Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 17:50

Jotoma schreef:
Ach ik was zo naief om te denken dat een schaap wel gewoon op het land kan staan en niet dagelijkse zorg vraagt zoals paarden dat wel doen. Maar ik heb dan ook 0,0 verstand van schapen. Uiteindelijk is in je tuin dan toch nog het allerfijnste lijkt me. Maar 80ha, wow!

Opzich kunnen ze idd prima zo in een weitje staan maar wij willen er toch ons eten mee verdienen en hebben ze dus idd wat meer aandacht nodig. Als er 150 in een week lammeren bijvoorbeeld dan heb je daar wel je handen vol aan :+ (zullen dan ongeveer 300 lammeren zijn).

De grond heb ik dan nodig als wei maar ook om het graan dat ze krijgen te verbouwen, te zorgen dat ze genoeg hooi hebben voor in de winter etc.

Stella_Fara

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 18:49

Ik heb negen jaar lang een schuilstal gehad waarin ik vlas gewoon op de zandgrond legde en dat ging super. Eigenlijk was dat veel properder dan nu met het vlas op beton, vind ik. Omdat, naar ik vermoed, de urine wegtrok door de zand. Ik had veel minder natte plekken. Om de maand deed ik het vlas eruit en vier nieuwe pakken erin. Dat vermengde amper met de zand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 21:42

Stella_Fara schreef:
Ik heb negen jaar lang een schuilstal gehad waarin ik vlas gewoon op de zandgrond legde en dat ging super. Eigenlijk was dat veel properder dan nu met het vlas op beton, vind ik. Omdat, naar ik vermoed, de urine wegtrok door de zand. Ik had veel minder natte plekken. Om de maand deed ik het vlas eruit en vier nieuwe pakken erin. Dat vermengde amper met de zand.

Ah bedankt voor je reactie!! Ik heb het er vanavond met mijn man over gehad en die had zo zijn twijfels. Ik ga jouw bericht aan hem laten lezen......

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 21:48

Nick en Bliksem hebben een mooie laag zaagsel in de stal. Ik haalde ze uit de weide en Bliksem ging gelijk in de stal liggen en rollen.
Hopelijk hebben ze er wat aan :)

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 10:51

Mingaah, vriendjes jullie gaan hard. Niet te volgen hier!
Even bijlezen.

Hier ondertussen al weimateriaal deel 1 besteld :p. Hebben alles van Gallagher maar genomen, maar heb lang gezocht naar de beste deals. Ben wel tevreden met de buit.
Nu nog aardpennen. Weet iemand hoeveel en hoelang gewenst? Het gaat om een oppervlakte van een hectare, maar verschillende banen dus meer draden.

Waaslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 11:05

Ik heb hier ook een schuilstal op zand. Heb 2 jaar vlas gebruikt en gepot. Helaas met deze natte winter in de bodem gaan rotten. Alles eruit halen was onmenselijk Veel werk! Nu iets nieuw aan het proberen. Eerst strokorrel maar Door het vocht van de hoeven verdween de bedekking precies. Gisteren stal gevuld met gehakseld stro. Na 1 nacht nog een heerlijk bed. Lijkt goed te zijn! Ga nu wel niet meer potten maar mooi bijhouden

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 11:47

Ik wil straks eerst rubber leggen en dan stro. Ben inderdaad bang dat de grond gaat composteren of samenklinken zoals bij Wendy maar ik zit op klei.

Super gaaf dat schilderen Chasey!

Het is gelukt vanochtend met 2 wortels. Wilma had de gouden tip! Meneer is op zijn gemak als laatste naar buiten gegaan. **\O/**

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 12:27

neile schreef:
Even bijlezen.

Hier ondertussen al weimateriaal deel 1 besteld :p. Hebben alles van Gallagher maar genomen, maar heb lang gezocht naar de beste deals. Ben wel tevreden met de buit.
Nu nog aardpennen. Weet iemand hoeveel en hoelang gewenst? Het gaat om een oppervlakte van een hectare, maar verschillende banen dus meer draden.

Ik zou er 2 of 3 nemen met ongeveer een meter tussenruimte. Lengte hangt beetje af van de ondergrond, bij een dikkere zandlaag langere pinnen om in de zomer ook nog in vochtige grond te zitten.

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 14:17

neile schreef:
Even bijlezen.

Aan jouw eerste woord wéét ik gewoon dat je bij mij in de buurt woont :P

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 15:23

Haha Granoek! Idd, ook van de Limburg ;)

Wij zitten in vochtige grond. Wel op zand denk ik.
Allright, meerdere dus, denk dat een meter wel voldoende moet zijn.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 23:32

Vanaf mogen kalk voor een prikkie bij de posten borse.

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 23:41

Oja! Hoe zit het met onderhoud? Nu je spreekt over kalken..
Vanaf wanneer moet dit? In welk geval? Waarom?
Ik ben geen voorstander van beer uitduwen op de weide en wil het zo natuurlijk mogelijk aanpakken met respect voor de grond, maar een ondersteuning (want er komen wel altijd dieren op te staan natuurlijk, dat is vanzelfsprekend niét natuurlijk) is misschien wel op z'n plaats.
Als er op korte termijn gekalkt moet worden, dan zal dat wel gebeuren. Maar dat is allemaal vrij nieuw voor mij! Wat doen jullie op welk moment van het jaar??

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 00:46

Posten borse? Nog nooit van gehoord.

Hier thuis stalmatten met vlas.
Bij de andere winterlocatie stro

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 06:38

Hier zandgrond met naaldbomen en veel regen, dus... zure grond en vaak kalken.
Om te weten of je moet kalken kun je een bodemonderzoek laten doen.

Hier al dagenlang regen en dus modder... en een paard met mok en de andere met white line. Mogen allebei dus niet in de modder staan en staan al een week op stal :(

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 07:09

belle_boef schreef:

Sh*t mijn man heeft de grote auto mee en die is naar Bulgarije.
Dat is balen :(
Hopelijk komt het april nog een keer terug.

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 10:23

belle_boef schreef:

Is dat in duitsland? Ik ken het ook niet..

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 11:24

Ja klopt. Zit voor mij maar 10 km verderop. Heb 150 kilo gehaald voor 17€

Carol10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 14:07

Hallo, ik breek hier ook even in. In de zomer ga ik de paarden(ponies) naar huis halen en lees hier mee voor goede ideeën. Er is niet zo heel veel grond en ook nog een beetje raar verdeeld over het stuk maar ik denk dat ik er toch wat leuks van kan maken. 1 van mijn ponies heeft toch een suiker probleem dus die kan niet veel op gras. De ander wordt trouwens ook snel dik. Ik heb ze eerder aan huis gehad maar toen vond ik het zielig dat ze geen weiland hadden, na een obese pony denk ik daar nu wat anders over.
Het is alleen een flinke klus om alle draden weer struikvrij te maken enzo.
Water aansluiting zit er nog. De paddock is helaas gras geworden, dus die moet weer omgeschept worden.
Of hoe hebben jullie dat gedaan?

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 14:14

Selka schreef:
Het is gelukt vanochtend met 2 wortels. Wilma had de gouden tip! Meneer is op zijn gemak als laatste naar buiten gegaan. **\O/**

*\o/*

Man man jullie gaan veels te hard haha!

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 14:15

Mooi! :) Dus toch met eten opgelost? Had ook eigenlijk niet anders gekund bij een Haflinger :')

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 14:29

Whaha ja he.. Ben zelf niet van de voedsel-oplossingen dus ik had er niet bij stilgestaan. Voortaan toch maar meteen aan eten denken.. :P

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 14:33

Soms denken we gewoon veel te moeilijk. Stroom enzo := O:)
Dat ongeduldige los ik eigenlijk ook op met voedsel. Als Nick in de trailer staat en ik ben alleen, dan krijg ik soms de kans niet om fatsoenlijk die stang achter zijn reet weg te halen. Dan gaat ie er al tegen aan leunen. En dan schiet ik de stress! Want James is me een keer onder de stang door gekomen. Met alle gevolgen van dien.
Dus ik zie gelijk rampscenario's voorbij komen. Ik weet wel dat ik gewoon rustig moet blijven, maar ja.. als je alleen bent dan is het toch allemaal wat spannender. Met zijn tweeën gaat het beter.
Dus als ik alleen met Nick op pad ga, dan maak ik hem los, hang een emmer vreten voor zijn snufferd en dan kan ik rustig de klep open doen en de stang weghalen... :Y) Of dat de beste oplossing is weet ik niet, maar het werkt.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 14:38

Als het maar werkt! Gentleman krijgt bij de hoefsmid ook altijd een likpot. Wij zijn al zo ver gekomen van plat spuiten tot af en toe de pot erbij pakken dat ik het prima vind. Wij beginnen zonder en inmiddels is het vaak pas bij het vijlen achter nodig om dat ding te pakken. Er is steeds weer een beetje meer mogelijk zonder afleiding.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 14:41

Hmm dat ga ik ook maar eens proberen bij de hoefsmid.
Amel (ook haflinger) is strontvervelend bij de hoefsmid.
Ze vind het totaal niet eng maar gewoon echt irritant doen.
Dus we doen haar altijd met praam anders gaat ze steigeren en met de voorbenen maaien.
Eens kijken of het met brokjes/wortels lukt.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 14:45

Oh dat deed James ook (ook al haflinger! :') ) De eerste paar keer toen ik hem net had deed hij me toch debiel bij de hoefsmid. Echt stront eigenwijs. We hadden allemaal zoiets van 'wat is dit!?'
Maarja ik had net een eigen paard, wist ook niet wat ik moet doen. Maar mijn vriendin, die heeel stevig in de schoenen staat nam hem even over. En die heeft hem precies op het juiste moment gecorrigeerd.
Ik was te afwachtend en te onzeker, daar nam hij een loopje mee. En James heeft me geleerd zeker in de schoenen te staan :)
Daarna was het goed.