Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 12:23

Marloes, vreemd. Mijn ruin heeft dat een aantal naar terug ook gehad. DA gebeld, die heeft iets gespoten en is toen weg gegaan en daarna ook niet meer gehad.

Truedreams zou de vlas weg laten. Wij hebben nu tarwestro in de stal met daar onder rubber matten. Stro eten ze minima van, maar ze hebben ook 24/7 hooi en overdag paar uurtjes Weidegang.

Karin fijn dat hij de nacht goed door is gekomen!

Bianca wij gebruiken de mest als compost, 2 keer per jaar over het weiland is de bedoeling.

Neile wat voor hooinetten heb je? Wij hebben losse netten aan paaltjes met karabijnhaken. Als ze los zijn mee naar binnen om te vullen en dan weer ophangen. We kopen nog extra netten zodat we voor een aantal dagen klaar kunnen zetten.
Laatst bijgewerkt door Jinte op 30-09-20 12:27, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 12:26

Net een dennenboom omgehaald. Die dingen zijn altijd groter/hoger dan je denkt en ik zat onder de naalden. Eerst alle kleding maar uitgedaan en uitgeklopt :), maar we hebben vanuit de keuken nu weer goed zicht op de stallen.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 13:01

Netten met een lang touw: andere knoop erin leggen :D
Afbeelding
Afbeelding

Niet helemaal duidelijk, maar ipv het touw aan 1 uiteinde omhoog trekken en daar een knoop inleggen: meerdere lussen maken van het touw en daar een knoop in leggen. Afhankelijk van de lengte en dikte van het touw maak ik twee, drie of vier lussen en leg dan een knoop (bij vier lussen neem je twee lussen samen en vormen doen twee clusters de knoop). Gewoon zo’n simpele knoop erin leggen, die je ook gebruikt als eerste knoopje bij het veterstrikken.

Truedreams

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 13:41

Jinte zij is echt een veelvraat die nonstop vreet. Ik heb een week terug nog een veearts moeten laten komen omdat ze gaskoliek had gekregen door een uurtje te lang op een postzegel gras. Dus onbeperkt hooi is dan geen optie.

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 15:41

Oooooooh! :)* :)*

Ik krijg hier de tips die ik nodig had. Ik kan me soms zo blindstaren op géén oplossing. Waar in godsnaam is mijn creativiteit naartoe?! Die tip met de lussen is fan-tas-tisch. Dankjewel daarvoor!

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 15:43

Hier staan ze ook het hele jaar door op droge dagen op de wei, afgelopen weekend dus niet, maar gisteren en vandaag wel weer. Door met strookbegrazing te werken kan ik ze wel altijd wat gras aanbieden al is het maar een paar uur in de winter. Daarnaast onbeperkt hooi in slowfeeders.
Ik moet zeggen, mijn haflinger en shetlander kan ik wel onbeperkt geven, juist doordat het er altijd is (en in slowfeeders zit) gaat het goed. Ook heb ik altijd 2 'kwaliteiten' hooi. Worden ze te dik dan meer graszaad, zijn ze prima krijgen ze meer gewoon weidehooi. Denk dat het 2 maanden heeft geduurd voor ze doorhadden dat er gewoon altijd hooi was en ze stopten met zo enorm veel te vreten.
That being said, mijn haflinger at ook gewoon vlas daarnaast. Mijne staan nu op equibedding.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 15:49

Ik heb de slowfeeder netten van Equiculinair en hang ze op met deze haken
https://www.agradi.nl/shires-hooinet-va ... metaal.htm

Bevalt prima. Is ook simpel. Zo kan ik ook eens aan mn man/schoonmoeder/bijrijdster vragen om een net op te hangen zonder dat het te lang duurt.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 15:56

Hier ook van die verwende knollen die 365 dagen per jaar in de wei staan. Zeg ook regelmatig dat ze verwend zijn, maar ze geloven me niet :D
Buiten krijgen ze toch altijd wat hooi bij in een bak, zonder net.
Binnen krijgen ze het voor het buiten gaan op de grond en in de avond ook op de grond, voor de nacht in een net.
Onbeperkt zal het in de nacht niet helemaal zijn, ja ook stro ligt er, maar dat is soms wel op soms niet.
Dus uren zonder zijn ze niet, tenminste als ik eens extra vroeg kom zit er meestal nog wel wat in de netten.
Maar bij deze vreters moet ik wel echt afwegen, bij mijn kwpn-ers eerst kon ik wel het net gewoon propvol doen, die hadden tenminste een stop. Veel fijner voeren vind ik.

Als ophanghaak voor de netten heb ik deze, ik heb ze bij de welkoop gehaald maar kan ik ze nu niet vinden op de site.
https://www.paardeerlijk.nl/a-54426122/ ... escription

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 16:36

Iedereen met tips w.b.t. de koker bedankt. Koker is niet viezer dan normaal en ik weet dat hij niet echt bonen produceert (en ik niet zo lang geleden het geluk had om dit te kunnen checken), maar aangezien ik best gehecht ben aan mijn ledematen en dit een paard is wat sowieso niet in bijzijn van zijn mens uitschacht (zie het hem vaak genoeg doen hoor, maar als ik erbij wil dan is hij zo weer naar binnen) moet ik net geluk hebben dat ik er aan kan en snel zijn want hij trapt gericht. Qua beweging zit het bij hem wel goed, hij staat zeker niet stil de hele dag op de wei.

Zelf denk ik ook dat het een reactie is van buitenaf (gestoken??), had vandaag het idee dat het aan de een kant al iets was afgenomen. Ik kijk straks even hoe het is en anders bel ik later van de week de DA eens om te informeren.

Ik gebruik alleen in de trailer nog een hooinet, en in de winter als ik ze bijvoer wil ik dit ook nog in een hooinet doen wat ik vast klik in de bak om te voorkomen dat het het hele land overwaait. Beide paarden krijgen voor de nacht het hooi in een zak met grote gaten gemaakt van vrachtwagenzeil. Dit werkt fijn voor mij. 's Avonds op stal wordt het los op de grond gelegd.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 17:19

Peppy zijn nieuwe halstertje is er en de maat Pony valt qua grootte nog mee; alleen de kop/keelriem is 10 cm te lang, maar daar kan ik gaatjes bij maken of de keelriem iets inkorten.
Alleen hij toont zoveel 'grover' omdat het materiaal 'paarden'maat is, dus breder (3 versus 2 cm) en ook de ijzeren verbindingsstukken zijn een stukje groter.
Vanavond eerst maar even passen of dat wel goed komt op dat koppie :)

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 17:20

Wat een fijne tips over de hooinetten. Ik voer momenteel hooi op de grond op de wei, maar ze staan er gewoon op te piesen, ondankbare madammen! 2 palen met zo'n enveloppe net lijkt me ideaal!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 17:21

Ze verspillen iig veel minder hooi. Hier wordt alles tot het laatste kruimeltje op gegeten.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 17:23

Ik voer alleen nog hooi als ze op stal staan, geen zin in die zooi buiten. Als ze buiten staan eten ze maar gras :P

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 17:59

Libera, dat idee heb ik ook altijd maar vaak ergens in de winter voer ik toch een paar weken buiten bij, probeer het altijd zo lang mogelijk uit te stelle . Maar omdat ze buiten dan relatief weinig hooi krijgen gaat het eigenlijk schoon op dan.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 18:03

Ik heb helaas amper gras, anders zou ik ook niet bijvoeren op de wei. Als ze op een paddock staan uiteraard wel.

Eigenlijk staan ze nu op een klei paddock :D.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 18:20

Ik merk dat zo vanaf deze tijd de structuur/ vezels?? uit het gras gaat en zeker met regenweer ze dan toch graag tussendoor hooi hebben. Dus dat krijgen ze dan :*

biancaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 18:23

Jullie gaan snel!

Goed om te lezen dat er meer zijn die mest composteren en over het land uitrijden. Hebben straks 2 betonnen mestbakken dus kunnen (ieder half jaar?) "wisselen". Maar het is dan alleen poep en beetje hooi, verder geen stro. Weet niet of dat gaat werken. Ik begreep van de loonwerker hier dat koeienmest beter was, maar heb niet onthouden waarom.

Nog een vraag (sorry) - hier mensen ervaring met veulen/jaarling als "vriendje erbij"? Werkt dat? Snap dat het voor het jonge dier niet ideaal is misschien maar ze komen in een inloopstal met onbeperkt hooi en toegang tot paddock/wei. Moet straks een paard erbij hebben aan huis maar wil niet teveel investeren, bovendien heb ik met al het klussen geen tijd om er 2 te rijden. En als laatste argument hoop ik dat een jong dier mee kan met het "all-you-can-eat" voerbeleid van mijn paard.

De hooinetten hangen hier tussen 2 palen, vierkante netten. Werkt perfect al gooit mijn ruin ze alsnog wel eens eraf.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 18:24

Maatje erbij als veulen heb ik gedaan, maar heb toen maar 2 veulentjes gedaan :+ Konden die samen spelen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 18:28

Idd dan is 2 veulentjes voor elkaar wel zo leuk. Of een shetlander erbij :)
Maar een veulen vraagt ook 'meer' dan de tijd die ook een rijpaard vraagt.
Je zult toch tijd moeten investeren in de opvoeding/handmak maken, ik vrees dat daar meer tijd in gaat zitten dan een rijpaard 2x per week een uurtje laten lopen.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 18:29

Ben ik ook wel benieuwd naar, wil ooit nog een veulentje fokken en aan huis op laten groeien, maar heb geen plek voor een tweede veulen erbij.

Tevens de vraag of iemand nog tips heeft voor een extreme sopper? Ik kan op het moment dagelijks een kruiwagen drijfnat vlas weggooien. Hoewel ik snap dat het lekkerder is als het hooi vochtig is, vind ik dit toch enigszins overdreven worden. Het is niet zo dat ze het in haar drinkbeker propt, dus een vlotter ipv staafventiel gaat geen verschil maken.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 18:33

_Penotti schreef:
Ik merk dat zo vanaf deze tijd de structuur/ vezels?? uit het gras gaat en zeker met regenweer ze dan toch graag tussendoor hooi hebben. Dus dat krijgen ze dan :*

Om deze reden voeren wij het hele jaar hooi bij, ook als ze 24/7 toegang hebben tot gras.
In de zomer komt dat neer op 15-20 kg per dag, rond deze tijd wat omhoog naar 20-30 kg per dag en als ze van de wei af zijn naar 40-50 kg per dag.

Wij hebben overigens ca 100 hooinetten O:)
Eens in de zoveel tijd stampen we ze allemaal vol en kunnen we een aantal weken gewoon dagelijks pakken wat we nodig hebben. Lege netten hangen we weer op in de schuur tot de volgende vulronde. Denk dat we ook zo’n 250 karabijnhaken hebben...

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 18:34

Hier 2 mini jaarlingen, bevalt prima en qua tijd valt t mee. Af en toe een borstel erover en even aan t touwtje lopen. Verder hoeven ze nog niks.

Hooi buiten gaat hier in een kliko met gat aan de onderkant en verder in kuipjes. Dat gaat tot nu toe prima. Paard op stal vd grond en de mini's uit een slowfeeder (en binnenkort 2 zodat ik 1 x pd hoef te vullen en dan wat stro erdoor kan mixen).

Hier laatste dagen op de wei ook hooo bik gaan voeren. Hadden ze echt behoefte aan. Nu mogen ze niet meer op t land, dus lekker in de paddock en de zandgevoelige shet op de verharding ernaast.

Tegen soppen hooi en water zover mogelujk uit elkaar. Dat werkt bij die van mij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 18:40

Hier een pension jaarling en die speelt wat af met onze pension 3 jarige en mijn eigen 4 jarige. Echt te leuk om te zien. Zelfs mijn 16 jarige doet af en toe mee en dat is echt geen speels paard :+

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 18:57

Ik vond die 2 veulentjes niet echt veel werk.
24/7 buiten op de wei, met schuilstal waar ik de hooibak steeds vol had.
Af en toe inderdaad borsteltje erover, voetjes optillen. Maar dat was hier geen dagelijkse kost.
Keer als je extra tijd heb voetjes afspuiten en dat soort dingetjes.

100 netten :D Dan ben je even bezig met vullen maar ook weer een poos klaar :D

Hier ook in de wei altijd hooi aanwezig, terwijl ik hier het hele jaar door moet stripbegrazen, toch hooi erbij.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 18:59

Maar een 3- en 4 jarige zijn zelf ook nog jonkies, dus die spelen nog wel zeker als het ruinen zijn.

@jade: en als je het hooi zelf nat maakt... sopt ze dan ook nog ??