[FOTO]Show je paddock paradise!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SafeHaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 08:36

tamary schreef:
Oei je gaat een 2e ruin introduceren bij een ruin met harem? Kans is behoorlijk op meppen. Zet de ruinen eerst samen apart, want meteen merries moeten delen is concurrent wegjagen door de draden heen zeer waarschijnlijk.

Ja daar was ik ook bang voor, maar eerder al een topic geplaatst en toen was het oh niks aan de hand/wij hebben ook gemengde kudde etc etc
Dus ik dacht, ik zie weer problemen die er helemaal niet zijn :=

Het is een kleine pony van 120 en hij schijnt heel sociaal te zijn, dus hopelijk wordt hij niet als concurrentie gezien..

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 09:46

Als je rustig introduceert zie ik geen problemen safehaven. Als je twee ruinen hebt die nog wat hengstengedrag over hebben is het lastig, maar er zijn genoeg ruinen die helemaal niet bezig zijn met merries claimen.

Wij hadden eerst 2 ruinen en 1 merrie, waarvan 1 ruin wel claimde (en die stond al 5 jaar met de merrie) en ook nog wat sociaal gestoord kon reageren. Dat was echt een super groep, ook toen er nog meer merries bij kwamen.
Nu is mijn ruin, de gekke, al een tijdje dood en was het dus mijn 4 merries en de 'chille' ruin van mijn stalgenootje. Op papier beter maar in de praktijk loopt het minder. De ruin vindt niet echt aansluiting bij mijn groepje pittige tantes.

Op mijn oude werk ook altijd een gemengde kudde gehad en ik schat zo dat maar 10% van de ruinen claimde en daardoor ging afschermen/verdedigen bij introductie, wat sommige merries trouwens ook deden.

SafeHaven

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 09:50

Oke dat is geruststellend :=

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 13:26

Ik maak me daar nooit zo druk om eigenlijk. We hadden hier in het begin 4 ruinen en 2 merries. Neem gewoon de tijd om te introduceren en er komt vast wel rust. Wil niet zeggen dat bij alle samenstellingen iedereen dikke vrienden waren.

Broer en zus moesten allebei de shet merrie eerst niet, maar er is rust, er wordt samen gegeten, geschuild en samen geslapen.
Duurde even en de shet merrie was zelf ook heel "handig"

Mijn ruin is echt niet een allemans vriend, maar hij ging goed met de ruinen die we al hadden toen hij kwam. Ook omdat zijn moeder daar al mee liep en hij moest aansluiten.
De hengst die we lieten ruinen en een ruin die later kwam, waren minder geliefd, maar waren zelf ook niet heel sociaal.

Ik weet dat mn merrie op haar vorige adres ook wel behoorlijke voorkeuren had. Ze viel paarden aan en met anderen kon ze gewoon staan.
Ze is vreselijk close met haar broer, maar tijdens de hengstigheid krijgt hij ook weleens de OREN :)

Wat we trouwens wel hebben gedaan voor de shet merrie is extra hooi plekken. Zij komt uit een kudde en wilde bij die anderen zijn toen ze eenmaal samen waren. Ze mocht nog niet mee eten, dus hebben we daar dan vlakbij nog op 1 of 2 plekken hooi aangeboden, zodat ze dichtbij kon eten. Dab rouleerden ze ook wel, maar iedereen had een plekje dichtbij en toch net apart.

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 19:27

Ik kom even binnen vallen met een vraagje, ik ben bezig om een frame te maken voor in een ibc hooibak. Hoe bevestigen jullie het net aan het frame? Voor ik het in elkaar lijm en dat net er niet meer aan kan maken :+

SafeHaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 19:53

Afbeelding

Vooralsnog gaat alles heel rustig en gemoedelijk <3
Hij wordt zelfs een beetje onrustig als de andere ruin wegloopt, ook al staat er dan nog wel een andere pony bij het hek. Morgenochtend misschien in een grote wei bij elkaar, als het zo rustig blijft gaan. Denk niet dat er dan gejaagd gaat worden. Maarja je weet maar nooit dus wel beetje spannend haha

Symke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 20:01

MelissaV schreef:
Ik kom even binnen vallen met een vraagje, ik ben bezig om een frame te maken voor in een ibc hooibak. Hoe bevestigen jullie het net aan het frame? Voor ik het in elkaar lijm en dat net er niet meer aan kan maken :+

Ik heb het net er omheen gevouwen en dan gerijgd/geregen (?) Met een los touw. Even voor gaan zitten maar hing best snel.
Is bij ons in de natte maanden wel heel vies geworden dua ik niet het even loshalen en uitwassen.
Dat kan nu ook, is goed los te halen maar zit wel echt stevig

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 09:54

safehaven: ik was met de introductie van een extra merrie bij 2 ruinen en 1 merrie iets te nuchter vorig jaar. Ik dacht ik kwak ze gewoon 1 bij 1 bij elkaar. het werd aan drama. MAAR het ging daarna ook heel snel heel goed.

Met mijn ervaring van die keer zou ik zeggen: reken op een paar dagen/weken naast elkaar. Eerst met een sluis en daarna de sluis kleiner maken. Mijn ruinen hebben even heeeeeeel erg veel last gehad van claim gedrag richting de merrie. En de merrie werd ook een periode heel heftig hengstig. Maar zoals dat gaat in relaties......je raakt op elkaar uitgekeken en de heftige emoties bekoelen met de tijd vanzelf :+
we hebben nu weer een heerlijke harmonie.

En wat leuk! geniet van je nieuwkomer.

MelissaV: ik heb isolator oogjes (van de stroomdraad) in de bodem van het vat geschroefd. Even voorboren. En dan een blokje hout aan de onderkant van het vat zodat de schroefdraad zich daar aan vast kan schroeven. Daar haak ik het net in. Dit houdt al 9 jaar op die manier.

SafeHaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 23:20

Nou het gaat super goed! De eerste dag vriendelijke nieuwsgierigheid. Wel een keer schreeuwen tijdens het snuffelen, maar geen agressie of echt stress kunnen ontdekken. De volgende dag (gister dus) bij elkaar gedaan in de wei (was ik eigenlijk niet van plan, maar toch in de verleiding gekomen) en dat ging ook super goed.

Zelfs toen ze uit de wei kwamen ging het super. Tot het ineens niet super meer ging. Werd er toch ineens even een rondje gejaagd.. super stom van mij natuurlijk -:(-

Getwijfeld of ik het moest laten gaan of niet, maar aangezien de nieuwe ruin de paddock en track nog niet goed kent durfde ik het niet aan en dus toch de nieuwe ruin weer in de aangrenzende wei gezet.

De jagende ruin stond er zelf ook van te trillen. Stom stom.

Vanmorgen keek ik op de camera en warempel! Stonden ze (over het hek) te spelen samen. <3

Zo ging het de hele dag:
https://www.instagram.com/reel/Combhnuo ... JmNzVkMjY=

Morgen gaat de groep weer even de wei op en loop ik met de nieuwe ruin weer even een rondje door de p.p. zodat hij het wat beter leert kennen. Voorlopig nog wel even apart
:=

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 23:24

Typisch ruinen met dat happen naar het hoofd.

SafeHaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 23:29

Ja heerlijk om te zien. Ik merkte de laatste tijd echt dat de ruin daar behoefte aan had, dus ben super blij dat dit een goede match lijkt te zijn!

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 09:17

Ja echt zo'n lekker mannen dingetje. Mijn merrie is daar echt niet van gediend ~~}>
Die wil best ook spelen. Maar wel ánders.
Zij kan nog het meest leven met 'staartflap trekken' als spel.

Maar herkendbaar hoor @safehaven. Bij mij ging het ook met bij elkaar, uit elkaar, toch nog even langer naast elkaar geheen en weer.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 13:46

Dat ziet er wel goed uit. Dat worden vast dikke vrienden.

Onze 2 ruinen overleden kort op elkaar en mijn overgebleven ruin liep wel echt met zijn ziel onder zijn arm, maar is niet een allemans vriend.
Toen zijn moeder overleed ging het echt door merg en been hoe hij reageerde, maar hij had zijn zus en neefje waar hij wel close mee was.

Toen de shet merrie met hengstveulen kwamen, was hij gelijk hoteldebotel van het hengstje. Het is geen gezicht een tank van een quarter met een mini veulen, maar ze zijn zo ontzettend gek op elkaar en spelen enorm veel.
Hij speelt met beiden en heel leuk, maar de shet heeft duidelijk een gat opgevuld.

Onze merries spelen nooit. De shet merrie wil wel veel meer kroelen, maar dat is het wel.

Heb ook echt gewacht tot wat eruit kwam en toen iets erbij gekocht en echt heeeeeeeeel blij mee.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 20:02

Zo leuk om te zien dat stammen ook gebruikt worden en dat het springen ook verbeterd. Dan weet je waar je het voor doet **\O/**

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 01:45

Onze pp van bovenaf
Afbeelding

xdesix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 06:21

Wie wil er met mij meedenken om mijn weide om te bouwen tot een paddock paradise? *\o/*
[VSW] meedenken paddock paradise / track

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Waar kan ik het best de track doen? Midden over de berg lijkt mij het handigste. De berg volgen. Wat denken jullie?

Afbeelding

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 12:06

Ik denk dat je eens kunt beginnen met het lezen van dit topic :) heel veel informatie is online te vinden en er zit vooral veel werk in het lezen en dergelijke. Je zou ook eens kunnen googelen op Femke Dölle, die heeft het heel mooi voor elkaar en veel artikelen met informatie. Zij biedt ook aan om een plan te maken voor je pp (tegen betaling).

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 13:47

Inderdaad, genoeg leesvoer :j
Je kunt zelf al zoveel info uit dit topic halen.

Willen jullie eens meedenken? Als het natter weer is zoals nu, krijgen we op een aantal stukken gladde plekken. Niet echt modder, maar alsof er een laagje gladde grond op ligt.
De bovenlaag is zwarte grond. Daaronder puin en zand.
Frezen durf ik niet, want ik ben bang dat het dan wel echt modder wordt. Een stuk afsluiten kan. Op een aantal stukken hebben we grof zand gegooid. Dat houdt zich aardig. Maar dat overal storten wordt een kostbaar grapje. Keren mag hier niet helaas.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 14:53

Daihyo schreef:
Inderdaad, genoeg leesvoer :j
Je kunt zelf al zoveel info uit dit topic halen.

Willen jullie eens meedenken? Als het natter weer is zoals nu, krijgen we op een aantal stukken gladde plekken. Niet echt modder, maar alsof er een laagje gladde grond op ligt.
De bovenlaag is zwarte grond. Daaronder puin en zand.
Frezen durf ik niet, want ik ben bang dat het dan wel echt modder wordt. Een stuk afsluiten kan. Op een aantal stukken hebben we grof zand gegooid. Dat houdt zich aardig. Maar dat overal storten wordt een kostbaar grapje. Keren mag hier niet helaas.

Zou alleen slepen niet al helpen? Klinkt alsof het is dicht geslibt

xdesix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 16:46

Bhodi schreef:
Ik denk dat je eens kunt beginnen met het lezen van dit topic :) heel veel informatie is online te vinden en er zit vooral veel werk in het lezen en dergelijke. Je zou ook eens kunnen googelen op Femke Dölle, die heeft het heel mooi voor elkaar en veel artikelen met informatie. Zij biedt ook aan om een plan te maken voor je pp (tegen betaling).

Dank voor de tip! Ik ben vanaf het begin een stille meelezer. Zie hier mooie plattegronden en foto's voorbij komen . Ik dacht laat ik mijn plekje eens delen, misschien hebben mensen tips, want ik ben zelf niet zo creatief.

Femke Dolle ken ik inderdaad al en zou wat kunnen zijn mocht ik er niet uit komen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 16:59

Een mooi plekje heb je zeker! Dit is niet in Nederland denk ik?
Hier kun je echt mooie dingen mee maken <3
Maar de vraag is: wat wil je? Track, kleine of grote weitjes, track wel of niet over de bergen (of heuvels? Hoe hoog zijn ze?). Hoeveel en wat voor voerplaatsen? Hoe is het drinkwater? Wil je beplanting?
En het allerbelangrijkste: op wat voor grondsoort zit je, wat doet de bodem met nattigheid en droogte, heb je goede of juist slechte plekken?
Wat zijn de paarse en gele gedeeltes? Waar heb je beplanting (als in bomen/struiken) of waar zou je dat juist willen?

belle_boef: slepen gaat niet. Zodra het droog is, is het niet rul, maar vast. Inderdaad verdicht en vast gelopen. Daarom zat ik aan frezen te denken. Maar ik ben zo bang dat we dan wel enkeldiep weg gaan zakken. Of juist niet omdat het water dan door de grond de puinlaag in kan zakken? Die laag zit op pakweg 40cm diep. We zakken nu namelijk niet weg, maar het is een glad laagje van een cm of 2 waar je doorheen glibbert.
Ik zit er over te denken om een klein stuk track wel te frezen van het voorjaar om gewoon te proberen en kijken wat er gebeurt. Dan kan ik het altijd afsluiten als het een modderbende wordt.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 17:01

In snap je angst voor drek. Dat zou mij ook tegen houden. Wellicht dat open snijden nog iets is? Woel je niet alles open maar wel wat

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 17:03

Daar heb ik nog nooit van gehoord. Wel verticuteren om te beluchten. Dat zal vergelijkbaar zijn denk ik? Dat is misschien wel interessant.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 17:28

Verticuteren kun je ook met messen doen, dan is het snijden. Bij uitrijden koeienmest snijden de injectoren ook de weilanden.
Hier wel gefreesd maar het is zo weer de oude situatie. Wel met handfrees. Zand erover geeft beste resultaat. Verder moeten ze maar opletten.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 18:15

Ja dat zeker. Ik heb er alleen zelf ook last van :+
Werd het frezen bij jou diepre modder?