[INFO] Slowfeeders

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lenexa

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 20:57

Ik heb voor mijn te dikke pony een bak met een heel fijn hooinet, ik heb hem gekocht als 2x2 maas maar het zal eerder 1x1 zijn. Wat in principe niet heel erg is, ze kan er uit eten alleen wel erg langzaam. Nu krijgt ze er best een deel van haar hooi niet uit. Als het eenmaal langs de zijkanten/hoeken ligt ligt het vrij platen krijgt ze het er niet echt meer uit. Nu vind ik het lastig te weten hoeveel hooi ik er nu in moet doen. Wat zouden jullie doen? Het aantal plakken wat ze in principe mag + bijna een plak waar ze dus niet bij kan. Met het risico dat als ze echt wilt het toch op kan eten. Of gewoon het aantal wat ze mag? Ik vind het sowieso lastig want ik kan 1x per dag die bak vullen en ze hoeft niet onbeperkt maar liefst ook niet lang zonder. Ze staat met een blessure, alleen op de paddock terwijl de rest op het land loopt dus wil haar ook gewoon bezig houden.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 01:36

Sowieso zorgen dat ze op kan eten wat ze nodig heeft. Wil je dat ze daarna toch nog kan knabbelen dan kan je armer hooi of zelfs voederstro als extraatje erbij geven. Gaatjes van een cm lijkt me vrij sterk eigenlijk? Dat is wel heel erg smal :=

Lenexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 05:47

pmarena schreef:
Sowieso zorgen dat ze op kan eten wat ze nodig heeft. Wil je dat ze daarna toch nog kan knabbelen dan kan je armer hooi of zelfs voederstro als extraatje erbij geven. Gaatjes van een cm lijkt me vrij sterk eigenlijk? Dat is wel heel erg smal :=

Ik weet niet of het echt 1 cm is,
ik heb ook een net van hayrust met 2x2 maas en die is aanzienlijk ruimer. Daar kan ze nog vrij vlot uit eten, dit net durf ik op dit moment nog niet als enige voedselbron te gebruiken omdat ik niet zeker weet of ze er genoeg door kan eten. Maar dat is straks wel de bedoeling als ze 24/7 buiten blijft staan.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 15:46

Nu hebben we het hooi los in de bakken, maar voorheen hingen we gewoon de xl netten overdwars.

Aan de ene kant van het ibc vat hadden we halstertouw met een karabijnhaak. Die ging door onderkant van net en terug naar het touw.
De sluiting van het net haalden we bij elkaar, deden we ook karabijnhaak door, dan door het frame en terug. Die raakten het frame niet en hoorde je ook niks. We huurden bij iemand aan huis en buren woonden er ook were dicht op.

Het vulde ook makkelijk, gewoon netten vullen en klaarleggen.

We hebben ooit rekken gemaakt, maar die gingen sneller kapot.

Nu hebben we ivm veulens vorig jaar frames eraf en hooi er los in. Netten hangen tussen de palen op 3 andere plekken, maar ook weer zelfde idee eigenlijk.

nikysa90

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-23 15:50

Wij hebben enorme ruiven bij ons in het land op de pensionstal. Onze groep is 6 paarden. Er liggen grote balen los in (geen los hooi, maar de baal ligt er los in bedoel ik). Er ligt een vertragingsrooster op, maar met ijzer en mazen van meer dan 10 cm! Op de hoeken vast met een karabiner en touw langs de spijlen, dat het mee naar beneden zakt als het hooi op raakt.

Wij willen een slowfeednet aan het dekselrooster knopen. De maten van het deksel zijn 125x185. Liever zoeken wij een iets te klein net, dat vlechten we dan toch met touw aan het buizenframe om en om strak
dan een te groot net wat we moeten afknippen en wat gaat rafelen.
Heeft iemand de gouden tip of moet ik echt iets op maat laten maken?

P.s. ik realisser mij dat er enorme gaten aan de zijkanten overblijven, maar we kunnen niet alles veilig afdekken en ik zie ze toch het liefst rechtop, van bovenaf eten.

Afbeelding

Afbeelding
,

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-23 16:17

Kun je geen kippengaas aan de zijkanten binden? Dan krijg je toch een wat kleinere maas aan de zijkant.
Voor je net zou je zelf een los net op maat kunnen kopen bij Huck of Paardeerlijk.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-23 16:25

Kippengaas is erg scherp voor een paardenmond. Maar betongaas met een maas van <-10 moet wel kunnen. Of helemaal dichtmaken zodat ze idd alleen maar vanaf de bovenkant kunnen eten.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-23 16:26

DubbelFun schreef:
Kippengaas is erg scherp voor een paardenmond. Maar betongaas met een maas van <-10 moet wel kunnen. Of helemaal dichtmaken zodat ze idd alleen maar vanaf de bovenkant kunnen eten.

Ik bedoel van dat groene met een laag kunststof er overheen. Betongas is ook een goeie. Dat over de bestaande maas maakt het ook al kleiner.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-23 16:39

Tuingaas. Maar dat groene zou ik ook niet doen, daar kunnen ze de groene plastic laag afknabbelen en binnen krijgen.

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 08:50

Ik zou gaan voor een kunststof palletbox..

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 22:20

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 06:15

Jee..... het lijkt me sowieso niet erg prettig met dat ruwe betongaas achtige spul zo, met die snuiten daar in / tanden er langs.... Als ik zulke dingen hier had staan dan zou ik er voor kiezen om de zijkanten helemaal dicht te maken (tenzij er een mini bij moet kunnen ofzo) en de klep er helemaal af te halen en te vervangen door gewoon hooinet.

Al dat metaalspul is niet zo best voor de tanden :(:)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 07:07

nikysa90 schreef:
Wij hebben enorme ruiven bij ons in het land op de pensionstal. Onze groep is 6 paarden. Er liggen grote balen los in (geen los hooi, maar de baal ligt er los in bedoel ik). Er ligt een vertragingsrooster op, maar met ijzer en mazen van meer dan 10 cm! Op de hoeken vast met een karabiner en touw langs de spijlen, dat het mee naar beneden zakt als het hooi op raakt.

Wij willen een slowfeednet aan het dekselrooster knopen. De maten van het deksel zijn 125x185. Liever zoeken wij een iets te klein net, dat vlechten we dan toch met touw aan het buizenframe om en om strak
dan een te groot net wat we moeten afknippen en wat gaat rafelen.
Heeft iemand de gouden tip of moet ik echt iets op maat laten maken?

P.s. ik realisser mij dat er enorme gaten aan de zijkanten overblijven, maar we kunnen niet alles veilig afdekken en ik zie ze toch het liefst rechtop, van bovenaf eten.

[ [url=m/It7WgY.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/3VgNaG.jpg]Afbeelding[/url] ]
,

Ik zou voor vele redenen eerder een groot slowfeeder net eromheen doen

Zoals dit
Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 09:08

pmarena schreef:
Al dat metaalspul is niet zo best voor de tanden :(:)
Ik voer al vele jaren met datzelfde betongaas, TA is net weer geweest en totaal géén schade aan de tanden !!
Je moet gewoon de mazen niet te klein maken (7,5 cm is de minimum maat) én zorgen dat er genoeg 'veer' in het systeem zit dat het rek gewoon op de grond komt als de bak leeg is.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 09:10

Ik denk sowieso niet dat het rek aan de zijkanten die vering heeft....

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 09:11

Maar die openingen zijn zo groot daar kan zelfs een olifant nog genoeg uit krijgen :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 09:21

Ja die heeft een slurfje dat er doorheen past als het hooi buiten bereik raakt :P

Als je dit kan voorkomen heeft dat bij mij wel mijn voorkeur....

Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 10:51

Het is zonder meer een lelijk plaatje, maar zonder de context zegt het me niet veel. Zoals gezegd veel is afhankelijk van de situatie; mazen minimaal 7,5 cm en raster moet tot op de bodem komen. Dan hoeven paarden hun tanden niet te gebruiken en kunnen er met de lippen alleen makkelijk bij.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 11:08

Een ieder doet sowieso wat hem / haar goed dunkt.
Maar het is wel iets om je bewust van te zijn, dat het niet altijd goed gaat, vind ik :j

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 11:41

Dat geldt voor elke slowfeeder, ook netten; ijzers die er vast in kunnen raken, tanden waar het (te) dunne draad tussen kan komen...

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 12:40

Ook slowfeedernetten kunnen schade geven aan tanden, afhankelijk van hoe het paard eet.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 13:28

Je hebt er echt lomperds bij wat dat betreft... :=

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 13:00

Weet iemand waar slowfeedernetten te koop zijn voor vierkante balen?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 13:15

Wiwabalia schreef:
Weet iemand waar slowfeedernetten te koop zijn voor vierkante balen?

Bij paardeerlijk kunnen ze ook maatwerk leveren. Maar wij hebben gewoon via paardeerlijk een heel groot net besteld en die doen we er altijd om.

Afbeelding

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 13:28

Wij krijgen hooihutjes waar een volledige vierkante baal in gaat, moet denk ik wel op een frame.. want hoe doen jullie nu die hele baal erin dan?

En mag ik gelijk vragen hoelang jullie met 1 zo’n baal doen, ervan uit gaan dat het winter periode is zegmaar.

Sorry voor de vele vragen, wij gaan met zijn 4en een prachtig stuk huren waar 6 paarden opkomen en het is voor het eerst dat wij alles in eigen beheer gaan houden.