Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Granoek

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 12:59

*hersenen slaan op hol* à la Leonardo da vinci een machine aan het bouwen waarbij ik dmv tandwielen Dexter enkel in rondjes moet laten lopen, tandwielen laten mes bewegen, aardappel geschild.

GENIUS

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 13:19

Hahaha Chasey! Wat grappig! En ik vind het kunstwerk echt leuk gelukt!

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 13:25

Grappig Chasey, mooi schilderwerk. Heel artistiek :-)

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 14:39

Jotoma schreef:
Oh wat heerlijk Casey, gefeliciteerd!

@palousaboy: wat lekker, alles in eigen beheer op 10 min afstand :j

De paarden staan al aan huis :+ maar willen straks ook 600/700 schapen dus hebben dan wel wat meer land nodig.

Het is voor ons meer de vraag of we in de buurt wat kunnen vinden en we hier kunnen blijven wonen of dat we moeten verhuizen.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 14:43

:D hahah ok. Nou dan is 10 min nog steeds acceptabel toch?

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 14:49

Ja 10 minuten gaat dan nog wel om dat dan een paar keer per dag te rijden, 15 minuten is dan wel weer aan de lange kant want je bent zo een uur heen en weer aan het rijden :+

Het valt alleen niet echt mee om wat te vinden dat zo dichtbij is :+ gaat toch om ongeveer 80ha

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 14:53

Ach ik was zo naief om te denken dat een schaap wel gewoon op het land kan staan en niet dagelijkse zorg vraagt zoals paarden dat wel doen. Maar ik heb dan ook 0,0 verstand van schapen. Uiteindelijk is in je tuin dan toch nog het allerfijnste lijkt me. Maar 80ha, wow!

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 15:42

Wat ga je doen met 700 schapen? Wol verkopen? Of kebab?

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 16:01

Wat is jullie ervaring met houtkrullen/zaagsel in de stal?
Omdat het nog steeds zo vreselijk nat is hier wil ik bodembedekking in de stal doen. Normaal is dat niet nodig, want ze staan alleen op stal als ik ze daar hooi neerhang.
Maar ik wil ze nu toch wat langer op stal zetten, want het is gewoon te erg met de bagger hier.
En Bliksem begint gevoelig te lopen achter. Die heeft dunne zooltjes, die zullen wel veel te week zijn ondertussen.
Daan wou vandaag eigenlijk vlas halen, maar dat was niet meer op voorraad. Dus neemt voor nu zaagsel mee.
Kan ik daar maandag alsnog vlas boven op gooien (als er weer voorraad is) of kan ik dan beter dat zaagsel weghalen?

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 16:06

Ik heb zelf vlas in een deel van de schuilstal liggen en dat bevalt me goed. Ziet er niet mooi uit, want het wordt natuurlijk bruin als je oppot, maar het geeft een mooie stabiele bodem waar ze graag op liggen. Omwille van de bodem die vlas vormt (die stevige 'koek') zou ik het niet op zaagsel leggen. Ik denk niet dat dat fijn werkt, maar misschien heb ik het mis.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 16:07

Vlas gebruikte ik altijd met James, dat werkte mooi.
Maar dat was helaas niet meer op voorraad en wil vanavond wat in die stal hebben liggen.
Daarom neemt Daan voor nu even zaagsel mee. Ik schep het er dan wel uit voordat ik er vlas in gooi.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 16:09

Vlas samen met zaagsel kan prima maar meestal doe je dan eerst vlas en daarna zaagsel.vlas voor de opname en goede bodem en zaagsel voor de warmte en zachte ondergrond.
Geen idee hoe het wordt als het andersom doet.

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 16:11

Kon jij de stal afsluiten?
Want als het een schuilstal/open stal is dan denk ik dat je zaagsel heel snel over heel de paddock verspreid ligt. Als het afgesloten is kan het gewoon denk ik hoor.
Hoewel ik liever stro heb.
Eerst een laag vlas en daarover stro, doet het bij Duke heel goed. Elke dag de vieze plekken weg en zo komt hij er best lang mee toe.
Hopelijk niet te lang meer want wil hem nu toch wel haast eens buiten hebben :)

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 16:16

Mijn stal is aan twee kanten open, maar het valt echt mee hoeveel strooisel ik kwijtraak hoor! Elke dag even met de schep en hark in de weer en dan is het weer netjes. Ik heb niet eens een drempel. Wel nog een stukje betegeld voor de stal. Mijn stal is 8 bij 3 en ik heb ongeveer de helft bedekt met vlas. Daar slapen en plassen ze, de andere helft is voor eten en mesten.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 16:23

Ik ben bang dat Nick zing klem vreet in stro, had ik eerst ook aan zitten denken.
Daan maakt vanavond even wat hogere drempel. Dat er zaagsel (of straks vlas) in de paddock komt is niet erg. Die paddock gaat daar straks toch weg van het voorjaar en is niks meer. Het is in het belang van Bliksem, dat ie echt even op een droog stuk kan staan en liggen als hij dat wil. :)

James had bij mijn schoonouders ook altijd vlas. Ik mestte om de dag uit. Hij mestte altijd in 1 hoek, dat was wel heel handig. Nick en Bliksem lopen nu de stal uit om te mesten. Hopelijk doen ze dat straks ook.
Maar dan zal ik het zaagsel wel eerst wegscheppen voor ik vlas erin doe. Ander kijk ik wel even hoe het zich houdt.

Ik zou graag bij de nieuwe paddock een afsluitbare stal willen. Daan wil dat ook wel. :) Daar moeten dan ook nieuwe stallen komen. Zal nog even duren, anders moet Daan de huidige maar aanpassen.

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 16:36

Oh dat is wel handig, alles in dezelfde hoek :P

Bij Duke is het net of hij zijn voorbenen vooraan de stal recht in het midden zet en dan zijn achterhand elke keer een paar cm opschuift.
Ligt altijd zo een halve cirkel aan drollen, net als wanneer je met een passer tekent :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 16:45

Flew schreef:
Ik heb zelf vlas in een deel van de schuilstal liggen en dat bevalt me goed. Ziet er niet mooi uit, want het wordt natuurlijk bruin als je oppot, maar het geeft een mooie stabiele bodem waar ze graag op liggen. Omwille van de bodem die vlas vormt (die stevige 'koek') zou ik het niet op zaagsel leggen. Ik denk niet dat dat fijn werkt, maar misschien heb ik het mis.

Heb je de vlas op het zand liggen?

Ik heb nu stro in mijn schuilstal en pot dat ook op, maar ik heb nog zo'n 30 pakken vlas op zolder liggen. Ik vraag me alleen af, of dat vlas niet door het zand heen zakt, of zal de vlas die door het zand gemengd raakt op een bepaald moment gewoon vergaan?

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 16:48

Nee, mijn stal is volledig betegeld.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 16:51

Ik heb stro, voorheen elke dag alle plekken eruit en nieuw stro erin en nu doe ik een week oppotten, elke dag laag stro erbij en in het weekend uitmesten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 16:54

Lynn_Nikita schreef:
Ik heb stro, voorheen elke dag alle plekken eruit en nieuw stro erin en nu doe ik een week oppotten, elke dag laag stro erbij en in het weekend uitmesten

Ik hoorde laatst iemand vertellen die het de hele winter oppotte? Wel de drollen eruit, maar verder alleen schoon stro erop en dan een maand of 3 laten liggen.

Ik heb het stro nu gewoon op het zand gegooid. Gaat prima, maar ik wil ook wel van mijn voorraad vlas af.....

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 16:57

Ik ken meer mensen die dat doen, al vind ik zelf dit een schoner idee. dat oppotten moet wel erg warm zijn hoorde ik, ook wel fijn in de winter

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 17:01

[***], op zoek naar een stuk tapijt om tijdelijk in je schuilstal te leggen en daar het vlas bovenop? Door het zand zou ik niet willen, geloof ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 17:02

ja zij vertelde mij ook dat ze het doet vanwege de warmte. Ik ga het maar eens proberen. Wat mij ontzettend opvalt is dat mijn paarden echt veel gebruik van de schuilstal maken. Dit is nl het eerste jaar dat ze hem tot hun beschikking hebben en ik was eigenlijk een beetje bang dat ze er lekker naast zouden gaan staan :D , maar mijn merrie gaat ook echt de stal in om te gaan liggen.

Ben er erg blij mee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 17:02

Hilary schreef:
[***], op zoek naar een stuk tapijt om tijdelijk in je schuilstal te leggen en daar het vlas bovenop? Door het zand zou ik niet willen, geloof ik.

Dat is ook een idee. Maar gaat dat tapijt niet enorm stinken van de urine?

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 17:07

Uiteindelijk wel ja. Dus vlas opmaken en weggooien :)