Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 15:15

Je hebt er vast niet genoeg aan maar je mag mijn mest ook komen ophalen hoor haha.
Iig geen wormbesmettingen gehad. Hier en daar zitten er wel wat varkenspoepjes door haha.

Laatst vond ik nog een bruin leren bling halster voor speciale gelegenheden van Jewel (lees; 1a 2x gebruikt).
Dit is nu het dagelijkse halster van de ruin geworden haha.

Weet niet meer wie het vroeg maar bij mij staan ze nog op de wei en daar voer ik ze wel hooi bij.

xXutopiaXx

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 15:33

Nouja... niet per se mesten, maar meer leven in de bodem zien te krijgen.... voeding zit er nu voorlopig wel genoeg in denk ik... met de geringe kennis die ik heb :')

Haha varkenspoepjes zijn juist goed toch? :P
Jij zit in ieder geval al een heel stuk dichterbij! :D En het gaat maar om een stuk van iets minder dan een halve ha, dus zoveel zullen we ook niet nodig hebben :P

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 16:14

In principe gaan ze hier nu de wei niet meer op, maar tijdens mijn buitenrit (op wederom een erg sloom paard) had een bepaald klein monstertje zich toegang tot de wei (en de PP met alle eikels) verschaft. Weliswaar maar een half uurtje, maar toch hoop ik dat ie er niets aan over houdt.

De toegang is inmiddels gebarricadeerd met 2 ijzeren staven en een stroomlintje }>

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 16:48

Ze komen hier ook nog elke dag op de wei, maar wel beperkt qua tijd (uurtje of vier). Heb nu nog 1 wei over waar het nog aardig hoog staat die ze de komende tijd nog mogen leeg-eten. Doe dan wel strookbegrazing anders is het in twee dagen klaar :') . Heb het wel zo gepland dat ze nu als laatste nog mijn meest hoog gelegen weiland over hebben. De andere weitjes heb ik nu bijna allemaal doorgezaaid. Wil eentje nog een laatste keer de boterbloemplantjes afmaaien en dan daar ook doorzaaien.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-20 17:08

Ik heb nog 1 weide die hoger staat. De anderen groeien met deze temperaturen ook nog steeds. Echter met meer water zijn ze straks onbegaanbaar

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 17:09

Mijn paarden hebben een paar rare dikke bulten, dus er vliegt hier ook nog iets dat steekt. Heb alleen geen idee wat het is.

Ik heb nog ruim gras en daar staan ze dan ook jaarrond overdag op. Alleen op extreem natte dagen hou ik ze op de paddock en het pad. Heb nu wel weer bodembedekking in de schuilstal. Er is hier ook nog niet erg veel regen gevallen (Drenthe).

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 17:10

Die van mij staan nu wel op de paddock met onbeperkt hooi. Ik zit op klei dus als ik ze er nu op zet verandert alles in blubber.... :=

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 17:11

Hier staan ze nu ook op het stuk dat het eerste slecht wordt... Maar voorlopig kan het nog.
Straks moeten ze er sowieso vanaf ivm kans op bevangenheid. Hoop wel dat we nog een dikke maand van ten minste wat weide kunnen genieten, zou wel fijn zijn voor als ons nieuwe kuddelid komt O:)

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 17:32

Hier staan ze gewoon het jaarrond op de wei. Ik heb geen paddock helaas. De wei maak ik ook niet kleiner ivm het kapot lopen doordat ze op keileem/klei staan. Gaat eigenlijk verbazingwekkend goed met hoe de wei zich houd.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-20 17:55

Weide kan ook beter groot zijn, is de belasting per saldo kleiner. Ze lopen minder vaak over hetzelfde stuk

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 18:12

@marloes: gelukkig kunnen ze er blijkbaar goed tegen :)

Hier is de bomenman weer bezig geweest om de restanten klimop uit de berk te halen, maar hij kwam nog teveel nesten tegen met jonge vogels (duiven). Dus hij heeft zoveel mogelijk uitgedund, maar wilde de nesten nog niet verwijderen. Maar er is wel weer flink wat klimop uitgekomen en dat hoef ik iig niet meer uit de paddock te vissen, want de blaadjes worden met graagte gegeten ;(

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 19:29

Hier ineens een invasie muggen. Net even het bos ingeweest en daar viel het mee maar thuis van begin tot einde van het perceel van die kleine irritante muggen
Bij de merrie kruipen die krengen in de oren, bij de 2 ruinen nooit, zij heeft dan ook altijd een vliegenkap met oren nodig alleen dacht ik dat het vliegen seizoen nu voorbij was en heb ik alles net ingeruimd

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 19:56

Zodra er zon en warmte is heb je muggen. Die kleine eczeemmugjes zijn idd heel irritant. Mijn bonte heeft er bij tijd en wijle last van, mijn oudje had ze nooit.

Net het oranje halstertje gepast bij Peps en dat zit nu een stuk beter, maar in de paddock mag ie voorlopig gewoon nog even de hondenriem om houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 20:05

Bij mij staan ze ook nog op het land. Maar wij hebben de laatste tijd ook erg weinig regen gehad. Ik hoop ze deze winter weer jaarrond op het land te kunnen laten. Vorig jaar was in de Kop van Noord-Holland 1 van de natste winters sinds 1952 ofzo. Toen hebben ze een maand of 2/3 niet op het land gestaan. Hier ook keileem en het was echt een blubberzooi. In de winter hebben ze 1.5 hectare tot hun beschikking, maar het was echt niet grappig meer.

edit: typefout
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 29-09-20 20:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 20:21

Hier staan er nog 3 van de 4 op de wei. Mijn merrie heb ik er 1,5 week geleden af gehaald ivm risico op hb. Ze heeft haar eigen stuk paddock, schuilstal en een stuk track. De anderen lopen om haar track heen naar hun weiland, dus ze zijn nooit ver weg. Het hooi krijgt zij dan ook op drie plekken, dan kan ze gaan staan waar de anderen ook zijn.

Ik las nog iets over bemesten; compost kan nu nog prima. Het is nog warm genoeg. Goed voor het bodemleven :)

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 20:33

Hier wordt het ook steeds lastiger. Ook klei.
Ik ben altijd zo'n piet paniek. Als ze nu een paar dagen niet op de wei kunnen, of mischien een week of 2, dan ben ik er weer bang voor dat ze daarna weer moeten opbouwen ivm gevoellig zijn. Of zou dat mee vallen?
Ik doe strook begrazing maar dat is wel bijna niet meer te doen nu met de regen en klei.
Heb ze vandaag in het hele stuk gegooid, en dan maar een halve dag, zodat ze idd minder op 1 gedeelte lopen voor de strook

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 21:29

Wat vreemd dat de foto's voor sommigen niet zichtbaar zijn. Hierbij de foto's nogmaals geüpload:

Dit was zaterdagmiddag:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Vandaag hadden we een redelijk droge dag dus de ergste plassen zijn nu wel weg :)

Mijn dames staan nu echt op een postzegel landje. Het is klei en ze lopen het helemaal kapot, maar het wordt, als het goed is dit jaar nog, opnieuw ingezaaid dus ze mogen het kapot lopen. Ik kan ze ook nergens anders kwijt en ik wil ze wel gewoon minimaal 12 uur per dag buiten hebben. Het is heel kort afgegraasd en ik voer ruim hooi bij. Ze staan op stal gewoon uit te buiken als ze naar binnen komen :') .

Dubbeldun, moet hij echt een halster/riem aan? Krijg je hem zonder niet meer te pakken denk je? Hopelijk vind je somehow een goed passende oplossing! Ik kreeg mijn nieuwe Spaanse ook niet meer te pakken zonder halster, maar ze volgt m'n andere merrie als een schaduw dus ik zag er niet de noodzaak van om haar per se een halster aan te laten en of mee te oefenen. Na 2 maanden laat ze gelukkig ineens makkelijk een halster aandoen dus het heeft zich vanzelf opgelost :o.

Hoe komt je merrie steeds zo sloom trouwens? Te warm misschien?

MarloesHJ schreef:
Hier staan ze gewoon het jaarrond op de wei. Ik heb geen paddock helaas. De wei maak ik ook niet kleiner ivm het kapot lopen doordat ze op keileem/klei staan. Gaat eigenlijk verbazingwekkend goed met hoe de wei zich houd.

Heerlijk lijkt me dat! Hier is dat helaas geen optie, te weinig grond en teveel klei. Hoeveel grond/paarden heb jij?

_Lorette_ schreef:
Ik kan nu geen foto maken van zijn voeten. Het kost hem erg veel moeite om een voet op te tillen, dus uitkrabben is al een ware uitdaging als hij zo in de kramp schiet en er doorheen valt. Laat staan dat ik er een scherpe foto van kan maken. De smeden konden/wilden hem niet eens bekappen de laatste keer (nog te slecht van de zweer en ze wilden hem niet teveel pesten/pijn doen). Het zou dan toch alleen om rondmaken gaan, want er kan nooit iets af. Zijn voeten zijn kaal. Hij loopt op de zool. Daarnaast is zijn zweervoet diverse keren op verschillende plekken uitgesneden, omdat een visiteertang bij hem niet werkt en je op goed geluk moet gaan snijden. Liever niet natuurlijk en al helemaal niet bij zo'n kale voet, maar hij ging stuk van de pijn. Dwars door de lokale verdoving en morfine heen. We hebben twee weken lang de dierenarts en hoefsmeden over de vloer gehad. Het duurde meer dan een maand voordat hij voor het eerst niet meer kreupel liep op de zweervoet, lang nadat het er via de kroonrand uit kwam.

Jeetje, wat moet hij een pijn hebben gehad met die zweren! Wat een rotsituatie |( Op wat voor ondergronden moet hij lopen? Je zou overwegen hem alleen nog maar in zacht zand te zetten, maar dat slijt misschien ook wel weer te hard voor zijn dunne zolen :(.

xXutopiaXx schreef:
Hier weer een nestje konijntjes trouwens :+: :D

[ [url=m/ozrj13.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat een prachtige konijntjes weer <3. Kleine konijntjes zijn zó schattig <3 <3 <3 <3 Maak je filmpjes zodra ze hun eerste hupjes gaan doen? Please? O:)

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 21:37

Ik had voor mijn mini van 98 cm de Harry's Horse Diva maat mini shet.
Deze paste perfect en kon ook nog kleiner gezet worden.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 21:47

Sorry DD, vergeten te meten vandaag!

Nu op weg naar mn nachtdienst. De ruin oogt wat timide en is aan de diarree (4 koeienvlaaien in stal) maar heeft wel zn brok op en eet hooi, temp 37.3
Benieuwd hoe ik hem morgenochtend aantref. Ga toch niet helemaal lekker weg nu.

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 21:48

Hahaha will do Dais! :D Dan heb ik nog wel een filmpje op YouTube staan wat je leuk vindt om te kijken denk ik :D Van m'n vorige nestje :+: Even zoeken... https://youtu.be/v1U4louu0SY :D

En echt mooie foto's inderdaad! Wat een luchten! :oo

Werkse Karin.. niet lekker om zo van huis weg te gaan nee... :(:)
Laatst bijgewerkt door xXutopiaXx op 29-09-20 21:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 21:57

Ah dat filmpje Utopia <3

Ah das niet fijn Karin :\

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 22:15

Wat vervelend Karin, hopelijk knapt ie snel weer op.
Nick was een paar weken geleden ook timide, loom en aan de diarree. Dat heeft 1,5 week geduurd.
Is al weer een tijdje fris en fruitig en mooie mest.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 22:21

Ooh, wat een heerlijk filmpje Utopia!!

Balen Karin! Ik snap dat je niet fijn gaat werken zo :(. Gelukkig heeft hij wel zijn brok op en eet hij hooi. Wellicht last van de warmte/het weer dat ineens omslaat?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 22:27

@karin: 37.3 is niet echt koorts en 's avonds is het altijd iets hoger als in de ochtend. Kon maar zo daar het warmere weer komen en zeker als er al een begin van een wintervachtje op komt.

@dais: ik denk dat bovenstaande ook het slome in mijn merrie verklaard. Die is het stadium van 'velours' al voorbij en zit al dikker in het haar dan het paard van mijn vriendin met -20 :)

Peps laat zich idd niet pakken zonder dat er een bak brok voor zijn neus staat en dan nog moet je wel iets hebben om aan vast te houden :)

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 22:52

Ik mag me hier eindelijk echt melden *\o/* Lees al een hele tijd mee voor handige tips etc, maar sinds gister wonen we (maartje1990 en ik) officieel bij onze paarden <3
Vanaf de bank of keuken zien we ze voorbij wandelen.
Nu eerst druk bezig met het huis de laatste dingen op orde maken en dan zijn de paarden weer aan de beurt!
Afbeelding