Stro-korrel experiment objectief inc. fotos en updates

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Stro-korrel experiment objectief inc. fotos en updates

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 21:59

Super plan, ben benieuwd. Ben ook wel benieuwd of het net zo snel composteert als vlas of dat het langer duurt.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 22:02

@ Imker,

het is mooi dat je het ook nog andersom gaat proberen, alhoewel je denk ik de uitslag al wel weet? Knipoog

het is blijkbaar voor sommige bokkers moeilijk om even terug te zoeken in het (andere) topic...... Tong uitsteken

vanmiddag heb ik ook een paar x ge pb't over de soorten stro van de verschillende leveranciers.

ik ben wederom benieuwd naar de update foto's.
ze zullen zo wel komen.....

edit:

ziet er niet gek uit, het lijkt wel alsof je de stalnr's hebt omgedraaid Haha! het lijkt net of stal 1 nu weer netter is....??
Laatst bijgewerkt door diana1 op 07-01-09 22:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 22:03

Ik denk dat het iets korter is, omdat de korrel kleiner is als vlas.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 22:28

@ Imker,

heb even gegoogled:

composteringstijd vlas: ongeveer 8 wk.
" ecobodemkorrels: binnen 4 weken

trekruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 22:51

diana1 schreef:
[

Als ze er iets aan toevoegen,dan is het om de binding te kunnen maken,teneinde de korrel te kunnen vormen.bvb,als je vanuit de basis vertrekt met minderwaardig stro,ttz ,meer dan 13% vocht.,dan moet men er iets aan toevoegen om de binding te maken.Meestal gebruikt men dan Olie,Groene Klei of Stof.Resultaat:Boerenbedrog!Mindere kwaliteit,mooie verpakking met een strikje(of geurtje)aan.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 23:14

na de opmerking van Mariska even aangepast. dacht dat Trekruiter op mij reageerde, maar dat was op het bericht van JennyK...over de onbekende toevoeging aan de Top korrels....waar ik op had gereageerd.

On topic...Imker haar korrelstallen

strovan = 100% tarwestro
merkloos= 100% koolzaadstro

Dus geen toevoegingen!!
Laatst bijgewerkt door diana1 op 07-01-09 23:30, in het totaal 2 keer bewerkt

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 23:24

jennyk schreef:
Ik heb gister weer nieuwe korrels aangevoerd gekregen.
Morgen ga ik voor een "nieuwe" pony kijken en dan moet er natuurlijk wel wat op de grond liggen als de koop doorgaat Knipoog
Top had nieuwe korrels, 15kg zakken, netzo merkloos als de andere....
Er was nu een stofje aan toegevoegd zei hij want de andere werd van gegeten en dat zou nu niet meer zo zijn.
Deze korrels zien er veel groener uit.
Ik ben heel benieuwd of deze wel even goed zijn als de andere!

Fitzroy: heb jij ook deze nieuwe bij de nieuwe zending gekregen?

diana@ trekruiter reageerd denk ik op deze post.
wat snap je niet aan zijn post dan,zo moeilijk vind ik het niet te begrijpen. Bloos
hij geeft alleen aan dat extra toevoegingen in de korrels verdoezelen van mindere kwaliteit grondstof is. Knipoog

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 23:33

ja klopt, heb het aangepast, bedankt
Laatst bijgewerkt door Tanja op 07-01-09 23:38, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Overbodige quote verwijderd.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 12:48

Er komt weer een update aan van vandaag, inclusief foto's.

Iedere keer denk ik: dat komt noooit weer goed, maar toch blijft de stal bewerkbaar en uiteindelijk valt het toch best mee....

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 14:05

@ Imker,

Het lijkt toch net alsof strovan stal weer lichter qua kleur wordt en merkloos donkerder...en dus natter Huilen ...maar goed daar heb je danook nog steeds niet uitgehaald.
Valt alles met elkaar nog steeds mee! Pling

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 14:12

Ik vraag me toch af....bij ons is er een betonnen vloer zonder putje. Alle paarden staan op strokorrels. Nu al sinds een maand of 3, daarvoor allemaal op vlas. Vocht kan nergens anders heen dan ín die korrel. Imker heeft echter een klinkervloer met daarop rubberen staltegels. Daar kan zich ook een hoop vocht in verzamelen lijkt me. En als de klinkervloer schoon is, dan sijpelt er ook nog vocht door naar de grond ónder de klinkers. Bij ons (stal met 10 paarden) is er geen paard (ruin, merrie, schoon of vies) die een máánd met zijn eerste vulling kan doen. Met geen mogelijkheid.
Kortom, ik denk dat de ondergrond ook erg belangrijk is!

trouwens: geweldig dat je dit zo trouw bijhoudt allemaal, vind het interessant!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 14:19

Paars, hoeveel zakken per maan per stal verbruik je dan?

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 14:27

diana1 schreef:
@ Imker,

Het lijkt toch net alsof strovan stal weer lichter qua kleur wordt en merkloos donkerder...en dus natter Huilen ...maar goed daar heb je danook nog steeds niet uitgehaald.
Valt alles met elkaar nog steeds mee! Pling

Idd, lijkt. Bij Strovan haal ik de droge buitenranden naar binnen en die buitenranden zijn licht (droog).
De merkloze box heeft van zichzelf een lichte kleur en die wordt nu idd donkerder (natter). Als ik daaroverheen weer de droge korrel strooi van de buitenranden, heb je hetzelfde effect als bij de Strovanbox.
Ik zal kijken of ik morgen eens ervóór en erná foto's kan plaatsen (als ik het niet vergeet). Dan zie je precies wat ik bedoel.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 14:35

@ Imker,

Ik dacht al dat het een soort van "gezichtsbedrog" zou zijn. Dit omdat het per 2 dagen nogal verschilt.

De vorst en dooi doen waarschijnlijk ook hun "duit in het zakje" dat is tenminste wat ik hier ondervind met het vlas.

Er zit dus (behalve het uithalen vd natte plek en het bijstrooien) nog niet veel verschil in "houdbaarheid" tussen de korrels ... of is dat nog te vroeg om een antwoord op te geven?

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 14:47

Wat bedoel je met 'houdbaarheid'?

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 14:57

@imker
wat dus langer mee gaat......vandaar tussen "..."

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 15:02

Bij merkloos heb ik nog niet bij hoeven strooien en bij Strovan 1x 1 zak. Daar heb ik ook al een natte plek verwijderd.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 15:10

@imker: Dus je bent nu nog net geen maand bezig en in stal Strovan zitten tot nu toe 7 zakken en in stal Merkloos 6 zakken.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 15:21

Bij ons gaan meerdere keren per week de natte plekken eruit. Sommige paarden redden het prima met 6 zakken per maand, en ik zit dus met m'n (schone) ruin op 8 - 9. De boxen stinken niet, zelf niet die van de smeerkezen. We hebben er 10 staan, en er zijn er 4 die standaard 8 zakken nodig hebben. En dan zijn er ook paarden waarvan ík vind dat ze extra zakken nodig hebben, maar daar denken de eigenaren blijkbaar anders over Knipoog . We krijgen er sowieso 6 per maand van de stalhouder (bij de stalprijs in). Eén hele op vrijdags en een halve op dinsdags. Hiervoor was dat precies hetzelfde, maar dan met vlas. Dit stoft echter helemaal niet én het stinkt nooit. Plus dat het makkelijker uitmest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 17:34

Dus het is niet goedkoper werken dan met vlas. 8 a 9 zakken per maand is, denk ik, duurder dan met vlas. Ik heb nl geen schone ruin, hou idd van schone stallen dus die 9 zakken zal ik zeker moeten gaan gebruiken.

Dan rest mij de vraag, waarom zou ik op korrels over gaan. Vreemde vraag misschien voor sommigen, maar ik dacht, joepie dat gaat mij geld schelen, vind de bodembedekking nl duurder dan de rest van wat het paard kost.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 17:39

@russel: precies mijn gedachten.
De investering in het begin levert dus op den duur niet het rendement op.
Dan gooi ik dus ook liever elke week een schone baal vlas/houtkrul in mijn stallen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 17:50

Ja zo denk ik ook, met vlas nl heb je meteen een stalbed en de korrels moeten eerst uit elkaar, dat duurt weer even. Misschien dat ik op een altijd natte plek een laag korrels doe en daarover oude vlaslaag om daar wat langer mee te doen. Dus op de plekken waar ze veel mesten en plassen.

Maar een propere merrie die ook nog eens in de hoek poept en aan de zijkant plast, heb je volgens mij altijd weinig werk, wat je ook in de stal gooit.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 18:53

Ik ben nu 2,5 week verder met box 1. Ik haal daar nu alleen nog maar de mest weg die ik kan vinden en dat is heel weinig bij die smeerpoets. Alles ligt er dus doorheen. Ik hark de bodem verder nog aan en dan vind ik het prima. De korrels worden in de bodem getrapt zonder dat ze uit elkaar vallen.
Ik ben echt benieuwd hoe lang ik het nog kan laten liggen.
Droge buitenranden heb ik in die box ook al niet meer.

Box 2 ligt nu 5 dagen, daar is nu al een duidelijke natte plek te zien. Ik laat dat stuk verder met rust en de rest van de bodem werk ik wel los omdat dat alleen aangetrapt wordt.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 19:51

russel@ ik val over precies het zelfde.
ik ben ook echt een miep op mijn box,bovendien kom ik niet van het idee af dat tegen de tijd dat je een lekkere bodem krijgt om te liggen je weer aan korrels vast zit.
[er van uitgaand dat ik me geen maand kan beheersen,de natte plekken waren er bij mij al 10 x uit geweest]
toch blijf ik het volgen want wie weet....

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 19:58

[quote="Fitzroy"]Ik ben nu 2,5 week verder met box 1. Ik haal daar nu alleen nog maar de mest weg die ik kan vinden en dat is heel weinig bij die smeerpoets. Alles ligt er dus doorheen. Ik hark de bodem verder nog aan en dan vind ik het prima. De korrels worden in de bodem getrapt zonder dat ze uit elkaar vallen.
Ik ben echt benieuwd hoe lang ik het nog kan laten liggen.
Droge buitenranden heb ik in die box ook al niet meer.

Dit is dus voor mij dus interessant, hoeveel zakken korrels heb jij er in gegooid? ik weet dat jij die merkloze? van Top hebt...
volgens mij had jij vandeweek een zak bij gegooid die niet uit elkaar viel, toch?

Ik heb hier ook een smeerkeesin staan en dus ben ik benieuwd naar de ervaringen van iemand met net zo'n "zwijn"

mag anders ook per pb