Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 10:28

Hier doe ik niks anders dan normaal. Zelfde porties voer om dezelfde tijden als normaal.
Ze zijn in het verleden goed mak gemaakt door de boer waar ze destijds stonden, die schoot carbid met 10 bussen tegelijk. Wel op veilige afstand uiteraard, maar alsnog dichterbij dan de meeste.
Ook een jaar op een weiland gestaan waar ze in het weiland ernaast van de gemeente gingen carbid schieten.

Fangio

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 17:25

Hier word ook af en toe al geknald. Haflinger kijkt er niet van op, shettemans is wat nerveuzer (is ook een nog maar 2 dus heeft het nog niet vaak gezien). Bij mij gaan ze sowieso snachts op stal, sinds kerst staat daar snachts al de radio zachtjes aan om ze dat te laten wennen. Oudejaarsavond gaat de radio wat harder en laat ik het licht ook aan. Ik zorg ook dat ik op stal ben rond middernacht, gewoon om in de gaten te kunnen houden wat er gebeurt. Stallen zijn stevig zat dus daar komen ze niet zomaar uit. Hooi hebben ze sowieso onbeperkt. We gaan het zien. Eerste oud en nieuw hier, vorig jaar heb ik ze expres pas na oud en nieuw naar hier gehaald.

Adjepatatje8

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 18:13

Wij hebben sinds kort een nieuwe hier op stal (buitengebied) met nog 3 andere haflingers. Hier wordt al sinds vorige week vuurwerk afgestoken, maar onze nieuwe pony vind alles prima! Ons oudje vind ook alles best, staat 24/7 buiten met schuilstal met oud en nieuw krijgt hij wat extra hooi in zijn stal, maar verder niks. Net als de andere Haf, het is niet zijn hobby, maar echt angst heeft hij er niet voor.

Onze jongste haflinger is heel angstig... Meestal wordt er carbid afgestoken en dat vind hij nog het spannendste van ales. Hij krijgt extra hooi in stal en op de weide, maar hij eet het niet op hij staat zo te stressen. Heeft iemand nog tips om hem af te leiden (voor stal en weide)? Wij zijn de hele dag op thuis om ze in de gaten te houden.

Groetjes van mij

Taar_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 21:11

Ik heb goede resultaten met rescue druppels van Bach (te koop bij Kruidvat e.d.). Om de paar uur 5 druppels op stukje brood, ik ben er vandaag mee begonnen.

LdJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 21:31

Taar_tje schreef:
Ik heb goede resultaten met rescue druppels van Bach (te koop bij Kruidvat e.d.). Om de paar uur 5 druppels op stukje brood, ik ben er vandaag mee begonnen.

De spray doet het ook goed hoor, één spraytje per keer in de mondhoek. Haalt het scherpe randje eraf :)

Adjepatatje8

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 22:18

LdJ schreef:
Taar_tje schreef:

De spray doet het ook goed hoor, één spraytje per keer in de mondhoek. Haalt het scherpe randje eraf :)

Spray is niet zijn hobby :D ik zal morgen eens langs de kruidvat! Bedankt!!

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-19 10:39

Afbeelding

Hier alles nog in rust ondanks de knallen die al begonnen zijn

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 10:42

Hier ook nog wel rustig. Gisteren avond stonden ze gewoon in de wei terwijl de buren als flink aan het knallen waren.
Vanmiddag gaan ze carbid schieten. Ook dan laat ik ze gewoon in de wei staan.
Vannacht ook. Haal ze voorlopig even niet binnen.
Nick en Bliksem hebben ongeveer 10.000 meter tot hun beschikking nu. Heb alles open staan, ze kijken zelf maar waar ze willen gaan staan.

Edit. Het is hier nu al erg mistig.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 13:27

Nog even een aanvulling op een verschil in ruwvoer behoefte: dat kan je dus ook opvangen door het aanbinden van een emmer of even apart zetten met 'kracht'voer voeren, alleen voer je dan geen brok maar een andere ruwvoersoort met bijv. meer eiwit zoals lucerne(brok) oid. Zo doe ik het bij die van mij ook. Nu staan ze pas een maand samen maar beide doen ze het heel goed. :)

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 14:36

Vanmorgen een mooi ritje in de mist gemaakt, en manlief heeft foto's gemaakt. Zal straks wat uploaden

Hier staan ze nu midden in de paddock als het heel erg knalt. Ze zijn hier echt al extreem bezig, gister avond was het net of het al oudjaar was := de dieren hebben er hier gelukkig niet echt last van, alleen de kat wil niet naar buiten maar dat vind ik wel fijn nu

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 14:43

Afbeelding

Vanochtend was het gras nog de ultieme afleiding. De kleigrond is mega zacht, maar niet drassig. Dit kleine weitje mogen ze voor de gelegenheid stuk lopen.

Mijn ruin kwam me net ophalen bij de stallen. Ze waren er nu aan toe om met hooi in de paddock te blijven. :+ Alleen de pony is in de wei blijven hangen. Zolang ze rustig zijn, vind ik het goed. Ze verdragen het vuurwerk en carbid schieten nog goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 15:46

Hier gaat het vandaag ook prima, heb de jongste even gelongeerd zodat de frisheid er van af is.

Afbeelding

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 18:09

Buren zijn flink aan het knallen, zowel met vuurwerk als carbid. Bliksem en Nick staan er zo bij ;) ;)

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 18:17

Die van mij staan ook alleen maar te vreten en te slapen, as usual :')

EmEm

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 18:20

Ja dat krijg je als je Bliksem heet, dan ben je niet onder de indruk van wat knallen of lichtflitsen :D
Fijn hoor!

Hier alleen op afstand wat knallen en daar zijn ze niet van onder de indruk. Rond middernacht gaan ze even op stal. Weet niet of er nog mensen in de straat zijn met vuurwerkplannen namelijk.

Fijne jaarwisseling iedereen!

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 19:01

Die van mij stonden ook rustig en hebben vanmiddag zelfs een tijdje liggen slapen. Net binnen gezet en net toen ik nummer twee binnen door de deur liep een harde knal die dicht blij klonk maar meer dan een pasje sneller lopen was de reactie niet.

Nu vreten op stal...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 19:07

Ik doe ze vanavond tegen een uur of 8 naar binnen. Volg ze nu zo goed als dat lukt op de camera en loop regelmatig naar buiten om te checken, maar meestal is het hier tussen 6 en 8 wel weer rustig, dan zitten alle vuurwerkfanaten te eten :Y) Wil ze ook weer niet té lang op stal hebben, normaal gaan ze pas tegen 22 uur naar binnen namelijk.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-19 19:08

Naast geknal deert de kettingzaag ook niet. Afbeelding

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 20:33

Wat een heerlijke brave nuchtere paarden/kuddes hebben jullie! Lijkt me fijn voor iedereen voor wie dit de eerste keer met de paardjes aan huis is.

Dit is ook mijn eerste nieuwjaar met de paarden aan huis, dus ben wel benieuwd hoe het zal gaan. Ik heb mijn merrie gisteren en vandaag binnen gehouden. Hier wordt al sinds gistermiddag enorm geknald binnen 100 meter, vooral door van die rotjochies met voetzoekers en ander vervelend vuurwerk. Ze stond steeds rechtop in der paddock, dus dat was ook niets. :Y) Op stal staat ze lekker over de boxdeur naar buiten te kijken, inmiddels heb ik de bovenste deur dicht en binnen licht en radio aan. Ze is wel alert, maar niet zo schrikachtig als ik had verwacht.
De shetlanders staan, zoals verwacht, vrolijk te kijken waar de herrie vandaan komt, maar hier rond Medemblik zie je geen hand voor ogen dus dat heeft weinig zin :+

Rond 24:00 ga ik wel bij de stal staan, vooral omdat we vanuit daar ook het beste vuurwerk van de buren en omliggende dorpen kunnen zien. Eerst nog wakker zien te blijven :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 20:41

Hier gaat het redelijk. De vorige jaren waren de buren er niet. Nu wel en mét vuurwerk -O- .

Van de meeste knallen schrikken ze niet, maar dat snelle geknetter vinden ze echt niet leuk.

Ze zijn nu al klam van het zweet. Staan wel gewoon in de paddock, net als normaal, maar man wat ben ik blij als het morgenochtend een uur of 4 is en alles is nog heel en staat zonder blessures gewoon lekker te eten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 20:46

Hier hetzelfde [***], ze rennen goed rond... heb mensen naar een km verderop gejaagd dan is het te doen, kan ik de tinker rustig houden en trekt de rest zich daar aan op.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 20:52

Hier nog steeds super rustig (de pony's dus, qua vuurwerk is het de hele dag al oorlog). Inmiddels ook zo enorm mistig, je ziet geen hand voor ogen. Vuurwerk is alleen nog maar te horen, niks te zien door de mist. Zelfs van de achterburen kun je niks zien.
Ga er maar rustig vanuit dat het morgen nog flink knallen wordt, door de mist neem ik aan dat lang niet alles afgestoken gaat worden. Als je maar 20 m ver kijkt is het wel zuur als je je euro's niet in vlammen kunt zien opgaan ;)

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 21:06

Hier staat alleen Cheetah te neuroten. Jonique snapt niet waar hij zich zo druk om maakt :+ Elevada vindt het niet tof naar blijft wel rustig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 21:22

Aurelia is het meest over de zeik, die zag ik niet aankomen :+

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 21:37

[***] schreef:
Hier gaat het redelijk. De vorige jaren waren de buren er niet. Nu wel en mét vuurwerk -O- .

Van de meeste knallen schrikken ze niet, maar dat snelle geknetter vinden ze echt niet leuk.

Ze zijn nu al klam van het zweet. Staan wel gewoon in de paddock, net als normaal, maar man wat ben ik blij als het morgenochtend een uur of 4 is en alles is nog heel en staat zonder blessures gewoon lekker te eten.

Ik ga ze zo eens van dichtbij bekijken, om half 7 hooi gegeven en toen was er niets aan de hand maar daarna zijn de buren wat begonnen en daar schrik ik dan weer zelf van :+

Alle jaren hier geen vuurwerk gehad bij de buren en nu aan beide kanten een feestje tot diep in de nacht, mèt vuurwerk -O-