Wie heeft zijn paard nu nog min. 4 uur buiten staan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hoe veel uur per dag staat je paard buiten (paddock of weiland)?

Helemaal niet, alleen als ik rij komt ze uit haar box
32 (1%)
1 á 2 uur
104 (3%)
2 á 3 uur
132 (4%)
4 uur of meer
1678 (55%)
24 uur per dag
1069 (35%)

Totaal aantal stemmen: 3015

diesuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 20:40

Mijn fjorden kunnen op de bak, op een plaatsje van 8x8 bestraat en in stal. Staldeuren staan open, dus geen afdak ofzo. Ze staan de hele dag buiten, komen alleen in stal om te eten, omdat ik dat daar neerleg.
Ik denk dat het per paard/ras verschillend is.

joyce B

Re: Wie heeft zijn paard nu nog min. 4 uur buiten staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 21:01

Met dit weer staan die van mij veel in hun ruime inloopstal en maken af en toe een rondje rond de stal en door de paddock langs de bakken of er nog iets lekkers in ligt, gaan buiten wat drinken of ze moeten even omlopen als mijn merrie ze er aan 1 kant uitgejaagd heeft, om er aan de andere kant weer in te kunnen :P

Dus nee, dit weer worden ze niet blij van maar ze hoeven er ook niet uren in te staan want ze kunnen kiezen. Ze vinden het vooral erg jammer dat ze dan niet de wei in mogen einde van de ochtend... ;)

Sorriso

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 21:16

Nikass schreef:
En worden jullie paarden er allemaal erg blij van met dit weer? Mijn paard heeft vanochtend 3,5 uur in de paddock gestaan. Ze staat dan te wachten en te wachten of ze er uit mag want na één, hooguit twee uur is ze het méér dan zat.

Yep, bijrijdpaarden staan altijd te dringen en te duwen om buiten te komen. Als ik de deur niet goed dicht doe achter mijn kont, regelen ze het zelf wel. :+

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 21:27

Mijn haf lijkt het nauwelijks te voelen. hij kan er zelf voor kiezen om te schuilen of niet te schuilen, heb hem tot nu toe nog nooit zien schuilen voor een regenbui, hoe hard dan ook. Op de wei keerde hij dan 'gewoon' zijn kont tegen de wind, in de paddock blijft hij staan.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 21:34

Nikass schreef:
En worden jullie paarden er allemaal erg blij van met dit weer? Mijn paard heeft vanochtend 3,5 uur in de paddock gestaan. Ze staat dan te wachten en te wachten of ze er uit mag want na één, hooguit twee uur is ze het méér dan zat.

Hier worden ze boos als ze langer dan 10 min. op stal moeten staan en het eten op is :Y) .
Voor regen etc. gaan ze pas naar binnen als het heel erg is, voor vliegjes etc. doen ze dat sneller.

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 21:36

die van mij staat 24/7 buiten met winterdeken en grote hals op dus ze moet niet piepen ;)
over een tijdje mag ze s'avonds weer naar binnen :j
Overgens staat(uhm stond) ze met schuilstal ook altijd gewoon buiten met dit weer, nu kan ze nog onder de bomen schuilen maar ze parkeerd gewoon de kont tegen de wind en regen en het hoofd aan de grond om te eten.

Patries_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 21:38

die van mij staan lekker 24/7 buiten, zonder deken met een lekkere teddybeer vacht.
ze kan kiezen om te schuilen maar dat zie ik haar nooit doen

Kim_Evendi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 21:42

Nikass schreef:
Kim-Evendi is Uithoorn te ver? Wat zijn je verdere wensen? Bij Uithoorn heb je een stalletje waar de paarden altijd buiten staan (Eén groeps buiten verblijf met schuilstal) het hele jaar door. Ze hebben volgens mij wel een wachtlijst.

Uithoorn is helaas een beetje te ver weg.
Verdere wensen, tja, goede uitrijmogelijkheden (ivm endurance training) en het liefst ook een rijbak.

Ohja, in de meest ideale situatie staat mijn pony 24/7 in een grote paddock/uitloopstal met véél ruwvoer, maar ik ben flexibel. :D

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 21:42

Mijn paard staat het gehele jaar 24 uur buiten. De kudde staat nu nog op de wei maar deze week worden ze verplaats naar een grote zandplaat met schuilstallen... Hier staan ze de rest van de winter :) ... De ondergrond blijft goed droog ook na veel regen.. Echt perfect geregeld :)

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 21:54

Nikass schreef:

De paarden staan gewoon te grazen/hooi te knabbelen, regen interesseert ze totaal niet. Pony houdt er wat minder van, die staat dus of in de schuiltent of onder de bomen. En als het even wat droger is, gaat hij snel weer grazen bij zijn vriendjes.

Keandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 21:58

Hier het gehele jaar door op de weide/paddock. Tot het gras op is kunnen ze op de weide, binnenkort als alles op is krijgen ze de paddock, dit is een stukje van ongeveer 800m² met schuilstallen (ook eentje in welsh a formaat) en drinkbak.
Dit zal zo zijn tot ongeveer april, dan kunnen ze weer tot december het gras op.
Zie heel tevreden kijkende paardjes en paardjes die altijd levendig zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 22:00

Hier heeft het flink wat geregend vandaag en het water stroomde vanavond uit de paddock richting het gootje. Dacht ze morgen met regendek dus buiten te zetten maar als het zo erg is blijven ze lekker op stal. Dit heb ik nog nooit meegemaakt, een zandbodem die zo vol zit dat het water er gewoon overheen loopt.

TripleStiple

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 22:01

we hebben onze paarden aan huis staan zelf hebben we 19 paarden,
Waarvan een de helfd merries en de andere helfd een paar ruindjes en hengsten.

De merrie groep gaat van 7/8 uur in de ochtend naar buiten (binnen biks en eten buiten hun ochtend hooi. en tegen 3 uur in de middag gaan de meiden weer naar binnen en gaan de ruinen en hengsten er uit tot het gaat schemeren.

Deze 2 groepen kunnen in bak en weiland tegelijk lopen.
(tenzij er wordt gereden in de bak, dan wordt de bak even afgesloten van de wei)

De merrie's met veulens & 2 mini shetjes gaan er gewoon in de ochtend naar buiten maar eten binnen hun hooi dus hun gaan tegen 9 uur naar buiten tot het in de avond gaan schemeren.

Alleen als het heeel slecht weer is gaan de paarden NIET naar buiten, ze laten dan ook echt merken dat ze het niet erg vinden.
De paarden vinden het ook heerlijk zodra ze zijn stal in gaan.

Elk seizoen daan de paarden binnen, zomers houden we eigenlijk het zelfde ritme aan.

Btw. bij ons valt de modder eigenlijk heel erg mee.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 23:38

Nikass schreef:

Ja maar ze krijgen dan ook buiten voer dus binnen heeft niet extras.
Heb ze wel eens op stal gezet omdat ik zoiets had van het regent al de hele dag en heb op het moment voor 2 vd 6 geen schuilstal. Nou daar waren ze het echt niet mee eens ondanks dat ze toen ook binen gevoerd wrden.
En ik dacht ze nog wel gelukkig er mee te maken.

_Pansy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 23:47

Nikass schreef:

Bij ons hebben ze vandaag ongeveer 6 uur buiten gestaan. Gewoon met goede dekens, ze vinden het volgens mij alleen maar prettig dat ze naar buiten mogen. Ze staan gewoon lekker te grazen.
Maar goed, wij doen ze dus wel minder lang buiten met dit weer. Vinden het te koud en guur om ze de hele dag buiten te laten staan.

In het begin hebben ze bij ons soms wel moeite met in de regen buiten staan (nieuwe paarden/pony's), maar dat is na een tijdje wel over, dan gaan ze net ze graag naar buiten als de anderen hier.

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 23:55

Mijn paard staat nooit, maar dan ook nooit in de schuilstal. En vrijwel geen enkel paard in onze hit staat ooit in de schuilstal (leg je dure ligmatten neer, maakt geen paard er gebruik van :') ).

In je eentje in een paddock staan is geen ruk aan natuurlijk. Met zijn tweeën ook niet waarschijnlijk. Je moet iets te doen hebben. In een omgeving waarin paarden happy zijn in een kudde, kiezen ze er zelden of nooit voor om binnen te gaan staan. En ja, er staan ook gewoon KWPN-ers en andere watjes :P bij ons. ;)

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 00:20

Bij ons staat alles nog 24 per dag in de wei.
We hebben de beschikking over meerdere weides en 1 daarvan heeft een inloopstal.
Ook staat alles zonder deken, zelfs de 24 jarige.
De 7 jarige hebben we nog niet zo lang maar ik merk dat wanneer ze even op stal is ze al onrustig word als ze niets te eten heeft.
Wanneer het weer nog slechter word en/of de oudste afvalt gaan ze de nachten op stal en desnnoods krijgt de oudste ook een deken op.
Allen krijgen natuurlijk hooi, maar de 24 jarige word nog wat bijgevoerd en de 19 jarige een héél klein beetje.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 00:44

Varekaj schreef:
Hier heeft het flink wat geregend vandaag en het water stroomde vanavond uit de paddock richting het gootje. Dacht ze morgen met regendek dus buiten te zetten maar als het zo erg is blijven ze lekker op stal. Dit heb ik nog nooit meegemaakt, een zandbodem die zo vol zit dat het water er gewoon overheen loopt.

Hier gebeurd dat regelmatig ;) Zelfs mijn drainagezand drijft nu O:) Als het nu gaat vriezen is mijn halve bak en de halve paddock, een ijsbaan.
Gelukkig heb ik inmiddels wel zoveel meegemaakt qua wateroverlast dat ik vertrouwen heb dat wanneer ik de pomp vannacht zijn werk laat doen en het morgen weer droog is, de boel ook weer vlot opdroogt, maar ik heb er vorig jaar wel flink slapeloze nachten van gehad toen ik het met 2 pompen bijna niet bij mijn stal weg kon houden. Gelukkig heb ik nu een veeeeeeel grotere greppel/waterbuffer laten graven, dus die kan wel wat liters bergen.
later nog een keertje drainage in de paddock en de andere sloot laten opschonen en hopelijk wordt het dan weer ietsje beter. Goed zal het hier nooit worden ben ik bang. Verkeerde plek en verkeerde grond...
Zelfs op de bestrating stonden plassen en de paarden stonden gezellig met hun drieën in de inloopstal. Als ik die niet had gehad en ik had ze niet op stal kunnen zetten, dan had ik dat nu met dit weer niet zo fijn gevonden!

Glitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 00:51

Die van mij staat 24/7/365 op het land in een kudde van acht. Het weiland is nu nog prima te doen, maar zodra het drassiger wordt verkassen we ze naar een hoger gelegen land. Ze hebben overigens onbeperkt kuilvoer tot hun beschikking. De regen interesseert haar totaal niet. Staat niet te schuilen maar eet vrolijk door of dribbelt lekker door de wei.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 08:56

Isegrim schreef:
En ja, er staan ook gewoon KWPN-ers en andere watjes :P bij ons. ;)

Dit is niet zo aardig. KWPN-ers zijn geen watjes, zijn meestal de bazen. Onze KWPN-er staat al jaren dag en nacht buiten hoor. Wel met deken, maar dat is eigenbelang. Met wintervacht hoef ik niet in de wedstrijdring te verschijnen. Onze Welsh is wel een tut (wat niet betekent dat alle Welshen tutten zijn!) maar goed, als het regent kan hij schuilen in de tent en dat doet hij (als enige) dan ook.

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 09:00

Hier staan alle paarden ook in de regen buiten, zonder te miepen en zonder dekens,
ook de kwpn'rs en de nrps merrie :D

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 09:33

Isegrim schreef:
Mijn paard staat nooit, maar dan ook nooit in de schuilstal. En vrijwel geen enkel paard in onze hit staat ooit in de schuilstal (leg je dure ligmatten neer, maakt geen paard er gebruik van :') ).

In je eentje in een paddock staan is geen ruk aan natuurlijk. Met zijn tweeën ook niet waarschijnlijk. Je moet iets te doen hebben. In een omgeving waarin paarden happy zijn in een kudde, kiezen ze er zelden of nooit voor om binnen te gaan staan. En ja, er staan ook gewoon KWPN-ers en andere watjes :P bij ons. ;)

Dan deugt er iets niet aan die schuilstal van jullie. Onze buitengroep maakt ruimschoots gebruik van de schuilstal, bij veel regen vaak zelfs hutje op mutje en het is een redelijk diverse groep paarden. Degene die meestal het eerste binnenstaat bij regen is trouwens de Welsh Cob die zo ongeveer de beste waterdichte vacht van het zootje heeft :P

tessxponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 09:40

rocky en lola staan overdag op het land en snachts op een stukje zand met een inloop stalletje ze blijven de hele winter overdag buiten maar ze kunnen ALTIJD een inloop stalletje in

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 10:18

@Joyce B: dat is dan toch ook wel een flinke investering geweest? Ik moet het helaas doen met wat de stalbaas kan bieden op dit moment. Verhuizen is ook geen optie, daar mag de ruin wel het land in maar de hengst niet. Of hij mag wel mee maar dan is er extra verzekering nodig en ben ik verantwoordelijk voor alle schade aan zijn kuddegenoten als er wat voorvalt en ik moet ook meer betalen voor het hogere risico van de andere paarden. Dan blijf ik wel waar ik zit, hij kan hier ook met vriendjes buiten als het weer het toelaat.

Ga vandaag een keertje testen of ze alle hooi wegwerken als ik ze op de paddock voer. Als dat lukt kan ik daar af en toe een portie geven, in overeenkomst met de stalbaas.

Voor mijn weiland ga ik polsen om nieuwe schuilhokken te zetten en een deel te bestraten of te voorzien van rubber tegels waar het nu ook modderpoel is door water dat niet weg kan.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 14:47

judith370 schreef:
Hier staan alle paarden ook in de regen buiten, zonder te miepen en zonder dekens,
ook de kwpn'rs en de nrps merrie :D

Vraag me wel af hoe je dat doet met rijden, ze je hem warm/bezweet, weer in de regen zonder deken?