Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Foreverkliek

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 21:38

Selka ik ga met chasey mee in het stroomdraad idee. Volgens mij heeft minimaal de helft van de mensen in dit topic de paarden achter stroom staan. Bijna ieder paard is weleens tegen zo'n draad aangelopen en guess what.....ze leven nog! En hebben geleerd waar de grens ligt.
En je weet niet wat de toekomst brengt. Misschien bouw je toch nog een keer stallen, moet hij terug op pension, moet hij een keer langere tijd op stal of een kliniek staan en zo kan ik nog wel even doorgaan. Paard moet gewoon op stal kunnen staan punt. (En dit komt van iemand die het al een drama vind de paarden met oud en nieuw 1 nacht op te hokken)

Dus nu even praktisch. Voor zover ik uit je verhaal begrijp gaat hij met zijn voorbenen op de bovenkant van de stal hangen? Ik zou dan de bovenkant van de tralies met gaffortape afplakken. Hieroverheen zou ik 4 of 5 stroomdraden spannen die je om de drie tralies met een tiewrap vast zet zodat hij ze niet mee naar beneden kan trekken. Ik ga ervan uit dat hij niet beslagen is maar je kan niet voorzichtig genoeg zijn. Gaffor en tiewraps zijn allebei geen geleiders dus de stroom komt echt alleen op de draden en niet op je tralies. Dat is idd wel erg cru. Stroom kan je met een haspel overal vandaan halen en het hoeft er maar 5 min per dag op. Daarna kan je de kabel weer opruimen.
En als hij grote sokken heeft zou ik die even knippen.
Weet niet of je hier wat aan hebt maar zo zou ik het doen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 22:02

Zowel stroom als vast zetten zou niet mijn keuze zijn. Dan eerder iemand erbij die hem zodra hij omhoog wil komen corrigeer. Wel dat deel waardoor hij tussen kan komen afplakken of iets ervoor maken om te voorkomen dat hij ertussen komt. Als hij leert dat hij door zo te reageren niet eerder eruit gehaald word is het vaak ook geen leuk spelletje meer

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 22:46

Denk dat het persoonsafhankelijk is.

Laatst hoorde ik. Als een paard ergens bang voor is. Oogkleppen op en oordoppen onder een oornetje. Hoort en ziet hij het niet, probleem opgelost. Haha...niks opgelost. Probleem omzeilen.
Echter is iedereen vrij in de keuze hoe men ergens mee omgaat.

Ik houd van de 10 regel. 1 x straffen op 9 x belonen.
Duidelijk. Consequent. Vriendelijk. Leidend.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 23:00

Tuurlijk moet je bij goed gedrag belonen.
Er zit ook wel een hele boel verschil in het karakter van het paard uiteraard.
Als Melle mij omver rent, dan is het omdat hij echt bang is.
Ik hoef hem dan echt niet te straffen want dan krijg ik hem een week niet meer te pakken.
Amel rent mij omver omdat ze gwoon lomp is.
Dan krijgt ze een tik.
Is ze daarna braaf dan beloon ik haar uitetaard en dan vind ze me nog steeds lief.
Melle niet, maar dat is gewoon een apart geval _O- .
Ik heb hem vanaf veulen af aan en hij heeft serieus 1x in zn leven een trap gehad van de pensionhouder.
Daar was ik bij en dat was omdat hij gericht trapte naar de pensionhouder en dat pik ik niet. Nooit.

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 08:38

Las met verbazing hier over stroom uit het stopcontact. Wil je dat hek serieus op 220 volt zetten? Dacht dat je een weide klok bedoelde, dat leek me pittig zat.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 08:51

rover_ schreef:
Las met verbazing hier over stroom uit het stopcontact. Wil je dat hek serieus op 220 volt zetten? Dacht dat je een weide klok bedoelde, dat leek me pittig zat.

Dan slaan al je stoppen eruit. Ik neem aan dat diegene bedoeld dat je vanuit dat stopcontact wel een scgrikdraadapparaat makkelijk kan aansluiten

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 09:55

Hahahaha wat een aaname!
Van het schrikdraad apparaat natuurlijk!

wilma84

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 09:57

Het is simpeler om gedrag om te buigen dan af te leren, zeker bij een puber.Bovendien gaat het maar om een beperkte tijd van een paar maanden en is het patroon nog niet ingesleten. Wachten in de stal geeft nu stress die geuit wordt in steigeren. Daaraan een negatieve associatie toevoegen gaat de stress niet wegnemen maar vergroten. Het is handiger om de wachttijd in de stal aantrekkelijk maken met een beetje brok, een paar handen luzerne o.i.d. De opwinding wordt dan gekoppeld aan een bezigheid om naar uit te kijken (eten). Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 10:13

Gelukkig maar :-) Had het een beetje ‘ dom ‘ en kort door de bocht opgeschreven , maar heb vroeger serieus wel eens meegemaakt dat iemand dat echt wilde doen.... Hebben we er gelukkig van kunnen weerhouden :o

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 10:23

Ik deed ook zomaar een aaname hoor. Ik nam aan dat iedereen wel wist dat ik een stroomschok van het schrikdraad apparaat bedoelde.
Oeps!

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 10:30

Ik sta trouwens stijf van de zenuwen.
Maandag gaan we het koopcontract van de weide tekenen!
Ik kan het zelf eigenlijk nog niet geloven....

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 11:09

WHIEEEEEEEEEE!
Is daar ook zoiets voor zoals een housewarming? Weidewarming?

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 11:11

Dat is een heerlijk vooruitzicht Chasey :)

Hahah stroom uit t stopcontact.
Zodra je er wat insteekt vliegt de aardlek eruit _O-

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 11:11

Gaaf Chasey! Ik zou denk ik ook staan te stuiteren, geweldig!

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 11:16

Gefeliciteerd Chasey, heerlijk!

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 11:16

Super Chasey! Gefeliciteerd. Gaaf vooruitzicht.

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 11:18

Wat een fijn vooruitzicht Chasey!!

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 11:33

Chasey schreef:
Ik sta trouwens stijf van de zenuwen.
Maandag gaan we het koopcontract van de weide tekenen!
Ik kan het zelf eigenlijk nog niet geloven....

_O- perongeluk 220 op de stal gezet? :+

Wel fijn vooruitzich en goed begin van de week.

Wij gaan morgen bij een "stukje" wei kijken of dat interessant is voor ons bedrijf, man gaat eind dit jaar stoppen als het goed is dus zijn er op tijd bij hoop ik :D
Is 10 minuten van hier dus zou wel fijn zijn als het wat is.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 11:44

Oh wat heerlijk Casey, gefeliciteerd!

@palousaboy: wat lekker, alles in eigen beheer op 10 min afstand :j

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 12:39

Bedankt voor het meedenken allemaal! Hij gaat niet op de bovenkant maar halverwege staan. Het zijn betonnen stallen met halverwege traliewerk. De rand is zo’n 5 cm dik schat ik waar hij op landt.

Vanochtend hem apart buiten gezet met zijn ontbijt al klaar maar als tweede dus voor de 2 grote. Dat werkt voor hem prima maar niet voor de nr 2 in rang die kreupel is. Zodra hij buiten kwam op zijn afgezette stuk ging hij racen en bokken. Meneer stond daarna weer met z’n pootje omhoog..

Eten vind ik geen gek idee. Het blijft een haflinger. Zal m morgen wortel geven in zijn stal en de rest met buiten zetten. Krijgen ze allemaal wat alleen hij op stal.

Als dat niet werkt doe ik een poging tot vastzetten aan de stal van de shet. Kan ie alles zien maar staat hij niet alleen. En als het dan nog niet lukt dan ga ik kijken wat ik met stroom kan.

Ben het namelijk helemaal eens met Natalie dat ie wel gewoon op stal moet kunnen staan. Stomme is dat hij dat prima doet als ik hem overdag alleen naar binnen haal om te poetsen ofzo. Jammer dat meneer nu s ochtends opeens praatjes heeft.

Yaay Chasey, super!! Gefeliciteerd en veel plezier maandag alvast!

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 12:45

220 valt mee, ik heb vorige week nog stroom gehad van een kapotte adapter :P Je voelt het wel, maar een klap stroom van het schrikdraad was erger. Ook al eens meegemaakt. In de regen, met blote voeten. Was in de zomer haha.

Ja ik ben echt super zenuwachtig en kan het niet geloven!!! Zo onwerkelijk. Het zal nog wel een tijdje duren voordat we alles in orde hebben. De loonwerker komt ergens in maart of april.
Ik neem aan dat het dan nog heel lang moet liggen, voordat je er op kunt. Maar als de poel en bult en de hele mikmak zoals we het bedacht hebben dan werkelijkheid is, wil ik best een keer bezoek (met peerd) hoor, lijkt me wel gezellig.

Ik heb Nick vandaag leren schilderen. Hij kende het truckje met de zweep zwaaien al. Dus ik dacht 'doet ie ook wel ff met de kwast'.
Dus kwast aangeboden, nee hoor.. Die kwast was dus echt niet interessant :') Deed hem 1 keer in de mond en spuugde hem snel uit. Echt zo van 'Gatverdakke wat een vies ding!'.
Maar door op het juiste moment te belonen viel het kwartje binnen een halve minuut. Echt zo leuk om te zien. En Nick heeft een prachtig kunstwerkje gemaakt! Hij staat nu in de woonkamer op de schouw :')
In het gedenkhoekje van James.

Afbeelding

Afbeelding

En hij heeft ook mijn broek nog even een kleurtje gegeven :')
Afbeelding

Selka, ik leid Nick ook af met eten als hij in en uit de trailer moet. Vooral met uitladen. Hij gaat anders met zijn kont tegen de stang staan hangen. Een strenge Nee helpt wel, maar als ik alleen ben raak ik daar onzeker van. En dat merkt ie.
De laatste paar keer ging het goed, maar voor de zekerheid hang ik een emmer met brokjes en stukjes wortel. En dan kan hij opeens wel netjes wachten tot ik zeg 'kom maar' of 'terug'.

Je kunt een Haflinger dus zelfs leren schilderen dmv voedselbeloning. :Y) :+

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 12:49

Whahaha ik heb zo nog een dronken weddenschap ergens lopen.
Iemand die bij Mini Cooper werkt, hij zei dat als ik Dexter kon leren aardappels schillen, hij mij een Mini zou bezorgen.

Dexter kan nog geen aardappels schillen en heb me de Mini ondertussen zelf gekocht :P

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 12:51

Wat zei je "Challenge accepted!!" :')
Dat wordt flink oefenen voor Dexter! :D Voor een 2e mini :P

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 12:55

Haha ja maar ik had echt wel een plan hoor!
Je hebt van die dingen waar je een appel op spiest en dan moet je aan de zijkant aan een hendeltje draaien en gaat er een mesje over de appel. Dus als ik daar een aardappel op spies en Dexter leer aan het hendeltje te draaien is het wel mogelijk :P

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 12:58

Dan bouw je zo'n variant in het groot na, zodat Dexter hem makkelijker kan bedienen. :D