Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 07:56

Thanks! Mijn pensionhouder beheerde voorheen een stuk vogeltjesland. Er ging soms wel wat kunstmest op. Maar hij was heel stiekem ook weleens een paar dagen eerder aan het maaien dan dat hij mocht. Bij ons viel het met het onkruid erg mee, maar ik vond het gewoon niet zo mooi. Echt uitgebloeid was het ook niet echt. Wel vaak erg stengelig en grof.

Natuurhooi zou ik ook niet snel doen. Ben erg blij dat ik nu hooi van eigen land heb, weet ik precies wat er mee gebeurt is.

Leververgiftiging? Ik heb wat gemist volgens mij.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 08:40

Grog en stengelig vind ik juist fijn. Twee Tinkers en onbeperkt hooi, als het te fijn is worden ze tonnetje rond en eten ze me de oren van het hoofd. Het is ook nog eens minder goed voor het gebit van de oudste. Er zou wel wat onkruid in zitten, maar niet veel. Het is in juni gemaaid en onverpakt, dus dan zal schimmel toch zeker meevallen? We gaan het zien... heeft iemand jkk toevallig gedroogd op foto? Dat vind ik wel eng. Ik doe een baal in een net dus zie niet wat binnenin zit...

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 08:41

Dan zal het ook wel vogeltjesland zijn, van mij. Wordt niet bemest. Zit wel eens distel tussen. Maar ook munt. Vinden ze lekker. Hier geen problemen met lever etc. Ze eten het graag. Hele grove stukken laten ze liggen.

Het mag vanaf 15 juni gemaaid worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 08:43

Tja, schimmel heeft wel iets te maken met de maaitijd, maar ook in juni kan het regenen. Verder heeft het ook te maken met het aantal dagen dat het heeft gedroogd, hoe strak het hooi geperst wordt en waar het vervolgens opgeslagen wordt.

Kan me voorstellen dat voor jouw paarden grof hooi het beste is.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 09:09

Ik heb probeer pakken gehad. Lekkere geur. Licht vochtig. 2 kregen er dunnere mest van. Op bestelling gevraagd voor echt droog verpakt hooi. Ook gekregen.
Met de proefpakken deden ze 8/9 dagen. Nu met de droge pakken maar 5/6 dagen dat tikt dus aan op jaarbasis.
1 op de 3 pakken is toch blijkbaar beschadigd (geweest). Vocht in. Dus kwaliteit laat dan te wensen. Muffig geworden en/of nat. Langs de randen.
Pony's hebben nu allemaal prima mest. Echter zit er blijkbaar minder voedingswaarde in. Moet er en meer van voeren. En de minder koudbloedtypes lijken er niet optimaal hum volledige behoefte uit te halen. Die zijn niet glimmend rond. Niet te dun...echter ook niks teveel erop.
Dus nu aan het tubben welke keuze voor dit jaar.
Bij dezelfde leverancier of toch een ander.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 09:11

Oh en voor degene die wil schrikken

10 kleintjes
1 welsh A
3 Dpony's

80 grote plastic blokken hooi per jaar

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 09:12

Ik zet even een stipje, dan kan ik het later rustig door lezen. :))

Wij hebben ook de paarden aan huis, of ja, 2 van de 4 staan nu thuis. We hebben 10 hectare weiland en hopen dit jaar ook hooi van af te kunnen halen. Twee D-pony's eten die toch niet kaal, haha.

Hier wordt trouwens niets bemest, onze weide is ook nooit bemest geweest.

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 09:24

Voor mijn tinker en mini ook vogeltjesland hoor geprobeert. Ik vond het helemaal niks. Er zat ook wat riet door en plant wat ze niet aten. Hierdoor een hoop afval wat ze onderplaste in de schuilstal.

Ik dacht altijd dat ik tweede sneede hooi moest hebben vanwege de voedingswaarde. Helaas is dit juist vaak erg fijn, waardoor ze er meer van eten. Laat ik nu net onbeperkt voeren, dus dat werkt niet. Toch weer terug op eerste snede. Ben er zelfs wat kuil/voordroog bij gaan voeren voor de lekker. Ze zitten nu op 5 baaltjes hooi en 1 baaltje voordroog a 35kg per week.

Ze poepen een 750 liter container vol in 2 weken tijd. Afvoeren kost me 80 euro per maand

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 09:27

10 hectare! <3 Dat is lekker ruim.

Dank je Fabster, ik ga eens op zoek naar Duits graszaad voor paarden. Ik heb ong 75 kilo nodig dacht ik (8000m2)

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 09:34

Zoooo jullie gaan hard zeg.
Hier voer ik Super mooi droog Voordroog hooi. Eerste snee. Heel blij mee. Wbt mest ik gooi het in het bos naast ons, op het land (ingeteerde mest) en de mestbult. Graszaad wil ik nog even een keer extra inzaaien dit jaar. Wat ik heb gelezen koop ik het dus ook hier in dl. Bemesten doe ik met perkla. 1nadeel ik heb op 1plek heermoes staan .. Klein stukje maar staat er wel. Iemand tips om het weg te krijgen? Pure varkensmest zou helpen las ik..

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 09:38

Varkensmest en koudbloeden is doorgaans een zeer slechte combinatie.

Met 10ha hoop ik wel dat ze komen als je roept :+

Wat ik hier lees is hooi van vogeltjesland prima in mijn geval, mits er niet teveel onkruid in zit. Dat gaan we zien. Ik heb nog voor 2 maanden hooi nodig, waarvan een maand zeker dit, de andere maand kan ik dit ook krijgen. Daarna gaan de paarden uit logeren dus heb ik die zorgen even niet meer :)

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 09:44

Gaat ook niet om mijn hele land enkel het stukje waar dat staat .dat zal dus geen probleem zijn

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 10:07

Dat gras zaad uit duitsland moet ik ook even onthouden. Ik heb veel mos. Ik kalk elk jaar en heb dat nu ook gedaan. Iemand anders daar nog tips voor?

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 10:12

Zapje schreef:
10 hectare! <3 Dat is lekker ruim.

Dank je Fabster, ik ga eens op zoek naar Duits graszaad voor paarden. Ik heb ong 75 kilo nodig dacht ik (8000m2)

Zapje dat is wel erg veel hoor 45/50 kilo per hectare dus 75 lijkt mij veel te veel voor 8000..
Denk dat je aan 4 zakken genoeg hebt. Deze had ik op Duitse Ebay: Grassamen Pferdewiese Weidegras Pferdeweide Wiese Koppel Samen Weide Gras Rasen.

Hooi wat ik nu heb is ook enorm grof maar ze eten het graag. Toen ik de baal vorige week iets open sneed dacht ik eerst dat ik een halve strobaal gekocht had ofzo :=

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 10:18

Caily schreef:
Varkensmest en koudbloeden is doorgaans een zeer slechte combinatie.

Met 10ha hoop ik wel dat ze komen als je roept :+

Wat ik hier lees is hooi van vogeltjesland prima in mijn geval, mits er niet teveel onkruid in zit. Dat gaan we zien. Ik heb nog voor 2 maanden hooi nodig, waarvan een maand zeker dit, de andere maand kan ik dit ook krijgen. Daarna gaan de paarden uit logeren dus heb ik die zorgen even niet meer :)

Gelukkig wel. :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Als ze de deurklink van de voordeur horen komen ze al hinnikend in volle galop aan. :))

Maar nu staan ze maar op een "klein" stukje, denk een hectare ongeveer. Anders lopen ze t toch maar kapot en grazen kunnen ze niet door de sneeuw.

Ik kende vogeltjes hooi helemaal niet, wel interessant. Denk dat het aardig overeenkomt met het hooi hier, haha. Wanneer zaai je ongeveer het land in?

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 10:30

Caily schreef:
Grog en stengelig vind ik juist fijn. Twee Tinkers en onbeperkt hooi, als het te fijn is worden ze tonnetje rond en eten ze me de oren van het hoofd. Het is ook nog eens minder goed voor het gebit van de oudste. Er zou wel wat onkruid in zitten, maar niet veel. Het is in juni gemaaid en onverpakt, dus dan zal schimmel toch zeker meevallen? We gaan het zien... heeft iemand jkk toevallig gedroogd op foto? Dat vind ik wel eng. Ik doe een baal in een net dus zie niet wat binnenin zit...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Jkk gedroogd ;)
Ik heb vorig jaar een pak gehad waar het in zat helaas..
Gelukkig had ik nog jkk liggen wat gedroogd was om later op te stoken.. dus daar kon ik het toen mee vergelijken

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 10:34

Ons hooi is ook van onbemest land, bemesten doen ze hier eigenlijk bijna niet. Stalmest gaat naar de mais en het graan, en gier heb ik hier eigenlijk nog niet gezien, dat zullen ze op andere plekken wel hebben hoor maar hier is graven van een kelder wel een uitdaging op de rotsige grond.

Ga ook eens kijken voor zaad op ebay, klinkt wel interessant :+

Tegen mos, trek je de boel ook nog los met een sleep bijvoorbeeld? Anders zou ik dat ook nog een keer doen, dan krijgt het gras (of eventueel onkruid) weer de kans om zich te ontwikkelen op de plek wat bedekt was met mos.

Hier totaal ook iets van 12ha maar is niet allemaal bruikbaar nog, en is verdeeld over 4 percelen.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 10:35

Anke schreef:

10 kleintjes
1 welsh A
3 Dpony's

Schrikken :D om de 3 dgn een baal van 400/ 450 kg..

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 10:36

Quir: haha vliegende pony's _O- grappig zicht.

Maar 10 hectare, heerlijk luxe hoor!

Let bij natuurhooi ook op herfsttijloos in het hooi!

kvulden: is je stuk met mos vrij schaduwrijk? Kan ook nog de oorzaak zijn dat er eerder mos dan gras staat.

Wij hooien ook 1 vd twee hectares die we hebben, onbemest (buiten de paardenmest die gaat er wel op)

Hier ook wel superfijn, we mogen de piste van de buren gebruiken. Gisteren had ik les en wat een luxe om gewoon je huis uit te wandelen, paard pakken en hop les beginnen. Vroeger moest ik dan eerst 10 min fietsen naar mijn gehuurde weiland, en dan te paard 3 km naar de dichtstbijzijnde piste.

Les met eigen huis op de achtergrond :D

Afbeelding

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 10:40

Zelf heb ik een handmatig een stukje land (ong. 40 bij 40 m) ingezaaid met Pavo zaad. Dat kwam goed en mooi op. Dat lopen ze nu zwart.
De loonwerker heeft mijn compleet verbouwde weides met Horsemaster ingezaaid. Ik wil en mag geen gif spuiten hier, wij hebben veel werk gehad aan t uitgraven van zuring. Dat zullen we altijd onder controle moeten blijven houden. Ook Horsemaster komt mooi op.

Hier in de polder zaaien we t liefst in t najaar in, om zo min mogelijk het onkruid de overhand te geven. Beide keren; ik heb mijn land in 2 keer laten verbouwen in inzaaien, is dit eind september gebeurd.

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 10:55

@monmaster: wow dat zijn veel verliezen achter elkaar. langdurige zieken of plotseling?

@lynn: ik ga voor je duimen (kijkers huis)

@SVRL: zo jij bent crea geweest met je terrein. zie je de paarde ook echt verplaatsen steeds over het pad etc?

@bernette: heb een omheining besteld met 3 liggers om de 3 meter om de bestraatte paddock. Palen van 12 cm. Om de bak/paddock komt een haag en palen met draad. houten omheining is duur idd ik was voor maar 35 meter 1000 euro kwijt

track: lijkt mij fantastisch. Ik zou er graag eentje door de boomgaard willen die ik ook kan gebruiken om door te crossen in de zomer :D

@pol1: oh jeetje wat een nare forto zo met al die tubes in zijn hoofd :oo

@solleke: sterkte klinkt heftig, hoop dat het meevalt

@idifix: zijn toch kunststof stal planken 23 of 32 mm, heb je in bruin en zwart

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 11:14

pol1 schreef:
Anke schreef:

10 kleintjes
1 welsh A
3 Dpony's

Schrikken :D om de 3 dgn een baal van 400/ 450 kg..

Ik heb rond de 26 pakken met een klein paard en een D pony, ook vierkante voordroog

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 11:16

paardenmengsel moet je ook veel dichter inzaaien dan "gewoon"gras ook even opletten daarmee

Volgens mij rond de 50 tot 60 kg en met ander gras tegen de 40 als ik mij niet vergis
Laatst bijgewerkt door Lynn_Nikita op 08-03-17 11:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 11:17

Ze moeten wel Jenny, heb bewust hun drinken thuis staan en ook hun schuilstal is thuis. Nu er plassen zijn, drinken ze wel op de wei en afgelopen najaar stonden ze liever op het bospad al thuis. Maar normaal gaan ze zelf wel regelmatig op en neer.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 11:20

Ik kan weer duimen gebruiken, ons laatste voorstel is gedaan met verkopen, nu benieuwd of de "kopers"akkoord gaan
En dan hopen dat het huis wat wij heel graag willen akkoord gaat met ons bod. het is zo spannend nu!