Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 11:37

Jady, wij slachten zelf kippen en konijnen om te eten.

Een varken mag je voor zover ik weet niet zelf slachten bij verkoop, hoe dat bij eigen gebruik ligt durf ik niet te zeggen. Maar om echt te slachten moet je wel zelf het knopje om kunnen zetten.

Verder denk ik dat alleen je eigen afval niet genoeg is om een varken van te laten leven en vette mesten. Normaal gesproken maak je toch alleen klaar wat je gebruikt.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 11:37

Klinkt goed, ohjajoh!

Sure lee, gaat t al beter met de pony?

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 11:39

Ik heb er zelf geen rechtstreekse ervaring mee. Maar mijn 2 buurmannen wel.
De ene houdt kippen, kalkoenen en varkens om te slachten. De andere is een gepensioneerde slachter, houdt zelf ook kippen om te slachten. Daarnaast zijn er ook wel eens koeien en kalfjes die daar noodslachting bij hem in de vriezer terecht komen. Veel jagers die everzwijnen en andere dingen schieten, komen ook bij hen terecht.
Ik krijg regelmatig vlees van hem. Heel andere smaak dan alles wat je in de winkel koopt.
Het idee staat me ook heel erg aan. Maar dat is toekomstmuziek.

Jadybabe

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 11:52

@ Palousa, voor het houden van een varken voor de slacht moet je een UBN nummer aanvragen. Hier in de buurt zit een ,in hoe verre je dat kan noemen, een diervriendelijke slager. Hahaha....slager gevonden nu nog een varken :)

Doe je dat slachten zelf van die kippen en konijnen?
De bedoeling zou hier ook zijn kippen te houden en als er kuikens komende hanen ook te laten slachten.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 12:09

Klinkt goed, Claudia +:)+

Mijn varkens zijn puur voor het plezier, heb wel een UBN nummer overigens, dat heeft niks met slachten te maken ;)

Zou het ook niet kunnen, m'n eigen dieren opeten :o
Dan moet je ook anders met ze omgaan...hier is het te vriendschappelijk over en weer.

Afbeelding

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 12:10

we hebben een dierenpension, werken dus aan huis en hebben ruimte genoeg, dus dat scheelt wel als je zoveel honden hebt :D

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 12:23

Klopt Shirley, je hebt voor het houden een UBN nr. nodig.

Het is voor mij wel eens het overdenken waard. Ze hebben ook een facebookpagina, Het groene varken. Je kan daar ook knuffelen, wandelen en koffie drienken met varkens :D

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 12:25

Eerst koffie en dan barbecue na? <<)

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 12:42

_O-

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 12:47

Mijn eigen dieren opeten zou ik niet kunnen.. Nu eet ik toch al nauwelijks vlees dus misschien ben ik ook geen goede graadmeter.

Fijn dat jullie langzamerhand dezelfde taal gaan spreken Ohjajoh! Maakt alles een stuk makkelijker! Haha

zoefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 13:41

Hmm klinkt ideaal zo'n varken maar....slachten en eten zal wel niet lukken. Stom want ik eet (helaas) wel vlees en dat xijn natuurlijk ook gewoon dieren (beetje struisvogelpolitiek) wat veel dieren hrbben jullie....hier 2 paarden en 1 hond (en 2 zwaluwnestjes)

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 13:44

Fijn Claudia dat ze beginnen te luisteren. Ik vind het ook zo leuk om je belevenissen te lezen... je schrijft zo leuk!

Hier vier paardjes, fulltime Job met 4 uur reistijd per dag en een klus huis. Ik vind het meer dan genoeg. Al zou ik op zich wel graag een hond willen. Maar ook weer werk en kans op Da kosten.... dus dat doen we nog maar even niet.

Nu met buut gaat het weer goed. Om half 3 foto's maken.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 13:45

succes sure lee

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 13:49

S6 Sure_lee...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 13:53

Duim voor Penny Shirley!

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 14:07

Sterkte sure lee! Ik duim vanaf mijn werk dat het mee valt.

Eigen dieren (laten) slachten en opeten no way! Vind de gedachte best mooi maar krijg een dier wat ik niet gekend heb al niet door mijn strot. Het vega leven bevalt prima!

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 14:16

Duimen draaien hier ook voor Penny!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 14:32

Meiden jullie gaan mij echt te snel.....
Las over een zieke hond? Veel sterkte. Ook iets over een zieke Penny? Ook sterkte.

Veel leuke beestjes!!!! Zou ik ook wel willen, maar werk teveel uren om goed voor ze te kunnen zorgen. Misschien later als ik groot ben.....

Nu 2 katten, 5 kippen, 3 paarden. Dat is op dit moment echt meer dan genoeg.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 14:35

Hier in de buurt kun je volgens mij wel een varken kopen die dan biologisch gehouden wordt en bij slacht krijg je het vlees. Zou eigenlijk eens uit moeten zoeken hoe dat werkt.
Zelf houden en slachten vind ik "mooi bedacht"maar zou ik niet kunnen. ben niet tegen slacht mijn paard is er ook geeindigd ipv inslapen, maar om zelf te eten gaat mij te ver.
Misschien dat het met een kip of varken wat je aanschaft met meteen al het idee om later op te eten anders zijn, al denk ik dat ik mij er stiekem toch aan ga hechten

Vegetarisch zijn kan/ wil ik niet, ik ben een echte vleeseter en groente ed eet ik omdat het moet maar vind het echt niet lekker

[***] dat zijn er toch ook al genoeg hoor, 10 dieren in totaal

Qua werk met verzorging heb ik geen moeite, maar met de dierenartsrekeningen nu wel. Zo 10/15 jaar amper een arts nodig en nu in korte tijd zovaak voor steeds een ander dier, dat is niet leuk meer.
Nu zijn 2 katten ook al 15 en 10 jaar oud en 1 paard van 21 leeft ook al in reservetijd met een blessure en artrose dus zal ik waarschijnlijk de komende jaren nog meer verliezen aan dieren.
met de kippen en konijnen heb ik dan minder moeite als die overlijden, maar met de rest... dat zijn echt mijn maatjes

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 15:06

Foto's zijn gemaakt. Geen schokkende afwijkingen gelukkig. Wel iets. Ik mag 1cm van de toon afvijlen voor verlichting en evt iets onder het achterste deel van de hoef maken zodat de buigpees niet zo aan het hoefbeen trekt.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 15:16

Gelukkig!

En nog even op de buut houden?

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 15:18

Ja vandaag en morgen nog een heel zakje en dan het weekend een halve en dan maandag weer contact

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 15:18

Wij slachten idd zelf onze konijnen en kippen.
Het vlees eten we zelf, de ingewanden gaan naar de kippen en de poten + koppen gaan naar de honden.
Karkassen maken we soms nog bouillon van.

Als hier een van de paarden geslacht zou moeten worden gaat deze hier ook voor eigen gebruik in de vriezer.
Straks als we schapen hebben gaan de lammeren ook naar de slager (geld moet ergens vandaan komen toch ;) )
Varkens zullen hier ook ooit wel komen, 2 zodat we elk jaar 1 naar de slager kunnen brengen en een nieuwe neerzetten. Of we fokken zelf dat we er dan 1 houden en de rest naar de slager gaat.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 15:38

Lynn, sterkte met je hond! :(

Surelee, jij ook sterkte met je paardje. Gelukkig geen schokkende afwijkingen.

Het slachten zoals palousaboy verteld lijkt me ook 'mooi'. Om alles helemaal te gebruiken. Ik weet alleen niet of ik het zou kunnen. Nu krijg ik kip karkassen van de poelier voor de hond.
Maar misschien als ik de knop omzet zou ik het wel kunnen. Ik heb tenslotte ook eens de lievelings- kat van David en daar de schedel van geprepareerd. Die staat nu in de kast. :') Maar toen ik daar mee bezig was moest er ook echt wel een knop om! Want het was toch een super lief dier en vooral Davidje was er helemaal gek mee. Ja das wel vreemd om er dan zo mee bezig te zijn. :')
Afbeelding

Verder ben ook even in meeleesmodus. Ben uitgeblust.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 15:40

Maar dat is wat anders dan doodmaken...

Hoe komt het?
Je klonk gisteren nog zo enthousiast :(:)