Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MarloesHJ

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 23:51

Jinte, leuk zo’n uitzicht! Geniet ervan.

Karin, dat is altijd vervelend om zo de nacht in te moeten. Toen ik op pension stond wel eens gehad dat een koliek had en ik had net nachtdienst.

Dais, ik heb twee weides van iets minder dan een halve hectare per stuk en meestal staan ze achter tot na de jaarwisseling en dan zet ik ze weer om naar voor tot het gras weer begint te groeien. Ik heb twee paarden maar wat wel een groot verschil is tov sommige anderen hier is dat ik in het heuvelland woon en wij zo’n beetje op het hoogste punt van de straat zitten en het water zich dus vaak lager verzameld (wat niet wilt zeggen dat het niet nat is in de winter)

Hier een van de ruinen een dikke koker sinds gisteren maar waarom geen idee? Maar hij heeft geen koorts, eet goed en plast ook dus maar even aankijken. Maakt een normale indruk verder.

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 05:45

Nu zie ik de foto's wel Dais, flinke klus! Fijn dat het water grotendeels weg is. Dat jij de Spaanse al weer 2 maanden hebt, niet te geloven hoor (leek veel korter).
Hier zou het gisteren droog zijn, gisteravond opeens een bui....bizar. Binnen 10 minuten alles blank.

Vervelend Karin, moest ook aan de weersomslag denken. Temperatuur is netjes toch?
Over paarden hier in de omgeving hoor ik over een virusje met verhoging, dunne mest en hoesten. Ging vrij snel weer over.

Welkom Jinte, mooi uitzicht!

Balen van de koker Marloes. Fijn dat hij verder normaal oogt.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 06:36

Welkom Jinte!

Marloes zou hij gestoken kunnen zijn?

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 06:53

Marloes, hier ook een heuvel en dat is idd ideaal! Achter ons land waar de helling zeg maar eindigt is een klein riviertje waar al het water zich verzamelt :)
De mijne lopen dan ook de hele winter op het weiland. Ik heb er nu maar 3, hopelijk volgend jaar 5! Maar even zien hoe het dan gaat... logt denk ik ook een beetje aan of we merries of hengstjes krijgen, kan zijn dat ik de merries dan apart moet zetten.

Truedreams

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 07:02

Goedemorgen

Ik vermoedde het al en weet t nu zeker... mijn pony vind vlas ook prima om op te eten. Ik heb al vies met schoon gemengd. Hertshoornolie erop gespoten maar stal is weer bijna leeg. Iemand een idee? Plak stro erin? Op zaagsel zetten? Op kale vloer zetten? :')

Ze krijgt genoeg hooi in een net elke nacht. Maar blijkbaar is haar vraatzucht dan niet over }:0

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 07:09

Ik zou het niet meer aandurven ze op vlas te zetten dan.

Karin, goed de nacht doorgekomen?

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 07:11

Truedreams schreef:
Goedemorgen

Ik vermoedde het al en weet t nu zeker... mijn pony vind vlas ook prima om op te eten. Ik heb al vies met schoon gemengd. Hertshoornolie erop gespoten maar stal is weer bijna leeg. Iemand een idee? Plak stro erin? Op zaagsel zetten? Op kale vloer zetten? :')

Ze krijgt genoeg hooi in een net elke nacht. Maar blijkbaar is haar vraatzucht dan niet over }:0

Ik zou eerst een plak stro erbij gooien en kijken of dat helpt. Als dat niks doet zou ik stoppen met vlas en strokorrel of zaagsel proberen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 07:46

Hier werkt een laag stro erover

Marloes, koker verder ook schoon? Geen viezigheid erin?

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 08:06

Ruin is goed de nacht doorgekomen!
Man man heeft rond 01.00 gekeken en ik meteen toen ik thuiskwam.
Wel nog aan de dunne maar verder alert, vrolijk en honger haha.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 08:37

Fijn!

Marloes, misschien gestoken?

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 08:52

Mijn oude paard had de neiging weinig te bewegen bij slecht weer, en dan had hij daar een dikke koker van. Soort van 'stalkoker' op de wei :P

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 08:59

Bij een dikke (vieze) koker zou ik ook al eerste op zoek gaan naar de 'boon'.

@jinte: welkom :) heerlijk om je eigen paarden zo voor het raam te zien langslopen :)

@karin: gelukkig lijkt het beter te gaan.

@Truedreams: ik zou het vlas er uit halen en houtkrullen er in doen of investeren in zachte rubber matten zodat je geen bedding meer nodig hebt.

biancaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 10:10

Laten jullie allemaal de mest ophalen? Of gebruiken jullie het als compost? Wij gaan in december een keer met een loonwerker kijken om plan van aanpak te maken voor weide, rijbak (nog aan te leggen) en paddock. Hij gaf aan ook mest af te voeren maar geen idee wat dat kost. Iemand anders gaf aan dat champignonkwekerijen de mest kwamen halen? Maar ik heb er geen stro doorheen (inloopstal/paddock).

Waar we nu tijdelijk wonen (met alle beesten) hebben ze eind augustus nog een keer bemest met koeienmest en het gras staat er echt nog heel top bij! Moet wel zeggen dat het zand grond is. Huis dat we gekocht hebben staat ook op zandgrond maar wel dichtbij een stroompje (100m) dus zal toch wel wat natter zijn.

Karin_deB fijn dat het goed is gegaan met je ruin.

Jinte super mooi uitzicht! Genieten zo.

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 10:14

Hoe hangen jullie jullie hooinetten op, buiten, zodanig dat ze niet op de vloer zakken? Ik heb wat paaltjes staan op de track, met ringen aan en dan haal ik het touw erdoor en maak ik het aan het hooinet vast met een musketon, maar dan heb je in feite wel een potentieel gevaarlijke situatie met zo'n driehoek en de hoeven, plus het zakt zo snel de grond op als het lichter wordt. Ik zie het niet zitten om nieuwe palen te steken maar wel om een ander systeem te bedenken om op te hangen. Ik dacht knoopjes te leggen in de touwen van de hooinetten, zodanig dat ik ze ook hoger kan ophangen, maar dan krijg ik de hooinetten misschien weer moeilijker open?

Biancaaaaa: ik gebruik de mest als compost. Ze blijft heel lang liggen en zakt dus ook helemaal in. Blijkbaar zou pompoenen erop kweken ook erg helpen om de mest te doen slinken.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 10:18

Deel van de mest gaat hier op de mesthoop en de rest wordt op het weiland uiteen getrokken.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 10:23

@biancaaaa: ik heb een 12 m3 mestbak van betonelementen. De grond iets verdiept en gelijk laten maken door een loonwerken (die ook de mest op komt halen). Dus samen de plaats bepaald waar hij met groot materieel er makkelijk bij kon.
Toen bedrijf de betonelementen laten plaatsen en er zelf een deurtje en vloertje in gemaakt.
Met 2 E'tjes moest ie 2x per jaar geleegd worden toen ze nog 's nachts op stal stonden (houtkrullen), nu denk ik dat 1x per jaar voldoende is (feb'19 voor het laatst geleegd). Kosten hier varieren tussen de 80 en 100 euro afhankelijk of hij 'toch in de buurt is en ruimte heeft' of er speciaal voor moet komen.

@neile: mijn hooinetten hangen tussen 2 palen en zo hoog dat ze net 10/15 cm boven de grond hangen.

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 10:25

En werk je ook met musketons aan de netten? Heb je vierkante hooinetten of hooizakken?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 10:29

De netten zijn langwerpig :) , ong 100x90 of 150x90 met mazen van 3 en 4 cm. Het zijn een soort enveloppen, dus aan de bovenkant zit een flapje wat er overheen valt zodat ze dicht zitten.
Op de palen zitten isolatoren (oog) waar de hoeken aan vast zitten; boven met een touw en onder met een dik elastiek. Door het 'veren' blijven de netten langer heel.

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 10:33

Hééé, goeie tips. Ik heb net een vierkant hooinet bijbesteld, ga ik in mijn achterhoofd houden!. Nu zoek ik nog wat tips voor de bolle hooinetten.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 10:36

Misschien kun je bovenop de paal een grote ring maken en daar het lege deel van het hooinet doorhalen, dan maak je lager op de paal een oog waar je het lege stuk mee strak kunt trekken.

Dit verduidelijkt het misschien iets :)

Afbeelding

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 10:44

Goed idee! Dat lijkt me wel wat!

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 10:47

Ik heb een oud bad staan waar ik een aanhangernet overheen heb gespannen van de action. In de stal heb ik idd die enveloppen. Maar mijn slimme KWPNér snapt het systeem en stak zn hoofd er gewoon lekker in :Y) en ik heb daarom nu musketonhaakjes in t midden gemaakt en klip ze nu open en dicht.

Hier ook nog gedoe met een mestoverschot. Ik had vooraf bedacht zo'n kleine mestcontainer te huren totdat ze de prijzen vertelden := ik heb nu een eigen composthoop gemaakt, ben overgestapt op gehakseld stro (veel minder afval), en laat het dan uitrijden over de wei. Heb een buurman met trekkertje die dat voor een bbq wil doen

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 10:50

Die aanhangernetten vind ik vaak te dunne draden hebben, ik wil minimaal 4 a 5 mm dikte hebben.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 11:10

Ik heb ook van die envelop netten tussen twee palen. Inderdaad met musketons.

Voor de mest wil ik grote bakken maken waarin ik wisselteelt ga toepassen. Het eerste jaar pompoen, het tweede jaar wortelgroenten/knollen, het derde jaar andere groenten. En wat er daarna over is van de mest mag de rest van de tuin in.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 11:13

hier ook rechthoekige tussen 2 palen, en een merrie die haar hoofd er in steekt :+ Extra touwtje aan de bovenkant doet ook wonderen
En ik heb een net in de boom hangen. Mijn man heeft daar een mooi katrol-systeem aan gemaakt waardoor ik hem heel hoog kan hangen. Deze hangt ook voora met passive physio doeleinden in de boom, dus ik kan daar spelen met de hoogte