Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

kvulden

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 23:29

Nog even een vraagje. Wat betalen jullie voor een mest onderzoek? Om te bepalen welke wormkuur ze nodig hebben?

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 23:32

kvulden schreef:
Nog even een vraagje. Wat betalen jullie voor een mest onderzoek? Om te bepalen welke wormkuur ze nodig hebben?

Hier 12.40 exclusief btw (21%)

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 23:50

Getver, wat een heftige fotoos komen er voorbij! Sterkte daarmee.

Ik doe zelf wormtellingen.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 23:51

Niet zo snel praten, ik geraak nooit bijgelezen.
Dat was het begin van de scheerbeurt. Messen waren niet echt scherp genoeg. Heb er nog van half 8 tot kwartier geleden aan bezig geweest.

En dan is alleen zijn lijf maar gedaan. Geen benen of hoofd.

Afbeelding

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 00:39

Net terug uit de stal, laatste ronde gedaan. Paardjes staan heerlijk warm weer op hun voordroog uit de hooinetten te kauwen :+
Ik heb 1 staldeur altijd open (tenzij ik vol noorderwind heb, dan gaat hij dicht, maar vorig jaar was dat 1x :D ), dus wel lekker frisse lucht.
Wat een ontzettend vervelende plek die sarcoid!
Mijn oudste merrie heeft ook een sarcoid, onder haar buik, ongeveer 15 cm achter de plek waar de singel ligt. Hij zit er nu 3 jaar en is de laatste 2 jaar niet verder gegroeid. In overleg met DA doen we er niets aan, zolang hij niet verder groeit. Zit niet op een vervelende plek gelukkig.

Oei Kirr, scheren met een bot mes is niet fijn! Je doet dan echt 3x zo lang over het scheren.. Maar voor een bot mes, ziet het er nog goed uit :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 07:26

Je hebt het scheerfoutje nog goed recht weten te trekken Kirrr! Knap hoor.

Mmmmm net de knollies buiten gezet en het is zowaar rustig, droog, mooi stil weer. Straks maar even rijden.

Oei Vivat, dat lijkt mij inderdaad koud! Het lijkt mij wel een leuke baan, maar met regen, kou en wind wordt het wat minder. Ik zou het zelf ook wel willen. Maar goed, bij ons zijn er alleen tijdelijke banen bij de post op het moment.

Heb een "rare" nacht achter de rug. Werd wakker van kramp en misselijkheid, wist niet hoe ik liggen moest. Kon alleen op mijn rug liggen, anders hele rare kramp in mijn buik. Toen ineens kotsmisselijk dus ik met een noodgang naar de wc, dacht echt dat ik moest overgeven, maar dat gebeurde niet. Weer naar bed, op mijn rug liggen, toen met een noodgang naar wc en moest ik poepen :j (om 1:00 's nachts!). En nu zit ik dus nog steeds met heel veel kramp en allerlei bijzonder vreemde geluiden in mijn lijf aan tafel met een kop thee. Het lijkt wel een fabriek in mijn buik :D .
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 25-11-15 07:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 07:29

Scheren met een bot mes is idd niet grappig...toen Faxnet gearriveerd toenik hem gekocht had,was hij voorbereid op een winter met -40 gC denk ik :P Aangezien hij toen 's nachts op stal kwam te staan moest die vacht eraf,nou dat hebben we geweten...we kwamen er zelfs met schapenmessen nauwelijks door en die waren niet bot :+

Maar Kirr...ziet er wel goed uit ondanks de botte messen,het meest belangrijke is er af,nu snel de messen slijpen.Ik liet ze altijd meteen slijpen zodra ik klaar was met de 2e scheerbeurt.Waren ze het jaar erop weer lekker scherp :j

Ik doe geen mestonderzoek,ik ontworm standaard 2x per jaar en met uitzondering 3 als er veel horzeleitjes op de jongens hebben gezeten.
Mestonderzoek is niet betrouwbaar genoeg als het niet frequent en goed gebeurd,ik neem geen risico.

Vivat...dat is ook een pittig proces geweest,brrr.

Heerlijk zo'n houtkachel :) Ik heb een gaskachel hier maar gister was het met die harde wind ook moeilijk om de boel goed warm te krijgen.De wind stond vol op het breedste gedeelte van het huis.Alles is geïsoleerd meer met die wind.

Ben altijd blij dat ik in de ochtend de jongens kan doen,alles staat dan ook verder klaar.Alleen een hoopje in de kruiwagen als ik toch hooi ga geven,alles bij elkaar nog geen 10 minuten,incl lopen vanuit huis naar stal en terug :D

Ik heb vroeger eigenlijk nooit problemen gehad om in extreem weer bezig te zijn,goede kleding aan en het zal wel.Je kunt er weinig aan veranderen dus druk maken heeft geen zin :P

Hier krijgen de jongens over een 3 kwartier ontbijt :)

[***]...ik kwam net dit topic tegen willicht kan er info uitgewisseld worden...

[MD] Fotoverslag: Behandeling sarcoïd met laserchirurgie

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 08:58

Antheman zelf wormtelling? Je bedoeld dat je in de mest kijkt? Ik zie nooit iets in de verse mest. Wel in de mesthoop als het een hele tijd ligt.

Het veulen Rosie heeft een wormkuur gehad net voor ze bij ons kwam. En ze adviseerde om het nu weer te doen. Een uitgebreide kuur. Ik weet niet goed wat ik moet doen. Ik weet wel welke ze gehad heeft. Moet ik even opzoeken.

Equimectin 600 heeft ze in september gehad. Hoe vaak moet een veulen eigenlijk. Moet heel eerlijk zeggen dat ik niet zo van de wormkuren ben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 09:02

Mooi en interessant topic Tink +:)+ . Ik ga het laten zien.

Er bestaan cursussen om zelf te leren wormeitellingen te doen kvulden. Is op zich best handig om het zelf te kunnen, je hebt er ook wat apparatuur voor nodig, weet niet exact welke, maar dat weet Antheman vast wel....

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 09:08

Hier is wormonderzoek gratis bij de kliniek, ik lever iedere 6 weken een hoopje in. :') Over 2 weken mogen ze weer. Bij de andere kliniek, waar ik eerder bij zat toen de paarden nog niet aan huis stonden, was het een tientje geloof ik.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 09:18

Kvulden; ik neem verse mest en leg dat onder de microscoop. En daarna bel ik de Faculteit voor een wormkuur. Of als ik niets zie, dan bel ik niet.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 09:36

Ik ontworm al jaren preventief. Elke keer afwisselende werkzame stoffen.
De enige keer dat ik een paard heb gehad met een zware worminfectie is wanneer Andor na die 10 maanden is terug gekomen. Anders nog nooit.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 09:41

Ik moet hier grof betalen voor mestonderzoek.
Doe het dan ook al tijdje zelf, is nog leuk ook. En ik vind altijd ontwormen zeer ongezond.
Als het niet nodig is. Doe het dan niet, 9/10 x zijn paarden wormvrij. Zeker als je goed weide management hebt.
Zodra het vriest ontworm ik alleen nog toch lintworm/horzel larven.. Want die zie je niet in de mest.

Cowgirl83

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 09:47

Ik geraak niet meer bijgelezen...

Kirrr, ziet er goed uit! De eerste keer dat je zelf een paard scheert? Mijn oudere ruin kwam dit voorjaar slecht uit zijn wintervacht, het was augustus tegen dat hij volledig uitgeroven was. Ik overweeg om hem volgend jaar april of zo te laten scheren.

Heb nog nooit mestonderzoek laten doen. Wij ontwormen een drietal keer per jaar. Staleigenaar van pensionstal waar onze jonge merrie staat, die bestelt telkens een paar tubes extra, dus als ze daar ontwormen, ontwormen wij thuis ook.

Op hout verwarmen is zo gezellig! Mijn ouders hadden ook een houtkachel, vond het altijd super als die brandde in de winter. Wij hebben wel een open haard, maar gebruiken die nooit, dat geeft veel te veel stof.

[***], hoop dat je niet ziek aan het worden bent, een buik die volledig over hoop ligt is echt niet leuk!

Hier ziet het er eindelijk droog, rustig en zelfs beetje zonnig uit. Hopelijk blijft het even zo, onze paddock is echt een blubberbende met enorme plassen, niet leuk voor de paarden...
Voor mij voelt paarden snachts binnen zetten trouwens niet als ophokken. Bij erg mooi weer laat ik de paarden met veel plezier 's nachts buiten staan, maar vanaf het nat of koud wordt, zet ik ze snachts binnen. Ze komen heel graag binnen, staan dan snachts rustig hooi te knabbelen, en zijn smorgens blij als ze terug buiten komen, voor ons werkt het zo al jaren ideaal.

PPPeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 09:48

Goedemorgen *\o/* *\o/*

Poeh ik schrok ook wel van die sarcoide foto's :oo Wat een ontzettend nare plek ook!
Haha Kirr mooi patroon hoor :D Uiteindelijk heb je het nog heel goed recht getrokken vind ik!
Mestonderzoek betaal ik geloof ik ook 10 euro voor.
Houtkachel hebben wij ook. Heerlijk om na een koude dag bij de kachel neer te ploffen met een grote mok thee.
Beterschap [***]!

Ik kwam gisteren een leuke foto tegen die ik even met jullie moet delen. Mijn friese merrie heeft toen ze 3 was bij haar vorige eigenaar namelijk per ongeluk een veulentje gehad :D
Afbeelding
Goed gelukte combi al zeg ik het zelf. ik fok geen veulentjes dus het was meteen de eerste en de laatste.... :+

PPPeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 09:49

Hoe ging je les Kristel? Geen eerste hulp gezien dit keer? ;)

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 10:03

Leuke katten komen er voorbij, ik ben ook gek op katten! Wij hebben een siamees en kruising siamees :)

[***] wat een naar gezicht. Ik hoop voor je vriendin en paard dat het nog goed te verhelpen is…

Vivat die plek ziet er ook rot uit maar gelukkig dus wel goed genezen!
Pfff wat een weer voor je eerste dag als postbezorger!!

Kirr gelukkig is het goed gekomen :D Maar wel een flinke klus!

Hahahaa [***] lekker nachtje :+

Ik doe mestonderzoek bij VPL t Woud, afhankelijk van hoeveel je besteld is het volgens mij rond de 15 euro per onderzoek.

PPPeet wat een leuk veulen!

Smerig weer gisteravond zeg, paardjes maar op stal gezet. Maar mijn bak gewoon nog steeds droog! *\o/* *\o/*

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 10:05

Dat is inderdaad wel een idee Dubbeldun om die plek even te scheren om goed te kunnen zien hoe het eruit ziet, maar ziet er wel weer zo lelijk uit zo'n hap haar weg hahaha hoewel het haar volgens mij enorm hard groeit

getver [***], hopelijk voel je je snel wat beter :(:) je kunt een job-alert instellen bij de post moest je dat willen ;) ik had al meerdere keren gesolliciteerd en steeds afgewezen ivm het te ver zou zijn, goh ja als je buitenaf woont is alles wat verder weg. Toen maar gebeld waarom ik steeds werd afgewezen en mocht die donderdag gelijk op gesprek en 3 november begonnen *\o/* de ene week op de fiets en de andere week op de scooter is de bedoeling ;) dus de eerste weken heb ik me nog lekker warm kunnen fietsen maar nu op de scooter is wel het echt bikkelwerk haha

Ha ja dat is ook zo Tinky, zometeen nog maar wat meer kleren aan (thermobroek!) en ik overweeg zo'n rij-overal of skipak te kopen en verwarmde handschoenen oid. Heb nu wel van die handenwarmers opgezocht (je weet wel die gel-achtige dingen waarin je zo'n ijzertje moet knikken die dan warm worden) als ik dan straks weer zo'n koude handen heb kan ik ze in mijn handschoenen doen oid :)* :)*

Wat een leuk veulentje PPPeet! <3

goed dat jullie over wormenkuren beginnen, de dierenarts komt zo dan zal ik er meteen eens om vragen of we ze nu beter kunnen ontwormen of even mestonderzoek doen. Ze komt de hond en de kat inenten en Strákur zijn oor nakijken, die heeft volgens mij iets met zijn oor we mogen er ineens niet meer aan of in de buurt komen. Zelfs het halster omdoen wil hij eigenlijk niet terwijl hij normaal met alles hartstikke braaf en mak is, dus gelijk de dierenarts maar laten kijken want ik vertrouw het niet :o

PPPeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 10:12

Inderdaad niet de gunstigste tijd om te beginnen Vivat, maar zoals je ook aangeeft. Werk is werk :)!
En als het straks een mooi voorjaarsdagje is, dan is het werken opeens een stuk minder erg in de buitenlucht en zitten wij kantoormiepen te balen dat we binnen achter ons bureau zitten.

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 10:14

PPPeet schreef:
Hoe ging je les Kristel? Geen eerste hulp gezien dit keer? ;)

Haha, 'vind ik leuk'! Ging wel aardig. :+ Beer bleef een beetje taai maar dat is ook niet zo gek na een week of 2 niet heel veel oefenen. Wel weer aan een lastig punt van de rechtergalop kunnen werken met de juf dus dat was fijn. Beer moet meer sprong krijgen, in hetzelfde tempo en ook nog dragen etc.. rechtsom vindt ie dat lastig want hij heeft dan een 'kontnaardebinnenkantdruk' neiging en daar heb ik fijn aan kunnen werken, zaten fijne stukjes bij. Viool, mijn merrie die met mijn bijrijder mee was had de kolder in de kop. :+ Het is wel eens beter gegaan, laat ik het daar maar bij houden. :')

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 10:15

Daan_O schreef:
Smerig weer gisteravond zeg, paardjes maar op stal gezet. Maar mijn bak gewoon nog steeds droog! *\o/* *\o/*

*\o/* *\o/* *\o/* *\o/* Ik gun het je zo na al dat gedoe! En ik wil ook een droge bak! :')

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 10:22

Wat leuk Peet!! Knappe merrie :)

Hier een natte bak en een nog nattere paddock :(

Wij doen met 2 kwpn'ers, een haflinger en een shetlander +/- 10 dagen met een baal van 400 kilo, hebben niet onbeperkt maar daar wil ik wel graag naartoe :o mijn stalgenootjes alleen niet en mijn paard staat 24-7 buiten met andere dus dat gaat hem niet worden ben ik bang haha.

Ik betaal 10 of 15 voor een wormonderzoek dacht ik.

Hoe doen jullie dat nou het zo nat is? Heb het idee dat mijn paard niet lekker even wil/kan gaan liggen omdat de enige droge plek in de paddock op het laagje zand boven het menggranulaat ligt en dat ligt een beetje hard :(:) We hebben in de schuilstal (2,5 bij 5) rubberen matten liggen, gaan jullie paarden daar op liggen?

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 10:23

Antheman hoe doe je dat, zelf wormtelling? Ah, lees het al :D

kirr wat een werk, is dit diegene die je terug gehaald hebt?
Nog last gehad van die mensen ?

[***] beterschap :(:)

PPPeet prachtig veulen!
Heb je die gehouden?

Hier nu ook beter weer maar of het zo blijft?
Net de bus weer ingeleverd voor een beurtje, had ik vrijdag ook al gedaan maar toen kregen ze de remklauwen zo moeilijk los en er bleek nog iets te lekken dus toen ze daar mee klaar waren was de dag om.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 10:26

Mijn paarden liggen op 4 cm dikke matten en liggen iedere nacht, zo aan de vlekken te zien.

Onder het afdak liggen ze nooit maarja dat is puur beton en wil ik ook graag zo houden, blijft het hooi netjes schoon.

De rijbak/paddock heeft wel plassen maar ook drogere stukken maar daar liggen ze nu echt niet in, rollen wel.

PPPeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 10:31

Super van de bak Daan. Wat een heerlijk gevoel moet dat zijn!

Haha klinkt als een leerzaam lesje! Leuk is dat! En je bijrijder heeft er tenminste ook een avondje fitness opzitten :D Ik kan niet wachten tot wij ook weer in de lessen kunnen meerijden. Heb mijn hoop op begin volgend jaar gezet.

Thnx voor de complimentjes over het prachtige DNA dat mijn merrie doorgeeft :D
Het veulen is verkocht, ze heet Apache. Dus wellicht komt iemand haar ooit eens tegen.