[INFO] Slowfeeders

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 21:41

Ze stonden net (voor mijn gevoel) heel beteuterd te kijken toen ik hem weer aan de paal deed. Ze stonden namelijk nog steeds heel zoet met zijn tweeën uit het net te eten. Elk uit een kant. En toen ik het ophing gingen ze allebei naar een eigen net. :knuffel:

Sanniej_

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 13:23

Voor diegene die hier hooi voeren dmv een kliko bak. Is een schuine plank noodzakelijk of een zware steen ook voldoende ?

De bak is nu met een groot gat en het net zit niet strak strak zie foto
Afbeelding

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 13:28

Ja, als je die zo maakt moet er een plank in. Ik heb toen gat gemaakt en hooinet er in gehangen langs de bovenrand (en touwtje om klep dicht te houden), dan hadden ze zeg maar een tegen het weer beschermd hooinet hangen die makkelijk te vullen was. Met wat op de foto staat zal hooi niet naar dat stuk net toe glijden en dan kunnen ze niet bij het hooi (frustratie, slopen, etc. problemen).

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 16:40

In die kliko hoort idd een schuine plank, anders wordt het 'paardje pesten' ipv slowfeeden.

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 21:20

Ok, Thnx en dan hoef je het niet te verzwaren.
Ga ik nog even aan de knutsel!

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 21:21

Heeft iemand misschien een foto hoe de plank aan de binnenkant zit om het hooi goed door te laten schuiven in een kliko?
Het werkt nog niet helemaal lekker, merkte vanmorgen op dat het hooi toch niet door schoor en ze dus niet meer eruit konden eten.
Vandaag het hooi allemaal los geschud met vullen hopen dat dit de oplossing is, maar wie weet moet ik het anders doen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 21:23

Hoek richting 45 graden volgens mij, aardig steil dus.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 07:04

Sanniej_ schreef:
Heeft iemand misschien een foto hoe de plank aan de binnenkant zit om het hooi goed door te laten schuiven in een kliko?
Het werkt nog niet helemaal lekker, merkte vanmorgen op dat het hooi toch niet door schoor en ze dus niet meer eruit konden eten.
Vandaag het hooi allemaal los geschud met vullen hopen dat dit de oplossing is, maar wie weet moet ik het anders doen.

Bij ons werkte dat ook niet lekker.

Wr hadden het uiteindelijk zo, maar ook niet ideaal.
Afbeelding

Tip van de dag voor mensen die een palletbak met frame gebruiken en nog problemen hebben met het vastmaken. We hebben een verbinding van beneden naar boven. Wanneer ik touw gebruik is er 1 paard (de mijne :+) die het frame nog steeds iets verplaatst dat er aan de zijkant meer ruimte komt om te eten.

Dus we hadden van die stevige elastieken gekocht, maar die gingen om de haverklap kapot.

Nu hadden we een doos vol oude fietsbanden staan, gewoon gratis van de fietsenwinkel. Bij ons is een halve fietsband precies genoeg, zit wat rek in dus houdt de boel goed op spanning en plaats. Eerste indruk/ervaring is goed geen idee nog hoe lang ze mee gaan. Maar als ze kapot gaan kan je dus een berg gratis ophalen bij de fietsenwinkel, althans wij.

Onder in de bak zit die dicht geknoopt (anders klemt de knoop ik het net)

Afbeelding

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 07:22

Heel handig!

Zijn er ook mensen die geen frame maar wel een net in een bak hebben? Hoe zorg je dat dit zo min mogelijk herrie maakt voor de buren?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 07:25

Daihyo schreef:
Heel handig!

Zijn er ook mensen die geen frame maar wel een net in een bak hebben? Hoe zorg je dat dit zo min mogelijk herrie maakt voor de buren?

Dat hebben we ook!

De bodem is met gaatjes dus touwrje er door en vastgeklipt met karbijnhaken
Afbeelding

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 07:32

Geeft dat veel herrie als ze er aan plukken. Ik heb er 1 die het net vast pakt en heel hard omhoog trekt :+

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 08:42

Daihyo schreef:
Geeft dat veel herrie als ze er aan plukken. Ik heb er 1 die het net vast pakt en heel hard omhoog trekt :+

Nee zeker niet. Ik heb wel een paard dat de hele hooibak op tilt (die groene) en dat maakt wel vrij veel lawaai :+

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 09:46

:=
Hier komt er een houten hooibak, met dak. Dus ik verwacht dat dat niet gaat lukken. Maar het net moet wel vast in de bak, en ik wil zo min mogelijk overlast voor de buren zeg maar.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 10:09

Daihyo schreef:
:=
Hier komt er een houten hooibak, met dak. Dus ik verwacht dat dat niet gaat lukken. Maar het net moet wel vast in de bak, en ik wil zo min mogelijk overlast voor de buren zeg maar.

Je kan het natuurlijk zonder karbijnhaken doen en gewoon met touwtjes vastknopen, als je het dan los zou moeten maken zou je het touw open moeten maken. Maar als je het teveel lawaai zou vinden maken zou je dat als alternatief plan kunnen doen. Ik klip de opening altijd min of meer dicht en moffel die dan wat naar beneden zodat ze daar niet teveel grotr happen uit kunnen halen. Het zit wel dichtgetrokken met koord (net als een hooinet) maar dan zit er toch altijd iets meer ruimte

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 10:20

Ja daar zat ik ook aan te denken. Ik ga even puzzelen.

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 20:31

Daihyo schreef:
Heel handig!

Gewoon een groot hooinet nemen. Had ik hiervoor op. Die maak je met karabijn haken aan de bodem vast. Ik had op elke hoek ogen.
Je rijgt hem dicht door oog en dan vastklikken. Zie foto's
Afbeelding

Afbeelding

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 07:35

Nouja dan kunnen de metalen delen ook nog best rammelen, als je een trekkerig paard hebt :=

Je kan ook gewoon een recht stuk hooinet nemen. Dan de uiteindes bij elkaar binden. Aan 1 kant knoop je hem goed dicht en houdt je een stuk touw over (voor het vastbinden). Aan de andere kant maak je de opening (touwtje door de mazen heen rijgen waardoor je de opening open en dicht kan maken), stouwt hem vol met hooi.....of niet zo vol als je wilt dat het net een beetje geplooid ligt zodat het nog wat extra slowt.

En dan knoop je hem dicht en heb je zeg maar een bal hooi met aan 2 kanten een touwtje.
Dat touwtje haal je door zo'n sleufje heen en daarmee knoop je het vast aan de kist. Dan heb je in ieder geval geen rammelende metalen delen.

Blijft nog over dat je *pof* zou kunnen horen als een echte fanatieke trekker het hooinet omhoog trekt en weer laat vallen. Maar dat is een kwestie van stevig genoeg vastzetten zodat het geheel niet zover omhoog getrokken kan worden.

Is het een echt Jerommeke die de hele bak omhoog tilt en daarmee herrie gaat maken, dan kan je er desnoods nog een paar flinke stoeptegels ofzo op de bodem leggen :=
Maar dat is een kwestie van het stevig genoeg vastzetten

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 08:39

Ja daar zat ik ook aan te denken. Metaal op metaal gaat hoe dan ook herrie geven. Dus ik dacht aan een soort envelopnet dat ik met touwtjes aan een ringbout kan vastmaken ofzo. En dan zo dat het aan 1 kant open kan om te vullen. Ik heb een deurtje in de bak laten maken, dus kan het er zo inschuiven. Even proberen met de envelopnetten die ik nog heb voor ik iets op maat maak. Scheelt dat ik dat zelf kan doen :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 09:00

Ik vond enveloppen enorm irritant werken, veel te veel werk om elke keer dat touwtje er helemaal doorheen te moeten rijgen := Als je een net gewoon dichtmaakt als een zak op het uiteinde, rijg je het touwtje er 1 keer doorheen en hoef je het alleen maar los te maken en aan te trekken om de bovenkant open en dicht te maken.

Bij een envelop krijg je het flapje dan niet open dus moet je het touwtje er iedere keer helemaal uit halen en er weer doorheen weven. Is geen wereldramp, maar ik vond het errug irritant worden :=

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 09:13

Envelop maak ik altijd dicht met haken :+
Ik ben te lui voor die touwtjes haha. Dat had ik eerst, maar nu heb ik ze langer gemaakt, zodat er een flapje overheen gaat en dan met haakjes vast. Dat gaat 10x sneller. Maar een gewoon hooinet kan ook. Ik heb nog een enorme liggen waar een klein baaltje in past, daar kan ik het ook mee proberen. Aan netten geen gebrek :+

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 09:15

Dat rijgen deed ik ook in begin. Super irritant als je haast heb. Daarom voor bovenstaande oplossing gekozen. Maakte bij mij geen herrie en otti is een grove eter :+ . Nu een frame met net. Wil nooit iets aders meer. Lekker snel vullen. Scheelt zoveel tijd.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 09:17

Frame wil ik niet, dat geeft teveel herrie. Dat had ik op de vorige stal, maar dat was echt in het buitengebied. De paarden staan nu in het dorp en heb ik met buren te maken, dus ik wil zo min mogelijk overlast veroorzaken. Voor het vullen is dat wel echt het makkelijkste. Zou een net zonder frame ook nog werken? Dus gewoon hooi er in, net er overheen en vastmaken met elastiek of touw?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 09:21

Als een frame teveel herrie maakt zou je de binnenkant met dun rubber kunnen bekleden.
Ik heb ook wel eens van iemand gehoord die had een soort van rubber stootnokken bij de hoeken geplaatst.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 12:33

Binnenkant van het frame? En dan vast zetten met bijvoorbeeld de fietsbanden ipv haken. Zo min mogelijk metaal = zo min mogelijk herrie.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 12:48

De binnenkant van de bak bedoel ik :D De stootnokken zitten uiteraard wel óp het frame.