Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Corelli schreef:Mijn verzorgpony en zijn kudde staat 24/7 buiten op een track weide. We letten er dus goed op welke landjes er open gaan, zodat ze niet te veel kunnen eten. Ook worden er kruiden door de wei gezaaid zodat we op deze manier zo dicht mogelijk bij het natuurlijke voedselaanbod kunnen komen. Af en toe mogen ze scharrelen in het bos
Gypsy schreef:jesito, ik doe mijn paard er geen plezier mee om haar op stal te zetten, waar ze maar een keer per dag ruwvoer en drie keer per dag brok moeten eten. Daar zou ze toch maagzweren van oplopen.
Iedereen moet doen wat hij of zij goed vind, maar ik houd mijn paard lekker buiten.
Dat is wat jij doet. Jij doet net of als een paard 24/7 buiten staat, dat persé in een grote groep met onbeperkt ruwvoer moet zijn. Zie je hoe raar dat overkomt? Natuurlijk weet ik dat niet op alle stallen er zo slecht gevoerd wordt, maar jij pakt een voerbeleid en kuddebeleid en doet meteen of dat altijd geldt.
Maar dat is juist het mooie van 24/7, je kunt het op allerlei manieren uitvoeren. Je kunt ook een uitloopstal met een paddockje en een klein rustig ponietje als gezelschap nemen, met hetzelfde type voerbeurten als nu mogelijk is.
Als we een leeuw in een hokje van 3 bij 3 tentoonstellen in de dierentuin staat heel NL wsl op zijn kop.
Maar wat geeft dat nou? Die leeuw weet toch niet beter? Hoe moeten we hem anders voeren? Die leeuw is toch allang niet wild meer, die heeft toch geen instincten meer. Heeft hij lekker een veilig plekje voor zichzelf, want constant met al die leeuwinnen bezig zijn zoals in de natuur is toch zeker veel te vermoeiend voor zo'n beest.
Deze vergelijking slaat kant noch wal, paarden zijn al duizenden jaren gedomesticeerd, en worden ook al zo lang ingezet om de mens te dienen.
Dat ligt bij leeuwen toch iets anders (buiten het feit dat het een totaal andere diergroep is).
Dieren in kleine hokjes opsluiten doen we uit gemak en gewenning, omdat het altijd al zo gaat zal het wel goed zijn. Ieder wetenschappelijk onderzoek dat daar korte metten mee maakt, wuiven we weg.
Ik kan er echt niet bij dat mensen zo'n gevangeniscel maar goed blijven praten.
jesito schreef:Ik doe mijn oude dame er geen plezier meer mee om haar in een groep dag en nacht buiten te zetten.
Als mijn paard altijd hooi kan eten kan ik haar de stal uit rollen, met alle gevolgen van dien.
Gypsy schreef:jesito schreef:Ik doe mijn oude dame er geen plezier meer mee om haar in een groep dag en nacht buiten te zetten.
Als mijn paard altijd hooi kan eten kan ik haar de stal uit rollen, met alle gevolgen van dien.
Dit heb je geschreven, het komt over op mij alsof je beweerd dat 24/7 buiten staan gelijk staat aan een grote groep en onbeperkt hooi. Of heb ik dit nu helemaal verkeerd begrepen?
Dat dacht ik wel ja, het idee alleen al om een leeuw op te sluiten... Maar bij een paard gaat het wel, die is immers zijn instinct verloren he.