Paard op stal wel zo zielig??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

setteke

Re: Paard op stal wel zo zielig??

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 00:19

Nee, het knokken is niet 24/7 :D .

Maar het ding is dat iedereen hier roept hoe je het moet doen, maar als net jouw zorgvuldig uitgekozen en voor mijn part duur betaalde hengstje aan gort wordt getrapt in de hengstenopfok (of whatever), moet je hem toch lekker in de groep gooien.

Het andere alternatief is 24/7 in een dichte box met een uurtje stapmolen.

Er is toch echt nog een middenweg.

Christadk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 00:26

Niemand zegt dat er maar 2 alternatieven zijn. Dat maak jij er van. Er werd gezegd dat 24/7 stal geen manier van paarden houden is. Dat wil niet zeggen dat het hengstje dan maar bij een paar andere hengsten moet staan om vervolgens dood getrapt te worden. Hij zou dan bij een kudde moeten te komen staan wat wel samen gaat, en dat kan ook alleen uit hengsten bestaan want niet alle hengsten kudde's vechten met elkaar :n

Active

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 00:27

setteke schreef:
Ook een soort van onzin, je laatste zin tiwi969. Er wordt gewoon onderling geknokt, gewoon voor de rangorde of anders voor vermaak. Merrie's of geen merrie's wel of niet in de buurt en ook al zijn je percelen enorm, ze zoeken elkaar gewoon op.
Het zijn niet voor niets kuddedieren.

Maar heb jij de jonge hengsten tot 3 jaar niet in de groep lopen? Gewoon in de opfok?

Lekker laten knokken die beesten, worden ze braaf van :D

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 00:35

Active schreef:
setteke schreef:
Ook een soort van onzin, je laatste zin tiwi969. Er wordt gewoon onderling geknokt, gewoon voor de rangorde of anders voor vermaak. Merrie's of geen merrie's wel of niet in de buurt en ook al zijn je percelen enorm, ze zoeken elkaar gewoon op.
Het zijn niet voor niets kuddedieren.

Maar heb jij de jonge hengsten tot 3 jaar niet in de groep lopen? Gewoon in de opfok?

Lekker laten knokken die beesten, worden ze braaf van :D

Ja, tot 2,5 of 3 en behalve braaf raakt er wel eens een gewond. En ze zijn allemaal van ons. Maar niemand hier wil maar snappen, dat het ook precies degene kan zijn waar je al je hoop op gevestigd hebt. Of dat het je enige paard is.

Active

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 00:43

setteke schreef:
[

Ja, tot 2,5 of 3 en behalve braaf raakt er wel eens een gewond. En ze zijn allemaal van ons. Maar niemand hier wil maar snappen, dat het ook precies degene kan zijn waar je al je hoop op gevestigd hebt. Of dat het je enige paard is.

Ja dat ze gewond kunnen worden dat lijkt mij duidelijk. Maar ondanks dat ik er ook weleens eentje uit de opfok heb geplukt die wat gehavend was, zou ik het niet anders doen.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 00:47

Nee, wij ook niet.

Maar ik kan me voorstellen, dat sommige mensen het anders doen (boel geld, verwachting, emotie, meerjarenplan).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 01:04

setteke schreef:
Omdat jij zei, dat je het geen manier van paarden houden vindt, als reactie op Chaos.
Maar mensen kiezen hiervoor. Het zal maar net jouw geweldige opgefokte veulen zijn, die door een andere hengst compleet vertimmerd wordt. Dan zou ik ook een keer op mijn hoofd krabben.
En is het leuk voor een jonge hengst om compleet in elkaar gebeukt te worden door de bully van de
groep? Alleen voor het gezellige buitenstaan?

Nee en dat vind ik nog steeds niet. Ik houd er niet van om jonge kuddedieren (oudere ook niet trouwens) in eenzaamheid op te sluiten, want sociaal contact is daar niet en dat vind ik toch wel essentieel voor een jong paard, voor alle paarden trouwens en dat heeft niks met 'gezellig buiten staan'te maken (wat ik trouwens een beetje weer een flauw en kinderachtige opmerking van je vindt). Lekker met leeftijdgenoten op de wei en aangezien er aardig wat hengsten opfokbedrijven bestaan die weiden, is dat dus helemaal zo vreemd niet. Je kiest er voor zo'n dier naar de opfok te doen, met alle risico's vandien.
En om dat mensen daar voor kiezen om jonge hengsten te houden in solitaire opsluiting, dan moet je het daar maar bij laten? Als je op die manier gaat redeneren dan zou het wat worden met de wereld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 01:09

setteke schreef:

Dan moet je hem niet in een opfok zetten en als je geen gefrustreerd paard wilt ook niet in solitaire opsluiting, dan zul je een middenweg moeten zoeken. Als je er niks mee wilt, laten ruinen en anders een sluitende oplossing in het belang van het paard.
Wij hebben de hengsten tot 2,5 bij elkaar gehad, toen ging het niet meer. Toen werd er geruind en 1 hengst stond hier tussen de oude merries die hem niet voor vol aanzagen en daar heeft hij flink manieren van geleerd. Later is ook hij geruind.

Ik heb ook nooit gezegd dat je een paard maar rot moeten laten schoppen op de wei, dat maak je er zelf van. Ik heb alleen gezegd dat ik het niet eens ben met solitaire opsluitng van jonge hengsten. De rest heb je voor me ingevuld.

Active

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 03:07

Ik geloof dat ik behoorlijk op een lijn zit met Mindim.

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 15:08

Mn shetlanderruin heeft een hekel aan slecht weer en buiten staan,mn shetlander merrie vind alles prima zolang ze maar bij hem is, maar regen geeft ze niets om. Mn shetters gaan overdag naar buiten en savonds op stal, ze vinden het prima

Paard bij ons op stal is van dag en nacht buiten naar ons gekomen omdat hij daar erg ongelukkig werd, hier is hij zichzelf weer met overdag buiten en in de avond op stal

montoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 23:08

mijn paard staat nu zo,n 3 a 4 uur buiten en een dik uur eruit voor rijden verzorgen enz enz en geloof dat hij het wel goed vind zo

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 23:40

Eerste hengst heeft in een grootschalige opfok gestaan en was daar het onderdeurtje. Tweede hengst ging in een kleinere opfok waar echter een hele dominante hengst liep die hem lettelijk onderuit liep. Hij mocht maar in 1 hoekje van het weiland komen en werd steeds schraler. Uiteindelijk is de dominante hengst weggehaald en toen kon hij weer contact met de anderen maken. Ben wel benieuwd wat er van zo'n dier geworden is, die is dus nooit eens op zijn nr gezet.
De hengsten thuis hebben nooit samen gestaan. We hebben de jongste bij een oudere ruin gezet maar daar was hij zo bang voor dat hij door het draad ging. Speciaal twee paddocks voor de hengsten gemaakt zodat ze gezelschap aan elkaar zouden hebben maar helaas liep het anders. De jongste daagt steeds de oudste uit en trekt dus sprintjes, maakt een sliding en draait om. Hierdoor werd hij erg mager en blokkerde al zijn spieren. Omdat hij ook steeds loopt te ijsberen (ook in een wei) besloten om het maar een paar uur buiten te zetten. Hij is gelijk kilo's aangekomen. We hebben hem wel bewust in een stal staan met een traliewand naar de buurman zodat hij toch iets sociaal contact heeft.
We hadden het zelf anders gedacht maar in belang van het paard daar dus vanaf moeten wijken.

In de opfok kan een paard sneuvelen maar dat kan ook tijdens het trailer laden bijv of onderweg. Ik denk dat als je op een juiste manier de koppel begint en goed in de gaten houdt, je veel problemen kan voorkomen. En tegen een paardenopvoeding kan een mens niet op.

Aprella

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 09:38

Ik ben fan van 24/7 buiten te laten staan, maar vrijdag komt mijn paardje op een stal te staan waar dit niet mogelijk is. Dus gaat hij in de dag buiten en 's nachts in de stal. Hij is het gewoon om in de stal te staan, dus sat is een goed punt. De stallen hebben ook maar halve muren, dus genoeg sociaal contact. Ik had gehoopt iets te vinden waar hij meer buiten zou staan, maar de plaatsen in mijn omgeving zijn nogal schaars. Ben al blij dat ik iets degelijk hebben gevonden voor een redelijke prijs. Moest er nog een paardje bijkomen in de toekomst, dan ga ik wel opzoeknaar een eigen wei.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 10:21

Klinkt toch heel goed Aprella.

Aprella

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 13:57

DendroFleur schreef:
Klinkt toch heel goed Aprella.

Ja het was in ieder geval het beste dat ik tot hier toe ben tegen gekomen. Ik moet niet eens over de openbare weg om naar het bos te gaan... door een veld, langst een landbouw weg en een weg waar alleen fietsers etc komen en hup het bos in! En de bus halte is vlak bij.Alleen had ik liever zelf eten gegeven, maar als ik dan eens niet kan, moet ik niet gaan panikeren dat paardjelief geen eten krijgt.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 14:26

Klinkt goed hoor en niet zelf voeren heeft ook zo zijn voordeel. Het geeft veel rust op stal als alle dieren op dezelfde tijd eten krijgen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 14:23

Mindim schreef:
[Dan zouden ze nog liever 23 uur per dag op stal staan volgens jou? Dus zelfs de natuur voldoet in jouw ogen niet genoeg en dan is de stal beter? Vreemde theorie.

Maar nogmaals als een paard het zo fijn heeft op stal en wanneer het daar ongewenst gedrag vertoont wordt dit geweten aan het niet opvoeden van een paard, waar komen stalgebreken dan vandaan?

Mijn stalpaard (hengst)neem ik toevallig wel eens mee naar huis, waar hij heerlijk in de (ongelijke, ruwe, niet ingezaaide) wei staat met een ponyruin, met mogelijkheid tot binnen komen.
Hij is dan redelijk veel binnen en gaat zonder gehinnik naar de andere pony na een paar dagen weer opgewekt naar "huis" , zijn stal.

Hij raakt wel in de stress als ik niet op mijn normale tijd, tussen de middag, op stal kom, maar niet van het stalleven op zich.

Voor veel paarden is regelmaat een belangrijke factor en die routine niet "geestdodend".
Paarden die stalondeugden ontwikkelen doen dat om een scala van redenen en niet alleen "omdat ze op stal staan". Soms missen ze een vriendje, hebben ze honger, niet genoeg afleiding, of juist te veel drukte om zich heen, anticiperen ze op iets (een "rot" ruiter kan een paard ook in zijn vrije tijd flink van streek maken!) of gaan er gewoon bv aardstralen door de stal of iets anders dat ze voelen, ruiken of horen waar wij geen erg in hebben. Verwisselen van stal kan sommige wevers bv spontaan genezen. Van windzuigen weten we al dat het meer met de maag te doen heeft dan wat dan ook en veel stalondeugden hebben te maken met verkeerde voeding(stijden).

En nee, de natuur voldoet ook niet. Natuur is niet ideaal. Natuur is strijd om te overleven. Honger en dorstperiodes, gevechten, aanvallen... Paarden zijn helemaal niet gelukkig in de natuur! Ik weet niet waarom die gedachte bestaat? Wellicht omdat wij het zo romantisch vinden, die vrijheid?

Paarden gedijen beter met regelmaat van voedsel, werk en ontworming en hoefverzorging etc. Waarom zouden we ze ontnemen waar ze beter van worden? Om het te vervangen met laten over eten en vet en lui worden?

Als je naar de natuur kijkt, moet je dat doen met de juiste ogen. En niet met het idee dat de natuur ideaal is.

Paarden kunnen op diverse manieren gehouden worden, al naar behoefte van het individuele paard. Je kunt niet een vorm van houden op zich totaal veroordelen. Zelfs binnen "op stal houden" zijn er ontzettend veel variabelen!
(Evenals binnen " op het land houden" , maar daar gaat de discussie niet over).

Ik wil trouwens wel met klem benadrukken dat opgroeiende dieren nut hebben van overvloedige beweging en sociale ontwikkeling (dus met andere paarden). (Daarbij is op laten groeien in de wei goedkoop voor de eigenaren.)
Daarom wordt voor hen (opgroeiende dieren) gekozen voor 24/7 weidegang. Het is de makkelijkste manier om daaraan te voldoen. Maar het zou ook anders kunnen, dat is heus niet meteen slechter.
Waar op wordt gelet is of er genoeg groei is en de dieren vruchtbaar worden en gezond zijn en blijven. Dat zijn graatmeters voor succes van een methode. Ongelukkige paarden vallen terug in groei en gezondheid en zijn minder vruchtbaar. Het is wel degelijk fysiek meetbaar hoe een paard er mentaal bij staat.
Sommige paarden doen het "in de opfok" helemaal niet zo goed en gedijen beter in een groepje met volwassen dieren of met 'snachts op stal waar ze rustig kunnen eten en slapen bv.
Nogmaals, nooit het individuele paard uit het oog verliezen! Leidraden en idealen zijn mooi, maar niet meer dan dat. Een handvat, een streven, maar wat niet kan, kan niet en waar een paard onder lijd, deugt niet voor dat paard. Hoe mooi het theoretisch ook klinkt.

DendroFleur schreef:
We hadden het zelf anders gedacht maar in belang van het paard daar dus vanaf moeten wijken.

Dat is de juiste instelling.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 20:45

Lusitana schreef:
Mindim schreef:
[Dan zouden ze nog liever 23 uur per dag op stal staan volgens jou? Dus zelfs de natuur voldoet in jouw ogen niet genoeg en dan is de stal beter? Vreemde theorie.

Maar nogmaals als een paard het zo fijn heeft op stal en wanneer het daar ongewenst gedrag vertoont wordt dit geweten aan het niet opvoeden van een paard, waar komen stalgebreken dan vandaan?

Mijn stalpaard (hengst)neem ik toevallig wel eens mee naar huis, waar hij heerlijk in de (ongelijke, ruwe, niet ingezaaide) wei staat met een ponyruin, met mogelijkheid tot binnen komen.
Hij is dan redelijk veel binnen en gaat zonder gehinnik naar de andere pony na een paar dagen weer opgewekt naar "huis" , zijn stal.

Hij raakt wel in de stress als ik niet op mijn normale tijd, tussen de middag, op stal kom, maar niet van het stalleven op zich.

Voor veel paarden is regelmaat een belangrijke factor en die routine niet "geestdodend".
Paarden die stalondeugden ontwikkelen doen dat om een scala van redenen en niet alleen "omdat ze op stal staan". Soms missen ze een vriendje, hebben ze honger, niet genoeg afleiding, of juist te veel drukte om zich heen, anticiperen ze op iets (een "rot" ruiter kan een paard ook in zijn vrije tijd flink van streek maken!) of gaan er gewoon bv aardstralen door de stal of iets anders dat ze voelen, ruiken of horen waar wij geen erg in hebben. Verwisselen van stal kan sommige wevers bv spontaan genezen. Van windzuigen weten we al dat het meer met de maag te doen heeft dan wat dan ook en veel stalondeugden hebben te maken met verkeerde voeding(stijden).

Routine is niet geestdodend, 23 uur in een box zonder sociaal contact en uitzicht wel. Verder ontstaan stalondeugden dus niet door de onopgevoedheid van het paard en ook het vervelende van de stal vinden wordt dat niet, zoals werd beweerd
En nee, de natuur voldoet ook niet. Natuur is niet ideaal. Natuur is strijd om te overleven. Honger en dorstperiodes, gevechten, aanvallen... Paarden zijn helemaal niet gelukkig in de natuur! Ik weet niet waarom die gedachte bestaat? Wellicht omdat wij het zo romantisch vinden, die vrijheid?
Ik beweer nergens dat de natuur ideaal is, Ik ben niet naief dat ik denk dat het in de natuur over rozen gaat. Waarom denk jij dat paarden in de natuur niet gelukkig zijn, hoe kom je bij die gedachte?Paarden gedijen beter met regelmaat van voedsel, werk en ontworming en hoefverzorging etc. Waarom zouden we ze ontnemen waar ze beter van worden? Om het te vervangen met laten over eten en vet en lui worden?
Waar staat dat men ontneemt waar ze beter van worden? Ik heb nergens gelezen dat paarden maar niet meer moeten worden ontwormd, gevoerd, aan het werk gezet of behandeld door een hoefsmid. En welke paarden worden volgens jou dan dik en overeten en lui?
Als je naar de natuur kijkt, moet je dat doen met de juiste ogen. En niet met het idee dat de natuur ideaal is.
Ik weet prima hoe de natuur in elkaar steekt en de voor en nadelen daarvan voor dieren, dus iets minder belerend mag ook. Msschien is jouw beeld van de natuur ook niet ideaal, daar wel eens aan gedacht?
Paarden kunnen op diverse manieren gehouden worden, al naar behoefte van het individuele paard. Je kunt niet een vorm van houden op zich totaal veroordelen. Zelfs binnen "op stal houden" zijn er ontzettend veel variabelen!
(Evenals binnen " op het land houden" , maar daar gaat de discussie niet over).
Dat maak ik voor me zelf wel uit. Veel variabelen zijn er zeker, maar alleen op stal, is imo not done.
Ik wil trouwens wel met klem benadrukken dat opgroeiende dieren nut hebben van overvloedige beweging en sociale ontwikkeling (dus met andere paarden). (Daarbij is op laten groeien in de wei goedkoop voor de eigenaren.)
Daarom wordt voor hen (opgroeiende dieren) gekozen voor 24/7 weidegang. Het is de makkelijkste manier om daaraan te voldoen. Maar het zou ook anders kunnen, dat is heus niet meteen slechter.
Waar op wordt gelet is of er genoeg groei is en de dieren vruchtbaar worden en gezond zijn en blijven. Dat zijn graatmeters voor succes van een methode. Ongelukkige paarden vallen terug in groei en gezondheid en zijn minder vruchtbaar. Het is wel degelijk fysiek meetbaar hoe een paard er mentaal bij staat.
Sommige paarden doen het "in de opfok" helemaal niet zo goed en gedijen beter in een groepje met volwassen dieren of met 'snachts op stal waar ze rustig kunnen eten en slapen bv.
Nogmaals, nooit het individuele paard uit het oog verliezen! Leidraden en idealen zijn mooi, maar niet meer dan dat. Een handvat, een streven, maar wat niet kan, kan niet en waar een paard onder lijd, deugt niet voor dat paard. Hoe mooi het theoretisch ook klinkt.
Ik heb nergens beweerd dat je niet individueel naar een paard moet kijken, dat er een groot grijs gebied is, want dat is er. Jammer dat jij denkt, dat mensen maar star en zwart wit denken, als je mijn posts eens had doorgelezen, dan zie je dat ik dat helemaal niet doe. Dus lees je beter in voor je gelijk een oordeel vormt.
DendroFleur schreef:

Dat is de juiste instelling.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 22:25

Ik heb geen oordeel gevormd over welke poster dan ook, ik heb jouw quote gepakt om een en ander te vertellen dat ik denk dat belangrijk is om bij te dragen in deze discussie. Ik ben zelden bezig met de mening individuele personen en in deze discussie al helemaal niet.

Zelf ga je ook maar even uit, hier in elke geval dat paarden op stal vanzelf geen sociaal contact en geen uitzicht hebben.
En sociaal contact is niet hetzelfde als lichamelijk contact, wat ook belangrijk is om mee te nemen.
Sociaal contact is het kunnen zien, ruiken, besnuffelen en horen van andere paarden en kunnen reageren op elkaar en dat kan in de meeste stallen.
Uitzicht is er ook vaak op tegenovergestelde stallen. Dit wordt door veel als "geen uitzicht" gezien, maar komt erg overeen met in een groep staan als kudde.
Persoonlijk zie ik ze liever met het hoofd in de buitenlucht, zodat ze nog wat zonlicht meepakken, maar dan staan ze dus wel weer meer in een rij, vaak zonder uitzicht op tegenoverstaande stallen, hoewel er veel gebouwen in L vorm zijn, dat dus weer toch een groepgevoel kan scheppen.

Ik heb het niet over de bewering gehad dat stalondeugden komen van niet opvoeden. Niet opvoeden kan zorgen voor veel slecht gedrag naar mensen toe, maar dat valt niet onder stalondeugden. Ik heb alleen genoemd dat stalondeugden kunnen komen van een heel scala van dingen die mensen soms over het hoofd zien.

Wat het ontnemen van een en ander betreft, dat sloeg op vergelijken met de natuur. Je kunt een dier niet houden zoals in de natuur, want dan zou je dus niet ontwormen etc en dus ontnemen van de kans om gezond oud te worden. Ik zeg nergens dat het werkelijk gebeurt. Let op het woord zou.
Het houden in een weiland en voldoen aan dingen om leven te verbeteren is dus per definitie niet echt natuurlijk, maar gewoon een andere vorm van paarden houden dan (deels)op stal en aan elke vorm kleven voor- en nadelen. Een nadeel van in de wei houden is het gevaar van overeten en dik worden. Het valt niet te ontkennen dat een groot deel van de weidepaarden te dik is. Het houden van een paard in de weide en het niet te dik laten worden, is een lastige taak, waarbij toch aan zijn graasstijd geknibbeld moet worden of iets gedaan moet worden aan wat er te eten is, of hoe het gegeten wordt. Je kunt een paard niet 24/7 de wei injagen en het beste er van hopen. Daarbij is lang niet elke wei hetzelfde. Je kunt weidegang op zich net zo min als 1 vorm zien als op stal houden.
Het is nogmaals, gewoon "buiten" paardenhouderij en niet echt iets "natuurlijks" . (Wij zoeken de weidegenoten voor ze uit, er lopen ruinen bij, ze worden bijgevoerd, drinken water dat wij ze beiden etc). In de natuur leven paarden in familie verbanden, iets wat je in weides zelden ziet, behalve op stoeterijen.
Ik ben daar, sorry, soms nogal drammerig over omdat er te makkelijk wordt gedacht dat een paard in de wei vanzelf "natuurlijk" gehouden wordt. Ook dat heeft niets met jou persoonlijk te maken, maar is info die ik belangrijk vindt om te delen.
Er zijn nl zat beginnende paardenhouders/geinteresseerden die hun kennis moeten opbouwen van wat ze lezen en horen. Vandaar uit kunnen ze zelf een mening vormen. Ik leg niemand mijn mening op.

Naderhand 3 x typefouten verbeterd. :o
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 26-09-11 22:55, in het totaal 3 keer bewerkt

Active

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 22:46

Goed geschreven Lusitana!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 00:44

Lusitana schreef:
Ik heb geen oordeel gevormd over welke poster dan ook, ik heb jouw quote gepakt om een en ander te vertellen dat ik denk dat belangrijk is om bij te dragen in deze discussie. Ik ben zelden bezig met de mening individuele personen en in deze discussie al helemaal niet.

Zelf ga je ook maar even uit, hier in elke geval dat paarden op stal vanzelf geen sociaal contact en geen uitzicht hebben.
En sociaal contact is niet hetzelfde als lichamelijk contact, wat ook belangrijk is om mee te nemen.
Sociaal contact is het kunnen zien, ruiken, besnuffelen en horen van andere paarden en kunnen reageren op elkaar en dat kan in de meeste stallen.
Uitzicht is er ook vaak op tegenovergestelde stallen. Dit wordt door veel als "geen uitzicht" gezien, maar komt erg overeen met in een groep staan als kudde.
Persoonlijk zie ik ze liever met het hoofd in de buitenlucht, zodat ze nog wat zonlicht meepakken, maar dan staan ze dus wel weer meer in een rij, vaak zonder uitzicht op tegenoverstaande stallen, hoewel er veel gebouwen in L vorm zijn, dat dus weer toch een groepgevoel kan scheppen.
Idd, niet netjes, maar ik ging van het ergste geval uit. Alhoewel op veel stallen dieren geen uitzicht hebben behalve de overbuurman. Wanneer paarden in een kudde lopen, zien ze over het algemeen wel meer dan de buurman, maar kunnen ze ook de omgeving bekijken. Als ik zie hoeveel lichamelijk contact de paarden hier hebben, vind ik dat zekers een heel belangrijk onderdeel van het sociale contact. Ga hier de gemiddelde manege in en paarden hebben aan 1 kant uitzicht op de overbuurman, 3 delen van de stal zijn dicht. We hebben aan 2 kanten uitzicht over de omgeving en verder boxen met aan 4 kanten zicht.
Ik heb het niet over de bewering gehad dat stalondeugden komen van niet opvoeden. Niet opvoeden kan zorgen voor veel slecht gedrag naar mensen toe, maar dat valt niet onder stalondeugden. Ik heb alleen genoemd dat stalondeugden kunnen komen van een heel scala van dingen die mensen soms over het hoofd zien.
Er werd gesteld dat paarden die een hekel aan de stal hadden, onopgevoede dieren zouden zijn. Aangezien ik dat onzin vind, heb ik degene gevraagd waar zij denkt dat stalondeugden vandaan kwamen. Zelf weet ik prima waar stalondeugden vandaan komen, maar ik was benieuwd naar waar iemand met zo een visie denkt dat stalondeugden dan vandaan komen. Wanneer je de laatste pagina's had gelezen, had je kunnen weten in welk verband dit werd genoemd.

Wat het ontnemen van een en ander betreft, dat sloeg op vergelijken met de natuur. Je kunt een dier niet houden zoals in de natuur, want dan zou je dus niet ontwormen etc en dus ontnemen van de kans om gezond oud te worden. Ik zeg nergens dat het werkelijk gebeurt. Let op het woord zou.
Het houden in een weiland en voldoen aan dingen om leven te verbeteren is dus per definitie niet echt natuurlijk, maar gewoon een andere vorm van paarden houden dan (deels)op stal en aan elke vorm kleven voor- en nadelen. Een nadeel van in de wei houden is het gevaar van overeten en dik worden. Het valt niet te ontkennen dat een groot deel van de weidepaarden te dik is. Het houden van een paard in de weide en het niet te dik laten worden, is een lastige taak, waarbij toch aan zijn graasstijd geknibbeld moet worden of iets gedaan moet worden aan wat er te eten is, of hoe het gegeten wordt. Je kunt een paard niet 24/7 de wei injagen en het beste er van hopen. Daarbij is lang niet elke wei hetzelfde. Je kunt weidegang op zich net zo min als 1 vorm zien als op stal houden.
Het is nogmaals, gewoon "buiten" paardenhouderij en niet echt iets "natuurlijks" . (Wij zoeken de weidegenoten voor ze uit, er lopen ruinen bij, ze worden bijgevoerd, drinken water dat wij ze beiden etc). In de natuur leven paarden in familie verbanden, iets wat je in weides zelden ziet, behalve op stoeterijen.
Ik ben daar, sorry, soms nogal drammerig over omdat er te makkelijk wordt gedacht dat een paard in de wei vanzelf "natuurlijk" gehouden wordt. Ook dat heeft niets met jou persoonlijk te maken, maar is info die ik belangrijk vindt om te delen.
Er zijn nl zat beginnende paardenhouders/geinteresseerden die hun kennis moeten opbouwen van wat ze lezen en horen. Vandaar uit kunnen ze zelf een mening vormen. Ik leg niemand mijn mening op.
Ik heb het al eerder genoemd, dat hoe wij paarden houden, geen vergelijk is met de natuur. In die context werd de quote ook niet genoemd. Zoals al eerder genoemd, noemde iemand dat paarden liever op stal staan, omdat ze buiten constant bang zijn voor roofdieren en daardoor op de wei veel stress ervaren. Een weide is niet natuurlijk, natuur heeft geen hekjes en geen drinkbak, maar een weide komt meer tegemoet aan de natuurlijke behoeften van een paard, lopen, grazen, sprintje trekken, doezelen in de zon, krabben bij je weidegenoot, languit zonnebaden terwijl je maat de wacht houdt, kijken.
Onverstandige paardenhouders die hun paard laten overeten blijf je houden, dat heeft niets met de discussie ansich te maken, je hebt op stal ook de mogelijkheid het paard zo dik te laten worden als je wilt. En idd we zoeken weidegenoten voor ze uit, maar dat is iig al een maatje meer dan binnen op stal en hoe ze de rangorde in een groep bepalen is dan al weer een stuk beter om aan te zien dan de voernijd in de stal.
Je hebt het constant over 'natuurlijk' , maar daar ging de quote over de natuur helemaal niet over.

Naderhand 3 x typefouten verbeterd. :o

X_Biekeh_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 09:12

Die van mij bij heel goed weer 24u naar buiten.
Maar in de winter wordt hij van 6uur tot 6 uur buiten gezet aangezien Ashko in de winter ook geschoren wordt. :j
En natuurlijk bij heel erg koud weer zet ik hem meestal paar uurtjes buiten als ik thuis ben zodat hij nog wel eventjes kan rond huppelen en zijn energie kwijt kan :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 09:13

Erg jammer inderdaad dat er altijd gemekker over hekjes / prairie / rijden / verloederen komt als je zegt dat het beter is voor een paard om het natuurlijker te houden , ofwel op een manier die meer TEGEMOET komt aan de natuur van het paard / hoe paarden in de natuur leven.

Zo'n ontzettende flauwe dooddoener is het om er dan op te reageren alsof je voorstelt om er een leeuw naast te zetten en het paard een natuurgebied in te jagen :roll:

Het is natuurlijker voor het paard om veel ruwvoer te eten , het is natuurlijker om veel buiten rond te lopen en hapje-stapje het eten bij elkaar te grazen , het is natuurlijker om zonder ijzers het hoefmechanisme de vrijheid te geven om te doen waar het voor gemaakt is , maar als je deze zaken belangrijk vindt omdat je je paard graag natuurlijker wilt houden wil dat niet meteen zeggen dat je dan het dier een natuurgebied in moet jagen of hem anders net zo goed op stal kan houden omdat een wei ook niet "natuurlijk" is zoals de steppes van Mongolië :P

Alles dat je doet om je paard meer natuurlijk gedrag te laten vertonen is mooi meegenomen. Contact met de buurman in stal is al beter dan in een isoleercel staan. Maar het haalt het niet bij in een kudde op een fijne wei staan waar elk paard voor zich kan bepalen wie hij ontwijkt en wie hij opzoekt , ze elkaars vliegen weg kunnen jagen , ze samen een dutje kunnen doen , ze elkaar lekker kunnen kriebelen , ze samen wat kunnen spelen en klieren.... dat is veel natuurlijker dan dat ophokken.

Dat er dan hekjes omheen staan en wat dan ook is toch geen reden om ze dan maar op stal te zetten omdat dat "net zo onnatuurlijk" zou zijn , dat is toch je reinste onzin , ik mag toch hopen dat mensen wel zien dat het voor een paard fijner is om meer natuurlijk soorteigen gedrag te kunnen vertonen :P

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 12:53

Nogmaals, het ene paard is het andere niet. Het ene paard voelt zich wel degelijk veiliger op stal en heeft behoefte aan die geborgenheid, de ander heeft behoefte aan buiten zijn en vind het vreselijk op stal.

Waar we van af moeten is het idee dat elk paard gedeid bij "natuurlijker" houden (een veel betere term, twee letters maken veel uit) en elk paard op stal een rotleven heeft. Dat als je "stal" noemt, je meteen een berg commentaar over je krijgt en elk advies luid:"Je moet je paard in de wei doen met vriendjes" .
Ik ben het met je eens dat we best ons best kunnen doen om het paard meer natuurlijk gedrag te kunnen laten vertonen. Maar ik wil dus aan de andere kant niet dat mensen veroordeeld worden die toevallig een paard op stal hebben.
Wel mag er best commentaar zijn op mensen die paarden niet geven wat ze nodig hebben of dat nu in de stal of in de wei is. Maar vooraf en algemeen oordelen over alle stalpaarden is niet goed.

Mijn ervaring is overigens dat op de gemiddelde manege juist boxen zijn met 3 kanten tralies omdat die goedkoper zijn. Maar wellicht heb ik andere bedrijven bezocht, het is lastig om een goed overzicht te krijgen van alle stallen.
De uitvinder van de 3x3 m prefab-box was trouwens een hollander in de jaren zeventig, en dit concept is grootscheeps overgenomen omdat het economisch is. In ene bedrijf natuurlijk wel belangrijk. Het was al een verbetering op de populaire vakken.
Stoeterijen, renpaardstallen en oude boerderijen hebben grotere boxen en meestal ook wel deels weide(paddock)gang.
Het kan best zo zijn dat hier en daar wat schort aan (met name manege)stalling, maar dat geldt niet voor overal dus "stalling op zich".
Dat is ook het enige dat ik blijf roepen, zie aub niet "stalpaard" als 1 soort dier dat gefrustreerd in geisoleerde gevangenschap leeft.
Daarbij heeft met name het manege paard veel werk en vertoeft dus niet 23/7 op stal en is over het algemeen erg blij om met rust gelaten te worden op de tijden dat hij vrij is. Sommige maneges geven hun paarden vakantie in de wei.
Daarbij vind ik dat we een verschil moeten maken tussen werk(lees manege)paarden en luxe(lees prive)paarden om het maar zo cru te zeggen.
De meesten die zo schoppen tegen maneges hebben zelf maar een of twee paarden te onderhouden. Dat is wel wat anders dan een bedrijf runnen dat winst moet maken. Ik zeg niet dat het paard daar de dupe van moet worden, maar wel dat het mogelijkheden beperkt en er concessies gedaan moeten worden. Overigens stonden mijn manegeponies voor een groot deel van de dag in de wei. Persoonlijk geloof ik best in weidegang als het kan en moet, maar niet als absolute must voor ELK paard.
Mensen met een eigen paard kunnen kiezen waar ze willen staan of hoe ze hun eigen stallen bouwen en kunnen dus veel meer wensen meenemen. Die zullen dan ook meestal willen kiezen voor veel weidegang.
Maar ook dan blijkt wel eens dat een paard niet buiten kan of wil of een paard niet binnen kan of wil, je hebt nu eenmaal te maken met individuen met een eigen achtergrond en karakter.
Overigens is elk paard wel in staat om te verwilderen en te overleven, maar de vraag is of je dat je vriend de onzekere aan wilt doen. Wat is dan het betse voor je paard? Hem geborgenheid geven, of maar naar buitendoen omdat "men" zegt dat het "moet".
Ik ken dus echt paarden die na twee nachten niet op stal, lopen te zwalken door de wei omdat ze niet geslapen hebben. Niet elk paard voelt zich zeker genoeg om in de openlucht te slapen, ook al is er bewaking van soortgenoten.
Veel paarden komen zelf binnen ook als er op stal helemaal niet gevoerd wordt, dus om dat met voederen te associeren (hoor ik vaak) klopt ook niet.
Andere paarden gaan zelfs een schuilstal niet in bij noodweer.
We hebben als mens de verantwoordelijkheid om het onze paarden naar de zin te maken, maar dat kan net zo goed in een stal (met beweging) als buiten of gecombineerd.
Het is niet nodig om stalpaarden als zielepoten te bekijken.
Het is wel nodig om niet gedijende/gefrustreerde stalpaarden uit hun situatie te halen, evenals niet gedijende weide paarden. Soms moeten we doen wat ons niet logisch lijkt en een paard juist een ander leven gunnen dan we in ons hoofd hadden, omdat het paard daar zich beter bij voelt of, het een betere situatie is voor paard en eigenaar.
We hebben ook nog te maken met het klimaat dat er soms voor zorgt dat de weide enorm beschadigd wordt als er paarden op blijven. Weidegang is bv soms alleen in de zomer mogelijk. Er zijn meerdere factoren die meespelen.

Overigens vind ik het binnenhouden om blessures te voorkomen bij wedstrijdpaarden weer fout. Deze zullen juist gekker doen als ze een keer buiten zijn, en dan dus juist schuivers maken en pezen verrekken (en peesbechermers helpen daar echt niet tegen) en de meeste blessures bij wedstrijdpaarden onstaan door reperterende training, en juist geen harden op andere ondergronden.
Paarden hebben wel degelijk baat bij weidegang wat dat (harden van benen) betreft, maar dit kan ook bv met stappen op asfalt.
Ik snap wel het binnenhouden van (wedstrijd)paarden om ze schoner en bij de hand te houden zodat het tijd spaart. Op stallen waar 1 ruiter meerdere paarden moet rijden en gene of weinig hulp heeft, is het bijna ondoenlijk om paarden van het land te gaan halen. Je ziet dan als ze al op het land mogen, dat paarden gewoon bepaalde uren allemaal binnenstaan. Ik vind dat een goede oplossing.

Ik zal niet zeggen dat op stal houden ideaal is. Het is alleen een van de mogelijkheden om een paard te houden en niet meteen verschrikkelijk voor elk paard.
Dat is waar ik voor sta. Dat eigenaren die toevallig een paard op stal hebben, niet automatisch worden gezien als dierenbeulen. Dat er misstanden zijn bij stalpaarden, is een feit, maar dat geldt evenzo voor weidepaarden. We moeten niet uitgaan van slechte paardenhouderij.

En wat dat betreft, ik noem dat het te dik worden een van de gevaren is van weidegang waar we vaak best veel voor moeten doen om het te voorkomen. Niet dat iedereen zijn weidepaard te dik laat worden.
Het is wel iets dat genoemd moet worden omdat er, nogmaals, ook beginnende of toekomstige (of twijfelende)paardenhouders meelezen die aan dat soort info wat kunnen hebben.
Voor mij zijn discussies vooral een verzameling meningen en informatie waar iedereen wat aan heeft en eigen conclusies uit kan trekken.

Daarom, nogmaals heb ik de quote gebruikt om iets te melden dat ik belangrijk vond, niet als antwoord ergens op.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 13:33

Goed stukje :)

Maar juist ook omdat er mensen meelezen die nog zoekende zijn naar de juiste manier van paarden houden vind ik dat we een bepaalde verantwoordelijkheid hebben om het (makkelijk & economisch) op stal stoppen van een paard niet al te veel goed te praten.

Mensen spuien zoveel drogredenen en dat stoort mij persoonlijk enorm omdat je dergelijke uitspraken steeds weer terug hoort komen en omdat er steeds nieuwe paarden-eigenaren bij komen die dergelijke uitspreken gebruiken / misbruiken om de situatie van hun paard goed te praten.

Denk aan de "mijn paard hinnikt als ik op stal / bij zijn modderweitje aan kom dus hij is gelukkig" en mijn paard wil na een uurtje weidegang naar binnen , mijn paard wil altijd heel graag naar zijn stal (en een uurtje later er weer uit , maar dan zit het baasje thuis lekker voor de TV dat feit te ontkennen :P ) , een wei is ook niet natuurlijk dus dan is een stal die ook niet natuurlijk is ook niet slechter , mijn paard kan niet samen met andere paarden , een paard gaat toch niet dood van op stal staan , er zijn heel veel paarden die het slechter hebben , topruiters zetten hun paard ook niet op de wei...enz. enz. enz. enz.

Terwijl 9,5 van de 10 problemen (als het niet meer is...) gewoon al voortkomen uit het ophokken.

Paarden die niet graag minstens een paar uur buiten staan hebben een vervelende wei tot hun beschikking of zijn gewoon verknipt , die dieren missen een stukje hele belangrijke ontwikkeling.

Maak je dan de juiste keuze door ze maar op stal te zetten...of zou je er aan moeten werken dat het dier weer soorteigen gedrag gaat vertonen ?

Ik vergelijk het graag met een kind dat graag de hele dag in zijn eentje achter de spelcomputer hangt , die schop je op een gegeven moment toch ook naar buiten omdat het niet gezond is , spelen en rennen en vriendjes maken met je donder :P