[FOTO]Show je paddock paradise!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Belker

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 19:02

Nee het was daarvoor alle diepe modder. Na het frezen werd het weer een goede harde plaat. De laag straatzanderover heen heeft het nu weer een fijne plek gemaakt. Ze staan er graag en liggen er ook graag.

Blue_flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 21:56

Daihyo schreef:
Ja dat zeker. Ik heb er alleen zelf ook last van :+
Werd het frezen bij jou diepre modder?

*ik lees soms wat mee voor tips*

Heb je een loonwerker uit de buurt al eens mee laten kijken? Zij kennen de grond en hun machines en weten het effect ervan.

Vlinder2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 22:47

@xdesix, zo te zien heb je al mooie ideeën. Teken dat eens uit op papier(track, drinkplaats, voerplekken, rustplaats, zon/schaduwplekken, schuilgelegenheid, weides, beplanting) en ga dan gewoon beginnen met een track maken van prikpaaltjes en draad. Dan kan je makkelijk nog wat aanpassen.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 11:00

Zo! Hier gaan we eindelijk weer stappen maken. Dit weekend 40 meter Meidoornhaag zetten die we als de haag later groot is gaan vlechten met het idee dat dat een wolfwerende omheining wordt.

Verder de gaten in onze ruim 400 meter lange haag opvullen met Geoorde Wilg. We hadden mazzel, de kleine maat is niet leverbaar dus nu krijgen we voor de prijs van de kleine maat de grote. :D

Ook heb ik ein-de-lijk een ei gelegd over een extra zandpad. Dat gaan we deze zomer keren en er komt dan een heuvel/paddock in dit pad. Het slingerpad wordt 4 meter breed en in het midden komt een heuvel van een meter oid hoog, die wordt rond met een diameter van 6 a 7 meter. Dat gaat tof worden!

We moeten ook de track deels aanpakken. Over een stuk is met groot materieel gereden. Dat is nu heel slecht (nat, diep wegzakken). Daar moet iets mee (lostrekken? deels opnieuw keren maar niet te diep?). Ik wil er graag na het onderhoud lavagruis op storten, is mooi voor de voetjes en dit stuk lopen ze veel dus maximaal rendement van het gruis. :Y)

En er wordt natuurlijk sowieso niet stilgezeten, onze grote schuur wordt op dit moment gerenoveerd. Het is echt kamperen met de paarden maar het werk vordert gestaag. Als het goed is zijn ze over een maand klaar. Mijn oude Freiberger kan slecht tegen alles dat anders is dus die zal enorm opgelucht zijn als de renovatie voorbij is. Het is echt sneu voor hem, zoveel stress. De rest kan er gelukkig beter mee dealen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 11:06

Mooie plannen! Ik ben benieuwd hoe het wordt :j

Lavagruis... Dat zou ook nog wel eens iets voor onze gladde plekken kunnen zijn bedenk ik me net. Interessant.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 09:46

Wij hebben afgelopen week een 'hooiwal' gemaakt voor de insecten. Ergens tussen een groepje lindebomen, waar de paarden niet bij kunnen. We hadden hele bergen afgekeurd hooi. Ofwel omdat onze kieskauwen het aangekochte hooi niet blieven of omdat er wat schimmel aanzat.
Dus paaltjes in de grond. Wat takken er tussen gestoken en hooi er tussen gefrot.
Wij van ons hooi af, insecten een extra schuilplek waar ze niet afhankelijk zijn van ons maai gedrag.
Nog een paar vogelhuisjes opgehangen en boompjes vervangen die het niet overleefd hadden.
(tip: zet die wilgenbomen ook weer niet te diep....het is een hel om ze uit te graven uit je haag als ze dood gaan, en voor het 'aan gaan' maakt het niet zo gek veel uit geloof ik)

Zo hebben we sinds een paar jaar allemaal van die projectjes. Mede geïnspireerd door dit topic.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 09:48

Leuk idee! Heb je een foto van hoe het eruit ziet?

Ik heb hier ook nog een stuk of 10 slechte balen liggen. Die gaan hier af en toe de mesthoop op. Maar jouw project is zinniger.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 09:57

Slimme oplossing zo :j

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 10:05

Zal eens een foto maken. Al is het niet perse heel mooi ofzo.
maar hetzelfde idee als een takkenwal. Met paaltjes om en om en dan wat lange takken er tussen. Alleen dan verder opgevuld met hooi.
Maar de hoop is dat het met een jaar flink inklinkt en dat we dan weer kunnen aanvullen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-23 10:39

Tijdje niet zo actief geweest, met 14 paarden en onze motor kruiwagen die buiten werking was was het pittig om 3.5 hectare steeds uit te mesten. Zeker naast ons werk in de zorg en ons zoontje van 1 hadden we het erg druk.

Maar sinds gisteren een nieuwe elektrische kruiwagen en vanaf na dit weekend weer terug naar 11 paarden. Een kan eventueel nog een paardje bij maar 11 vinden we ook prima

Dit is onze nieuwste aanwinst, de bravo mobarrow equerry, 300l bak. Ze hebben ook kleinere varianten.

Afbeelding

Ben heel benieuwd hoe die gaat bevallen, wat ik er over gelezen heb en qua filmpjes gezien is die super fijn. En deze is een formaatje groter dan we hadden wat voor ons echt wel fijn/noodzakelijk is.

Dan gaan we dit weekend 50+ gratis boompjes etc halen en planten.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-23 10:42

Ir111 schreef:
Zo! Hier gaan we eindelijk weer stappen maken. Dit weekend 40 meter Meidoornhaag zetten die we als de haag later groot is gaan vlechten met het idee dat dat een wolfwerende omheining wordt.

Verder de gaten in onze ruim 400 meter lange haag opvullen met Geoorde Wilg. We hadden mazzel, de kleine maat is niet leverbaar dus nu krijgen we voor de prijs van de kleine maat de grote. :D

Ook heb ik ein-de-lijk een ei gelegd over een extra zandpad. Dat gaan we deze zomer keren en er komt dan een heuvel/paddock in dit pad. Het slingerpad wordt 4 meter breed en in het midden komt een heuvel van een meter oid hoog, die wordt rond met een diameter van 6 a 7 meter. Dat gaat tof worden!

We moeten ook de track deels aanpakken. Over een stuk is met groot materieel gereden. Dat is nu heel slecht (nat, diep wegzakken). Daar moet iets mee (lostrekken? deels opnieuw keren maar niet te diep?). Ik wil er graag na het onderhoud lavagruis op storten, is mooi voor de voetjes en dit stuk lopen ze veel dus maximaal rendement van het gruis. :Y)

En er wordt natuurlijk sowieso niet stilgezeten, onze grote schuur wordt op dit moment gerenoveerd. Het is echt kamperen met de paarden maar het werk vordert gestaag. Als het goed is zijn ze over een maand klaar. Mijn oude Freiberger kan slecht tegen alles dat anders is dus die zal enorm opgelucht zijn als de renovatie voorbij is. Het is echt sneu voor hem, zoveel stress. De rest kan er gelukkig beter mee dealen.

Dat klinkt als mooie plannen! Je track is dus al eens gekeerd? Heb je gele zand boven? Ik zou denk ik eerst eens kijken of los trekken het probleem al oplost.

pol013 schreef:
Wij hebben afgelopen week een 'hooiwal' gemaakt voor de insecten. Ergens tussen een groepje lindebomen, waar de paarden niet bij kunnen. We hadden hele bergen afgekeurd hooi. Ofwel omdat onze kieskauwen het aangekochte hooi niet blieven of omdat er wat schimmel aanzat.
Dus paaltjes in de grond. Wat takken er tussen gestoken en hooi er tussen gefrot.
Wij van ons hooi af, insecten een extra schuilplek waar ze niet afhankelijk zijn van ons maai gedrag.
Nog een paar vogelhuisjes opgehangen en boompjes vervangen die het niet overleefd hadden.
(tip: zet die wilgenbomen ook weer niet te diep....het is een hel om ze uit te graven uit je haag als ze dood gaan, en voor het 'aan gaan' maakt het niet zo gek veel uit geloof ik)

Zo hebben we sinds een paar jaar allemaal van die projectjes. Mede geïnspireerd door dit topic.

Mooi idee!! Zullen de beestjes vast blij mee zijn

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 10:49

Leuk idee een hooiwal. Wij hebben buitenom gaas en daar groeit braam door. Op 2 plekken hebben we netten tussen 2 palen en dat hooi valt in het gaas en braam, maar kunnen we amper bij. Wilde het gaan schoonmaken, maar misschien dan ook voor de beestjes laten zitten.

Verzamel ook al een paar jaar takken en moet daar ook nog ergens iets mee.

Bij de poel hebben we ook een net tussen 2 palen en gaat al tijden goed. Zag wel dat meneer mini veulen het ook als speelgoed gebruikte, maar ging wel goed en netjes. Mijn man is een paar dagen weg en gister netten incl 1 stuk paal eruit. Was net boven de grond afgebroken, dus moest eruit, maar zat echt vreselijk vast gezogen.
Ga hem toch maar verplaatsen naar de kant.

Maartje 1990, mooi ding. Heb er hier weleens naar staan kijken in de winkel. Niet in verdiept hoe hij werkt. Blijft hij aan/lopen als je stil staat bij poep scheppen of gaat hij steeds uit?

We wilden een bak achter de zitmaaier, maar die gaat altijd uit als je afstapt. Ik probeer dat ook als smoes te gebruiken dat een quad daar meer geschikt voor is :)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-23 11:01

Superpony: ik heb zelf de uitleg bij levering niet gehad want was aan het werk. Maar zal het straks ervaren, voor het eerst dat ik echt sta te trappelen om te gaan mesten :') , er zijn wel veel filmpjes van te vinden en ziet er wel heel makkelijk uit. En je kunt ook op de achterkant van die grovere banden krijgen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 11:14

Mooi ding zeg!

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 11:17

Gave kruiwagen!

Ik begon hier gister ook al over een quad tegen mijn vriend <<)
wij hebben een trekker met diverse werktuigen voor er achter. De werktuigen staan op pallets op wieltjes maar ik kan ze vaak toch nét niet alleen aan en af koppelen. Dus dat levert wat frustratie op als ik de bak wil slepen als we net hooibalen verplaatst hebben met de pallethef.
Dus zei ik al dat een een lichter ding wilde om de bak te slepen. Keek mijn vriend heel blij bij :D
Dus wie weet.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 11:22

Wij zoeken ook nog naar iets practisch. Nu hebben wij maar een halve hectare, dus het hoeft geen enorm materiaal te zijn.
We hebben een zitmaaier, die binnenkort voor een beurt gaat, want hij heeft wat kuren. Maar dat is een licht dingetje. Voor maaien en slepen in de zomer prima, maar niet per sé voor meer dan dat en in de winter komt hij er niet doorheen.
Mijn man had het ook al over een quad, maar die krengen zijn lekker aan de prijs :+
Mooiste zou zijn: iets groter dan een zitmaaier, karretje erachter voor het hooi of de mest (of allebei)
Of inderdaad iets van een elektrische kruiwagen. Maar die zijn ook niet goedkoop.

jitskenienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 11:35

Daihyo, is een mini trekker niet wat voor je dan?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 11:44

Ik mest tracks liefste uit met de quad of auto met de aanhanger erachter. nu is het bij mij niet veel ( 3 paarden) en geen giga oppervlakte maar ect niet dat ik 11 paarden lopend op een paar hectare met een kruiwagen ging doen. Dan een mini tractor of quad en met 2 personen, 1 rijden en 1 erachteraan
Laatst bijgewerkt door Lynn_Nikita op 23-02-23 12:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 11:54

Wat een gave kruiwagen Maartje!! Die ziet er superfijn in gebruik uit. Ik snap dat je zin hebt om uit te mesten. :D

@Daihyo; wij hebben onze minitrekker bij Goedhart vandaan. De onze was een bijna nieuwe tweedehands. Wij zijn helemaal niet handig met auto's / trekkers dus wilde graag iets dat niet al te oud is. Zeker na t gedoe met onze oude trekker. Maar ze hebben dus ook oudere exemplaren staan die ze netjes opknappen en verkopen. Die zijn echt niet al te duur. Zou perfect zijn voor jullie! Zeker omdat jouw vent handige handjes heeft.

@Maartje; lostrekken (op ruim 30cm) hebben we al eens gedaan maar dat gaf niet het gewenste effect. De slechte plekken kwamen gelijk weer terug omhoog. En dat was nog voor ze de boel echt aan gort gereden hadden... Ik moet maar eens overleggen met de loonwerker. Die moet toch langskomen om te plannen voor de heuvel en nieuw stukje track te bespreken.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 11:57

Interessant! We hebben hier wel een minitrekker staan, maar niet van mij en kan ik niet zomaar pakken.
Ik vind het voor dagelijks ook wel overdreven, maar dan zou ik er voor kunnen kiezen om 1x in de 3 dagen te mesten ofzo. In de zomer is het goed te doen hoor, maar ik merk dat ik door de ongelijke bodem (sommige stukken goed, sommige stukken zak je wat weg, sommige stukken glad) wel last van mijn lijf krijg.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 12:03

Ik kan me voorstellen dat je als je een minitrekkertje kiest je de zitmaaier misschien weg kunt doen zodat je nog maar 1 apparaat hebt staan?

Of toch een elektrische kruiwagen. Ik ben echt dik tevreden met de onze van Hornbach. Maakt het werk in de winter goed te doen. Voor 4 paarden schep ik 4 kruiwagen vol, de kuip is wat kleiner. Maar ik gok dat jij met 2 max 3 kruiwagen klaar bent. Ding kost iets van 350(?) euro dacht ik. Ik gebruik m in de winter ook om de hooinetten naar de achterste bakken te brengen.

Mijn lijf trekt het werk in de winter door ongelijkheid/gladheid ook niet goed met een gewone kruiwagen. Met de elektrische gaat het prima.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 12:06

Mag ik 'm eens bij jou komen bekijken? De kruiwagen bedoel ik.
Momenteel pak ik de kleinere kruiwagen, omdat ik zo makkelijker de mesthoop op kom en ook omdat hij nu makkelijker en lichter is met de nattigheid. Eind maart wordt trouwens de mesthoop geleegd. Ik wil nog steeds een mestcontainer, maar het bedrijf deed ingewikkeld over de plek waar hij moest komen, ik moest wat uitzoeken en nu reageren ze helemaal niet meer. Dus nu heb ik maar gewoon een loonwerker gebeld en die komt het halen zodra hij op het land hier achter mest gaat uitrijden. Ook prima.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 12:13

Je bent altijd welkom om lekker uit te komen mesten eh om naar de kruiwagen te komen kijken hoor! _O-

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 12:28

Alsof ik nog geen poep genoeg op een dag verzet _O-
Maar deal. Ik schep nog wel een hoopje extra kom graag een keer kijken.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 12:31

Dat is wat je noemt een oliebol. :+

Je mag ook zonder mest een stukje komen rijden met dat ding hoor. :D