Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 10:57

Ziet er prachtig uit,dat wel ...ik heb ervaring met keileem,daar is kleigrond nog fijn bij :+ Het laat absoluut geen water door,het is plakkerig.
Landkaard in de zomer,bagger in de winter.

Ben je er al wezen kijken?Lopen er dieren op...kun je mooi inschatten hoe het eruit komt te zien...even overheen lopen na een fikse regenbui geeft ook een goede indicatie.

Solleke_Noah

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 11:00

Ja we zijn wezen kijken en eigenlijk verliefd op huis en grond... maar er zijn wat haken en ogen aan dat ik goed wil uitzoeken (kijk maar naar de miserie bij AB, hier is ook sprake van natuurgebied en agrarische grond)

+ de twijfel of de helling gaat. Vooral voor mijn oudje, mijn jongere paarden zijn berggeiten.

Nog veel uit te zoeken dus. Als ik jullie prachtige stalgebouwen zie, sommigen dan nog met een flink verhard stuk en houten omheining. Dat is écht mijn droom voor de paarden... weet niet of dit perceel door de hellingen daar geschikt voor is.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 11:00

En het vlakke stuk is natuurlijk bovenaan de heuvel... ??
Alleen al voor de bomen die er staan zou het niks voor mij zijn.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 11:02

DubbelDun schreef:
En het vlakke stuk is natuurlijk bovenaan de heuvel... ??
Alleen al voor de bomen die er staan zou het niks voor mij zijn.

Ja is bovenaan, helaas :P vandaar dus, als je een piste wil, zal dat boven moeten.

De bomen vinden we wel fijn. Voor mij mag er zeker ruimte zijn voor natuur op zo'n groot perceel (was al aan het denken waar ik marterhopen kon aanleggen en uilenkasten ophangen _O- )

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 11:04

Ik heb hier al meer dan genoeg werk om het blad/nootjes van de bomen langs de weg uit de paddocks te houden. En idd voor een ouder paard lijkt het me ook minder geschikt.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 11:13

Ons oudje van 20 doet het juist super op de heuvels. Ik zou er zeker voor gaan als de mogelijkheid er is.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 11:22

Maar zijn die ook zo steil als dit stuk ??

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 11:24

Bomen lijken me juist ideaal, zuigen water weg en huiden de boel bij elkaar.
Ik heb nu veel lol van het bos wat we hebben, geweldig droog dus dat ga ik vast missen :P

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 11:26

DubbelDun schreef:
Maar zijn die ook zo steil als dit stuk ??

Sommige stukken wel ja. En zolang de keuze er is om om te lopen over een minder steil stuk zie ik echt het probleem niet. Favoriet op onze 4ha is lekker met z'n allen over het steilste smalle stuk naar beneden rennen en daarna weer naar boven.

PPPeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 11:30

Goede mail Abby! En fijn dat er nu eindelijk schot in de zaak dreigt te komen.

Mooie foto's! Heuvelachtig, daar krijgen ze mooie gespierde kontjes van :D

En Kristel film het eens ;)

Ik heb gisteravond echt heerlijk gereden. Wat kan je daar blij van worden he :) Op een of andere manier bevalt het geen ccs rijden me prima. De kriebels zullen als het outdoor seizoen begint wel weer komen {:}

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 11:31

Hier zijn ze ook dol op "tegen de helling op raggen" O:) :D

Even fotospam van vanmorgen...het grote gevecht van de winter tegen het voorjaar vanmorgen :) ...

Afbeelding

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 11:32

Gave foto Tinky! <3

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 11:34

Gelukkig helpt dreigen af en toe Abby. Ik vond het een erg nette mail :j

Solleke, ik vind het een mooi stuk. Ik zou er een track op aanleggen en dan zo dat die slingerend naar boven gaat. Dus een stukje omhoog, dan even opzij (vlakker), dan weer een stukje omhoog, etc. Ik zou zowel boven als onder paddockjes en schuilmogelijkheden maken. In de winter kunnen ze met gure wind dan beneden blijven en schuilen, in de zomer met hitte kunnen ze dan boven uitwaaien en afkoelen.
Mits dat allemaal mag van de gemeente, natuurlijk :Y)

En voor jezelf heuvelop en uitmesten / hooi naar boven brengen: een quad met aanhangertje :) Een pomp voor water en je bent al een heel eind. Als je boven in de bak wil rijden, kun je ook beneden opstappen en over je track naar boven rijden. Laat je je paard het werk doen :D

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 11:36

Hilary schreef:
Gelukkig helpt dreigen af en toe Abby. Ik vond het een erg nette mail :j

Solleke, ik vind het een mooi stuk. Ik zou er een track op aanleggen en dan zo dat die slingerend naar boven gaat. Dus een stukje omhoog, dan even opzij (vlakker), dan weer een stukje omhoog, etc. Ik zou zowel boven als onder paddockjes en schuilmogelijkheden maken. In de winter kunnen ze met gure wind dan beneden blijven en schuilen, in de zomer met hitte kunnen ze dan boven uitwaaien en afkoelen.
Mits dat allemaal mag van de gemeente, natuurlijk :Y)

En voor jezelf heuvelop en uitmesten: een quad met aanhangertje :)

Waarom zou je al die moeite doen op 3ha? De paarden maken zelf wel paden op een route die ze zelf prettig vinden. Daarnaast eeuwig zonde om met zoveel ruimte alsnog de paarden te beperken in paddocks.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 11:37

Die paddocks zou ik door track verbinden. Ik zou het doen om mijn weilanden te sparen als het in de winter toch natter blijkt dan je hoopte (zoals deze winter). Ook kom ik vanuit de "mijn HB-pony mag niet op het gras, tenzij ik bepaal dat het wel mag"-hoek.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 11:50

Het grappige is juist dat ondanks onze wei aan huis echt heel erg nat is hij juist goed blijft omdat ze niet steeds op hetzelfde stuk staan. De enige slecht punten zijn de doorgangen en bij de hooiruif. HB-paarden hebben wij denk ik niet. Althans ze hebben er geen last van. Nu hebben wij wel heel ander gras dan in Nederland dus dat scheelt enorm. Het zal dus ook afhangen van de grond- en grassoort van dat weiland wat je er mee kan. Maar ze dwingen een bepaalde route te lopen zou ik zeker met steilere en minder steile stukken niet doen. Doordat ze zelf kunnen kiezen kunnen ze hun beweging aanpassen aan wat ze aankunnen.

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 11:51

Abby: :(:) Fijn dat het dreigen lijkt te helpen. Jammer dat dat ervoor nodig is, maar als er nu schot in de zaak komt zou toch wel érg fijn zijn!

Gave foto Tinky!

Ik vind het een mooi stuk, maar inderdaad wel steil. Waarschijnlijk wel hartstikke droog daarboven op die heuvel, en daar zou ik onmiddelijk voor tekenen :D
Maar ik weet niet of ik mezelf dag in dag uit die heuvel op zie gaan, maar dat is natuurlijk ook erg persoonlijk.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 11:52

Goed voor je bil- en bovenbeenspieren :j

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 11:54

lizy29 schreef:

Dat wel! Dan zou ik onmiddelijk stoppen met de kracht- en conditietraining waar ik een pokke-hekel aan heb _O-
maar het is wel nuttig, vandaar dat ik het nog steeds doe

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 11:55

BernetteO schreef:
lizy29 schreef:

Dat wel! Dan zou ik onmiddelijk stoppen met de kracht- en conditietraining waar ik een pokke-hekel aan heb _O-
maar het is wel nuttig, vandaar dat ik het nog steeds doe

Dat is een prima excuus. En die heuvel op en af voor je paarden is echt 10 keer leuker dan de sportschool :Y)

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 11:56

Vergis je wel niet hoeveel water er van die heuvel naar beneden komt.
Wij wonen ook vlak aan een heuvel, weide en paddock is droog. Maar alles aan en rond huis is nat.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 11:59

Merci voor jullie uitgebreide feedback, het is toch een grote kost en verantwoordelijkheid, dus 'k wil zo goed mogelijk alle pistes onderzocht hebben.

De heuvel opsjouwen elke dag blijft voor mij een twijfelgeval :P

Het idee van een slingerend track vind 'k wel een goeie, hoeft niet perse een afgezet stuk te zijn, dat kan zichzelf ook wel 'lopen'. Haha te paard naar boven, mijn arme paarden :P

Op elk stuk staat al één schuilstal (drie in totaal). In België mag je deze tegenwoordig ook zetten zolang je bepaalde wanden open laat.

Eerst maar even bij de gemeente horen wat kan en niet.

Tinky: mooie foto!

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 12:23

abby Dat klinkt een heel stuk beter als gisteren, blijf nabellen of alles goed gaat , super mail!

solleke mooi stuk maar ik vrees dat je weinig of niet mag bemesten dus ook al is het een flink stuk, vergelijken met Nederlandse weilanden , kun je het niet.
Ik weet niet hoeveel paarden je er op wil gaan zetten maar hou daar dus rekening mee.
Verder schitterende lokatie <3 .

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 12:38

Abby ik hoop voor je dat het nu snel de goede kant op gaat!

Tinky wauw super mooie foto!

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 12:39

Prachtig stuk, Solleke! Ik zou het meteen doen. Voor de paarden is het super conditie training. Goed voor de achterhand. En ze vinden zelf hun pad daar wel in. Voor jezelf ook mooie conditietraining. Als je dat niet ziet zitten inderdaad een quad.

Abby! Goed gedaan meid! Ik ben trots op je. Dat is inderdaad de manier om deze zaken aan te pakken: duidelijk en zakelijk. Ik zei al dat ik een positief mens was. Volgens mij komt dit helemaal goed. Beetje jammer dat het dan weer zo moet, maar soms zijn die types net kleine kinderen: je moet ze alles voorkauwen....

Ik baal zelf ook als een stekker. Is het eindelijk mooi weer, is dochter ziek. Kan ik nog niet op pad met de peerden. En ik wil dat wel graag. Zeker omdat ik ineens toch een oud wijf blijk. Na die val had ik netgens last van en ben ik zo weer opgestapt. Had allang weer gaan rijden als dochter niet ziek was. Maar nu het steeds langer duurt, wordt de drempel ook steeds hoger. Zie ineens allemaal vreselijke scenario's van wat er had kúnnen gebeuren... :roll: Lekker snugger. Valt me zo tegen van mezelf. Maar goed. Zodra kind weer beter is, ga ik gewoon weer op pad. Niet zeuren en gewoon rijden.... Anders kan ik mijn paarden ook wel verkopen.