Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 11:34

Wij hebben sinds kort ook een bak! Hij is bijna af, alleen in het voorste gedeelte heeft een sloot gelegen, daar is het altijd natter, dus komt een drain. Maar heb al ruim een halve bak, dus genoeg om in te rijden! Eerst met paard#1 de bak slepen (met pallet, iedereen bedankt voor de tips) en paard#2 was gister helemaal verbaasd dat hij ALWEER moest rijden :D

één lamp is idd al voldoende om te rijden. Het lijkt vaak donker als je ernaar kijkt, maar als je eenmaal erin zit dan valt het heel erg mee.

Wij hebben LED bouwlampen op een paal van 5 meter (4 meter boven de grond). Zijn makkelijker aan te komen dan de straatlantaarns ;)
https://www.google.nl/?gws_rd=ssl#q=LED ... 3510008657
Zoiets, maar dan vanaf MP (nieuw in doos)

Kabels bij de Grenzland uit Duitsland, scheelt heel veel volgens manlief (tip voor degene aan de grens) :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 11:37

Hier hebben we stukken zand verstevigd met van die zwarte plastic splitplaten van 40x60 en ik denk een cm of 6 hoog?

En ook een deel met RVS schoonlooproosters. Blijft prima liggen hoor op een ondergrond van gewoon klei (weiland) met een beetje (aangelopen) zand er overheen, glad harken, platen er op, vullen met zand en voila, prima stevige ondergrond, i-de-aal :j

Enige jammere is dat we niet het hele stuk hebben gedaan (simpelweg omdat het belachelijk duur is) maar zeg maar een stukje van de rand van de paddock zodat we daar makkelijk met de kruiwagen kunnen lopen. Ze trappen dan wel hoekjes af van het randje van de platen maar dat heb je natuurlijk niet als je het netjes dicht legt. En wonderlijk genoeg blijven de platen wel netjes recht liggen ook al staan die knollen regelmatig op de randjes. Je klikt het hele spul natuurlijk ook aan elkaar vast :)

Er kunnen volgens mij vrachtwagens over die dingen heen, paarden er overheen longeren enzo moet geen enkel probleem zijn hoor. Ik zou zo de hele paddock, track en wei er mee vol leggen :P

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 11:42

Het leed dat paarden aan huis topic heet ;) haha

wilde net mijn aanhanger met mest leeg brengen,5 km verderop. Moet ik achteruit rijden met mn enkel assertje...over een drassig pad met kleine auto..das al een uitdaging an sich. Gaat me wel steeds beter af. Kom ik daar, kan ik er niet langs..boer heeft het pad versperd met vanalles. Maar vanmiddag moet ik rubberen tegels halen dus die aanhanger moet leeg...dus maar bij pa op de tuin gedumpt. Zie is van de week wel weer.

tot overmaat van mijn ramp haha, kreeg ik de zware aanhanger, die ik via een bultje achter mijn auto moet duwen...niet handig als je alleen bent. Dat was eindelijk gelukt maar aanhanger stond net iets teveel ri auto waardoor de disselkop net over de trekhaak schoot..en toen draaide ik ook het neuswieltje nog compleet los in mijn frustratie en plof daar lag de zware aanhanger in de blubs... nee leuk, paarden aan huis...:D

Martje80

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 11:43

Mallootje als je wel elektriciteit hebt, kun je dan geen grondkabel trekken en daar een bouwlamp of buitenlamp op monteren?

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-15 12:06

We hebben electriciteit op het perceel grond aan het huis, maar de wei en paddock liggen 100 meter verderop, en daar ligt een wei tussen. Ik veronderstel dat we daar niet zomaar een kabel kunnen onderdoor halen, en langs de openbare weg mag ook niet :(

Stroomgenerator en een bouwlamp is misschien ook wel een optie!

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 12:09

@Karev, ik zie het helemaal voor me :D En vanalles ophalen enz, daarvoor heb ik vorig jaar mijn man zijn E rijbewijs gegeven... Hij kon beter met de aanhanger rijden, maar mocht het niet, dus ik kon elke keer opdraaien om vanalles te gaan halen. Ondertussen heb ik dat achteruit rijden wel geleerd :D Maar nu kan hij lekker zelf (de aanhangers aankoppelen, gesjouw met vanalles en nogwat, naar de vuilstort enz) :P

Als je geluk hebt dan verspreid je vader de mest over zijn tuin en hoef je niet nog een keer :Y)

@Mallootje, heb me nooit verdiept in een stuk zonder stroom, maar je ziet wel eens van die zonnecellen voor klein gebruik toch?

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 12:25

Ik weet niet precies hoe de sterkte is, bij LED is dat ook heel anders dan een 'gewone bouwlamp' wij gebruiken de lamp voor verlichting tussen de schuur en de stal in. Maar ook op dagen met niet of nauwelijks zon werkt de lamp perfect. Er zijn veel verschillende soorten LED lampen op zonne-energie te koop, ik denk als je kijkt voor een wat groter/sterker exemplaar dat je hiermee prima je rijbak kan verlichten op een goedkope en simpele manier zonder kabels te trekken. Anders kun je misschien ook een van Lidl of Aldi proberen en kijken of en hoe het werkt? Dan kun je er later altijd nog een of een wat sterkere aanschaffen, licht heb je nooit te weinig naar mijn idee ;)

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 12:34

Eh santos er ligt al van 3 mnd puur mest op de tuin. Dat wou ie. Maar dit is stalmest dus met stro..dat wil ie niet haha..

ik heb ook wel de ruimte om een mestbult te maken thuis, en dat is ook wel erg verleidelijk..maar als ik die eens in de zoveel tijd moet weg brengen moet ik echt vaaaak rijden en het is zwaar. Kan de trekker met grote kar vd buurman wel lenen maar dan is het nog een pokkeklus..

dat is wel eeg veel grondkabel idd mallootje..dat wordt ook een duur geintje.

kaarsjes langs de bak hihi.

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 12:42

@Karev haha, oooh ik snap je frustratie!

100 meter kabel is wel veel inderdaad. Dan maar met LED proberen?

Vriendje haalt vandaag steenschotten op om de zijkanten van de mestplaats wat beter af te bakenen. Kon er via via goedkoop een paar krijgen, ben benieuwd..dat is echt zijn afdeling, ik bemoei me er niet mee. :P

En donderdag naar een tractor kijken (kleintje) :D

Linda2B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 12:46

Hallo allemaal.

Ik kom me ook even melden in dit topic aangezien wij in april 2013 ons droomhuis in wording hebben gekocht. Een landhuisje aan de rand van het bos/in het bos met anderhalve hectare grond erbij. Klein detail is wel dat er voor ons een kluizenaar heeft gewoond die de laatste twintig jaar niets meer heeft gedaan aan onderhoud of wat dan ook. Dus het huis moet volledig gestript worden en wordt een tienjarenplan. Een gedeelte van de stallen die er stonden waren nog redelijk nieuw, ca. 12 jaar oud, dus die hebben we alleen hoeven schoonmaken aangezien ratten en duiven er een heel goed onderkomen hadden gevonden afgelopen jaren.
De weides etc lagen al een aantal jaren braak, dus die hebben we door een loonwerker geheel opnieuw aan laten leggen, zelf opnieuw omheind. Er was ook een rijbak aanwezig, maar daar hadden de laatste jaren paarden in gestaan + was de bodem al bewerkt daar dus deze hebben we van het voorjaar laten omzetten en draineren. Ook hebben we paddocks aangelegd. Helaas lopen we er nu zowel bij de bak als bij de paddocks tegenaan dat de bodem toch leemhoudend is en dus vocht vasthoudt. Zijn nu dus erg nat. Ik ben hard op zoek naar een betaalbare oplossing voor het probleem.
De stallen zijn op zich erg fijn, 3x4 qua afmetingen en overal is een rubberen bodem ingelegd en ze zijn erg goed geventileerd en geïsoleerd.
We knappen elke keer een stukje op en leren elke dag bij! Tips in dit topic zijn dus erg welkom!

Bijgaand enkele foto's zoals het was toen we het kochten:

Afbeelding
woonhuis
Afbeelding
oude buitenstallen (met nog paarden van toenmalige eigenaar erin)

Afbeelding
binnenstallen

Afbeelding
Rijbak zoals het nog was toen er nog paarden stonden. Lag toen wij het kochten inmiddels alweer enkele jaren braak.

Van hoe het er nu al uitziet lukt het me even niet om foto's te uploaden, die probeer ik later toe te voegen.

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 12:48

Ben ik de enige die echt overal hooi en stro tegenkomt en alles naar paard heeft ruiken? Technisch gezien heb ik ze niet aan huis staan, maar deel ik de oprit met de stalhouder. Ik moet echt afleren dat ik 'even snel' ik m'n gewone kleren bij de paarden ga kijken, want het is dus niet 'even snel' en alles kan gelijk in de wasmachine. Als er geen moddervegen op zitten, ruikt het wel naar paard. En ik heb het idee dat er een lading stro + hooi in ál m'n schoenen zit. Vanochtend trof ik een stukje stro aan in m'n pantoffels. :roll:

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 12:51

Gefeliciteerd met jullie droomhuis! Mooi hoor, ik zie potentie! :)

Wat de leemgrond betreft.. wij hebben juist zand met een beetje leem laten opbrengen in onze bak. Met die extreme regen vorige maand was het een paar dagen nat maar niet blubberig, heel compact met wat plasjes zeg maar. De paarden zakken ook niet weg. Wij hebben de bak rond laten aanleggen met een sloot aan de zijkant en dat werkt. Wel laten ophogen op de bestaande grond, ongeveer 30/40 cm. Dus misschien bij jullie wat 'normaal' zand er bij op en dan mengen?

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 12:53

Authentic schreef:
Ben ik de enige die echt overal hooi en stro tegenkomt en alles naar paard heeft ruiken? Technisch gezien heb ik ze niet aan huis staan, maar deel ik de oprit met de stalhouder. Ik moet echt afleren dat ik 'even snel' ik m'n gewone kleren bij de paarden ga kijken, want het is dus niet 'even snel' en alles kan gelijk in de wasmachine. Als er geen moddervegen op zitten, ruikt het wel naar paard. En ik heb het idee dat er een lading stro + hooi in ál m'n schoenen zit. Vanochtend trof ik een stukje stro aan in m'n pantoffels. :roll:

Hahaha! Hooi kom ik ook overal tegen, laatst viel er een plukje uit mijn portemonnee bij de kassa in de supermarkt...hoe dan?? Mijn portemonnee is nog nooit in de stal geweest! :') En ik ben een neatfreak als het op kleding en geuren aankomt.. :P Altijd een oude jas aan als ik naar de stal ga, en na mijn werk kleed ik me vaak even om, even een oude broek aan en nu een muts op of haar even vast. Nu scheelt het dat onze stallen open zijn dus het valt mee qua meur.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 12:57

@linda: niet verkeerd hoor. Leem moet je goed los getrokken houden. Misschien 1x goed diep open trekken en dan wekelijks .
@Authentic: klinkt heel bekend. Hier ligt ook de gang vol met zand :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 12:58

Leg anders een ketelpak in je auto? Is de kortste klap denk ik :P

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 13:01

Binnen draag ik graag een fleecevest, maar dat is bij de paarden een ramp; alles blijft er in hangen.
Verder heb ik wel altijd stalen neuzen schoenen aan bij de paarden (instappers), als het geregend heeft moet ik dan altijd donders uitkijken dat er tijdens het voeren (op 4 plekken) niet eentje achter blijft.

Linda2B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 13:09

@kristelhans: dankjewel, wij zagen die potentie destijds ook, en nog, al kost het bergen werk en energie én geld. :-)
Maar dat wisten we van te voren natuurlijk.

Ja bij ons houdt dus de toplaag veel te veel water vast in de rijbak. Er staan inderdaad plassen op, je zakt er niet in weg en het wordt ook niet glad maar het is wel nat. Zomers is het prima, want het stoft niet en wordt niet zwaar, maar 's winters vind ik het dus echt te nat. Gisterenavond heb ik geprobeerd te longeren in de bak en die was nog steeds nat en toen ook bevroren, terwijl het toch al een aantal dagen droog is geweest.
Diep doorhalen hebben we al geprobeerd, maar hij slaat gewoon bijna meteen weer dicht na een flinke regenbui. En te diep gaat ook niet vanwege de drainage.
Ik weet niet of mengen met zand de oplossing gaat zijn, ik ben aan het rondkijken en informeren wat de oplossing is. Het draineren etc heeft al best een hoop geld gekost en nu blijkt dus dat het water de drainage niet bereikt doordat de toplaag het water vasthoudt.
De paddocks hebben we nog niets aan laten doen, maar die kunnen niet omgekeerd worden omdat daar vroeger een vijver is geweest die is dichtgegooid.
Dat is nu echt een modderbende. Ik ben dus ook druk doende met informeren naar mogelijkheden om er droge paddocks van te maken zonder dat ik daar failliet aan ga.
Nadeel bij ons is dat we ook de kosten voor het opknappen van het huis etc. nog hebben en dat mijn mannetje het geld liever daaraan uitgeeft, terwijl ik het belangrijk vind om het hele jaar te kunnen rijden en dat mijn paarden droog staan.

Qua verlichting, waterleidingen etc. lag er al een hoop, maar dat is ook niet ideaal want kom er maar eens achter hoe alles aangelegd is.
Dus dat moet uiteindelijk ook allemaal overnieuw. Langs de rijbak staan nu twee gaslampen van ca. 12 meter hoog. Ideaal qua verlichting maar verbruiken erg veel en als er één kapot is, moeten we dus iedere keer een hoogwerker huren om de lamp te vervangen. Niet heel handig dus. Op termijn willen we deze lampen het liefste gaan vervangen door LED-lampen en iets van kantelbare palen ofzo.
Naast de paddocks had ik wat ruimte over en daar heb ik een kleine longeerbak aan laten leggen. Toplaag door de loonwerker eraf laten schrapen en gele grond erop, ca. 30 cm. In het begin erg zwaar maar droger dan mijn bak! Daar ben ik dus erg blij mee. Hier heb ik nog geen verlichting maar ben ik dus op zoek naar een LED-lamp liefst op zonne-energie met batterij, zodat we hiervoor geen aparte kabels hoeven aan te liggen. Ik zal even jullie ervaringen in dit topic teruglezen voor tips hiervoor!
Ik heb nog niet alles doorgelezen maar ik zag al een aantal heel mooie plekjes voorbij komen, geweldig vind ik dat, leuk om te volgen en ervaringen te delen!

Stro en hooi kom ik ook overal tegen tegenwoordig ja. Vooral in mijn telefoon, want die heb ik altijd bij, in tegenstelling tot mijn portemonnee.
Laatst bijgewerkt door Linda2B op 06-01-15 13:17, in het totaal 1 keer bewerkt

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 13:13

Hmm, als het na het aanleggen van drainage etc nog zo nat is, kun je dat niet melden bij het bedrijf? Je hebt geen waar voor je geld gehad zeg maar.. Wellicht hebben zij een oplossing die niet teveel kost (of vergoed wordt) omdat je een ontevreden klant bent.

Paddocks op een dichtgegooide vijver.. daar weet ik ook niks op haha, wij hebben een vijver naast de bak en waar we dus hebben opgehoogd is het mooi droog maar de wei, die wat lager ligt, is rondom de vijver ook erg nat. Hebben we ook afgezet, dat is dan zomerwei. :P

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 13:18

Authentic schreef:

Ook last van! Ik merk echt verschil nu ze hier thuis staan. En mijn stofzuighulp heeft een andere accu nodig.

Welkom Linda2b. Leuk stekje met mogelijkheden :)

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 13:23

Wat een tof plekje, veel stallen zeg. Gefeliciteerd!

Ik loopt thuis altijd in mijn oude kleren, joggingbroek en sweatvest op klompen of crocs, en met een oude jas. Kom echt nooit met nette kleren op stal, als ik thuis ben gaat direct het goede goed uit.

Linda2B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 13:23

@kristelhans: Ja ik ga ook terug naar het bedrijf, dat we speciaal hadden ingeschakeld omdat zij heel veel ervaring hebben met het leggen van rijbakbodems. Maar we hebben tot nu toe geen grond laten aanvoeren (behalve dan voor de longeerbak die we zelf hebben aangelegd m.b.v. de plaatselijke loonwerker) dus ze hebben toen gewerkt met de bestaande bodem en die omgekeerd. Helaas weten we niet wat vorige eigenaar allemaal met de bodem heeft gedaan, normaal gesproken zitten wij namelijk op bosgrond met hele mooie gele grond en krijg je na omkeren een perfecte droge bak die niet eens gedraineerd hoeft te worden. Helaas gaat het hem dat bij ons dus niet worden.
Deze winter was een testperiode hoe de bodem met drainage gaat houden, en helaas is het niet goed genoeg.

Zijn er mensen die hier van die rubberen grastegels hebben laten aanleggen als ondergrond voor bijvoorbeeld paddocks? Hoe werkt dat? Moet je dan persé ook de toplaag af laten graven en dan kiezels erin met die rubberen grastegels of kun je die tegels ook prima leggen op de bestaande laag, laagje geel zand erop en klaar. Of is dat ook te simpel gedacht van mij?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 14:18

@linda: ik vrees dat dát té simpel gedacht is. Bij sommigen zal het werken maar als je al een probleem hebt lijkt me dat simpel niet de oplossing is.

Ik heb in een deel van mijn paddock (looppad) een flinke laag lavakiezel/grit gestrooid. Dat is ondertussen ook 'verzand', maar er staan nooit plassen en is ook als eerste weer droog.
Lava is nl een poreuze steensoort die dus water opzuigt uit de nattere omgeving en weer langzaam vrij laat als de omgeving droger is.

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 14:22

@Linda2B: Er loopt een topic over ervaringen met grastegels: [VSW] Ervaring delen ; de grastegel ;-)

Ik heb een vraagje ivm verharding rond een schuilhok (of stal of dergelijke):
Wat is nou ideaal om te leggen of wat niet? ik heb een berg kasseien thuis liggen, die we her en der gratis gekregen hebben. Dacht deze te laten leggen komende zomer. Is wel gladder dan een gewone klinker, maar denk dat als de paarden éénmaal weten dat ze er niet te zot moeten op doen omdat ze anders op hun smikkel liggen, dat wel te doen is? Of zijn kasseien echt not done?
Ivm klinkers: zijn er afmetingen en/of types die je beter wel of niet pakt, ivm verzakkingen door paardengewicht,...? Of maakt dat niet uit?

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 14:28

@Linda wat een mooi stekje! Dat wordt zeker heel mooi!

@Authentic, heeeeel bekend!! Voelde me van het weekend ook weer zo onhandig... even de paarden naar de wei zetten... Is manlief met het lint bezig geweest, dus stond de waterbak net niet in het goede stuk (400l bak) Gelukkig nog maar een heel klein laagje water erin, dus eruit gekiept, bak verzet (door de modder) en de paarden naar de wei (stamp stamp stamp door de modder). 3x heen en weer om de slang van het 1000l vat naar de drinkbak te krijgen en daarna.....

Mijn goede kleren weer moddervrij zien te krijgen, want onze dochter was jarig en ik liep al in mn goede kleren. Alleen even snel (gelukkig!!) mijn kaplaarzen aan gedaan :o

@Karev, dat wordt spitten :D

@Kristelhans, wij hebben ook van steenschotten (en van oude overheaddeuren) een mestbak. Ideaal!

Vanmorgen foto's gemaakt, wie weet staat hij er wel op... zal ze even uploaden

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 14:29

Persoonlijk zou ik geen kasseien bij mijn paarden willen hebben.

Of klinkers wegzakken heeft alles met de prepareren van de ondergrond te maken en het gewicht van de paarden, of er ook wel eens iets zwaarders (tractor oid) over heen moet etc.
Verder moet je beton klinkers goed opsluiten net als kleine stoeptegels.
Wil je er voor altijd vanaf zijn dan zou ik stelcon platen laten leggen (zonder metalen rand) of grote 60/40 beton tegels. Vaak kun je die oude grindtegels gratis afhalen en die leg je dan omgekeerd (dus grindjes onder) neer.