Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 14:48

Ohja, de indeling!

Die lijkt best veel op de onze! Wij waren in de eerste tekening ook een toilet vergeten maar die komt nu ook in de bijkeuken.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 15:14

Quarter dekens zijn ook ideaal. Je hebt ze bij bij Euro-horse en Arthur's westernstore. UHG heeft ze ook, maar veel mensen met slechte ervaringen met de shop.

Lynn, ow, dat is balen zeg. Ik kan ook niet tegen beestjes.

Onze shet heeft mega dikke en lange manen. Meestal vlecht ik ze de zomer tijd. Wordt idd te warm eronder. Hoewel de vacht eronder wel minder dik is in de winter bijv, dus het past zich er wel op aan een beetje.

Zondag stapten we uit de auto, hondjes snuffelen en zag een teek op de fawn kleurige zijn hoofd lopen. Dan heb ik echt de hele weg overal jeuk. Ze hebben bandjes, dus hij had toch niet gepakt, maar als ik iets heb gezien.........

Ben echt blij dat er bij mn zoon op school nooit luizen zijn geweest :)

Azmay, wat lekker zeg! Dld ziet er groen uit verderop. Kun je daar mooi rijden?

Ik heb wel gereden, maar saai in de bak en niet gek lang. 1 gelongeerd e 2 even samen losgewerkt.

Ik fiets om half 10 naar fysio en was echt fris, had koude handen en zij ook....Tijdens rijden in vestje en was al warm.Zo snel gaat het :)

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 16:38

Wat gaan jullie vreselijk snel!

Ik lees iets over neten en luizen. Fernando moet ik ook altijd goed in de gaten houden want die is ook gek op eigen 'huisdiertjes'. Bij hem zag ik vorige week wat kriebelen, en ik spray hem dan in met Veerust. De werkzame stof daarin doodt namelijk ook luizen. Inmiddels is hij weer 'huisdiervrij'. Het doodt de neten niet, dus een week later gewoon weer even sprayen indien nodig. Zo hoef je niet te wassen. Ik weet alleen niet of het bij een dikke shettenvacht ook werkt.

Ik heb zonet voor het eerst sinds vier maanden weer op Fernando (bijna 5 en licht ingereden) gezeten. Hij had al die tijd vakantie gehad en ik vond het wel weer tijd voor een werkje. Eerst rustig aan opgezadeld en toen hij daar rustig bij bleef (hij is nogal een bangebroek) het krukje erbij gehaald en zo de verschillende stappen weer doorlopen. Uiteindelijk zat ik op zijn rug en hij vond het wel spannend, maar bleef heel braaf. Snoepje aanpakken terwijl ik op hem zat was uiteraard wel weer heel leuk. :)) Nu maar weer een paar keer herhalen zodat het weer in zijn systeem zit. :)

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 17:18

LdJ schreef:
Jee, wat gaan jullie hard!

Veel leuke berichten, nieuwe paarden, soms wat mindere over katten.. :(:) Ik hou hier ook mijn hart vast als de katten naar buiten gaan. Wonen langs een 60 weg waar 80 het minimum is.. Hopelijk gaan ze de andere kant op, naar het land & de wei, etc.

Vraagjes;
Hoe 'oefenen' jullie met je paard alleen laten. Ik heb nu twee pony's bij huis, 1 die nu 6 weken van z'n moeder af is en de ander die opeens ook niet meer zo zeker van zichzelf is als hij uit het zicht van de ander is.. Stap 1 was bij mij een draadje in de bak, dat was al een hele happening, vooral voor de puppy :') . Stap twee is nu om en om naar de bak brengen vanuit de stal, dat is ongeveer 60 meter en een hoekje om, dus zien elkaar niet, horen elkaar alleen als ze roepen..

En dat verticuteren, dan lees je ook dat je moet maaien. Doen jullie dat ook? Ik weet overigens dat er hier en daar was j.kruiskruid staat, de combinatie van verticuteren en deze o-zo-niet-geliefde gele bloemetjes vind ik toch een beetje eng.. Is dat terecht?

Wij wonen ook aan een 60km weg waar ze 80km of harder rijden.
De katten steken helaas de weg wel over waar ik ook had gehoopt dat ze de tuin en weilanden etc in zouden gaan.
Gaat tot nu toe gelukkig wel goed maar spannend blijft het wel.
Ik heb al mn JKK vorige week staan uitsteken. Pokkewerk maar leek mij het veiligst..

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 19:28

Ik had deze week de onderste draad van de bak open. Jonique past onder de bovenste door en zo kon ze zich indien nodig even afzonderen. Nu is het zo stabiel dat ik hem vanmiddag dicht heb gedaan. Kom ik net thuis van zwemles, staat ze in de bak >;) :o?
Denk dat ze zich tussen de draden heeft gewurmd. Hopelijk doet ze dat niet nog een keer :=

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 23:26

Lynn_Nikita schreef:
iewuuuu ik heb ineens overal jeuk, mijn shet heeft neten! Luizen kon ik nog niet zien zitten maar heeft ze dus ook. Op het werk smeren wij er spul op, ik denk Butox, normaal adviseren ze insprayen sebacil, waar hebben jullie de beste ervaringen mee?
Eerste keer dat hier een beestje luizen heeft

Emmer met sebacil (in water uiteraard) en flink insponzen, niet uit spoelen.

Moet zodra mijn oudje naar huis komt aar ook weer controleren, voordat we de andere erbij zetten, vorig jaar had zij ook luizen.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 21:00

^^^ Als je het over de duivel hebt :=

Kreeg vanmorgen te horen dat mijn oudje luizen had, vanmiddag toen de kinderen op bed lagen (en ML thuis was) erheen gegaan en haar gewassen met Sebacil.
Volgende week weer controleren.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 21:54

Hmm ik ga net de laatste ronde voeren en ik tref mn shet trillend aan onder haar 100grams.
Ik denk nog "watje, zo koud is het nou ook weer niet" en gooi haar 200grams op.
10min later voelt ze warm maar trilt nog steeds.
Ze staat ook op de zandheuvel (doet ze normaal alleen om te poepen en rollen) en haar hoop poep lag op het grasdeel van de paddock (ook gek want normaal op de zandheuvel of in stal).
At wel gewoon dr luzerne/brok op en pakte ook een snoepje aan.
Temp 37.5 en nergens een wond ofzo.
Gisteren was ze ook al wat gevoelig bij aanraken op de buik.

Voelt maar gek
Vannacht maar even checken..

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 22:22

Ach sneu Karin.. hopelijk voelt je shet zich gauw beter.

Jes, had je niet afgeklopt? ;)

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 08:04

Trilt nog steeds ondanks dat ik dr deken heb opgehoogd naar 300grams.
Misschien spierbevangen?
Ik ga zo een DA bellen

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 08:07

Oef dat klinkt niet goed! Heel veel sterkte!

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 08:08

Oh jee Karin dat klinkt niet goed. Hoe is het nu met haar?

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 08:09

Gekke is dat ze verder vrolijk en alert is en goed eet.
Ze keek vannacht zelfs gek op toen ik kwam.
Maar goed is het natuurlijk niet.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 08:12

Kou gevat? Maar daar is het niet echt meer het weer voor... heb je de da nog gesproken?

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 08:35

Zo dat klinkt niet goed Karin. Ik ben benieuwd wat de veearts ervan zegt. Sterkte, altijd rot als er iets met een dier is.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-19 08:59

Lastig geval Karin. Die temperatuur maakt het onlogisch. Loopt ze onregelmatig? Beterschap in ieder geval!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 09:05

Wat een vreemd beeld.
Is de urine wel normaal?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 11:24

Sterkte Karin, hoop dat het meevalt. Is er een reden waardoor ze spierbevangen kan zijn?
Wil ze wel bewegen?

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 12:28

Flew schreef:
Ik heb zonet voor het eerst sinds vier maanden weer op Fernando (bijna 5 en licht ingereden) gezeten. Hij had al die tijd vakantie gehad en ik vond het wel weer tijd voor een werkje. Eerst rustig aan opgezadeld en toen hij daar rustig bij bleef (hij is nogal een bangebroek) het krukje erbij gehaald en zo de verschillende stappen weer doorlopen. Uiteindelijk zat ik op zijn rug en hij vond het wel spannend, maar bleef heel braaf. Snoepje aanpakken terwijl ik op hem zat was uiteraard wel weer heel leuk. :)) Nu maar weer een paar keer herhalen zodat het weer in zijn systeem zit. :)

Zo heb ik dit mijn pony ook aangeleerd, was eigenlijk altijd alleen tijdens het zadelmakmaak proces en zo had ik hem aangeleerd om naast het krukje te gaan staan en te blijven stilstaan tot ik zat en hij een snoepje had gehad. Hij mag nu nog zo druk zijn, op het moment dat ik op mn krukje stap staat hij stil tot hij zn snoepje heeft gehad :') Stiekem best ideaal

@ Karin, sterkte met je shettie! Hopelijk valt het mee

biggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 12:35

Hond buiten bij een winkel vast leggen zou ik niet snel doen. Zie dat regelmatig bij mijn werk dat er eentje buiten ligt. Blijf dan altijd wachten tot het baasje komt haha.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-19 12:50

Zo van Willem alvast de manen en staart geknipt. Komt hij tenminste een beetje fatsoenlijk voor de dag aankomend weekend.

Gent is vandaag jarig en zijn cadeautje is 2 uurtjes gras eten op het hondenveld. Meneer ging uit zijn dak... ze staan nu na een kwartier eindelijk rustig haha

Afbeelding

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 13:02

Sinds 07.30 rilt ze niet meer.
Wel compleet gespannen en gevoelig bij aanraken, logisch, zou ik ook hebben als ik zo lang gerild heb.
Temp was vanmorgen 37.1
Overlegd met de DA, gek verhaal, beeld toch niet helemaal passend bij spierbevangen.
Gezien nu weer gestopt met rillen, vrolijk, alert, geen koorts, goed eten en normaal bewegen aankijken.
Bij twijfel weer contact en dan komen ze langs.

Gefeliciteerd met Gent. Mooi kado :D

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-19 13:42

Wat gek! Zo in het zonnetje is het natuurlijk wel genieten. Zal helpen bij het opknappen :D

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 13:49

Ja het blijft apart.
Ga zoiezo wel even bloed laten prikken in de komende weken, maar als dat bij voorkeur op een doordeweekse dag kan met een geplande tijd is dat fijner dan spoed :D

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 19:35

Nou dat zeker ja! Ik wacht nog met spanning op de rekening van Cheetah...

Jonique had vandaag ontdekt hoe ze onder de draad bij de prikpaaltjes kon :x