[INFO] Slowfeeders

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 15:18

Lenexa schreef:
Maartje1990 schreef:
Pmarena bedoelde dat het voor háár frustrerend is als ze zo snel eten uit een 3x3

Dat snapte ik, maar degene voor haar noemde het frustrerend voor de paarden als het kleiner is dan 3x3.
En dat is niet altijd waar. Al hoewel ze het vast wat frustrerend vind, want ze zou het liefst 30 kilo hooi per dag naar binnen schuiven. Liggend, als het even kon ;)

:') _/-\o_

hahahatsjoe

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 07:27

Heerlijk die verhalen :D . Ik heb minipaardjes en met 3x3 kunnen ze prima overweg, al is er eentje die dat niet zo goed kan en die dus de restjes van de anderen opeet.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 07:39

Hier een mini die überhaupt niks lijkt te doen met hooinetten. Zowel de 20mm als de 45 mm als nog een 50 of 60. Heel apart. Maar ook los hooi eet ze nauwelijks eigenlijk. We zijn hier jaren geleden begonnen met volgens mij 45 of 50/60 mm hooinetten maar elke paar jaar werden ze daar weer te handig mee. Uiteindelijk vraten ze uit 25mm netten alsof er niks hing :=

De 20mm (en dan ook nog graszaadhooi) hadden we echt nodig om de Fjord een beetje binnen de perken te houden :(:)

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 10:09

Daarom heb ik dus een dubbele laag. Grotere maas onder en kleine maas aan de bovenkant. Dat remt ze giga.

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 11:31

Mijn frame/buis diameter is 26,9 mm. Met als reden dat ik het slowfeedernet van 30 mm (3x3) er makkelijk doorheen kan rijgen.

Buxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 13:43

Weet iemand een goed adres om een frame te kopen?

Daannvd92

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 15:48

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 07:33

Buxy schreef:
Weet iemand een goed adres om een frame te kopen?

Ik weet niet waar je woont..wil er best 1 maken voor je. Voor mijn vriendin ook gedaan. Alleen verzenden is lastig gok ik.

Flynnieman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 19:22

Iemand hier ervaring met de enveloppe netten van de basic lijn van zeldenrust? En dan specifiek de xxl van 100x130 in een kuub kist geklikt, of zouden jullie een maat kleiner aanraden van 145x75? Kist is 120x100 dus leek me de xxl wel ideaal, hele bak vol en ze slopen me niks meer. Helaas sneuvelt hier het frame van pvc sinds ik er 2 in pension bij heb staan en ben het beu :o. Ze vreten me nu arm en ik blijf aan het repareren. Stijgerbuizen had ik ook voor gekeken maar aangezien 1 vd 2 pensionpaarden echt het frame pakt en ermee gooit vermoed ik dat ze daar ook snel het net of de hele bak mee sloopt helaas.
Deze bedoel ik dus:
Afbeelding

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 21:12

Wat voor bak heb je?
Flynnieman schreef:
Iemand hier ervaring met de enveloppe netten van de basic lijn van zeldenrust? En dan specifiek de xxl van 100x130 in een kuub kist geklikt, of zouden jullie een maat kleiner aanraden van 145x75? Kist is 120x100 dus leek me de xxl wel ideaal, hele bak vol en ze slopen me niks meer. Helaas sneuvelt hier het frame van pvc sinds ik er 2 in pension bij heb staan en ben het beu :o. Ze vreten me nu arm en ik blijf aan het repareren. Stijgerbuizen had ik ook voor gekeken maar aangezien 1 vd 2 pensionpaarden echt het frame pakt en ermee gooit vermoed ik dat ze daar ook snel het net of de hele bak mee sloopt helaas.
Deze bedoel ik dus:
[ [url=m/VXCQr9.jpg]Afbeelding[/url] ]

Flynnieman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 08:57

Otti1977 schreef:
Wat voor bak heb je?

Een houten fruitkisten van 120x100

Afbeelding
Zo doe ik het nu, alleen met een losser net erin ondertussen. Maar wordt vakkundig gesloopt, dus zoek een andere handige oplossing. Aangezien het frame echt wordt vastgenomen ben ik wat huiverig op een metalen frame. Bang dat ze dan de hele bak aan gort trekken. Hebben de bak inmiddels ook in de beton geankerd omdat ze anders met bak en al ermee sleepte

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 09:08

Ik zou voor een bak van die maat zeker geen kleinere maat nemen dan de maat van de bak. Want met dezelfde maat net kan je al niet de hele bak vullen omdat een hooinet aan de zijkanten natuurlijk niet erg dik gevuld kan worden zeg maar. Snap je wat ik bedoel...? Het is een lengte x breedte maar heeft geen hoogte. De hoogte / dikte die je er in stopt gaat ten koste van je lengte / breedte.

Buxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 09:26

Flynnieman schreef:
Deze bedoel ik dus:
[ [url=m/VXCQr9.jpg]Afbeelding[/url] ]

Zelf vind ik het wel als een handig idee klinken alleen even nieuwsgierig hoe je het net vast zou maken in de bak?

Flynnieman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 10:30

Buxy schreef:
Zelf vind ik het wel als een handig idee klinken alleen even nieuwsgierig hoe je het net vast zou maken in de bak?

Ik heb op de bodem ogen zitten in de bak, zou daar dan de vier hoeken aan vast kunnen klikken met een karabijnhaak.

@pmarena, ja was ik inderdaad ook wel al aan het denken om de grotere te nemen

Tess1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 14:35

De mijne sloopten de pvc kaders ook. Ga nu kijken voor een kader uit steigerbuizen en deze vastklikken onderaan de bak met een groter net er in (had dat hier ergens zien voorbij komen). Doe het nu met hooinetten maar vind ik te veel werk geworden om te vullen (6 netten per 24u)

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 15:04

Wordt PVC niet ook heel scherp als het stuk gaat? Of valt alles ervan en eten ze er rustig tussendoor?

Hier een combinatie van vierkante netten in bakken en rekken met net aan buizen (in bakken), dat is qua vultijd inderdaad ideaal. Hebben nu wat beginnersfoutjes eruit gefiltreerd, zoals rekken die net te smal waren waardoor ze er tussendoor aten, en netten die strak gespannen staan ipv slag groter, maar denk dat we in deze volgende ronde aardig goed gaan.

Heb hier volgens mij ook eens gevraagd naar deze netten: https://www.cavalo.nl/slowfeeder-hooine ... ntaal.html en die gaan verbazingwekkend goed mee, al moet ik binnenkort wel een beter hoekje maken voor de haken, want er zit niet zo’n mooie verstevigde hoek aan als bij de Nedlandic netten.
Zou ze zeker aanbevelen om eens te proberen in bakken :)

En mocht iemand interesse hebben, we hebben nog een frame van buizen over die een nieuw thuis zoekt :o

Oh, en nog een vraag, zag op MP bakken die je in elkaar kan klappen, met oog op vervoersperikelen, zou dit interessant zijn, iemand hier die die al gebruikt icm slowfeeders?

Zoiets:
Afbeelding

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 15:19

Ik heb een envelopnet in een kist. Inderdaad in 4 hoeken vast. Maar ik kan er wel minder hooi in kwijt dan onder een frame. Mijn net is qua afmetingen net zo groot als de bak, maar dat maakt het dus juist krapper omdat je het niet op kan tillen zoals een frame. Ik ga nog een net proberen dat groter is dan de bak. Hopelijk kan ik daar meer in kwijt.
Lastig uitleggen :+

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 08:56

Ja precies, een net groter dan de bak zou ik zelf ook altijd voor kiezen :j

Want als je het vult dan heb je gewoon die ruimte nodig om je bak enigszins te kunnen vullen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 09:01

RianneH schreef:
Wordt PVC niet ook heel scherp als het stuk gaat? Of valt alles ervan en eten ze er rustig tussendoor?

Hier een combinatie van vierkante netten in bakken en rekken met net aan buizen (in bakken), dat is qua vultijd inderdaad ideaal. Hebben nu wat beginnersfoutjes eruit gefiltreerd, zoals rekken die net te smal waren waardoor ze er tussendoor aten, en netten die strak gespannen staan ipv slag groter, maar denk dat we in deze volgende ronde aardig goed gaan.

Heb hier volgens mij ook eens gevraagd naar deze netten: https://www.cavalo.nl/slowfeeder-hooine ... ntaal.html en die gaan verbazingwekkend goed mee, al moet ik binnenkort wel een beter hoekje maken voor de haken, want er zit niet zo’n mooie verstevigde hoek aan als bij de Nedlandic netten.
Zou ze zeker aanbevelen om eens te proberen in bakken :)

En mocht iemand interesse hebben, we hebben nog een frame van buizen over die een nieuw thuis zoekt :o

Oh, en nog een vraag, zag op MP bakken die je in elkaar kan klappen, met oog op vervoersperikelen, zou dit interessant zijn, iemand hier die die al gebruikt icm slowfeeders?

Zoiets:
[ [url=m/zBAiBf.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wij hebben een inklapbare bak, wel wat anders dan je foto, en we hebben 1 paard er tussen zitten die die bak op tilt. Pakt met d'r tanden de bak op en tilt fan op, ik heb die bak wel eens in de omheining terug gevonden echt meters verplaatst. Maar dat is vooral vanwege het feit dat er gastjes in de bodem zit en de losse hooitjes eronder vallen. Schijnbaar is een bak verplaatsen de moeit4 waard on die losse hooitjes op te eten :+

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 10:27

Voor de mensen met een frame in een IBC vat. Is dat echt veel makkelijker vullen?

Wij hebben al 10 jaar, naar volle tevredenheid, een envelop net in een IBC vat, vast aan de bodem met haakjes waar we het net in haken. Vullen gaat redelijk makkelijk. Maar kan soms even prullen zijn om het net uit/in het haakje te krijgen. Vooral als je alles lekker vol propt. En je moet je hooi ook goed verdelen.
Dus dan lijkt mij een frame misschien makkelijker. Los klikken, open klappen, hooi er in, dicht.
Maar omdat ik bang ben voor herrie (ivm buren) zou ik het frame al moeten bekleden en vraag me dus af of het echt zoveel sneller werkt.

Iemand toevallig ervaring met beide?

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 10:41

Ja met frame is oneindig veel makkelijker. Je krijgt er veel meer in en het vult veel sneller. Je kunt er ook hele plakken hooi in kwijt ipv van die uitelkaar gevallen plukken..
We hebben beide op stal, ik krijg meestal maar 1 plak in de grote netten, in de bakken met rek krijg ik er wel 3 als ik wil

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 10:47

Wij hebben beide, IBC met rek en losse netten. Zelf vind ik het wel fijn om beide opties aan te bieden en de netten zijn ook wat flexibeler inzetbaar, ze kunnen ook aan de muur gehangen worden.
Zelfde ervaring als hierboven dus, want zelfde stal :P

Maar de vaten met rek is wel echt een enorm gemak. Ze staan bij ons wat verder van de hooiopslag, maar je klikt hem idd open, dan gooien we het hooi uit de kruiwagen erin en net weer dicht. Het vullen van netten kost meer tijd en meer kracht, en in de vaten kunnen ook mooi vaste plakken of baaltjes.

Ik zou wel altijd een net nemen die wat ruimer is dan het rek zelf, want anders trekt het strak erop en zagen wij dat ze moeite hadden sprietjes te pakken. Iets meer ruimte maakt dat ze het net kunnen bewegen en zo kunnen blijven eten.

Onze paarden maken er eigenlijk geen lawaai mee, ik hoorde het ook niet als ik eens bleef slapen, maar nu eten ze ook eigenlijk best rustig en gaan ze bakken zelden helemaal leeg. Ook worden er geen bakken omhoog getrokken, en ik zie de losse netten vaak eerder omhoog gaan dan de rekken.

Al met al, qua gemak en geluid hier absoluut niets te klagen.

Afbeelding

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 11:07

Kijk daar heb ik wat aan!

Rianneh: maar jij hebt het net ook 'stiekem' lawaaiproof gemaakt met dat koord om de buis heen. Meteen een toevallige oplossing voor dat probleem bedacht :D Handig.

Dan ga ik er toch maar eens op puzzelen. Een groot genoeg net zou geen probleem hoeven zijn. Ik kan altijd nog een oud envelopnet losknippen. Dan heb ik zeker genoeg materiaal.

Ook handig om te lezen dat ze de bak minder optillen met het rek er in. Want dat herken ik ook wel.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 11:46

Nouja, koort... Strobaal touwtjes :D de netten zijn wel flexibeler over de trek te plaatsen ja, nu pas met de gigantische hoeveelheid regen gaan we niet alle bakken verslepen maar kunnen we wel net zo makkelijk de netten op de verharding ophangen

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 12:02

Ik heb dus inderdaad geen frame meer vanwege het geluid. Een net is heel veel stiller. Ik heb 4 vaste ogen in de hoeken geplaatst en het net met touwtjes vastgemaakt ipv haken. Het maakt wel wat geluid, maar veel minder dan een frame. En mijn haflinger gaat er echt niet zachtzinnig mee om, die tilde juist met het rek de hele bak op :=