Paard op de manege zonder weidegang

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Apple

Re: Paard op de manege zonder weidegang

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 15:30

Als ik zo eens kijk in de omgeving dan zijn er bij ons eigenlijk geen stallen waar paarden helemaal niet buiten kunnen. Er is altijd wel een paddock of andere mogelijkheid.

Prinslover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-07 15:38

Ik kwam toevallig dit berichtje ergens tegen, was hier al een tijdje niet meer geweest.

arno8 schreef:
runningkawa schreef:
Als je dit hele topic doorleest zijn er maar erg weinig mensen die zeggen dat een paard 24/7 op de wei moet

ja of die mensen die dat vinden houden hun mond....

'ik woon in de randstad en daar is weinig weidegang' is zo'n slap excuus. Er is altijd ruimte voor allerlei dure rijbakken, maar kennelijk niet voor paddocks? Het concept van de HITactiefstal heeft voor 40 paarden een oppervlakte van vier rijbakken nodig, veel maneges hebben die ruimte wel. Doek één van je buitenbakken op en de parkeerplaats, de oude boxen sloop je eruit en maak je de inloopstal van. Alleen gaan pensionstalhouders maar mondjesmaat over op het actief-systeem, omdat de klanten het gewoonweg niet willen omdat ze nog vast zitten aan antropomorfistische gedachten over hun paard.

Hier heb je gelijk in. De manege's hier hebben dat idd, veel rij faciliteiten, en geen uitloopstallen ofzo (en tuurlijk zijn die er wel, maar niet bij iedere manege). Alleen het is niet aan ons (bv. ik, of andere mensen die een paddock zouden willen) om te beslissen dat er 1 buitenbak aangaat, en een stuk parkeerplaats. Daar gaat maar 1 iemand over en dat ben ik niet helaas. De eigenaar van de manege beslist of er een stuk wei komt of een grote rijhal. Een slap excuus wil ik het dus niet noemen, dat er te weinig weidegang is in de randstad. (En ja, er zou meer land kunnen zijn, maar daar kan ík helaas niet over bepalen).

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 15:38

Apple schreef:
Als ik zo eens kijk in de omgeving dan zijn er bij ons eigenlijk geen stallen waar paarden helemaal niet buiten kunnen. Er is altijd wel een paddock of andere mogelijkheid.

de vraag is of ze er ook gebruik van maken. Ik zie hier ook stallen waarbij er genoeg land is, maar de paarden er alleen met uitzonderlijk goed weer een paar uurtjes op staan. En ook al is het snikheet in de zomer, 's nachts gaan ze gewoon naar binnen.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 15:40

Ja, das helemaal erg, de mogelijkheid hebben en er dan geen gebruik van maken Boos! Daar zie ik er ook teveel van...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 16:12

Nou, helaas moet ik zeggen dat er hier veel (dure) stallingen zijn waar geen paddocks zijn.
Of, idd, waar ze wel zijn (inclusief weidegang) en waar de paarden alsnog binnen staan. Tja.....
Vinden ze het gek, dat ik daar woest over word. Ik vind het dieptriest voor die paarden en ik snap niet dat die mensen zich niet wat bewuster worden van waar ze mee bezig zijn. Ik snap er helemaal niets van!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 17:33

Ik heb het vergelijk met de bio industrie ook al vaker gemaakt
Ik zie daarin gewoon weinig verschil.
Alleen moet dat van het paard dan hobbie voorstellen.
Zelf zou ik zo geen hobbie kunnen en willen uitvoeren.

En idd Nadya, ik snap dat ook niet
Je regelt onderling toch dat je elkaars paarden buiten zet.
Gaat goedkoper staan zonder binnenbak en solarium en de hele meut en je betaald de stalhouder voor buiten zetten.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 17:37

LDRD schreef:
Het gaat ook meer om het principe. Vraag de gewone man in de straat en dan is iedereen het eigenlijk wel eens dat de bio industrie niks is, op een enkeling na, of men daar nou in de praktijk wat mee doet of niet. Die kippen, varkens enz is toch lekker anoniem tenslotte.
Aan de andere kant zijn er mensen zat die hun schatje iets vergelijkbaars zonder ook maar een moment te twijfelen aan doen.
Dat is toch op zijn minst merkwaardig?

Dat is al eerder aan bod geweest in dit topic. Ik snap ook niet dat veel mensen een duidelijke mening hebben over die arme dieren in de bio-industrie en vervolgens hun paard altijd opgesloten hebben op stal. Voor bio-industriedieren zijn wettelijke voorschriften voor vloeroppervlak, hoeveelheid daglicht, luchtverversing etc. binnen de paardenhouderij ontbreekt het hieraan.

Ik

Bonaire

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 17:44

Bij mij op stal, in den haag, hebben de paarden geen mogelijkheid tot weidegang en/of paddocks. Wel worden de manegepaarden vaak losgegooid in de buitenbak. Verder is er gewoon weg geen plaats om dingen op te breken (oude stallen hebben we niet) om daar een paddock van te maken. De oplossing hier is dat de paarden een aantal weken vakantie krijgen in de zomer. Een andere manege/stal is voor mij gene optie want ik moet fietsen en de dichtsbijzijnde is zeker 30-40 minuten fiesten en dat red ik niet iedere dag en zeker niet als het heel koud is in de winter of vroeg donker. (ik heb trouwens geen eigen paard, misschien binnekort wel en dat komt die ook hier op stal. Ik gooi dan een uur of langer los, net als in een soor paddock, als het rustig is. Gewoon m'n boekjes leren voor school)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 17:47

runningkawa schreef:
Ik heb het vergelijk met de bio industrie ook al vaker gemaakt
Ik zie daarin gewoon weinig verschil.
Alleen moet dat van het paard dan hobbie voorstellen.
Zelf zou ik zo geen hobbie kunnen en willen uitvoeren.

En idd Nadya, ik snap dat ook niet
Je regelt onderling toch dat je elkaars paarden buiten zet.
Gaat goedkoper staan zonder binnenbak en solarium en de hele meut en je betaald de stalhouder voor buiten zetten.

Ik zal je vertellen: hier in het dorp beweert een manege-eigenaresse dat ze geen paddocks bouwt, omdat men dan ruzie krijgt over welk paard bij wie in de paddock mag staan. Echt waar!!! Ik vind dat de eigenaresse de verantwoordelijkheid doorschuift naar de paardeneigenaren (lekker makkelijk) en ik vind die paardeneigenaren te kinderachtig voor woorden. Maar ja, da's mijn bescheiden Clown mening. Ik zou niet eens met zulke mensen op 'stal' (wil ik toch al niet, hoor) willen staan. Vork
Want ik hou mijn hart vast hoe die in het dagelijks leven al zijn, whaha.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 17:53

Van mij zou dus eigenlijk zulke manege verplicht mogen sluiten
Geen paddocks aanwezig betekend niet aan de behoefte van een paard kunnen voldoen.
Mag van mij echt door gevoerd worden Ja

Overigens heb ik ook genoeg 3 kwartier fietsen verder gestaan.
Heb alleen toen een brommertje gekocht, was het een half uurtje
Later toen dat ding versleten was en ik 26 was ben ik gaan autorijden, maar was het nog een kwartier.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 18:18

Nadya schreef:
Ik zal je vertellen: hier in het dorp beweert een manege-eigenaresse dat ze geen paddocks bouwt, omdat men dan ruzie krijgt over welk paard bij wie in de paddock mag staan. Echt waar!!! Ik vind dat de eigenaresse de verantwoordelijkheid doorschuift naar de paardeneigenaren (lekker makkelijk) en ik vind die paardeneigenaren te kinderachtig voor woorden. Maar ja, da's mijn bescheiden Clown mening. Ik zou niet eens met zulke mensen op 'stal' (wil ik toch al niet, hoor) willen staan. Vork
Want ik hou mijn hart vast hoe die in het dagelijks leven al zijn, whaha.....

kan me daar ook wel iets bij voorstellen dat ze daar geen trek in heeft, doch geen excuus. Paardeneigenaren kunnen soms zó miepen. Het zijn vaak de ego's van de eigenaren die niet bij elkaar op de wei kunnen....

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 07:55

Tja, en dat zegt in mijn ogen dan genoeg over hun eigen egoisme. Maar als je DAT tegen dit soort paardeneigenaren zegt........ Sigaar Cool

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 10:01

Nee, ik vind geen weidegang of paddock ook niet kunnen. En dan niet gaan miepen dat ik niet in de randstad woon, want hier rond Enschede is het ook niet best gesteld.
Daarom staat mijn paard nu een stuk verderop, 25 minuten met de auto. Daar kan ik dus vanzelfsprekend niet elke dag heen, maar dat is ook niet nodig. Paard wordt goed verzorgd, en omdat ie buiten staat vermaakt hij zich ook wel zonder mij.

Overigens kun je bij ons op stal kiezen: of alleen overdag buiten en 's nachts op stal, of 24/7 buiten.Ik heb voor het laatste gekozen, maar het mooie is dat je wel van de buitenbakken, binnenbak, spuitplaats etc gebruik kunt maken.
De paarden die 's nachts op stal gaan, worden op alle dagen behalve zondag door de staleigenaar buiten gezet en binnen gehaald. Op zondag moeten de eigenaren het zelf doen. Een heel aantal doet dat ook wel, maar het valt me toch elke keer weer op hoeveel paarden de zondag dan maar binnen door brengen. Want dit is immers toch ook een kwestie van met een paar mensen afspreken?

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 12:40

[quote="Wendy"]Nee, ik vind geen weidegang of paddock ook niet kunnen. En dan niet gaan miepen dat ik niet in de randstad woon, want hier rond Enschede is het ook niet best gesteld.
Daarom staat mijn paard nu een stuk verderop, 25 minuten met de auto. Daar kan ik dus vanzelfsprekend niet elke dag heen, maar dat is ook niet nodig. Paard wordt goed verzorgd, en omdat ie buiten staat vermaakt hij zich ook wel zonder mij.

Oke dus het kan zeker wel!! dan maar even verder op zoeken!! Wat ik ook al vaker heb gezegd! Denk eens aan je paard en niet aan je zelf Knipoog

dagmach

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 15:26

Bonaire schreef:
Bij mij op stal, in den haag, hebben de paarden geen mogelijkheid tot weidegang en/of paddocks. Wel worden de manegepaarden vaak losgegooid in de buitenbak. Verder is er gewoon weg geen plaats om dingen op te breken (oude stallen hebben we niet) om daar een paddock van te maken. De oplossing hier is dat de paarden een aantal weken vakantie krijgen in de zomer. Een andere manege/stal is voor mij gene optie want ik moet fietsen en de dichtsbijzijnde is zeker 30-40 minuten fiesten en dat red ik niet iedere dag en zeker niet als het heel koud is in de winter of vroeg donker. (ik heb trouwens geen eigen paard, misschien binnekort wel en dat komt die ook hier op stal. Ik gooi dan een uur of langer los, net als in een soor paddock, als het rustig is. Gewoon m'n boekjes leren voor school)

Dat probleem van het verre fietsen ken ik.Heb toch gekozen voor weidegang en gewoon zo'n snor-brommertje aangeschaft en een regenpak Haha!

punkielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 15:36

verschrikkelijk!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 17:44

het idee om de dieren jaarlijks een paar weken vakantie op de weide te geven heeft natuurlijk ook twee kanten. aan de ene kant heerlijk voor die dieren dat ze er eens uit kunnen, maar aan de andere kant lijkt het weer terugkomen op stal me dan des te erger. 'wat niet weet wat niet deert' zullen we maar zeggen dan.

nee, ook met een paar weken vakantie per jaar zou ik zo'n leven voor mijn eigen dieren niet willen.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 18:48

merrieveulen schreef:
het idee om de dieren jaarlijks een paar weken vakantie op de weide te geven heeft natuurlijk ook twee kanten. aan de ene kant heerlijk voor die dieren dat ze er eens uit kunnen, maar aan de andere kant lijkt het weer terugkomen op stal me dan des te erger. 'wat niet weet wat niet deert' zullen we maar zeggen dan.

Laatst de zomergast bij ons, haar paardje was voor het eerst sinds zijn leven (6jr) 8 weken lang dagelijks overdag op de wei, dat meisje zei heel bezorgd:

"Hoe doen jullie het dan in de winter? Kijk, mijn paard is het gewend, die is nog nooit zo veel buiten geweest dus dat maakt niet uit dat we zo weer teruggaan naar stal. Maar jouw paarden zijn nu zo gewend aan 24/7 buiten zijn, dat moet dan wel lastig zijn van de winter"

Ach gut

(ze gaan bij ons zo lang mogelijk naar buiten, vorig jaar tot eind december, en in de periode dat het echt echt niet kan zoveel mogelijk naar buiten desnoods op het pad, plus ze staan samen in een loopstal van ruim 40 m2 )

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 22:12

ja heftig dan he? ik moest vorig jaar mijn twee jonkies (veulen van toen tien maand en 3,5 jarige) een paar nachten op stal hebben omdat er één ziek was, nou wat wáren we alledrie blij toen ze weer het land opmochten. de jongste nam ik elke dag wel mee, maar ik durfde hem daar niet alleen te laten en met de anderen ging niet.

zo hoorde ik laatst nog van iemand, haar paardje had zes weken vakantie gehad bij een boer, tussen allemaal andere paarden op de wei. toen ze het rijden weer op wilde pakken thuis ging het voor geen meter. dier was druk, steeds aan het hinniken, wilde haar stal niet in, de rijbak niet in, wilde niks... imo kan je zo'n dier dan beter helemaal niet met vakantie sturen, een paard begrijpt dat immers niet en ik denk dat er meer zijn die er niet goed mee om kunnen gaan. het heeft dit dier twee vervelende weken gekost (minstens) om weer 'gewoon' te wennen.

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 01:52

merrieveulen schreef:

nee, ook met een paar weken vakantie per jaar zou ik zo'n leven voor mijn eigen dieren niet willen.
Helemaal mee eens!

Als je ziet hoe de paarden uit hun dak gaan wanneer ze de wei op mogen! En dan heb ik het over paarden die elke dag minimaal 5 uur op de wei staan! Zo blij als die zijn om weer het land op te mogen ... even lekker de benen strekken en samen met soortgenoten zijn. De hele dag op stal staan vind ik geen paardwaardig bestaan.

Waarom zou een paard zo moeten leven, omdat het voor ons makkelijker is?

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 21:23

Schijnbaar wel.

Maarja, als mensen een paard alles willen afnemen moet ze vooral zo doorgaan! Lachen
Lekker zonder soortgenoten heerlijk in een stalletje, lekker warm en altijd wat te doen: vervelen.

Als ik hier in de buurt zou zeggen dat ik geen weidegang heb voor me paard word je zeer verbaasd aangekeken en terecht, bij een paard hoort vrijheid!

Ik ben blij dat andere mensen hun paard wel een paardwaardig bestaan geven en lekker op wei zetten ook al kost het geld, benzine, energie!

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 12:21

Zijn mijn paarden even blij dat ze hier altijd op de wei staan. Knipoog
Alleen in de avond voor het donker gaan ze even op een kale wei en krijgen ze genoeg hooi, om de avond door te komen. Hooi vind ik heel belangrijk! en dan weer de volgende dag lekker de wei op. En haast dat ze hebben er naar toe! Nee ik zou mijn paarden echt niet op een stal willen hebben hoor! Ze zullen er uit willen! Maar ja helaas heeft niet elk paard die luxe van de mijne! Wat in mijn ogen best wel kan al moet je er verder voor rijden of fietsen! Of sommige dingen laten liggen zoals een rijbak die heb ik ook niet! Maar daar geef ik niks om. Rij toch veel liever buiten! Vingers aflikken

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 12:38

Ach, laatst was ik in de ruitershop bij ons in de buurt. Ik informeerde naar wat stallen in de buurt en of ze volledig weidegang hadden. Dat wist ze niet want dat intresseerde haar toch niet, aangezien haar paard max 1 uur per dag in het land kwam. Het is tenslotte een sportpaard. Koe

Inmiddels een week geleden, maar ik kan er nog niet over uit. Ik heb ook een zogenaamd 'sportpaard', maar ben van mening dat mijn merrie liever op t land staat dan op stal, ze is dan wel dikker dan mooi is maar zolang dat het niet ongezond is maakt het ook weinig uit. Er zit wel een risico aan, zo heeft ze begin van het jaar 1,5 maand stil gestaan omdat ze een knal had gehad tegen haar been. Maar ook waar ze in training stond kwamen alle 'sportpaarden' lekker in het land.

Mijn merrie staat in de zomer min overdag op het land, in de winter als het weer het toe laat en anders in de bak. Veel luxe heb ik niet, maar dat is een keuze. Ook in de randstad, aangezien ik vlakbij Utrecht woon Knipoog

Magic_Mam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 18:41

ja, in den haag is het een probleem, wat ik zou doen, is dan een wandeling maken met het paard maar niet erop gaan zitten gewoon alleen een halster en dan stukkie lopen liefst door een bos, maar die zul je misschien niet in de buurt hebben.
wat je ook af en toe kunt doen is naar een modderpool gaan in de buurt en daar het beestje door het modder laten lopen,
natuurlijk alleen als het paard het leuk vind je moet hem nergens toe dwingen,
vroeger reed ik op een wit paard en dat was gek op modder, maar wit is geen wit meer als er modder op zit..Haha!
maar als je het paard vaak beweging geeft is het goed,
het is niet slecht als het niet op een wei loopt, het is alleen minder gezond, in een stal kan het namelijk vochtig worden etc. en dan wordt het lieve beest ziek. maar als de stal perfect is en je rijd er vaak mee, of loopt er vaak mee is het goed, dat lees je ook in de boeken...

alleen de meeste paarden liefhebbers vinden een weiland beter, ik vind het is beter als de stal waardeloos is, want dan heeft het beestje geen goede leef omgeving.

het gaat dus niet om de wei, maar om dat je het beestje het leven leuk maakt. dat doe je bij jezelf toch ook.
bye

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 19:01

Magic_Mam; mijn paard zou werkelijk doodongelukkig Verdrietig worden op stal, ook al zou ik uren met hem rijden en/of wandelen. Hij is erg dol op sociaal contact, op zijn vriendschappen met andere paarden en op zijn vrijheid op het land en wie ben ik om hem dat af te nemen??? Ik zou het hem echt niet aan willen doen, het zou mijn hart breken! Ik zou het zelfs pure dierenmishandeling vinden om mijn paard zo te houden en hem dat te ontnemen. Gaat dus ook echt niet gebeuren.