Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 11:33

Ik heb ook ooit eens 'spuit'ijzers gehad. Dat bleef op zich best goed zitten 6 a 7 weken, maar toen het resterende stuk er af gehakt moest worden vond mijn paard dat toch ook geen prettig iets (ook HB-achtergrond).

Hilary

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 11:38

De imprints vijl je aan de voorkant kaal tot de hoefwand en kun je daarna met een gewone tang eraf ploppen. Smid had ervaring bij de lijm van de glu shoe dat er een stuk hoefwand mee kwam.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 11:39

Utopia wat een schatjes zeg! Zijn ze voor de verkoop? En wat voor konijntjes zijn het?
(we hebben onze oudste een soort van min of meer een konijn beloofd, dus ik ben me aan het oriënteren haha)

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 11:43

Thanks DD :D

Maartje_M schreef:
Utopia wat een schatjes zeg! Zijn ze voor de verkoop? En wat voor konijntjes zijn het?
(we hebben onze oudste een soort van min of meer een konijn beloofd, dus ik ben me aan het oriënteren haha)

Haha dankjewel :D Dit zijn NHD konijntjes, blijven klein.. zo'n 1-2kg en hebben schattige hangoortjes <3 Ik vind het de meest lieve konijntjes in handzaam formaat <3 Maar, 1 konijn is geen konijn :P Ze zijn het gelukkigst met z'n tweetjes, en dat is ook wel heel erg leuk om te zien. Als je een goed stelletje hebt, zoeken ze elkaar ook echt op. Liggen steeds tegen elkaar aan, wassen elkaar <3 Mijn konijntjes zijn in principe voor de verkoop ja :D Soms houd ik er 1-2 aan om weer zelf te gebruiken voor verdere fok, want ik heb wel een fokdoel, maar de rest komt beschikbaar als knuffelkonijn <3 Van dit nestje zijn er in principe al 3 gereserveerd, afhankelijk van wat de geslachten worden. Maar, als de natuur mee wil werken en alles meezit, krijg ik over een paar weekjes nog weer 2 nestjes :D En dan in 't voorjaar weer! :D Dus het is een doorlopend iets :D

biancaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 11:49

_Lorette_ lastig probleem. Ik weet dat er producten zijn (bij Utrecht en gerelateerde smeden) met hele snelle droogtijd. Inderdaad beetje zelfde idee als Hilary, maar dan moet hij nog zijn voet geven en bekapt/beslagen worden natuurlijk, lastig hoor.

xXutopiaXx gefeliciteerd met de geboren konijntjes, heel schattig!

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 12:15

Ahhh wat schattig die konijntjes.

Biancaaaa, welkom. En gefeliciteerd met je huis!

Lynn, Ik moest ook even denken aan een spin, maar ja die zoemen niet. _O-
Soms weet je inderdaad niet wat je geprikt heeft, maar wordt het een hele vieze, dikke bult!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 12:47

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 12:48

Ja er komen er sowieso minstens 2 (maar ja, 3 kinderen, dus het zullen er wel 3 worden :') ) Hoe zat dat ook al weer bij konijnen, wat mbt geslachten moet je nou wel of niet bij elkaar zetten?
Ik wilde grote franse hangoren en dan buiten maar mijn zoon is heel stellig dat hij kleintjes wil en dan binnen dus we moeten nog even in overleg :+

Lekker flitsend DD!

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 12:51

Haha DD dat kleurtje :)

Lief die konijntjes!!

Zo wat een water vanmorgen, maar de paarden hadden geluk, was net de hoefsmid hier.
Staan ze nu lekker droog buiten :D

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 13:06

Mooi flitsend kleurtje!

Marloes heeft een fel gekleurd regenboog halster voor Bliksem. Die gebruiken we alleen voor filmpjes en foto's. Maar die zit nog 'ergens'... netjes in een verhuisdoos. We zijn 'm nog niet tegen gekomen. Wel 10 andere halsters :') Maar die ene mooie niet..
"Mamma, die hebben we toch niet weggegooid he!?"
Als het goed is niet...

Donderdag komt hier de smid ook, maar dan moet ik nog wel heel wat opruimen in de stal. Die staat nog vol met verhuisdozen! Gelukkig heeft Daan al wel weer licht in de stal gemaakt. Alle oude bedrading en tl lampen zijn verwijderd. Er is led voor in de plaats gekomen. Wat een bak licht! Kan de smid het goed zien ;) En uiteraard ook fijn als je straks in de winter bezig bent.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 13:10

Ik heb staan kijken naar die regenbooghalsters. Vind ze heel leuk, maar de kleuren die ik mooi vind zaten net op de verkeerde plekken en de kleuren die ik niet wil (donkergroen en rood) zaten net aan de zichtbare buitenkant.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 13:29

Ze verschillen onderling qua kleur. Er hingen meerdere in de winkel. En we hebben de leukste uitgezocht. :D

Ik heb verschillende hooinetten in de wei (zandbak)... Die ik meerdere keren per dag moet bijvullen, omdat er niets anders te eten is.
Maar nu het regent, vreten ze het niet! Zijn ook van die verwende beesten hè! Staan ze stom naar binnen te kijken of ik nog droog hooi kom brengen. Nou... nee...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 13:35

Ik heb een hele verzameling halsters maar de meesten zijn voor nette gelegenheden (lees, die hangen in de kast mooi te zijn). Ook nog van 2 van mijn 3 vorige paarden.

Hier is het eindelijk droog, ik ga zo mooi een rondje rijden denk ik.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 13:40

Ik heb per paard 1 gebruikshalster en 1 touwhalster :+ Jonique heeft er dan nog een extra waar de jongens mee rijden, die is net wat makkelijker met teugels en longeerlijn bevestigen etc, maar die sluit dan weer met een gesp bovenop en dat vind ik minder handig dan een musketon dus die pak ik voor dagelijks gebruik niet. Elevada en Cheetah hebben een leren halster, vind ik eigenlijk fijner maar dan wel weer minder leuk :=

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 13:48

Maartje_M schreef:
Ja er komen er sowieso minstens 2 (maar ja, 3 kinderen, dus het zullen er wel 3 worden :') ) Hoe zat dat ook al weer bij konijnen, wat mbt geslachten moet je nou wel of niet bij elkaar zetten?
Ik wilde grote franse hangoren en dan buiten maar mijn zoon is heel stellig dat hij kleintjes wil en dan binnen dus we moeten nog even in overleg :+

Lekker flitsend DD!

vrouwtjes zijn samen vaak krengen, beste is een gecastreerd mannetje en een vrouwtje

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 13:51

Robijntjah schreef:
Hier is het eindelijk droog, ik ga zo mooi een rondje rijden denk ik.
Kon ik zo ook wel eens gaan doen als mijn lunch gezakt is :)

Ik heb veel te veel halsters, waarvan de meeste ook niet (veel) gebruikt worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 13:55

Oh ik heb echt een konijnentrauma :=

ik ben al blij als ik een stilzittende durf te aaien :+

Schadows17

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 14:07

Wat leuk die konijntjes :)!!!!
Hier is het vandaag lekker droog en het zonnetje schijnt. Bak is hier helaas toch wat zompig, maar denk dat het komt door de harde ondergrond. Heeft hier in de nacht van zaterdag op zondag ook heeeeeeel veel geregend.
Dan maar een beetje aquatraining vandaag hahaha.
Merk hier ook dat de paarden meer honger lijken te hebben nu ze op de bak staan en alleen hooi krijgen.
Staan er hier nog paarden op de wei? Durf de mijne er nu niet op te zetten, staat bijna niks meer dus krijgen daar hooi bijgevoerd, maar vrees dat het een hele modderpoel wordt dus dan maar in de bak.

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 14:34

Hahaha Jolijn _O- Mijne zullen je wel van je trauma afhelpen <3 :D

Dank iedereen voor de leuke reacties :+: Niet helemaal paard-gerelateerd, maar ik word er altijd zo blij van :') <3
Je kan als je er twee hebt inderdaad het beste een gecastreerd mannetje en een (al dan niet gesteriliseerd) vrouwtje nemen. In principe durf ik 2 gecastreerde mannetjes ook nog wel aan, als ze al vanaf nestje-tijd bij elkaar zitten. Dus drie zou ik of 1 man + 2 vrouw, of 2 man + 1 vrouw.. maar misschien krijgen de mannetjes bij die laatste toch weer het idee te moeten vechten voor het vrouwtje.. dus dan maar 1 man met 2 vrouwtjes := Dan zijn de vrouwtjes over het algemeen ook rustig naar elkaar +:)+ Maar 't is sowieso koppelen en kijken wat klikt, daar zijn konijnen echt zo níet makkelijk in _O-

Robijntjah schreef:
Ik heb een hele verzameling halsters maar de meesten zijn voor nette gelegenheden (lees, die hangen in de kast mooi te zijn). Ook nog van 2 van mijn 3 vorige paarden.

Zo herkenbaar ook _O- Hahaha, 1 supergaar halster die ik eigenlijk altijd gebruik tot ie kapot gaat :') En een hele kast vol mooie halsters, die ik gebruik voor als we eens weggaan ofzo _O- Of voor foto's, of als er iemand 'speciaal' langskomt, dan pak ik ineens wel zo'n halster om 'm uit de wei te halen :')
Zelfde met dekjes _O- Al ben ik die wel meer gaan gebruiken.. toen Tamme laatst ineens zo ziek was, was ik ineens bang... en dacht ik; waarom wacht ik op 'speciale gelegenheden' om met een nieuw dekje te gaan rijden :? Elke buitenrit die we nog kunnen maken is speciaal <3 Dus tegenwoordig gaan wij in stijl door 't bos _O-

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 14:36

Oh! Vergeet ik bijna... Wij hebben laatst nog een tweede snede van 't land gehaald, maar ik wil nu de bodem weer ff een opkikker geven. Toen wij hier kwamen wonen was de bodem zo'n beetje helemaal dood en leeg. Het 'leeg' hebben we steeds aardig op kunnen vullen, maar ik wil me nu ook focussen op het 'dood'... wat raden jullie aan om over het land uit te laten rijden? Wij dachten zelf aan compost....
Het is de bedoeling dat volgend jaar lente de paarden erop komen te lopen. We hebben ook al een bigbag schelpengruis staan om uit te rijden... :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 14:36

Wil je compost van ons hebben? :+

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 14:39

Robijntjah schreef:
Wil je compost van ons hebben? :+

Haha beetje uit de richting :P
Op zich hebben we onze eigen ( :') ) mest ook nog liggen.. dat ligt op de mestplaat van de overbuurman... maar ik weet niet zo goed wat de paarden allemaal gegeten hebben, 2 wormbesmettingen gehad.. dus ik weet niet zo goed of dat goeie kwaliteit is om uit te rijden... :?

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 14:49

hoe lang ligt het daar al utopia? en wanneer wil je ze weer op die wei zetten?
ik zit er nu zelf aan te denken om iets van een eg of heftigere weisleep te lenen om mn grasmat te beluchten. Door de droogte werd de bodem echt knoerhard

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 14:58

Ja dat zal bij ons niet nodig zijn.. :7 Luchtig zat haha, ik moet juist kale plekken gaan bij-/doorzaaien.. Ook zoiets, zag het hier laatst ook: welk zaad dan weer.... zóveel keus.. we hebben vorig jaar met deze ingezaaid: https://www.graszaaddirect.nl/ten-have- ... OYEALw_wcB maargoed, die groeit hier dus niet helemaal fantastisch... oja en we hebben ook lavameel over het weiland gedaan van 't voorjaar... Mest ligt nu een flink aantal maanden op de mestplaat... en ik wil ze er op wanneer ik denk dat 't goed gaat :') Dus ik gok volgend voorjaar... heb geen haast, heb liever een goeie weide :P

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 15:14

Schadows17 schreef:
Wat leuk die konijntjes :)!!!!
Hier is het vandaag lekker droog en het zonnetje schijnt. Bak is hier helaas toch wat zompig, maar denk dat het komt door de harde ondergrond. Heeft hier in de nacht van zaterdag op zondag ook heeeeeeel veel geregend.
Dan maar een beetje aquatraining vandaag hahaha.
Merk hier ook dat de paarden meer honger lijken te hebben nu ze op de bak staan en alleen hooi krijgen.
Staan er hier nog paarden op de wei? Durf de mijne er nu niet op te zetten, staat bijna niks meer dus krijgen daar hooi bijgevoerd, maar vrees dat het een hele modderpoel wordt dus dan maar in de bak.

Yes hier staan ze nog op de wei :j maar ik heb nog genoeg gras. Het kaalste stuk heb ik ze wel al af gehaald

xXutopiaXx schreef:
Je kan als je er twee hebt inderdaad het beste een gecastreerd mannetje en een (al dan niet gesteriliseerd) vrouwtje nemen. In principe durf ik 2 gecastreerde mannetjes ook nog wel aan, als ze al vanaf nestje-tijd bij elkaar zitten. Dus drie zou ik of 1 man + 2 vrouw, of 2 man + 1 vrouw.. maar misschien krijgen de mannetjes bij die laatste toch weer het idee te moeten vechten voor het vrouwtje.. dus dan maar 1 man met 2 vrouwtjes := Dan zijn de vrouwtjes over het algemeen ook rustig naar elkaar +:)+ Maar 't is sowieso koppelen en kijken wat klikt, daar zijn konijnen echt zo níet makkelijk in _O-

Ik gooi het in de groep hier :') Mijn man zal wel niet meer dan 1 willen en dan houdt het gewoon op voor nu want dat doe ik niet

Utopia wil je nu nog mesten? Ik doe pas in maart weer, dan heeft het een mooie boost voor het voorjaar