijzers laat ik de smid komen.

Ik zie elk stukje gedrag-activiteit als een goede training.
Wil ze allemaal zo prettig mogelijk maken in de omgang.
Trademark van IHS

MDWStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 01:52

Wat gaat het hier nog steeds hard!

Allebei mijn paarden zijn hartstikke braaf bij de hoefsmid. Fleur was eerst wat zenuwachtig, maar die wordt ook steeds relaxter. Ik vind het erg belangrijk dat ze goed te hanteren zijn.

Met strooisel en voer ben ik verwend :+ alles is sowieso al in huis vanwege de koeien en kalveren. Wij leveren ook wel een partij ingeseald hooi aan een paardenbedrijf hier in de buurt elk jaar. Zoveel zouden we toch niet opkrijgen.
Misschien is het een idee om bij boeren in de buurt te informeren laurievc?

Kalken ed zelfde verhaal. Ik denk er niet eens over na omdat het standaard werk is hier... er wordt ook mest uitgereden over het land. Zodra er weer mag worden uitgereden zal er wel een laagje op gaan. Na 2 weken kunnen ze het stuk dat wel weer op en is het over met het winterland van bijna 4 hectare. Aan de hectare hebben ze ook zat in de zomer. Vorig jaar hebben we het 3 x gemaaid vanwege de overvloed aan gras.

Taar_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 10:19

Vooral meelezer (en dank voor al die goede tips!!!)........

Maar dit wil ik even delen. Ik heb volgens mij het kleinste stukje grond van dit topic, ca. 800 m2, en nu hebben we het aangrenzende weiland van 9.000 m2 kunnen huren. Wat een ruimte voor mij twee kanjers. Dan kunnen ze lekker de hele dag op het land en misschien een deel eerst hooien? En alle ruimte voor een sprintje. Zo blij *\o/* :) ;) *D {:}

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 10:34

@Taartje ik heb ook maar een kleinstuk ook ongeveer 800. Ik heb er nu ook een wei bij kunnen krijgen. Heb ik me 17 jaar hard voor gemaakt. Helaas grensd het niet direct aan onze grond, maar ligt op 500 meter. Dus prima te doen. Maar blijf proberen om nog dichterbij. Het is allemaal pacht grond. Ik neem de wei binnenkort ingebruik. Erg benieuwd hoe het zich houdt met de paarden erop.

Taar_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 10:37

Kijk, nog meer blije mensen, gefeliciteerd kvulden!

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 11:27

Wauw 800meter :wow: dat is echt superklein.

Zetten jullie de paarden met zon en vorst in de wei? Ik twijfel. Ze kunnen door de vorst er eindelijk weer op maar vorst en zon geeft veel fructaan. Ze staan door al het weer al redelijk lang in de bak met hooi. Dilemma.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 11:33

Taar_tje, yaay! Wat een verbetering. Super tof :)

belle_boef, ze hebben vanochtend van mij allemaal een wei erbij gekregen. Staat weinig gras op maar is wel lekker gelijk. De rest is een maanlandschap..

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 11:37

Taar_tje schreef:
Vooral meelezer (en dank voor al die goede tips!!!)........

Maar dit wil ik even delen. Ik heb volgens mij het kleinste stukje grond van dit topic, ca. 800 m2, en nu hebben we het aangrenzende weiland van 9.000 m2 kunnen huren. Wat een ruimte voor mij twee kanjers. Dan kunnen ze lekker de hele dag op het land en misschien een deel eerst hooien? En alle ruimte voor een sprintje. Zo blij *\o/* :) ;) *D {:}

Fijn zoveel ruimte!!

Ik ga vanmiddag mn shet naar de kliniek brengen en morgen gaat ze door de CT scan.
Weet niet of ik het verteld had maar paar weken geleden trof ik dr aan met een pussende wond onder haar kin. Naar de kliniek gegaan voor foto's en het bleek een doorgebroken kieswortelontsteking.
2 weken AB gehad. Nu 2 weken gestopt en het is nog niet dicht en gisteren kwam er weer best wat pus uit.
Dus nu CT en dan wordt duidelijk wat de beste behandeling is.
Wel spannend met de algehele narcose!

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 11:42

Pff, ik snap dat dat spannend is Karin. Arm ding. :(:)
Wat fijn taartje! Heerlijk zo'n stuk erbij!

Ik overweeg ook om ze zo even op de wei te gooien, het is zo lang geleden dat ze er op hebben kunnen staan.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 11:51

Maar nog nooit bevangen paarden door een winterwei gekregen? Misschien maak ik me daar ook te druk over.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 11:58

Anders zet je ze er 2 of 3 uurtjes op.Kunnen ze hun energie toch kwijt.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 11:59

Beterschap voor je shet Karin!

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 12:15

@Karin sterkte met je shet

Hoe dat zit met fructaan snap ik nog niet goed. Vroeger keken we daar helemaal niet naar. Ook nog nooit een bevangen paard gehad. Nu groeit het gras toch niet.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 12:19

Belle boef, hier ook geen wei ivm fructaan hoor

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 12:27

belle_boef schreef:
Maar nog nooit bevangen paarden door een winterwei gekregen? Misschien maak ik me daar ook te druk over.

Hier vorig jaar accuut en zwaar bevangen door dit type weer.. wel weer goed gekomen maar wel een lange (dure haha) weg! Ik dacht dat mijn merrie afgemaakt moest worden maar gelukkig dacht de dierenarts daar anders over.

Ruin is er niet gevoelig voor. Allebei niet te dik en fit maar merrie wel een verleden van bevangenheid bij oude eigenaar.

Wat is het moooooooi buiten nu he? Wel bobbelig en hard.. beetje jammer want ik wilde gisteren de bak slepen maar het was nog net te nat. Nu harddddd!

Oh ja hallooo! :D