[FOTO]Show je paddock paradise!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 14:13

Ir111 schreef:
Dat is wat je noemt een oliebol. :+

Je mag ook zonder mest een stukje komen rijden met dat ding hoor. :D

Aan de andere kant is leeg testen niet zo geschikt om te bepalen of die voor jouw nuttig is.

Daihyo

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 14:23

Oh ik wil ‘m ook best rijden als hij al vol is hoor :))

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 16:26

Over mesten gesproken, wat gebruiken jullie om in de weide te mesten? Ik een zaagselriek, maar dat is wel vrij irritant omdat ik steeds in t gras blijf hangen :+ heeft iemand daar al wat beters voor of moet ik gewoon niet zeuren? :D

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 16:41

Ik heb ook kleine kruiwagens en doe alles met plastic mestvork aan alu steel. Anders wordt het me echt te zwaar.

Op de wei is echt rot, omdat ze altijd in het hoge gras mesten :( Waarom niet gewoon mesten waar je het al kort hebt gegeten en het lange bewaren om lekker op te eten?????

Wij hebben een zitmaaier en die kan ook wel de bak slepen, maar met de auto wordt het wel net iets netter. We hebben een sleep met pennen en schuif/sleep. Eigenlijk moet er wat gewicht op en dan wordt het zwaarder.
Met een trekker kan je hem meer recht zetten. Nu hobbelt hij iets meer over het zand heen.

Een quad vind ik leuk, maar dan hebben we 2 apparaten, want die kan niet maaien.
Iets tillen hoeven we er niet mee, want voeren alleen kleine baaltjes en kunnen grote ook niet kwijt.

Maar ik vind het ook wel prima om het lopend te doen. Hou het goed bij en als het droog is, is het zo gedaan. Als ik ergens vastloop laat ik mijn kruiwagen staan tot mijn man thuis is. Hij moet ze sws op de kar kiepen. Nu is hij er niet en alles lag er alweer naast, ggrrr.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 16:51

Jade schreef:
Over mesten gesproken, wat gebruiken jullie om in de weide te mesten? Ik een zaagselriek, maar dat is wel vrij irritant omdat ik steeds in t gras blijf hangen :+ heeft iemand daar al wat beters voor of moet ik gewoon niet zeuren? :D

Ik gebruik ook de mestboy heel veel.

Maar strookbegrazing is wel de beste 'je hoeft geen poep uit het gras te kammen' methode.

Symke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 17:12

pol013 schreef:
Jade schreef:

Ik gebruik ook de mestboy heel veel.

Maar strookbegrazing is wel de beste 'je hoeft geen poep uit het gras te kammen' methode.

Dat werkt opeens niet meer bij de monsters van ons, direct erin mesten.
Heb nu even een grote baal hooi in de wei vd vakantie ( anders netten langs de track en in hooibak) en hoppa rotzooien en erin mesten
Echt hoor

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 18:03

In het hoge gras inderdaad liever de mestboy. Maar verder zo’n plastic mestvork met aluminium steel.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 18:20

Als ik de mestboy gebruik doe ik dat met een kinderharkje, wel metaal, maar dat vind ik fijner dan die dingen die erbij zitten. Ik vind alleen het omkiepen van een volle mestboy vervelend worden na een aantal mesthopen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-23 23:08

Vandaag de mobarrow voor het eerst gebruikt, is echt fantastisch als ik iets kan aanraden is het wel deze! Ze hebben ook nog een kleinere. Ik heb nu 2 kruiwagens (300l bak) vol gehad op 24uur 14 paarden.

Ik kan er zonder veel gedoe 4 hooinetten in kwijt (en mn mestboy :+)Eerst moest ik heel creatief het vastbinden met een strotouw

Afbeelding

superpony schreef:
Maartje 1990, mooi ding. Heb er hier weleens naar staan kijken in de winkel. Niet in verdiept hoe hij werkt. Blijft hij aan/lopen als je stil staat bij poep scheppen of gaat hij steeds uit?

We wilden een bak achter de zitmaaier, maar die gaat altijd uit als je afstapt. Ik probeer dat ook als smoes te gebruiken dat een quad daar meer geschikt voor is :)

Nee hij gaat niet uit. Je geeft zeg maar gas met een knopje bij het handvat. Gewoon net als met een auto als je gas geeft gaat die vooruit laat je los staat die stil. Enigr verachil is dat deze een zacht zoemend geluid maakt als je rijd en helemaal stil is als je geen gas geeft.

Als die langere tijd stil staat gaat die wel uit maar dan moet je op het andere hadvat even een knopje indrukken en kan je meteen weer gaan.

Lynn_Nikita schreef:
Ik mest tracks liefste uit met de quad of auto met de aanhanger erachter. nu is het bij mij niet veel ( 3 paarden) en geen giga oppervlakte maar ect niet dat ik 11 paarden lopend op een paar hectare met een kruiwagen ging doen. Dan een mini tractor of quad en met 2 personen, 1 rijden en 1 erachteraan

Juist met veel paarden is het niet handig als je steeds moet op en afstappen. De 3.5 hectare is trouwens 1 km track en 2 uitloop rest is weide.

Maar als ik ergens op zou zitten en steeds moet afstappen kan ok om de 1 tot 3 meter afstappen :+ en niet altijd mogelijk om met 2 te doen. En bovendien blijf ik op die manier lekker in beweging.

Jade schreef:

Zaagselriek gebruiken wij enkel voor het mesten van track (zand, geen gras) als het droog genoeg is. In nattigheid en weide gebruiken wij de mestboy.

Blaze1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 16:49

hoi,

Ik hoop dat jullie antwoord kunnen geven op twee vragen die ik heb

Ik heb een stukje grond dat ik huur. Nu heb ik er een track er omheen gemaakt maar inmiddels is mijn merrie er helaas achter gekomen dat op de binnendraad geen stroom staat :( . Mijn idee was om toch een stroomdraadapparaat aan te schaffen met zonnepaneel. Maar nu kom ik verschillende sterktes tegen maar vooral voor de buitendraad is dat natuurlijk belangrijk. Alleen die is al geregeld en is goed krachtig dus dat is prima. Voor de binnendraad is het vooral belangrijk dat ze zichzelf niet extra gras geven :') Ze hebben verder wel beide respect voor stroom en draad.
Nu zie je goedkope/betaalbare sets zoals deze:
https://www.agrishop.nl/9-v-voss-farmin ... ester.html

maar ook prijzige:
https://www.agrishop.nl/voss-farming-ap ... e-set.html

Wat is nu echt het verschil en wat zouden jullie aanraden als binnendraad

en nog een andere vraag:
Wat doen jullie met hoek palen bij stripgrazing. Ik gebruik nu 2 paaltjes maar deze zijn niet zo blij als ik de draad span. Zijn er stevige maar verplaatstbare weidepalen?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 16:57

Verschil zit in hoeveel J klap die geeft, eerste is slechts 0.28J, dat is niet genoeg om verleiding van gras te negeren, 2e heeft genoeg klap. Echter als je huidige klok die extra meters draad aankan, is doorkoppelen van buiten naar binnenomheining een stuk goedkoper en simpeler.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 17:02

Wat tamary zegt. Als het kan gewoon een grondkabel van de buiten omheining naar de binnenomheining leggen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 17:09

tamary schreef:
Verschil zit in hoeveel J klap die geeft, eerste is slechts 0.28J, dat is niet genoeg om verleiding van gras te negeren, 2e heeft genoeg klap. Echter als je huidige klok die extra meters draad aankan, is doorkoppelen van buiten naar binnenomheining een stuk goedkoper en simpeler.

Dat zou ik ook doen. Een simpele gronddraad ingraven en dan verbinden.

Blaze1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 17:33

Oja vergeten te zeggen. Dat wil de verhuurder niet :( dat wilde ik inderdaad ook doen. Zij snappen sowieso al niet waarom ik een track zo willen dus vrees dat ik da moet accepteren

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 18:47

Je hoeft alleen een geul in het pad te graven. Wij hebben het op 4 plekken zo gedaan en die kabels liggen niet mega diep, maar werkt prima. Omdat je van ene kant naar andere gaat, weet je ook waar ze liggen en is het zo te verwijderen. Is alleen de meters van je pad breedte.

Ik denk dat ze er verkeerd over denken wat je allemaal van plan bent.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 19:38

Qua verplaatsbare palen die niet zomaar ombuigen: dat bestaat, metalen prikpalen. Je kunt ook bijvoorbeeld haspelhoekpalen nemen, daar kun je ook haspels op zetten om de draad op- en af te kunnen rollen.

DJZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 21:42

Ik heb een draad bovenlangs gespannen.. 2 latten van 270cm aan een paal bevestigd, isolatoren erin gedraaid, draad gespannen en vastgemaakt aan het draad van de binnen omheining :)* Makkelijk weer te verwijderen :P
Afbeelding

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 22:34

*\o/* Ik heb vanavond geshopt bij Henk en Geert! *\o/*

We gaan voor de standaardbox met hier en daar wat maatwerk. Ik twijfel nog of ik voor zwart kunststof of voor bamboe ga. Bamboe is gelijk een klap duurder maar zo mooi... Ik heb nog even de tijd om te beslissen gelukkig :D

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 22:35

Blaze1994; ik heb 10 van deze palen besteld met isolatoren voorzien van schroefdraad en moer. De isolatoren kan je op elke gewenste hoogte plaatsen. Deze gebruik ik als hoekpalen en staan als een huis, mede door de voet.

https://www.agrishop.nl/voss-farming-op ... gkQAvD_BwE

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 23:14

Ik heb vandaag Meidoorn (Crataegus Monogyna) bij Tuinplant gekocht. Alleen veel te veel... :roll: Ik heb er 60 over. Gaat om planten (40-60cm) uit volle grond. Ik betaalde 45 euro, wil iemand uit dit topic ze overnemen voor een leuk bedrag? Je zet er 4 a 5 per meter dus je kunt er zo'n 15 meter haag mee aanplanten.

Ik vraag me af waarom ik zo slecht in tellen/uitrekenen ben. Dit is niet de eerste keer dat ik nat ga zeg maar...

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 23:22

Waar zit jij? Ik ga even overleggen :)

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 23:28

Bij Eerbeek

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 08:37

Ze zijn al verkocht

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 08:45

Ah jammer, ik wilde je net een pb sturen.

Blaze1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 09:29

DJZ schreef:
Ik heb een draad bovenlangs gespannen.. 2 latten van 270cm aan een paal bevestigd, isolatoren erin gedraaid, draad gespannen en vastgemaakt aan het draad van de binnen omheining :)* Makkelijk weer te verwijderen :P
[ [url=m/Zp9yJT.jpg]Afbeelding[/url] ]

Echt stom maar dit willen ze dus ook niet.. Ben een beetje radeloos