Paarden die altijd op stal staan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Corelli

Re: Paarden die altijd op stal staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 09:15

Mijn verzorgpony en zijn kudde staat 24/7 buiten op een track weide. We letten er dus goed op welke landjes er open gaan, zodat ze niet te veel kunnen eten. Ook worden er kruiden door de wei gezaaid zodat we op deze manier zo dicht mogelijk bij het natuurlijke voedselaanbod kunnen komen. Af en toe mogen ze scharrelen in het bos :)

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 09:23

Corelli schreef:
Mijn verzorgpony en zijn kudde staat 24/7 buiten op een track weide. We letten er dus goed op welke landjes er open gaan, zodat ze niet te veel kunnen eten. Ook worden er kruiden door de wei gezaaid zodat we op deze manier zo dicht mogelijk bij het natuurlijke voedselaanbod kunnen komen. Af en toe mogen ze scharrelen in het bos :)

Dat is echt super leuk! Jammer genoeg hebben we hier niet genoeg grond om een track te maken, maar als we verhuizen naar een huis met genoeg grond aan, komt dat er zeker! Dat benadert toch al goed de natuurlijke omgeving en behoeften van een paard.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 09:26

Ja, ik vind het ook ideaal :j Helemaal zoals in de vrije natuur zal het natuurlijk nooit worden, maar we doen ons best :) Wel veel uitmest werk en veel werk om de landjes open en dicht te doen (soms gaat een landje een paar uurtjes open) maar we zijn met een grote mensenkudde en vele handen maken licht werk (dit geldt voor de eigenaren, ik als verzorgster heb er heel weinig werk mee. Ik help af en toe, maar heb geen structurele taak)

Mukkietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 09:36

Gaaf artikel, ben het er mee eens hoor. Ik probeer mijn paarden ook zo natuurlijk mogelijk te huisvesten. Altijd 24/7 buiten, speciale winterweide welke niet modderig wordt. Bijna onbeperkt hooi in de winter, zomer is afhankelijk van de hoeveelheid gras. Verder hebben we veel kruiden in de wei, wat erg fijn is voor de paarden. Verder kunnen ze de stal in, waar ook een groot bestraat gedeelte omheen zit. Ook heb ik een pad gemaakt welke ze moeten afleggen om naar de wei te gaan. Als ze willen drinken moeten ze weer terug via dat pad. Hetzelfde geld voor het eten. Het lijkt wel alsof ze dat pad zien als een soort racebaan, want ze rennen echt veel op dat stuk hahah :))

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 10:49

Aan een te vette wei kun je natuurlijk iets doen door iig te beginnen met ander, meer geschikt paardegras in te zaaien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 13:06

Ach, weet je wat het is met dit soort dingen? (om even te reageren op de vraag die nog gesteld is). Na een tijdje heb je het allemaal wel gezien & gelezen .. Er wordt zoveel hetzelfde gezegd, hier en daar in een iets anders jasje .. maar het komt allemaal op hetzelfde neer. En ja, dan kan het wel eens gebeuren dat er wat minder aandachtig gelezen wordt, aangezien het niet de eerste keer is dat een bepaald iets voorbij komt ...

Een discussie waar toch nooit uitgeraakt wordt, ieder zijn eigen ding .. En neen, niet altijd goed voor de paarden, maar zolang er niks wettelijk is valt er niks aan te doen...

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 13:19

100% eens met het Epona-artikel. Tell it like it is.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 13:24

Het zou fijn zijn als eea wettelijk misschien eens wat strenger aangepakt zou worden (het algehele dierenleed) maar ik vrees dat daar geen beginnen aan is...

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 23:22

Ik las in dit artikel ook wat nieuwe argumenten. Over o.a. stof dat in stallen blijft hangen, en de geur van ammoniak, dat dit een aanslag op de longen is.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 07:15

Dus met andere woorden zijn we in dit topic geëvolueerd naar een "stal is slecht, enkel 24/7 buiten is goed"-doctrine. De volledige nuance is weg? De gedachte dat ieder paard individuele noden heeft, wordt weggewuifd?
Ik schrik best wel. Ik vond dit topic bij momenten best genuanceerd en begripvol, maar daar merk ik nu niets van terug. Best wel jammer, want als ze al niet afgeschrikt waren, dan zullen de mensen die hun paard (grotendeels) op stal houden nu zeker niet meer reageren. En he, was dat eigenlijk niet de bedoeling van dit topic en niet weer een vrij podium om anderen jouw normen en waarden op te leggen.

En om even terug te komen op het artikel. Denk nou toch alsjeblieft niet dat het bij andere dieren zo goed gaat. Als er ergens deze discussie plaats heeft dan is het wel in de paardenwereld. Dat is goed, uiteraard. Maar de paardenwereld is in deze dus heel progressief. Ik snap echt niet waar de stelling vandaan komt dat "wij" paardenliefhebbers achterop hinken. Konijnen worden negen van de tien keer toch te klein gehouden. Want een ren van 2 bij 3 meter in de tuin is ook voor een konijn niet groot genoeg.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 08:24

Dit is echt weer zo'n wellis/ nietes toppic, ben het dan ook helemaal met Gini eens.
Het is zwart of het is wit hier, maar grijs is compleet kwijt.

Ik doe mijn oude dame er geen plezier meer mee om haar in een groep dag en nacht buiten te zetten.
In de natuur zou zij waarschijnlijk door zwakte uiteindelijk sterven.
Maar ik als lieve eigenaar zorg ervoor dat ze haar eigen plek heeft en zoveel mogelijk buiten komt dagelijks.
Op stal krijgt ze hooi en buiten gras, maar ze heeft niet 24/7 hooi, maar wel altijd lekker stro.
Als mijn paard altijd hooi kan eten kan ik haar de stal uit rollen, met alle gevolgen van dien.
Ze krijgt haar ruwvoer verdeeld over de dag en de momenten dat het op is staat ze te dutten.

Verder vind ik dat iedereen hier moet doen wat die goed acht voor zijn paard en dat 24/7 binnen niet goed is weten we intussen wel.
Maar nu wordt het weer zo'n toppic, dat ALLEEN 24/7 buiten geweldig en goed is.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 08:40

jesito, ik doe mijn paard er geen plezier mee om haar op stal te zetten, waar ze maar een keer per dag ruwvoer en drie keer per dag brok moeten eten. Daar zou ze toch maagzweren van oplopen.
Iedereen moet doen wat hij of zij goed vind, maar ik houd mijn paard lekker buiten.

Dat is wat jij doet. Jij doet net of als een paard 24/7 buiten staat, dat persé in een grote groep met onbeperkt ruwvoer moet zijn. Zie je hoe raar dat overkomt? Natuurlijk weet ik dat niet op alle stallen er zo slecht gevoerd wordt, maar jij pakt een voerbeleid en kuddebeleid en doet meteen of dat altijd geldt.

Maar dat is juist het mooie van 24/7, je kunt het op allerlei manieren uitvoeren. Je kunt ook een uitloopstal met een paddockje en een klein rustig ponietje als gezelschap nemen, met hetzelfde type voerbeurten als nu mogelijk is.

Als we een leeuw in een hokje van 3 bij 3 tentoonstellen in de dierentuin staat heel NL wsl op zijn kop.
Maar wat geeft dat nou? Die leeuw weet toch niet beter? Hoe moeten we hem anders voeren? Die leeuw is toch allang niet wild meer, die heeft toch geen instincten meer. Heeft hij lekker een veilig plekje voor zichzelf, want constant met al die leeuwinnen bezig zijn zoals in de natuur is toch zeker veel te vermoeiend voor zo'n beest.

Dieren in kleine hokjes opsluiten doen we uit gemak en gewenning, omdat het altijd al zo gaat zal het wel goed zijn. Ieder wetenschappelijk onderzoek dat daar korte metten mee maakt, wuiven we weg.

Ik kan er echt niet bij dat mensen zo'n gevangeniscel maar goed blijven praten.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 08:47

Gypsy, en jij doet net alsof paarden op stal allemaal maar 1x per ruwvoer krijgen en 3x per dag brokken.

Jij je paard lekker buiten en ik kies de grijze oplossing, prima.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 08:54

Ik gebruik inderdaad even een voorbeeld om te laten zien hoe belachelijk het klinkt wat jij zegt. Je vind het zelf blijkbaar ook nogal belachelijk klinken om net te doen alsof iets voor alle vormen van stalling geld. Je snapt mijn punt gelukkig, niet leuk, dat generaliseren.

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 09:00

Gypsy schreef:
jesito, ik doe mijn paard er geen plezier mee om haar op stal te zetten, waar ze maar een keer per dag ruwvoer en drie keer per dag brok moeten eten. Daar zou ze toch maagzweren van oplopen.
Iedereen moet doen wat hij of zij goed vind, maar ik houd mijn paard lekker buiten.

Dat is wat jij doet. Jij doet net of als een paard 24/7 buiten staat, dat persé in een grote groep met onbeperkt ruwvoer moet zijn. Zie je hoe raar dat overkomt? Natuurlijk weet ik dat niet op alle stallen er zo slecht gevoerd wordt, maar jij pakt een voerbeleid en kuddebeleid en doet meteen of dat altijd geldt.

Maar dat is juist het mooie van 24/7, je kunt het op allerlei manieren uitvoeren. Je kunt ook een uitloopstal met een paddockje en een klein rustig ponietje als gezelschap nemen, met hetzelfde type voerbeurten als nu mogelijk is.

Als we een leeuw in een hokje van 3 bij 3 tentoonstellen in de dierentuin staat heel NL wsl op zijn kop.
Maar wat geeft dat nou? Die leeuw weet toch niet beter? Hoe moeten we hem anders voeren? Die leeuw is toch allang niet wild meer, die heeft toch geen instincten meer. Heeft hij lekker een veilig plekje voor zichzelf, want constant met al die leeuwinnen bezig zijn zoals in de natuur is toch zeker veel te vermoeiend voor zo'n beest.

Deze vergelijking slaat kant noch wal, paarden zijn al duizenden jaren gedomesticeerd, en worden ook al zo lang ingezet om de mens te dienen.
Dat ligt bij leeuwen toch iets anders (buiten het feit dat het een totaal andere diergroep is).

Dieren in kleine hokjes opsluiten doen we uit gemak en gewenning, omdat het altijd al zo gaat zal het wel goed zijn. Ieder wetenschappelijk onderzoek dat daar korte metten mee maakt, wuiven we weg.

Ik kan er echt niet bij dat mensen zo'n gevangeniscel maar goed blijven praten.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 09:02

Misschien als je nou eens heel goed leest naar wat ik schrijf en je niet meteen persoonlijk aangevallen voelt.
Zie je dat ik 24/7 niet perse slecht vind, zal het nog sterker vertellen, mijn shet staat op deze manier.
Ik kijk per paard.
Jij vind op stal gewoon niet kunnen en dat slaat nergens op.
Ik ben helaas aangewezen op pensionstallen en die gaan mij echt geen weitje voor mij alleen geven, dus dan zou ze in een groep moeten.
Als je nog eens goed leest, kun je ook opmaken dat ik hier vooral over MIJN PAARD praat en niet in het algemeen.

Ik zal het korter uitleggen, misschien beter uit te begrijpen:

24/7 buiten prima
24/7 binnen niet goed
een mix van beiden ook prima

Maar blijf kijken naar je paard!!!!!

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 09:05

jesito schreef:
Ik doe mijn oude dame er geen plezier meer mee om haar in een groep dag en nacht buiten te zetten.
Als mijn paard altijd hooi kan eten kan ik haar de stal uit rollen, met alle gevolgen van dien.

Dit heb je geschreven, het komt over op mij alsof je beweerd dat 24/7 buiten staan gelijk staat aan een grote groep en onbeperkt hooi. Of heb ik dit nu helemaal verkeerd begrepen?

Dat dacht ik wel ja, het idee alleen al om een leeuw op te sluiten... Maar bij een paard gaat het wel, die is immers zijn instinct verloren he.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 09:10

Gypsy schreef:
jesito schreef:

Dit heb je geschreven, het komt over op mij alsof je beweerd dat 24/7 buiten staan gelijk staat aan een grote groep en onbeperkt hooi. Of heb ik dit nu helemaal verkeerd begrepen?

Dat dacht ik wel ja, het idee alleen al om een leeuw op te sluiten... Maar bij een paard gaat het wel, die is immers zijn instinct verloren he.

Lees nog eens goed, ik praat niet over een grote groep en idd ik heb niet de gelegenheid om mijn paard ergens alleen of met een ander paard zo te huisvesten.
Dusssssssssssssssssssssssss. wordt het een groep en dat gaat niet, punt.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 09:18

Dan had je dat moeten vermelden. Punt.

Ik doe mijn best om zorgvuldig te reageren op wat de ander schrijft, dan is het wel zo fijn als de ander ook zorgvuldig schrijft.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 09:37

Sorry Jesito, ik lees al een poosje mee maar kan er ook niet uit opmaken wat je had willen bedoelen.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 09:54

SteffiiY schreef:
Sorry Jesito, ik lees al een poosje mee maar kan er ook niet uit opmaken wat je had willen bedoelen.

Er is ook niks op te maken of te snappen.
Is toch niet zo moeilijk.
Het staat precies in de post.

Spookie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 11:43

De vraag van TS ging inderdaad over paarden die 24/7 binnen staan! Niet over grijs-gebied.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 11:46

Maar daar gaat het al een tijd niet meer over...
Nu gaat het erover dat alle paarden hetzelfde zijn en dus allemaal buiten moeten, eigenlijk 24/7 in een kudde met mogelijkheid om rond te trekken voor hun eten (want zo is het in de natuur ook).

Even een ander soort vraag: wat met de paarden die in de natuur al lang zouden opgegeten zouden zijn door roofdieren? Wat moet je daarmee? Mogen die wel (een gedeelte) op stal? Of moet je die eigenlijk maar laten inslapen want in de natuur zouden ze het ook niet halen?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 11:57

Ik snap het ook prima hoor Jestio. Het gaat over jouw paard.

Mijn twee paarden staan nu een week op een stal waar ze de hele dag buiten mogen staan.
Merk nu al een hemelsbreed verschil tussen de situatie van bijna alleen maar op stal ( half uur stap molen, uur wei en rijden.)en nu dus de hele dag buiten. De merrie heeft de volgende ochtend niet eens haar hooi allemaal op. Haar stal is veel schoner omdat ze gedurende de nacht heerlijk staat te dutten.( neem ik aan want ze heeft de mogelijkheid om hooi te eten) Terwijl vroeger binnen een uur al het hooi op was en ze zich dus heel behoorlijk stond te vervelen. Voorheen wou ze de wei ook niet uit(terwijl er dan op stal ook wat te snacken viel) en nu komt ze vrolijk op me af.

Verrassend? Nee natuurlijk niet. Maar ik ben er wel erg blij mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 11:58

Fijn hoor dat ze nu de hele dag buiten kunnen :j En dat ze het zelf ook fijn vinden :Y) ;)