Weiland veranderen in "Paddock Paradise"

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 14:03

sommige paarden gaan door het lint of blijven de hele nacht buiten in de regen omdat ze het nog niet snappen. Dus ik zou in het begin zeker nog even helpen. Bij ons raken ze ook altijd in de war wanneer ik de opening van de wei verplaats :+

bluebeauty

Re: Weiland veranderen in "Paddock Paradise"

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 14:30

Okee, ik zal ze goed in de gaten houden, niet dat ze uitdrogen, omdat ze de waterbak niet kunnen vinden.......
Ik heb ook nog een andere vraag. Ik wil graag een schuurpaal in de grond zetten met borstels eraan, zodat ze lekker kunnen schuren. Het is ijzeren paal van 3 meter lang die ik wil gebruiken. Hoe diep zou deze in de grond moeten om het paardengeweld te kunne weerstaan denken jullie?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 14:49

@bluebeauty : Minstens één meter.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 14:54

pmarina heb je een foto van de haag die je wil gaan planten. Lijkt me namelijk ook wel wat.
maar ik kan op google geen voorbeeld vinden

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-09 17:07

Ik ook niet :D

Dus ik heb ook geen voorbeeld :P

Zo van het weekend eerst eens flink Kruiskruid en ander onkruid , beetje zelfde idee maar dan meer , met een paard bloemetje , staan steken....paar uurtjes bezig geweest maar daarna was het blaar-technisch niet meer verantwoord om nog verder door te gaan :P

Echt zonde , dat weiland was op foto's van 5 jaar geleden nog een heel mooi groen biljartlaken , maar nu is de achterste helft echt een overwoekerd zooitje omdat een vorige huurster altijd haar mest erover uitspreidde....

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 18:36

Op paardnatuurlijk hebben ze zo"n handig apparaat om de zuring uit de grond te halen, misschien een idee voor je blaren. :)*

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 18:47

@DP: je bedoelt niet die 3-tand?? Die ken ik wel van hun (heb ik ook), die is voor JKK nl :)

@PMarena: ik weet precies wat je bedoelt, ik heb ook zo'n weiland. Dat is ook nog bemest geweest met zwerfvuil, dus ik kom echt vanalles tegen ;(

JKK steek ik uit(wel met handschoenen aan), makkelijke onkruidjes (die geen penwortel hebben) trek ik er zo uit, zuring/boterbloem spuit ik eerst met round-up en na 3 weken (als het dood is) steek ik het er met wortel en al uit.
Komend jaar (of dit najaar) zal ik de kale plekken bijzaaien.
Misschien wordt het ooit weer een biljartlaken :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-09 18:52

Jeps , Rag-fork heb ik al , werkt prima voor de kruiskruid maar die veel dikkere bossen stengels met die paarse bloemetjes dat is te heftig , dan kun je het wel eruit "hakken" met die ragfork maar dan is gewoon met gepaste kracht eruit trekken effectiever en net iets minder vermoeiend , alleen krijg je er wel blaren van na een tijdje , er staat zat :P

Maar we hebben nu al heel wat eruit.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-09 18:55

Er staat nu trouwens nog wel veel van dat hele hoge gras dat ze niet meer eten , her en der in de wei , vooral langs de randen en tegen het schrikdraad.

De eigenaar van de 2 (echt leuke ! :j) ponies die er al lopen heeft een bosmaaier waarmee dit dat in principe bijhoudt , maar hij krijgt hem op het moment niet aan de praat , werkt op benzine ofzo.

Zijn die dingen er niet ook elektrisch op een accu o.i.d. dat minder kwetsbaar is :?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 18:57

Heb je zo'n lang snoer :D . Batterij heeft geen kracht genoeg.
Bosmaaiers werken prima, maar starten kan idd een ramp zijn.
Ken je iemand met een bloter ?? (loonwerker).
Dat soort klusjes komen er idd bij kijken als je een wei hebt :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-09 19:02

Je zou denken dat ze anno 2009 toch wel een (handzame :P ) accu hebben om wat lang gras een kopje kleiner te maaien :P

Bloter ? Mja dat is wel erg rigoreus , zeker voor tussen het schrikdraad :)

Nouja maar hopen dat hij hem weer aan de praat krijgt ;)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 19:04

Die dingen hebben ook gewoon onderhoud nodig en juist omdat ze niet zo vaak gebruikt worden, moete ze goed opgeborgen worden.
Bloter is idd niet voor vlakbij paaltjes.
Overigens kun je bosmaaiers etc ook huren.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-09 19:06

Ja ik zag het net op Marktplaats inderdaad , alleen dan wel even in Heerlen ophalen zeker :D

Nouja ik ga er maar even vanuit dat het wel goed komt , om nu direct al het onderhoud van ze over te nemen is ook weer zo wat :P

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 19:10

>;) hummm heb ik dan zo'n rare man. Die is op het moment zuring met dat ding aan het steken. Dat doet die altijd en laatst showde hij me nog hoe hij dan precies onder de wortel van de zuring kon komen en er zo uit kan wippen.

pmarina ze hebben er heel lang geleden al een uitgevonden om het hoge gras om te maaien en daarvoor heb je geen snoer, accu of batterij dan ook nodig...je raadt het al de zeis :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-09 19:13

Ja zuring gaat ook wel , maar dat is ook meestal niet bijkans een struik zoals dat maffe paarse spul :P
Als je in 1 keer steken de kluit omhoog kunt brengen dan werkt het buitengewoon , maar is de kluit 10 zo breed dan wordt het toch een beetje "hakken" zeg maar :)

Ja de Zeis...en maar slijpen :P
Mijn vader heeft er nog 1 van opa o.i.d. in de schuur hangen , maar volgens mij moet je wel wat oefenrondjes maken voordat je doeltreffend èn niet meer gevaarlijk bent...? :P

Of bestaat daar ook ergens een online cursus voor :)

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 19:36

Er was laatst nog in friesland een kursus voor ;-). Het slijpen moet je wel goed onder de knie hebben maar het zeisen op zich zelf is niet moeilijk. Wel vermoeiend maar dat is de bosmaaier ook op den duur :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-09 20:19

Ja als ik zo een beetje kijk zijn er alleen cursussen in Friesland en dergelijke uithoeken :P

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 20:35

pmarena schreef:
Ja als ik zo een beetje kijk zijn er alleen cursussen in Friesland en dergelijke uithoeken :P

Youtube heeft ook instructievideotjes voor zeisen, had arabesk of arno8 daar niet een topic over een tijdje terug?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 21:26

Nou mij lukt zuring uitsteken met de JKK-vork echt niet. Dat spuk heeft een penwortel van wel 40 cm en als die breekt gaat ie vrolijk weer verder.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 09:57

:+ zie het al helemaal voor me dubbeldun en mijn man op de wei met de zuringvork. :D Ik moet toegeven hij heeft standaard in zijn kruiwagen ook altijd een shop.

HT2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 15:23

pmarena schreef:

Lastig, moet je eerst weer een friespaspoort regelen etc :P

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 15:39

een visum voor friesland _O-

nah, je zou misschien ook gewoon de plaatselijk agrarisch opleidingcentrum/groenschool kunnen bellen/mailen
die doen dergelijke dingen ook nog al eens

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 13:39

Ik ben vandaag begonnen aan mijn 2e PP. Deze wordt niet zo uitgebreid als die hier thuis maar iig wat.
Ik ga alleen een pad maken want het weiland is niet van mij dus kan er geen leuke dingen in doen maar zo heb ik toch iets met het weiland. Ik ben nu al op de helft dus hoop dat het morgen af is. Dan laat ik jullie foto's zien :j !

HT2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 14:11

en dan komt projectontwikkelaar Xmarliez bij ons de boel aanpassen :D

Keeltje135

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 22:52

ik verhuis over 4 jaar naar Italie en ik ga dit maken:
Afbeelding

rijbak is wel erg groot getekend
er staat zoals op de tekening dat je toestemming moet vragen om de paarden te aaien en voeren.. dat is zodat mensen niet het verkeerde eten geven..