Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 10:53

Ja ik bedoel niet dat je hem moet martelen....
1 keer duidelijk zijn. En misschien kan dat wel met een stroomdraadje? Ik bedenk maar wat hoor. Een schrikreactie als ie gaat steigeren, dat dat niet mag. Dat bedoel ik eigenlijk.
Je wilt ook niet dat ie een keer wel zijn benen breekt. Als ie er in vast komt te zitten heb je echt een probleem.

Geen stroom op de spijlen :’) dat zeg ik niet.

Laat ook maar.
Kan het toch niet uitleggen wat ik bedoel.

(En nee ik heb zoiets nog nooit gedaan!)

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 10:56

Maar een stroomdraadje kan hij dan toch met zijn been over gaan?
Of stel ik het me dan verkeerd voor? Als hij steigert en omlaag komt, en hij blijft achter het stroomdraadje hangen?
Dit soort horrorsituaties, vast in de stroomdraad, zie ik sinds 2 weken elke dag in mijn slaap nu haha

Ik bedoel ook niet hele nacht stroom op die dingen haha. Maar ik denk dan, als je 's morgens daar komt even stroom daar op, andere paarden naar buiten en in de tussentijd zal hij wellicht eerst zijn neus door de spijlen willen steken en dan merkt hij het toch al en dan gaat hij misschien niet steigeren?
Laatst bijgewerkt door Granoek op 02-02-18 10:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 10:56

Wacht ik moet ff een leesbril op, ik lees weer als een halve kip. Ik moet eerst wakker worden.
Kan beter even niks zeggen. Neem eerst een bakje koffie :)

Enige wat ik wel vind is dat het gedrag afgestraft moet worden. Geen symtoom bestrijding zoals een plank, want dan zal ie het nog blijven doen.
Maar hoe dan wel, weet ik niet.

Ik ga ff koffie leuten!

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 10:57

Ik ga eerst eens beginnen met dat stro touwtje. Ik zie namelijk niet hoe ik hem een stroomschok moet geven. Hoe ik dat voor elkaar krijg gezien ik binnen verder geen stroom heb.

Geen slecht idee hoor Chasey. Geen zin in gekkigheid. Maar hoe uit te voeren?

Draadje lijkt mij inderdaad daarom niet handig. Ik snap dat je daar van wakker ligt. Wat een rot ongeluk.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 10:58

ik haak hier echt echt even af.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 11:04

Nou ik denk je slecht gedrag goed kan afleren door op het juiste manier te corrigeren. Straffen klinkt zo negatief.

Ik hoef dat hier thuis nooit toe te passen, want Nick en Bliksem zijn wat dat betreft 2 eitjes. (Ja die corrigereer ik ook wel als het moet, maar inmiddels is een NEE voldoende) Maar wat ik wel bij ze merk is dat ze heeel snel leren door te belonen. Maar dan wel exact op het juiste moment!
Met die trucjes die ik Nick aan leer, heeft ie zo door, omdat ik precies op het juiste moment beloon.

En daarom dacht ik dus... kan dat ook andersom?? En ik wil even heel duidelijk zijn dat ik nog nooit een dier stroom heb gegeven hoor! Het kwam gewoon in me op in de vorm van een stroomschok als schrikreactie.
Dus paard steigert, krijgt schok en leert: oliebol als ik in de stal steiger dan krijg ik een schok, dus niet meer doen.

Dat is de achterliggende gedachte van mij.
Maar misschien werk dat helemaal niet. Missschien raakt ie daar juist meer van over de zeik, dat weet ik niet.
Maar ik denk wel dat je dit gedrag niet moet negeren.

Ik ben geen barbaar hoor :') Ik dacht gewoon even hardop, en dat is niet altijd even handig. :')
Laatst bijgewerkt door Chasey op 02-02-18 11:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Granoek

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 11:06

Je kunt iig proberen om 1x met iemand af te spreken om samen te gaan, die bij hem aan stal blijft en hem kan corrigeren. Of die je andere 2 paarden buiten zet zodat jij aan de stal kunt blijven.
Lijkt me sowieso moeilijk op te lossen in je eentje

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 11:12

Op mijn oude stal Hadden we een hengst die ook de stal afbrak als de rest naar buiten ging.
Eigenaar heeft hem 1 malig een band om zn hals gedaan die je normaal voor honden gebruikt.
Ik kan je vertellen. Het was meteen afgelopen met het gekloot.

Amel steigert ook in de stal als ik melle als eerst naar buiten doe.
Mevr heeft totaal geen geduld.
Ik heb gelukkig geen tralies dus ze doet maar. Wordt er niet anders van.

Ook met naar buiten gaan wil ze me altijd omver lopen om zo snel mogelijk de wei op te kunnen.
De eerste paar keer zette ik haar meteen stil maar dan probeerde ze alsnog door te denderen.
Dus heeft ze 1 keer een halstertouw tegen haar bakkes gehad en tegenwoordig is het voldoende om mn hand op te steken of 'ÈH' te zeggen. Ze weet het donders goed.
Laatst bijgewerkt door ClaudiaHS op 02-02-18 11:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 11:13

Ik wil gewoon geen gebroken benen want dat moet ie dood. Beetje zonde van een super gezond vrolijk ventje die nog nooit een dag in zijn leven ziek is geweest. Ik ben absoluut geen voorstander van een dier bewust pijn doen maar ik kan hem helaas niet uitleggen dat hij stom doet.

Morgenochtend ga ik hem vastzetten. Ik verwacht dat hij dan wel stopt. Het is geen angst of boosheid. Gewoon joligheid/dominantie icm zijn leeftijd.

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 11:15

Dat is al een goed begin denk ik. Baat het niet, dan schaadt het ook niet. Alleen dus zorgen dat hij geen ledematen over het touw kan krijgen.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 11:17

Nee ik geef hem 10 cm. Hij staat max. 2 minuten vast. Het is namelijk maar 5 meter lopen met die andere 2. Denk ook dat het komt doordat hij al een tijdje niet meer met zijn vriend heeft kunnen spelen. Die is kreupel en staat tijdelijk apart met de andere grote. Nu staat Dobby met de shet. Zij spelen wel maar niet ruw zoals hij met Gent doet.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 11:18

Meelezer hier vraagt zich af waarom je niet dat paard gewoon als eerste naar buiten brengt? :?

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 11:23

Omdat dit niet volgens de rangorde is. Dan mag die kleine smurf eerder naar buiten als de grote baas. Zou ik dat doen als ze samen staan dan volgen er rake klappen. Niet erg prettig voor hem, het is nogal een oneerlijke strijd 1000 vs 400 kg.

Maar jij voorziet geen problemen? Ik kan het proberen natuurlijk.

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 11:27

Maar als je hem nu eerst buiten zet, dan beloon je toch verkeerd gedrag?
Kun je niet 1x iemand mee nemen die hem corrigeert?

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 11:31

Ik denk eigenlijk dat je hem juist niet als eerste naar buiten moet doen... Dan is nog het steiger probleem in de stal niet opgelost. Dat is voorkomen dat hij het gaat doen en niet zorgen dat hij het afleert. Want als hij dan toch weer eens alleen op stal moet blijven, zal hij het ook weer doen.
Mijn voorkeur zou dus zijn, afleren ipv voorkomen.

Ik ben alleen een beetje bang dat als je hem vast zet, hij misschien juist wel in paniek raakt en gaat hangen en trekken. En misschien iets verrekt in wervels of spieren.

Zo'n honden band idee wat Claudia verteld, dat was eigenlijk ook mijn gedachte. Op het juiste moment een 'corrigerende tik' geven.. Want je kan ze het (helaas) niet uitleggen.
Ik ben alleen altijd zo beroerd in het uitleggen van iets.

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 11:40

Ik snap je hoor Chasey. :j Liever 1 x duidelijk zijn dan een gebroken been.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 11:40

Ik zou deze juist in het vervolg als laatste naar buiten doen. En zeker niet als eerste :n Hij moet echt leren om te wachten.
Verder ga ik met Chasey en Claudia mee.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 11:53

Stom beest. Waarom ook nu. Ik heb hem al 2 jaar. Nog nooit heeft hij zulke gekke dingen geprobeerd. Over 2 maanden verhuizen ze naar het nieuwe huis waar ze niet eens vaste stallen hebben. Maar nee meneer moet nog even stom doen.

Ik ga morgenochtend aan de knutsel. Ik kan hem ook nog bij de shet zetten. Dan is er minder ruimte om gek te doen.

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 11:59

Haha, als ze toch konden praten hé :P

Kategida

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 12:51

Bedankt allemaal voor de wensen!

@Libera, oh wat ben ik verliefd op jouw stalletje! Het heeft echt zo'n gaaf karakter. Met het verhogen van het dak en de deuren ziet het er nog mooier uit. <3

Chasey schreef:
Hier is de loonwerker van het weekend ook geweest om even te kijken naar onze plannen. Paddock, poel, heuvel, bult etc. Hij vond het mooi. En raadde aan om gelijk dreinage in de paddock naar de poel te leggen met een klepje ertussen. Met natte periodes klepje open en met droge klepje dicht.
Kost wat, maar dan heb je het wel mooi voor elkaar.
Poel krijgt strandje, klei komt in de bult, zand en grond erop. Paddock eerst het gele zand wat uit de poel komt, daarboven nog m3 zand ofzoiets.
Even in het kort :) *kassa gerinkel* :’)

Die plannen klinken als muziek in de oren. En die kassa gaat het hoe dan ook echt meer dan waard zijn! :~ Ben benieuwd naar het resultaat.

joyce B schreef:
Oei Kategida. Wat een pech! Kwamen de werklui/buren nog om je te helpen of vragen hoe het met je ging?

Volgens mij hebben de werklui er niets van gezien of zelfs gemerkt. Het is een groot magazijn waar ze in werken en ze waren net met hun machines in het magazijn gereden. Gelukkig was er een stalgenootje en een vriend. Die zijn meteen naar mij gekomen om me te helpen. :+:
Ik ben ook echt van mentaliteit dat als je valt je meteen terug op je paard moet dus met een gebroken arm ben ik terug op paardlief gesprongen en nog enkele rondjes met hem gestapt. Stalgenootje hield hem wel vast voor me voor de zekerheid. Daarna zijn we toch maar naar het spoed gegaan omdat ik niet van mijn paard kon. Het heeft 10 minuten geduurd voor ik de moed vond om mijn pijnlijke arm te gebruiken om me uit het zadel te duwen en mijn been erover te zwieren. Arm paardje heeft toen een voet tegen zijn kont gehad, sorry paardlief. |(

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 12:53

Oei Kategida wat een pech! Beterschap!

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 14:41

Selka schreef:
Omdat dit niet volgens de rangorde is. Dan mag die kleine smurf eerder naar buiten als de grote baas. Zou ik dat doen als ze samen staan dan volgen er rake klappen. Niet erg prettig voor hem, het is nogal een oneerlijke strijd 1000 vs 400 kg.

Maar jij voorziet geen problemen? Ik kan het proberen natuurlijk.

Als dat het gevolg is als je het paard eerst buiten zet, dan zou ik het anders doen.

Selka schreef:
Stom beest. Waarom ook nu. Ik heb hem al 2 jaar. Nog nooit heeft hij zulke gekke dingen geprobeerd. Over 2 maanden verhuizen ze naar het nieuwe huis waar ze niet eens vaste stallen hebben. Maar nee meneer moet nog even stom doen.

Ik ga morgenochtend aan de knutsel. Ik kan hem ook nog bij de shet zetten. Dan is er minder ruimte om gek te doen.

Met dit in je achterhoofd. Als het nog maar twee maanden speelt, dan zou ik persoonlijk kiezen voor een oplossing die niet gericht is op straffen. In mijn ervaring hoe paarden dingen leren, sluit straffen niet aan. Bijvoorbeeld via een halsband een stroomstoot geven, zou ik me afvragen of het paard dat associeert met de stal of het steigeren. Voor het zelfde geldt heb je er dan een probleem bij en krijg je hem niet meer in of uit zn stal. Ik noem maar iets.
Ik zou het dan liever andersom doen, beloon goed gedrag. Dus als hij wel als tweede moet, ga er bewust op trainen dat in de stal staan leuk is en leer hem aan om rustig te blijven staan. Geef hem opdrachtjes in zn stal waarbij je kan belonen.

Gezien het nog maar twee maanden is.. Ik zou dan kiezen om het probleem te voorkomen door voor het steigeren buiten te zetten en een pluk hooi in een verre hoek neer te leggen. Dan daarna de shet erbij. Want het oorspronkelijke probleem is dus eigenlijk de rangorde. Dus ik zou liever dat probleem oplossen.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 16:04

Kategida, Jeetje, beterschap!!
En ook wij zijn benieuwd naar hoe het eruit komt te zien, de plannen zijn in ieder geval leuk :D

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 16:47

Jotoma, ben het met je eens alleen de 2 grote moeten tijdelijk apart omdat er 1 kreupel is. Ik kan hem dus best eerder buiten zetten alleen dan moet hij als eerste. Zou je het dan nog steeds zo doen?

Verder doet hij alles keurig op stal. Ik heb hem inmiddels aangeleerd om bij een open deur netjes te wachten. Ik heb een hekel aan paarden die drammen en bij het openen van de deur er uit vliegen. Ook gaat hij terug op stem als ik zijn brokjes kom voeren. Hij gaat al 2 jaar in deze volgorde naar buiten maar blijkbaar kan hij zijn energie niet kwijt omdat de shet minder speelt en uit hij dit zo.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 19:08

Ik vind het moeilijk in te schatten van achter de pc en omdat ik niet het hele verhaal goed volg (my bad, zit thuis met hersenletsel). Maar wel fijn dat je hem toch met kleine hulpen al zo afgericht hebt :D
Is de grote af te leiden met eten? Dat je die als eerste doet en met eten apart zet?
Of 24 uur buiten laten? Dan zal het energieprobleem ook al minder worden omdat hij continu kan bewegen..