Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-20 14:29

Ah dankje! Tot zover dus mijn zorgen over het geen opleiding hebben want dat lijkt geen issue te zijn dus :+

Vanaf morgen moet mijn eigen paard in een noodstal, want we hebben overboekt. Vriendin van stalgenoot wilde graag met 2 paarden komen.

Is ook heel lang niet voorgekomen, meestal is de winter wel het seizoen waarop er meer opzeggen want dan is het gewoon niet leuk bij ons ( of is het überhaupt niet leuk om paarden te hebben eigenlijk :') )

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 14:34

haha, het is ook echt zulk fijn weer nu :')

Leo

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 14:39

Ik wou zeggen, dit soort dagen doet me soms verlangen naar een andere hobby *wringt spijkerbroek en haren uit*. :')
Maar nee, we hebben de regio ook niet mee, al denk ik dat het nergens echt feest is nu als je je paard tenminste ook nog knap buiten wilt hebben.

Wel goed nieuws dat jullie zo vol zitten, wat een luxe!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 14:54

Leo schreef:
Ik wou zeggen, dit soort dagen doet me soms verlangen naar een andere hobby *wringt spijkerbroek en haren uit*. :')
Maar nee, we hebben de regio ook niet mee, al denk ik dat het nergens echt feest is nu als je je paard tenminste ook nog knap buiten wilt hebben.

Wel goed nieuws dat jullie zo vol zitten, wat een luxe!

Ik zou in die hoek ook helemaal geen paarden willen hebben maar los daarvan, troost je, hier is het evenmin een lolletje. Ook bovenop een bult zand raakt de boel verzadigd.

Ik heb nog wel een hobby-idee voor je: ga je huis verbouwen }:)

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-20 15:08

Ja dammen, of balet klinkt best leuk in dit soort weken.

We hebben een eb en vloed bak en drainage in de paddocks maar het enige wat nu droog is is de binnenbak en de paddocks die we dit jaar hebben aangelegd. Zelfs met de schuiven van de eb en vloed bak vol open trekt het gewoon niet bij.

Bizar wat er valt in korte tijd :+

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 20:24

Ik ben nog wel een soort blij om te lezen dat het bij anderen ook zo nat is :+ . Zie bij ons ook echt plassen op plekken waar ze nooit gestaan hebben...

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 20:49

Ach... je.hebt een binnenbak dus er kan droog getraind worden.

Zolang ik mijn paard droog kan opzadelen en ik kan droog rijden ben ik er. Maar... dat paard vangen in de drek is minder grappig. Die natte dekens op en af doen ook trouwens

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 21:10

ruitje schreef:
Ja dammen, of balet klinkt best leuk in dit soort weken.

We hebben een eb en vloed bak en drainage in de paddocks maar het enige wat nu droog is is de binnenbak en de paddocks die we dit jaar hebben aangelegd. Zelfs met de schuiven van de eb en vloed bak vol open trekt het gewoon niet bij.

Bizar wat er valt in korte tijd :+

Er zit een einde aan regelbaarheid, ook bij een eb-en-vloed-bak :j

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 21:18

Miran schreef:
Ik ben nog wel een soort blij om te lezen dat het bij anderen ook zo nat is :+ . Zie bij ons ook echt plassen op plekken waar ze nooit gestaan hebben...

het is echt vreselijk.
wij hebben als het in de bak te nat word er een vuilwaterpomp in staan die het water dan afvoert.
nu met deze regen staan er op meerdere plekken zelfs pompen.
dat is wel echt ideaal hoor :j

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 21:32

Ook onze eb en vloedbakken kunnen het nu niet bijlopen, nieuwe paddocks met drainage ook niet, komt wel weer goed met paar dagen droog weer

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 21:40

Delen die echt nooit nat zijn staan nu onderwater vooral paar dagen terug. drainage werkt e ook niet meer de sloten stonden compleet vol.

Opeens zeer veel water zo.

Handig dat je eigen dan in een noodbox kan, zodat je geen nee hoeft te zeggen tegen nieuwe klant met 2.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 22:08

Hier gelukkig maar 1 plas in de paddock. Had niet verwacht dat het zo weinig zou zijn. 1 bak wel volledig onder water, de andere zal ook nat zijn maar doe wordt vrij snel weer goed. Zal jullie eb en vloed ook wel zijn als het weer even droog is.

Weetje met dit weer is het niet anders. Bij zulk weer is het niet anders. Dat kan bijna niks aan denk ik. Paar uur droog en dan is alles weer een stuk beter

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-20 00:11

Oke, het is dus overal nat :') . Dat scheelt. Baal er gewoon van, je wil alles op stal zo perfect mogelijk maken maar er valt gewoon niet tegen op te werken in dit soort weken :) . Precies dat maakbare wat Ikke omschrijft, je kan niet alles controleren :o

Ja, we hebben een aantal nood concoursboxen staan, in geval van nood( ook bijv. Bij een paard wat in quarantaine moet) kunnen we overal 4 wanden neerzetten en een box maken. Ze stonden nu al zeker 10 jaar te verstoffen. Maargoed, je weet het niet. Nu sta je meer dan vol en morgen zeggen er 5 op. Mijn vader heeft mij geleerd heel erg 'koersvast' te zijn, te geloven in je eigen product zeg maar( niet dat je niet moet veranderen en leren,maar je moet ook niet als er mensen opzeggen meteen alles omgooien zeg maar? Klinkt dit logisch :+ ) . Maar nu zo vol staan, voelt wel als de kers op de taart van dit jaar :o . Kan daar echt heel erg blij van worden :o

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 01:32

ruitje schreef:
Oke, het is dus overal nat :') . Dat scheelt. Baal er gewoon van, je wil alles op stal zo perfect mogelijk maken maar er valt gewoon niet tegen op te werken in dit soort weken :) . Precies dat maakbare wat Ikke omschrijft, je kan niet alles controleren :o

Ja, we hebben een aantal nood concoursboxen staan, in geval van nood( ook bijv. Bij een paard wat in quarantaine moet) kunnen we overal 4 wanden neerzetten en een box maken. Ze stonden nu al zeker 10 jaar te verstoffen. Maargoed, je weet het niet. Nu sta je meer dan vol en morgen zeggen er 5 op. Mijn vader heeft mij geleerd heel erg 'koersvast' te zijn, te geloven in je eigen product zeg maar( niet dat je niet moet veranderen en leren,maar je moet ook niet als er mensen opzeggen meteen alles omgooien zeg maar? Klinkt dit logisch :+ ) . Maar nu zo vol staan, voelt wel als de kers op de taart van dit jaar :o . Kan daar echt heel erg blij van worden :o

Ik kan prima voor je regelen dat jij 365 dagen per jaar een perfect rijdbare bak hebt. Alles is regelbaar, als je maar genoeg techniek inzet. Ik vrees alleen dat je de investering niet aan je bedrijfsvoering kunt verantwoorden :D

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-20 01:49

Haha dat klopt ja! Zelfde geld voor de paddocks, elk jaar nieuw zand en het is droog!

Maar dan zijn we failliet :')

smit_ilse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 04:23

Hoe verschrikkelijk ik de paarden ook mis, het rijden mis en helaas door ziekte ook nooit meer mijn grootste passie mag en kan uitvoeren zijn dit van die dagen dat je denkt...dit mis ik nou niet :D Wat een water is er gevallen zeg. Deze week ruim 90 mm in onze regenmeter gehad.

Wat ontzettend fijn zeg dat jullie zo vol staan en super dat het zo gaat met noodboxen plaatsen. Gefeliciteerd!!! Ennuh wijze man die vader van jou +:)+

Aelin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 09:06

Jaa der is echt een hoop regen gevallen de afgelopen tijd. moet zeggen dat onze buitenbak ( Achterbergbodem) en paddocks (Achterberg Bodem) nog steeds super zijn. goed droog en geen plassen.

Alleen onze longeerbak heeft wat plassen.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-20 16:33

Dit is nu de buitenbak, die is denk ik morgen weer drooggetrokken.

Afbeelding

Dit zijn de paddocks die droog zijn
Afbeelding

Deze paddock hebben we vlak voor de winter nog nieuw zand in gestort tot de helft. Wat bij ons ook echt het ding is, is dat we in een polder zitten. Achter deze paddock zie je de dijk lopen met het hek.
Afbeelding

Dit zijn de paddocks waar nu alles echt het natst is. Sinds we drainage hebben zakken ze er gelukkig bijna niet meer in weg. Vroeger kreeg alles mok omdat de koot onder water stond. Nu is het alleen nog de voet.
Afbeelding
( deze zijn hals hebben we daarna goed gelegd overigens hoor :) )

Maargoed, zoals je ziet is dat dus gewoon echt niet best na de hoosbuien van afgelopen week. Ik denk dat we die dus volgende zomer moeten gaan aanpakken. Houd je weer bezig :o . We hebben ook alweer andere plannen voor de zomer, dus voor zover mensen het leuk vinden blijf ik gewoon updaten. Afgelopen week deelde FB een herinnering: precies een jaar geleden waren we mega aan het klussen in de ruinen loopstal. Soms vergeet je gewoon hoe kort dat nog geleden is :)

Mijn vriend in zijn tijdelijke stal tussen de opslag :')

Afbeelding

Afbeelding

Gelukkig heeft die van mij niks( dat is overdreven, hij vind ze best oke als ze maar uit zijn aura blijven :+ ) met andere paarden, dus geef hem 4 muren, een dak en hooi en hij vind het prima. Maar hij staat zo wel erg grappig tussen de trekker en de opslagcontainer.

Had hij maar geen paard van de pensionstalhouder moeten worden :') . Binnenkort gaat een van onze eigen paarden even ergens in training, dus is denk ik voor een week of 2. Was nu na 1 dag al klaar met emmers water zeulen, ben veelste verwend met onze drinkbakken :')

Moet er niet aan denken dat ik dat dagelijks zou moeten doen, respect voor iedereen die alles in eigen beheer heeft denk ik dan, wij hebben er wel veel maar wel veel geautomatiseerd :) .

Ben benieuwd of het bij ons nou veel natter is dan bij anderen toch. Voor mijn gevoel zitten wij in het afvoerputje van NL :o

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 16:39

Wij zitten natuurlijk ook onderaan een dijk :') ene buitenbak is iets slechter denk Ik, andere beter. Maar die dijken zijn gewoon erg jammer, of eigenlijk de stal onderaan een dijk hebben.

Maar goed, laag gelegen, dijken en klei.... jullie doen het super voor de plek waar we zitten.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 17:09

Hier in Brabant is het erg verschillend hoor. Bij ons op stal vooral nattigheid op de typische plekken zoals ingang weide en bij de drinkbak, verder niet echt. Aan het einde van de staat hebben ze bijvoorbeeld weer wat nattere weides. Is echt heel verschillend.
Maar het feit dat ze hier jaarrond op de weides kunnen zegt ook al wat natuurlijk :D .

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 18:48

Josien_ schreef:
Hier in Brabant is het erg verschillend hoor. Bij ons op stal vooral nattigheid op de typische plekken zoals ingang weide en bij de drinkbak, verder niet echt. Aan het einde van de staat hebben ze bijvoorbeeld weer wat nattere weides. Is echt heel verschillend.
Maar het feit dat ze hier jaarrond op de weides kunnen zegt ook al wat natuurlijk :D .

Ja, je zit daar ook precies op de grens van veen (Peel) en zand (kempen). Dat kan daar per 100mtr verschillen :j

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 18:50

Je buitenbak ziet er wel gewoon prima uit hoor, als je bedenkt wat er gevallen is. Maar hier kan je ng prima in rijden.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 19:17

Ik zal je foto's appen van de week. Hier is alles een zwembad.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-20 10:43

Voor mij fijn om te lezen dat het overal nat is, dank daarvoor :')

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 10:45

unieke mogelijkheid op stal de Groene Meer,
Slechts beperkte periodes per jaar beschikbaar: Aqua training!