Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 19:05

Mijn 4 jarige is een merrie maar wel een jolige :+
Hilarisch paard is het.

biancaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 19:16

Bedankt voor de reacties zo ver.

Opzich sta ik ook open voor een ouder paard maar ik vind de prijzen absurd, voorlopig ga ik toch niet extra rijden en heel veel zijn al beetje (te) “rond” en dan matched het niet qua voerbeleid. Komen uiteraard dagelijks in handen maar rijden kost echt wel extra tijd.

Shet is geen optie, vindt mijn paard heel stom en doet hij lelijk tegen, zelfde met oude paarden.

Daarom had ik een jong dier bedacht. Mijn ruin is 8 en speelt ook wel. Heeft eerder in grote kudde gestaan en trok daar juist naar het veulen toe.

Maar begrijp dat het mogelijk geen match is ivm spelen? Is er dan nog veel verschil tussen veulen, jaarling en tweejarige?

Op termijn willen we er nog 1 of 2 bij maar pas als alles echt gereed is (bak, verlichting, vaste omheining/verdeling weide).

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 19:18

biancaaaa schreef:
Nog een vraag (sorry) - hier mensen ervaring met veulen/jaarling als "vriendje erbij"? Werkt dat? Snap dat het voor het jonge dier niet ideaal is misschien maar ze komen in een inloopstal met onbeperkt hooi en toegang tot paddock/wei. Moet straks een paard erbij hebben aan huis maar wil niet teveel investeren, bovendien heb ik met al het klussen geen tijd om er 2 te rijden. En als laatste argument hoop ik dat een jong dier mee kan met het "all-you-can-eat" voerbeleid van mijn paard.

Hier een jaarling samen met 1 van 8, 1 van 14 en 1 van 30. Gaat super. Jaarling speelt met allemaal (ja zelfs die van 30) en heeft hele goede aansluiting met de rest. En ze wordt meteen opgevoed.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 19:21

Merries rennen vooral heb ik het idee.
Ruinen kl.ten echt tegen elkaar.
Maar de speelse doen ook nog wel bij 15+ :D
Steigeren, bijten, ook rennen, dan weer happen, samen grazen, steigeren, bijten, enz enz

Het grootste verschil vind ik de kracht, met een 2 jarige natuurlijk minder verschil.
Kracht in het "vecht" spelletje, maar ook in snelheid.

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 19:25

Dan denkt mijn merrie stiekem dat ze een jaarling is denk ik :') Die doet echt veel kl*ten bij de anderen
Maar ze kan zich ook alleen prima vermaken

Vorige week nam ze eerst de haflinger mee naar de wei in volle galop, al bonkend en springend. 5 minuten over de dijk gesjeest dat zelfs fietsers stopten om te kijken. Vervolgens moest de draver ook mee doen en zelfs de 30 jarige maakte een paar vreugdesprongetjes :')

biancaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 19:28

_Penotti schreef:
Merries rennen vooral heb ik het idee.
Ruinen kl.ten echt tegen elkaar.
Maar de speelse doen ook nog wel bij 15+ :D
Steigeren, bijten, ook rennen, dan weer happen, samen grazen, steigeren, bijten, enz enz

Het grootste verschil vind ik de kracht, met een 2 jarige natuurlijk minder verschil.
Kracht in het "vecht" spelletje, maar ook in snelheid.

Dat inderdaad! Mijn ruin vindt niets leuker dan happen en halstertje trekken. Zie ze ook regelmatig sprintje trekken en kriebelen. Maar hij is wel groot en beetje dominant (nog noot stukken gehad maar hij is wel de baas). Weet niet of het verschil in formaat probleem kan zijn? Het moet natuurlijk niet de boksbal van mijn paard worden...

Dat klinkt in ieder geval als geslaagd Jinte! Dat geeft weer iets hoop.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 19:33

Ja halsters hou je niet heel, uit die dingen dus. :D

Mijn merrie die ik nu nog heb rent en bokt echt heel hoog.
Maar zal nooit happen of trekken aan dekens of vliegenkap oid.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 19:39

De enige deken die ik ooit eens kapot gehad heb was door een boze aktie van Boon; een 200 grams die ze net één dag op had. Het ding was ook kompleet aan flarden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 19:40

Overigens gaat het halster niet wat worden. Ding staat echt té lomp, dus staat nu in de verkoop of gaat anders terug.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 19:51

Ik vind hooinetten en veulens te eng, die krijgen van de grond. Ik zou een merrieveulen wel bij een ouder paard willen zetten, maar voor een hengstveulen wel een leeltijdsmaatje willen, die spelen echt veel meer.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 20:13

En geen merries in de buurt ivm dekken... ;)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 20:14

Ik heb de hooinetten vast met een musketonhaak eerst strik ze zoals een schoen, door die lussen gaat een touwtje met musketohaak en die klik ik vast
100 netten?? wow,,, ik dacht dat ik met 12 al veel had.

Moet zeggen dat ik nu vaak uit gemak het pak neerzet en bovenkant opensnij, onbeperkt, alleen de shet kun je zo rollen. Gewoon niet handig een shet met 2 grotere, maar ja een dochter die erop past en die shet ook niet kwijt wil als er een maatje groter komt

Hoe gaat het met de dekkende ruin, ( bij Robijn was dat toch? )

Hier zie je ook veel verschil met hengsten en merrie groepen ( veulens tot max 1 kaar ) hengsten spelen veel meer ( en ruwer) met elkaar dan merrie, bijten elkaar veel en zijn veel actiever

biancaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 20:15

_Penotti schreef:
Ja halsters hou je niet heel, uit die dingen dus. :D

Mijn merrie die ik nu nog heb rent en bokt echt heel hoog.
Maar zal nooit happen of trekken aan dekens of vliegenkap oid.

Moeten ze hier verplicht om in de wei (staan nu nog in pension) maar anders idd af. Hij vindt het ook super geestig om zichzelf uit te kleden, springschoenen af doen, dekens voor open maken.

Hmmm merries zijn dus “makkelijker” maar ik zoek eindelijk ruin/hengst.

Is een jaarling (in het voorjaar 2) alweer makkelijker?

Bedankt voor alle reacties en ervaringen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 20:20

De merries waren allemaal tegelijk hengstig dus ik hoop dat hij zijn les geleerd heeft :+

We houden het in de gaten iig.
Alleen die van mij lijkt zich echt aan te bieden dus mocht het zich voor blijven doen gaat ze gewoon apart bij hengstigheid.

Tuttebel!

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 20:31

Betreft spelen bij ruinen vind ik net wat voor karakter ze hebben.
Mijn inmiddels gestorven ruin is nooit gestopt met klieren.
Mijn vriendin had toen net zo'n kwal is enkele keren op pensionplaatsen weg gestuurd tot ik haar huilend aan de telefoon kreeg, mag hij niet bij jou staan? Waren toen beide rond de 12.
Gek werd ik soms van die 2, wat hebben die veel geklierd met elkaar.
Ik heb heel wat steiger foto's :D
Maar een andere ruin heeft dat eigenlijk maar tot de 4 gedaan en werd toen echt een stuk rustiger, en weer een ander tot de 8 ongeveer.

Maar 5 jaar terug voor het eerst merries, wat een rust :D

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 20:43

100 netten?! Woa, ik kreeg vandaag van mijn vriend al de opmerking dat ik hooinetten ga voeren, ipv hooi, gezien ik er nu 10 ofzo heb en vandaag weer eentje had bijbesteld. x)

100.. Woa!

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 21:09

100 netten, halleluja. Hoe lang ben je dan aan het vullen?? En waar laat je ze al die tijd?

Ik heb er 3 en wil er nog minstens 3 bijkopen. Dan hoef ik maar 2 a 3x per week te vullen:D.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 21:16

100 hooinetten vullen _/-\o_ Nooit mijn favoriete klusje...

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 21:24

100 hooinetten, wat een nachtmerrie :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 21:29

Jezus wij hebben er 17 en da's al veul.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 21:42

Afbeelding
Dit is onze vulhulp, we hebben er nog eentje, maar die is iets minder handig.

We hebben twee stallen volgestouwd met hooi en een hoek achterin waar we gevulde netten opstapelen. Dus eerst de kleinste stal leegmaken en achter stapelen, daarna vanuit de grote stal vullen en dat weer in de kleine stal stapelen.
We proberen het wel altijd met meer mensen tegelijk te doen, dan kunnen er twee vullen en twee knopen leggen, karabijn vastklikken en stapelen. Met een uur doorstampen zijn we al een heel eind :)
Ik had laatst volgens mij 17 baaltjes in mijn eentje waar ik een uur over deed, maar dat was incl netjes stapelen, vegen, touwtjes opruimen etc. En ik had nu netten wat minder vol zitten dan in de winter, waardoor je meer moet knopen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 21:49

Ik heb wel eens in de winter als het alleen 's middag nog lekker was om buiten te zijn wel een grote big-bag in het hooihok hangen waarin ik voor een paar maaltijden het losgemaakte hooi kwijt kon. Dat scheelde weer in het donker/kou het hooi los te hoeven maken.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 22:20

Vanavond even wat fotootjes gemaakt van de kleine vóór ik het halster ging passen.
Het is nogal een 'sloppy eater' :D

Afbeelding

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 09:48

Die knoeit behoorlijk ja :')

Ik liep vanochtend de tuin in om even te knuffelen <3
Afbeelding

Ze ligt ook wel eens in de stal, maar buiten vindt ze toch echt het fijnste 8)7 Raar ding.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 09:50

DubbelDun schreef:
Vanavond even wat fotootjes gemaakt van de kleine vóór ik het halster ging passen.
Het is nogal een 'sloppy eater' :D

[ Afbeelding ]

Ik heb 2 van die knoeiers _O-