Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

tengeltje11

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 20:44

hier hebben ze deze week nog gemaaid en geperst.(niet ons land,maar op verschillende plekken nog zien keren ed)
nog nooit gezien eind oktober......

enjoymyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 20:55

Wij hebben ooit op 1 november mais van het land gehaald en gras.
Schat een jaar of 4 terug.
Was wel grappig op 1 dag.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 21:10

wij zitten hier op zware kleigrond,dus het moet echt extreem droog zijn om dat deze tijd van het jaar hier te kunnen.

enjoymyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 21:18

Ja dat is wel bijzonder dan.
Hier zitten we op zandgrond.

Teteltee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 19:41

Ik heb vandaag nog baaltjes graszaadhooi thuis laten brengen voor €4 per stuk en 2e snede gewoon hooi voor €4,25 per stuk. Beide soorten mooie zware baaltjes van zo rond de 20 kg denk ik. Deze prijzen betaal ik altijd dus ik ben blij :) Mijn spieren daarentegen zullen minder blij zijn morgen :')

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 13:51

Kent iemand toevallig nog een adresje voor goed hooi in het zuiden, omgeving Limburg?
Bij de hooiboer hier in de buurt hadden we 20 grote balen gereserveerd, dus wij blij ook al waren ze belachelijk duur.. Maar inmiddels probeert hij ons al voordroog balen waar de folie vanaf is gehaald als hooi aan te smeren _-:(

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 14:04

8nnemiek schreef:
Kent iemand toevallig nog een adresje voor goed hooi in het zuiden, omgeving Limburg?
Bij de hooiboer hier in de buurt hadden we 20 grote balen gereserveerd, dus wij blij ook al waren ze belachelijk duur.. Maar inmiddels probeert hij ons al voordroog balen waar de folie vanaf is gehaald als hooi aan te smeren _-:(

Oh wat vervelend. Ik zal eens informeren of iemand nog wat weet.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 14:11

Hier zijn de boeren ook weer aan het maaien.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 14:15

Maartje, als je een adresje tegenkomt, dat zou geweldig zijn!

Ik ga deze winter sowieso wat meer stro door het hooi mengen denk ik, dat scheelt alweer iets..

Ik zag deze week idd ook weer gemaaid gras op t veld liggen.. Ik neem aan alleen voor koeienkuil..

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 14:57

Hier inderdaad ook weer koeienkuil in de maak.
Wat mij wel opvalt is dat er toch weer hooi aangeboden wordt. Blijkbaar is er dus nog wel voorraad te vinden.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 15:13

Ik denk doordat er koeienkuil is ze het hooi verkopen kunnen

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 13:17

Nu we een paar weken verder zijn ben ik wel benieuwd of iedereen nog aan hooi kan komen en hoe het met de prijzen staat?

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 13:27

Ik krijg komend weekend nog tien midibalen geleverd door mijn vaste boer. Eerste snee voordroog (wel heel droog en mooi stengelig) voor de prijs die ik altijd betaal. Met die balen bij mijn huidige voorraad ben ik voorzien tot juni 2019, ik maak mij dus geen zorgen. Regio Oost-Groningen.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 13:57

Veulen84 schreef:
Nu we een paar weken verder zijn ben ik wel benieuwd of iedereen nog aan hooi kan komen en hoe het met de prijzen staat?

Wij worden wekelijks gebeld maar zijn uitverkocht. Lesklant heeft ronde balen gekocht a 70 euro per stuk. Ik was in shock van dat bedrag

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 14:01

Caira schreef:
Veulen84 schreef:

Wij worden wekelijks gebeld maar zijn uitverkocht. Lesklant heeft ronde balen gekocht a 70 euro per stuk. Ik was in shock van dat bedrag

Wow...
Hier betalen we 110 voor 450 kg. Vond dat al duur.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 14:07

Hier, regio Hardenberg/Hoogeveen, valt het reuze mee. Ik ben inmiddels voorzien tot eind mei. Laatste 30 baaltjes betaalde ik gewoon weer €3,50 ipv €4 wat ik in de zomer steeds heb moeten betalen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 15:22

Als iemand nog een adres weet in het zuiden van het land..
Wij betaalden de laatste keer 150 euro voor wat ze in eerste instantie als 550kg verkochten maar wat later 450kg bleek te zijn _-:( 8)7

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 16:41

Hier verschillen de kilo's per baal. Ik had er een die stuk lichter was maar ook droger. Grootte is hetzelfde. De huidige baal, zelfde afmetingen, is 4x zwaarder ofzo omdat die echt veel natter is (voordroog). Ze kijken ook eerder naar afmetingen dan naar echt gewicht. Dat is een schattig.

Momenteel een voordroog baal die wss eind seizoen er af is gekomen. Als de rest van de balen ook zo zijn ga ik ook ergens anders heen. Veelte nat en fijn, de paarden staan er nu een week op en ze scheiten nog steeds plak drop helaas. .....

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 16:42

Het gaat momenteel alle kanten uit. Bij mijn huidige hooileverancier betaald ik 6.25 voor een klein baaltje van 15 kg. Helaas heeft hij geen 150 kg balen meer welke ik graag voer. Nu een nieuw adresje met kleine baaltje van 18 kg voor 5 euro en 150 kg balen van 27.50 wel zelf halen. Normaal gesproken betaal ik 25 euro voor 150 kg, dus hier regio randstad valt het allemaal wel mee. Alleen proberen sommige hooileveranciers er een slaatje uit te slaan.

Dit gaat over droog onverpakt hooi

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 23:10

En hoe is jullie kwaliteit? Want de ervaring van Tancreda heb ik wel al. Balen gewoon te fijn om nog goed te voeren of rood verdord van de zon.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 23:37

De kwaliteit is hier perfect. Heerlijke geur ook.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 02:32

Hier op veluwe nog steeds genoeg hooi bij onze boer. Hij heeft nog steeds meerdere soorten ook en we betalen ook nog hetzelfde, zo rond de 5 euro. Wisselt wat per soort.
Wij halen eens per 2 a 3 weken 25 baaltjes. 1 soort vind ik minder en andere is erg mooi. En hij heeft graszaad hooi, maar daar reageerden ze niet zo best op. Wel mooie, grote, zware balen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 15:14

Doordat we zo'n droog najaar hebben en het gras voldoende bijgegroeid is, heb ik de paarden tot nu toe nog steeds een aantal uren per dag op het gras. In november had ik voor 3 paarden en 3 grote pony's maar 2 grote ronde balen nodig en nu deze maand red ik het met 3. Normaal gebruik ik bij 6 paarden zo ongeveer elke week een baal.

Ik heb de afgelopen 3 maanden dus al weer een paar balen uitgespaard en dat compenseert in elk geval voor een deel de lagere oogstopbrengst.

Het strooisel is duurder geworden qua inkoop, maar omdat ik de inloopstal vrijwel nooit opstrooi heb ik daar minder last van. Voor de stalpaarden scheelt dat op maandbasis ook niet zoveel. hoogstens een paar euro per maand.

Ik ben dus erg blij met dit droge najaar en mijn ruime oppervlakte aan gras per paard.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 21:59

Ons gras is helemaal niks bijgegroeid sinds de zomer. De weilanden lijken de Oostvaardersplassen wel. We voeren meer ruwvoer dan andere jaren en nog vreten ze te veel zand. Weilanden laten bijtrekken kan bij ons jammer genoeg niet. Als het slecht weer is doen we ze al veel eerder binnen dan normaal. Weilanden zijn slecht en paarden vinden er geen ruk aan. Ze staan bij wijze van alleen maar te wachten tot ze naar binnen mogen als het ruwvoer dat ze in de wei krijgen 2x per dag opgegeten is.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 23:44

Dit was gister, zo lopen ze er hier nog bij. Normaal is er ook genoeg gras, maar is de wei te nat deze tijd van het jaar.

Afbeelding

Ik heb ongeveer 3ha grond, waarvan ongeveer 2,5 ha gras/weide voor nu weer 6 paarden. Ik snap het wel dat stallen geen gras overhouden als ze op dezelfde of minder oppervlak wel 2 tot 3x zoveel paarden willen weiden. Ik ben met deze hoeveelheid grond zelfvoorzienend qua gras en ruwvoer maken als ik het maar wel laat bemesten door de boer. Zonder mest gaat de opbrengst en hergroei echt achteruit.