Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 22:00

Ik durf niks meer weg te doen. Heb ik ooit gedaan en daarna moest ik dingen nieuw kopen die ik daarvoor had weggedaan.
Heel af en toe doe ik wet wat weg, waar ik echt niet achter sta om te gebruiken ofzo.

dekjes zijn toch anders dan pads. Ik gebruik bijna alleen wolvilten pads en dat is saai, maar ook duur. Wat er ligt is 170-199 euro en dan alleen saaie kleuren zoals grijs, beige en zwart. Ik gebruik geen blankets, want rij toch geen shows. Heb nog wel 1 showpad.

2jr terug wel voor het eerst 2x een hoofdstel gekocht met bling............

Lynn, lastig. Durf het zo niet te zeggen voor iemand anders.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 22:04

Optie 2 met een wc in de bijkeuken :j

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 22:36

superpony schreef:
Ik durf niks meer weg te doen. Heb ik ooit gedaan en daarna moest ik dingen nieuw kopen die ik daarvoor had weggedaan.
Heel af en toe doe ik wet wat weg, waar ik echt niet achter sta om te gebruiken ofzo.

dekjes zijn toch anders dan pads. Ik gebruik bijna alleen wolvilten pads en dat is saai, maar ook duur. Wat er ligt is 170-199 euro en dan alleen saaie kleuren zoals grijs, beige en zwart. Ik gebruik geen blankets, want rij toch geen shows. Heb nog wel 1 showpad.

2jr terug wel voor het eerst 2x een hoofdstel gekocht met bling............

Lynn, lastig. Durf het zo niet te zeggen voor iemand anders.

Vilt komt weer in zag ik. Ik heb op de Equitana een stand gezien met prachtige, eenvoudige vilten dekjes en pads. Weet niet zeker of ze ook western hadden. Ik moet mijn vriendin even vragen om de tas met boekjes, ik had er een foldertje van meegenomen.

marije1109

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 23:37

Optie 1, zou woonkamer met open keuken willen en bijkeuken achterin. De wc kan daar dan toch blijven,los van je badkamer.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 01:23

Antheman, je bedoeld van die ouderwetse vilten sjabrakje?? Dat is leuk!

In de western is dat al jaren. De top pads zijn wolvilt, maar wel wat duurder. Ik heb van Diamond wool, die zijn 199. Maar je hebt nog duurdere van 5 Star.
Ze gaan wel echt jaren mee en zijn echt super fijn. In dat opzicht denk ik ook; of ik nou in elke kleur een Anky pad heb, of 1 goede pad...... Ja, je kan niet wassen, maar ik spuit ze zomers wel af.

Geen idee eigenlijk wat nu engelse dekjes kosten?? En hoelang gaan ze mee??

mentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 08:55

O Jolijn ik herken dat wel toen we Kenny kochten!
Ik had echt niks nada in die kleine maat...
Dekens halsters dekjes peesjes zadel (en nog een zadel en dekje voor Marley) hoofdstel vliegendere vliegenmasker t houd niet op haha!
Toen begon t zadel weer te schuiven 3 singels later opgelost.. hij molt ook dekens (nouja kayne molt zijn deken). Kayne had echt een enorm mooi hoofdstel maar iedere x als hij schudde met zn hoofd viel dat kreng op de grond... nu n micklem loopt hij echt fijn op! Dus Kenny ook aan de micklem, wat een enorm verschil zeg!!
Kenny had eerst full dekjes maar zijn tijdens het lijnen veel te groot geworden dus nou 2 cob.
Als je denkt dat je alles hebt duikt er wel wat op van o ja!
Dekens ben ik wel een vervelende uitgave gaan vinden. Slopers! En soms ineens niet meer waterdicht. 2x maanden met bucas in discussie geweest omdat het deken al binnen een half jaar lek was. En kayne past geen normaal deken moet een XL of bigneck en ik vind ze alleen in bucas en amigo. Bucas koop ik nooit meer en de amigo vind ik de voorsluiting niks, al 2x losgegaan en paard smorgens geschoren zonder deken in de kouw!! Dus bind t maar vast met stro touwtjes... gedoe!

Gister was heel schattig. Ik had Marley opgehaald van de gastouder, zitten we in de auto en zegt ze opeens; Kenny is heeeel vies he? Van het zand ik moet hem echt even poetsen hoor!
Ze had hem nog helemaal niet gezien haha!
Nouja helemaal goed gaan we Kenny poetsen.
Na het poetsen; zo nou is hij mooi schoon mag ik nou rijden??? Zadeltje er op en ze wilde er al meteen op.
En vooral ook niet meer er af hihi. Mama nog 1 heeel groot rondje.
Ik vraag haar eigenlijk nooit of ze iets met Kenny wil doen, ze komt er altijd zelf mee! (En vaker dan er tijd is dus soms denk ik ach, haal wel wat te eten scheelt weer kook tijd dan hoef ik niet weer nee geen tijd te zeggen.)

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 09:02

Mentjuh, Fedimax heeft ook extra brede dekens.
Mijn buuf gebruikt deze voor haar hele brede tinkers.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 09:23

Ik heb ook problemen met een wijde nek, heb nu de amigo maar vind ze erg duur voor wat het is. 1 voorsluiting is er al afgetrokken terwijl het echt geen sloper is
Fedimax zal ik ook eens naar kijken

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 09:29

Die van Fedimax zijn zeker breed in de boeg! Heb ik voor mijn merrie toen ook gekocht (met therapeutische werking). Voor mijn merrie met brede boeg was dat de eerste deken die te ruim was op de boeg :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 09:43

Wat leuk dat ze er zo enthousiast in is Amanda.

De dochter van mijn vriend begint ook steeds vaker zelf: ´gaan we naar Moooo?´ Super leuk, helpt mee poetsen enzo, voeren.

Dekens ja.... Wat een drama. Mo sloopt zelf eigenlijk niks maar als dat dan weer eens gebeurd door een ander ben ik te lui om ze te laten maken _O-

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 10:01

Wat leuk Mentjuh!!

Hier geen gedoe met dekens meer en scheelt echt zoveel. Nooit wisselen en je afvragen wat je op wil leggen, zeker nu met rare weer steeds. Vacht valt enorm mee. Hoef ook niet meer te scheren etc etc. Heb alleen bij 3 die wat doen een halsje geschoren toen het in het najaar zo warm bleef. Ik stap ze op adem en zet ze terug. Ze bewegen 24/7, dus nooit koud of stijf verder.

Heb wel echt bergen dekens in verschillende maten 125/175/185/195 en twijfel soms. Liefste deed ik alles weg, maar de paarden zijn iets ouder en als ze het wel ooit niet meer zelf redden om te regelen met de vacht, is een deken misschien handig om te hebben liggen.
Paarden lijken het ook echt fijner te vinden zonder.

Ik deed altijd binnenkant schoonspuiten met hoge druk en buitenkant inspuiten met waterdicht spul van Action. Reparaties met tear aid of een paar steekjes.

Mijn ene quarter ruin is echt heel breed en had een Lamicell deken met teruggesneden schoft. Fijne deken. Er zijn meer mooie quarter dekens. De merrie, zijn moeder is ook breed, maar anders. Zij heeft met haar nog geen 1.50m maat 195.

Moet naar fysio zo. 2e keer van deze serie, maar heb er zoooo geen zin in. Heb er echt altijd een hekel aan.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 11:00

Ik heb maar 4 dekens liggen, en dat is voor mijn doen al veel.
Een winterdeken voor Miracle (die heeft 2x luis gehad) en een Rambo eczeemdeken.
Voor Jolly een regendeken 0 g en een 200 g winterdeken (wordt elk jaar eind april/begin mei geschoren ivm niet goed uit de vacht kunnen komen wegens PPID).

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 11:04

Ik lees nog steeds mee maar amper tijd om te reageren.
Heb wel een dekentip, vandaar dat ik even onder mijn meelees steen vandaan kruip hihi.
Voor mijn mega brede haflinger heb ik Weatherbeeta dekens. Blijven erg mooi en waterdicht, en zijn breed genoeg :) (de meeste dekens zijn bij hem aan de voorkant veel te krap).

Mentjuh wat leuk dat ze zo enthousiast is!

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 11:06

Ik ga paardje maar eens zadelen voor een ritje, ben een beetje moe maar dit weer kan ik niet aan me voorbij laten gaan natuurlijk *\o/*

Maar die Fedimax is iets voor paarden met een flinke hals?
Vond deze en eigenlijk lijkt die me ergens fijner dan mijn amigo 3 in 1 deken maar hij lijkt me zo krap voor..
https://www.fedimax.de/sommerdecke-pfer ... er/a-1226/

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 11:07

Is het daar al zo mooi dan?
Hier nog best mistig.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 11:17

Weatherbeeta's zijn ook fijn inderdaad.
Fedimax heeft als het goed is XXL dekens voor hele brede paarden

Heerlijk weer *\o/*

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 11:44

Azmay schreef:
Ik ga paardje maar eens zadelen voor een ritje, ben een beetje moe maar dit weer kan ik niet aan me voorbij laten gaan natuurlijk *\o/*

Maar die Fedimax is iets voor paarden met een flinke hals?
Vond deze en eigenlijk lijkt die me ergens fijner dan mijn amigo 3 in 1 deken maar hij lijkt me zo krap voor..
https://www.fedimax.de/sommerdecke-pfer ... er/a-1226/

Je kan ze vrijblijvend foto;s sturen van je paard voor advies!
Ben vorig jaar daarmee toen heel snel en goed door ze geholpen.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 12:14

Maartje_M schreef:
Optie 2 met een wc in de bijkeuken :j

Eens!

Vroeger was ik gek op dekjes dus ik heb echt een hele stapel.
Verder vooral heel veel dekens.
Overige gewoon wat ik gebruik,alleen 1 reserve halster.
Als bv mn hoofdstel kapot gaat moet ik een nieuwe kopen :D

Hier ook een Weatherbeeta fan voor mijn NRPS. Jaren alles geprobeerd en deze liggen het beste.
Wel balen dat ik vorig najaar 2 nieuwe regendekens heb gekocht en dat is geloof ik een slechte batch want die lekken beide flink door bij veel regen -O-

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 12:29

Dekens heb ik ook een enorme collectie van inmiddels :+

Hier gaan de jongens straks rijden, ik probeer vanavond even of de bak goed is

Ze liggen hier allemaal te slapen
Afbeelding
Fijn beeld wel met een pony die er nog geen week is <3

LdJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 12:38

Jee, wat gaan jullie hard!

Veel leuke berichten, nieuwe paarden, soms wat mindere over katten.. :(:) Ik hou hier ook mijn hart vast als de katten naar buiten gaan. Wonen langs een 60 weg waar 80 het minimum is.. Hopelijk gaan ze de andere kant op, naar het land & de wei, etc.

Vraagjes;
Hoe 'oefenen' jullie met je paard alleen laten. Ik heb nu twee pony's bij huis, 1 die nu 6 weken van z'n moeder af is en de ander die opeens ook niet meer zo zeker van zichzelf is als hij uit het zicht van de ander is.. Stap 1 was bij mij een draadje in de bak, dat was al een hele happening, vooral voor de puppy :') . Stap twee is nu om en om naar de bak brengen vanuit de stal, dat is ongeveer 60 meter en een hoekje om, dus zien elkaar niet, horen elkaar alleen als ze roepen..

En dat verticuteren, dan lees je ook dat je moet maaien. Doen jullie dat ook? Ik weet overigens dat er hier en daar was j.kruiskruid staat, de combinatie van verticuteren en deze o-zo-niet-geliefde gele bloemetjes vind ik toch een beetje eng.. Is dat terecht?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 12:47

iewuuuu ik heb ineens overal jeuk, mijn shet heeft neten! Luizen kon ik nog niet zien zitten maar heeft ze dus ook. Op het werk smeren wij er spul op, ik denk Butox, normaal adviseren ze insprayen sebacil, waar hebben jullie de beste ervaringen mee?
Eerste keer dat hier een beestje luizen heeft

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 13:13

Ze was zo braaf, het is zelfs voor mij tshirt weer. Ze zeggen dat het dadelijk zelfs 19 graden word.

Ze was zo relaxed dat ik vergat dat ik op het paard zat en me om draaide om naar een boom te kijken. Ze draaide heel braaf om _O-
Veel zingende vogeltjes en roofvogels, geweldige manier om te vieren dat de dag en nacht weer even lang zijn *\o/*

Zie hier Duitsland :Y)
Afbeelding
Lekker een rondje van een uur gemaakt.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 13:17

Heerlijk Azmay! Hopelijk gaat dat deze zomer met mijn bijrijdpaardje ook nog lukken :)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 14:07

Het is hier ook t shirt weer, heerlijk, lekker ritje Azmay

Shet is inmiddels geschoren, incl manen, ziet niet uit maar die heeft zo`n dikke manen en elke zomer zweet hij zich kapot onder de manen dat hij vanaf nu een fjordenboog krijgt, NOg een paar maanden wachten want nu is het echt kaaaaal
Straks nog wassen, ik kon alleen neten zien zitten onder de voorpluk en rondom de kol, verder nergens iets gezien

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 14:35

Heerlijk Azmay!!

Fjordenboog is leuk bij die ukken. Heeft puck ook gehad 1.5 jaar terug.
Zat er gisteren nog aan t denken om hem weer zo te knippen.

Ik had eind februari met dat mooie weer gras gezaaid.
Nou toen kwam ja al die regen en een lage temperatuur dus was er al van uit gegaan dat alle zaad was weggerot.
Vanmorgen liep ik naar de paardjes en. *poef* alles groen *\%/*
Dus zijn ze gelukkig na 3 weken alsnog opgekomen :))