[FOTO]Show je paddock paradise!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

HorsePassion

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 21:48

Ik zal de moderators vragen mijn berichten te verwijderen want ik wil jullie topic niet vervuilen.
Sorry daarvoor.

Edit, ik heb inmiddels mijn eigen berichten gerapporteerd.

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 21:57

Het is elke winter weer een uitdaging en een hoop werk om alles netjes te houden.
Hier was het de eerste winter ook een paddock hel (onverwacht tegenvallertje), maar na het keren van de grond en een deel betegeld te hebben was het afgelopen winter echt top droog. Nu is het toch weer nat op de slechte stukken (die konden niet diep gekeerd worden ivm leidingen), dus de loonwerker komt eind deze maand weer om daar iets aan te doen. Gelukkig is 75% van de paddock wel droog, maar ik vind het irritant en het ziet er niet uit dus ik wil het gewoon opgelost hebben :=

Anoniem

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 22:01

Same here hoor. Ook een stuk vooraan waar het gewoon snel nat wordt.

Wij gaan een deel keren en een deel betegelen. Verder krijgen ze er nog een stuk bij binnenkort.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 22:55

Hier was het vorig jaar een drama. We hebben dit voorjaar op de natste plek voor de stal een heuveltje gemaakt met zand wat we over hadden ivm aanleggen van ons terras en graven van de zandbak voor de kinderen. Hierdoor is het nu nog echt goed te doen. Rondom de hooinetten die we al hadden is het ook blubberig, maar we hebben nu 3 extra voer punten zodat ze wel droog kunnen staan. Onze rijbak is het grootste probleem eigenlijk :+
Komend voorjaar gaan we wel matten leggen en betegelen. We hebben dit jaar materiaal verzameld maar hadden tijd te kort :=

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-20 22:57

Ik heb er geen probleem mee dat het "modder probleem" genoemd werd. Het is toch iets waar we nu met de huidige weersomstandigheden mee kampen.

Ik heb deze middag nog wat rubbeden tegels geplaatst idee was voor een beetje een loop pad te creëren voor de kruiwagen. Maar ik hsb te weinig voor 2 rijen te maken en 1 rij is eigenlijk net te smal want de banden floepte er steeds langs deze middag. Vrees dat we toch wat ander moeten gaan bedenken/zoeken. Zo'n langer banden rubber lijkt me wel wat.

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 08:09

Van mij mag het modder probleem ook opgenoemd worden hoor, Tjiftjaf, je hoeft jezelf niet te rapporteren of het topic te verlaten ofzo?

Hier was het het eerste jaar kijken hoe de boel ging houden en wat als eerste nodig was. Het eerste jaar viel best mee. Het tweede jaar was in de winter wel wat moeilijker, omdat de paarden er toen langer op stonden. We hebben het tweede jaar een grote aankoop van paddocktegels gedaan maar nog niet geplaatst gekregen. Dit voorjaar hebben we dat dan gedaan en ook grote stelconplaten geplaatst voor de stallen. Nu is het echt natte seizoen voor ons nog niet begonnen maar my god, wat hou ik van die verharding. Ik kan mijn paard netjes wassen, poetsen, op een volwaardige poetsplaats. Er is nu in totaal 70 vierkante meter verhard. Ik heb meer hooipunten en ze verplaatst naar OF droge stukken OF verhard, en ik gebruik per dag andere punten zodanig dat die plekken altijd 'droog' blijven. Dat is ook gewoon economischer wat betreft hooi dat op de grond valt.

Verharding en droge plaatsen is gewoon echt belangrijk, voor paardenwelzijn. Mijn paard heeft ook eens in een slijkboel gestaan voor korte tijd toen ik zelf geen eigen plek vond en dat op dat moment de enige noodoplossing was en daar heeft ze echt megamok van gekregen. Stokkreupel stond ze, en toen is ze stante pede naar een stal moeten verhuizen met tweemaal per dag opvolging van die mok. Dat doe ik niet meer en dat wil ik dus ook écht niet meer voor mijn paard. Ook nu wil ik nog wel wat verbeteren aan de Paddock Paradise, zoals ook nog zand laten aanvoeren voor een grote ligplek in openlucht.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 10:55

Maartje1990 schreef:
Ik heb er geen probleem mee dat het "modder probleem" genoemd werd. Het is toch iets waar we nu met de huidige weersomstandigheden mee kampen.

Ik ook niet maar het kwam op mij vooral over als het uiten van onvrede over de pensionstalhouder. Ik snap oprecht dat het superrot is als het zo tegenvalt maar daar is dit topic niet voor naar mijn mening. Ik vind het juist wél heel fijn als er gesproken wordt over modder en de oplossingen die mensen daarvoor verzinnen. Want zoals ik al eerder zei, ik denk dat het voor de meeste paardenhouders uitdagend is om de boel in de winter ook leuk te houden (voor mens en paard).

Tjiftjaf hoeft voor mij ook echt haar berichten niet te verwijderen, zo erg is het allemaal niet. Ze zijn imo door de manier waarop alleen niet zo passend in dit topic.

En dan heb ik gelijk nog een vraag aan de mensen hier! :D Ik wil een drempel leggen bij de ingang van de schuilstal zodat ze iets minder het zand mee naar binnenlopen. Maar ik wil de drempel wél makkelijk weg kunnen halen zodat ik het zand wat er toch nog ligt wel naar buiten kan vegen. Hebben jullie daar ideeen over? Ingang is zo'n 2 a 2,5 meter breed.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 12:55

Ir111 schreef:
En dan heb ik gelijk nog een vraag aan de mensen hier! :D Ik wil een drempel leggen bij de ingang van de schuilstal zodat ze iets minder het zand mee naar binnenlopen. Maar ik wil de drempel wél makkelijk weg kunnen halen zodat ik het zand wat er toch nog ligt wel naar buiten kan vegen. Hebben jullie daar ideeen over? Ingang is zo'n 2 a 2,5 meter breed.

Ik heb iets geknutseld met een plank die ik tussen 2 houders in schuif. Met een rijtje bezems er ondersteboven aan vast geschroefd. Maar ik hoef maar een deur breedte te overspannen.
Zou ook wel iets mee mogelijk zijn voor een langere breedte denk ik. Alleen dan moet je bevestiging wel steviger zijn.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 13:10

Oh ja, die bezems had ik voorbij zien komen! Dat is heel handig denk ik. Ik ben zelf niet zo handig met klussen en kan dan niet zo goed verzinnen hoe ik dat vast zou kunnen zetten. Een rij lang bezems vastschroeven op een plank lukt wel, nu dan nog die plank vastzetten. :)*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 13:15

Misschien aan beide wanden een u profiel, waar je de plank dan in zet?

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 13:31

Ir111 schreef:
Oh ja, die bezems had ik voorbij zien komen! Dat is heel handig denk ik. Ik ben zelf niet zo handig met klussen en kan dan niet zo goed verzinnen hoe ik dat vast zou kunnen zetten. Een rij lang bezems vastschroeven op een plank lukt wel, nu dan nog die plank vastzetten. :)*

Ik heb zo’n kokos voetveegmat op een boom geschroefd als schuurpaal

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 13:34

Ik had het topic ontstipt, maar ik ben er weer :D
Na mislukte plannen op de vorige plek, ben ik onverwacht verhuisd, vanwege het vervroegde pensioen van mijn haf. Hij heeft een zo stabiel mogelijke bodem nodig.
En de plek waar we nu staan is al een pp. Met zandtrack, bak/paddock, schuilstal, verhard deel en weides. *\o/*
Zo enorm blij mee! Dus ik ga weer meelezen voor creatieve voerplekken, enz.
Afbeelding

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 17:17

idinn schreef:
Misschien aan beide wanden een u profiel, waar je de plank dan in zet?

Dat heb ik dus gedaan inderdaad.

Maar ik vrees wel dat het tegen zand maar heel weinig helpt. Ik heb het om stro IN de stal te houden. Dat sloffen ze er namelijk gezellig uit.
Maar zand zit in en aan de hoef. Of ze hun voeten nou hoger optillen of niet, dat blijft er toch aan hangen vrees ik. Dat valt er pas weer uit/ af als ze hun voet neer zetten.

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 18:52

Stukje bestraten voor de stal werkt ook. Ik had eerst 1 meter stoeptegels en toen ook veel zand in de stal. Nu heb ik op het smalste stuk daar nog ruim 2 meter aan en op het breedste stuk wel meter of 5 denk ik. Ze moeten dus altijd eerst een paar meter over bestrating, scheelt veel zand in de stal en alles wat er uit gelopen wordt veeg ik makkelijk terug/weg. Ik heb zoiets tweedehands via marktplaats gekocht vorig jaar: https://www.smit-ecodesign.nl/kunststof-grastegels-2/ het was even een kwestie van paar dagen achter elkaar nat maken, invegen, nat maken, invegen etc Maar het werkt super en is totaal niet glad. Zowel de KWPN-er als de mini trekken weleens een sprintje richting de stal en dan remmen ze erop, eng, maar gaat altijd goed.
Leggen was best makkelijk, klein kraantje gehuurd die heeft uitgegraven, vlak maken tegels erin en zand weer terug/erop.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 19:24

Zeker als andere deelnemers in dit topic de betreffende pensionhouder goed kennen en weten dat er wél droge ligplekken zijn, wel druk gezocht wordt naar oplossingen, en het bovendien om een beginnende stal gaat :o :o Overal zitten twee kanten aan natuurlijk. Rotstraal komt trouwens negen van de 10 keer van binnenuit.

Ziet er heerlijk uit Amanda, lekker genieten! <3

Hier wist ik dat het ging komen, maar is nu definitief dat mijn paarden hun huidige plekje moeten verlaten omdat het huis helaas de verkoop in gaat, mijn verhuurder gaat hoogstwaarschijnlijk naar een verzorgingstehuis. Voor mij zuur, maar voor hem nog veel erger, hij woont nagenoeg zn hele leven op die plek, en zn voorouders ook.

Goed nieuws is dat ik vandaag op een nieuw plekje ben wezen kijken, dat is qua oppervlakte een stuk kleiner, maar wel stuk meer en nieuwe mogelijkheden, dat is wel leuk! Ben nog erover aan het denken, met name het prijsverschil is erg groot. Maar denk dat ik het maar moet doen... Mag ik brutaal zijn en jullie vragen wat jullie kwijt zijn voor jullie plekje? En welk deel van het land en wat je ervoor hebt? Mag ook via pb natuurlijk :)

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 19:32

Ik heb een klein plekje, ongeveer 2500 m2 in gebruik in ruil voor het terrein netjes houden inclusief een deel wat grenst aan hun loods.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 19:34

Dan is het wel handig om wat meer info te hebben. Faciliteiten, grootte, volpension/eigen beheer, enz.
Hier verschilt het van 150 (doe het zelf) tot 350 (volpension, van alles aan faciliteiten) per maand voor een paddock paradise.

Cera_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 20:26

Ik lees al een poos mee om inspiratie op te doen voor ons huidige plekje en voor in de toekomst.

Misschien niet geheel toepasbaar op jouw situatie aangezien wij geen echt pp hebben (is natuurlijk wel onze droom, maar we zijn al super blij met ons plekje zo in de randstad. Wij betalen 800 per maand kale huur, hier zit alleen het water, elektra, een klein binnenbakje en het perceel zelf bij. Op ons stuk nu mogen 6 paarden lopen (en een shet :+ ), vanaf meer paarden moeten we ook meer gaan betalen. De kosten zijn verdeeld per paard en hoeveel de eigenaar bijdraagt aan de dagelijkse verzorging.
Afbeelding

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 21:16

Het is volledig doe het zelf. Is wel water en stroom. 2 boxen met uitloop naar zand paddock. Wat weer uitkomt op de wei. Op het erf bevindt zich op nog 2 plekken zand. De rest is weide/kleigrond. Ik mag mestplek maken maar zelf afvoeren/ regelen. Water en stroom aanwezig. Boel is wel verwaarloosd dus grootste deel van de omheining en gras van de zand plekken/paddocks halen moet allemaal nog. Weide zelf is keurig gemaaid/schapen. Verhuurders willen zeker meedenken en meehelpen maar geven duidelijk aan dat de prioriteit (logisch) bij verbouwing vh woonhuis ligt. Ruimte voor 40-60 pakjes hooi en zadels etc. Totaal ca 7000m2.

Locatie Groningen. Hier in de omgeving is volpension reguliere stalling met buitenbak ca 170 euro. incl binnenbak rond de 200-250 euro. Zelfde bedragen voor PP pension met buitenbak. Maar ik betaal nu 50 per maand voor 1,5ha land incl water. Maar heb en mag daar verder niks qua bodem of stalletje oid. Wel track gemaakt zelf. Hooi en spullen thuis in de garage nu.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 22:31

Hier vanuit Google maps onze PP.
Momenteel staat alles in pension, we willen groot onderhoud laten doen zoals beton storten etc.

Ons stuk is ongeveer een hectare. :)

Afbeelding

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 07:43

Dat is een mooi stuk waar je veel mee kunt idd.

Wat doen jullie trouwens met een baal hooi die niet gegeten wordt (heb een baal die gescheurd is geweest op paar plekjes)?
Als ik dat alles zo op de mestplaats moet gooien is die zo vol natuurlijk.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 08:22

In de stal als bodembedekking? Dan heeft het in ieder geval nog een beetje nut.

Cera_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 09:10

Daihyo schreef:
In de stal als bodembedekking? Dan heeft het in ieder geval nog een beetje nut.

Zo doen wij het inderdaad ook

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 09:20

Heb even een afbeelding van ons perceel gemaakt. Zo blij mee dat ik hier nu sta.
Ze staan nog te wennen op 1 van de weitjes. Vandaag ga ik eens de track over wandelen met ze. De andere paarden staan in de bak en stal met uitloop.
In totaal is het denk ik zo'n 6000m2 groot. Misschien iets groter. De track zijn ook zandpaden nu. Links onderin is de stal.
Afbeelding

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 13:40

Leuk plekje Daihyo! Dus dat met die weitjes in de winter en zomer gaat niet meer door? Dat was jij toch ook hé, die een aanbod had gekregen om een extra wei voor de zomerperiode over te nemen?