Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Chasey

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 15:22

Hoe is de vacht van jullie 24/7 paarden eigenlijk? Nick heeft een teddyberen vacht, maar op dit moment ziet hij er niet uit. Het lijkt wel dood haar. Zal dat komen, doordat de wintervacht nu langzaam plaats gaan maken voor zomervacht? Ik neem aan dat ie daar al mee bezig is en dat het haar er daarom zo futloos uitziet?
Hij heeft onlangs die wormenkuur gehad waar ik het over had, heb geen enkele worm kunnen ontdekken. Geeft hem extra vitamines, zijn hooi, magnesium etc. Is verder nog wel gewoon vrolijk.
Maar die vacht is zo lelijk dof aan het worden.
Hoe is de vacht bij jullie (teddybeer) paarden? Met Bliksem kan ik hem niet zo goed vergelijken, die is altijd laat met de vacht. Daar zie ik nog niks aan.

Nickie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 16:14

Dan gaan we voor een Shetlander erbij. Met de tijd gaan de buren op zoek naar een ander tehuis voor 2 van hun shetlanders. Nu zullen ze naast elkaar op de wei komen te staan, wel met een hek ertussen maar kunnen ze misschien vast vriendschap sluiten en als het klink kan ik hem misschien wel overnemen.

Ook nog even een vraagje over het verharden van een stuk paddock, is het beter om dit met stenen tegels te doen (ivm gladheid) maar ik zag ook paddock roosters, paddockmatten, grastegels, en zelfs een soort varkensroosters voorbij komen.
De leveranciers prijzen allemaal hun eigen product aan maar wat ik jullie ervaring wat het beste is.

En als jullie me zat zijn met mijn vragen laten jullie het wel weten he.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 16:21

Chasey schreef:
Hoe is de vacht van jullie 24/7 paarden eigenlijk? Nick heeft een teddyberen vacht, maar op dit moment ziet hij er niet uit. Het lijkt wel dood haar. Zal dat komen, doordat de wintervacht nu langzaam plaats gaan maken voor zomervacht? Ik neem aan dat ie daar al mee bezig is en dat het haar er daarom zo futloos uitziet?
Hij heeft onlangs die wormenkuur gehad waar ik het over had, heb geen enkele worm kunnen ontdekken. Geeft hem extra vitamines, zijn hooi, magnesium etc. Is verder nog wel gewoon vrolijk.
Maar die vacht is zo lelijk dof aan het worden.
Hoe is de vacht bij jullie (teddybeer) paarden? Met Bliksem kan ik hem niet zo goed vergelijken, die is altijd laat met de vacht. Daar zie ik nog niks aan.

Hier is het ook elk jaar voor de rui dat ze dof worden, komt een glanzende zomervacht onder vandaan ;)

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 16:23

Ik vind die nieuwe stal niet overdreven slecht klinken, of ik moet ergens over lezen.
Hier komen ze zelfs ‘s nachts niet naar binnen en hebben schuiling onder, tussen en bij de bomen, blubber sja zolang er ook droge plekken zijn zou ik die blubber voor lief nemen. Is nu eenmaal rotweer haha. En zoals ik het begrijp krijgt hij nu wel genoeg hooi?
Maarja ik heb nu ook 2 paarden die het haten om op stal te slapen :=

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 16:30

Ik zou hem eerst even laten staan op die nieuwe stal. De goede periode in de wei komt er straks weer aan en alles droogt op in het voorjaar. Je kunt als je dat wilt altijd in de zomer jullie stukje in orde gaan maken als je geen vertrouwen hebt in het volgende najaar. Als het dan niet klikt met de paarden daar of het wordt de nat dan kun je hem elk moment naar huis halen maar heeft hij toch een mooi weideseizoen gehad en heb jij nog gras over om dat seizoen eventueel nog te verlengen (wel bijhouden met maaien tijdens het groeiseizoen)

Paard alleen is niet diervriendelijk. Dus dan inderdaad vriendelijk maatje er bij!

Kategida

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 16:33

Pfoe ik heb lekker veel om bij te lezen!

Zaterdag sloeg mijn paard op hol doordat de buren bezig waren met machines. De eerste 5 minuten ging het prima maar toen er een machine voorbij kwam rijden peerde hij 'm.. Ik was toen samen aan het rijden met een stalgenootje en haar paard schrok ook enorm. Gelukkig heeft zij hem kunnen oppakken en kalmeren en mijn bang geitje racete als een gek door de bak. Ik kreeg hem niet meer aan de hulpen en hij ging steeds sneller en sneller. Uiteindelijk heeft meneer me eraf geworpen. :+
Resultaat, barst in mijn pols en flinke hoofdpijn omdat ik tegen de bak kwam met mijn hoofd. Nu 6 weken in het gips en nog mogelijk een operatie.

Heel de week op bed met pijn, nu voor het eerst weer op de laptop.
Nu snel een thee maken en lekker lezen.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 17:23

Wow jeetje Kategida. Heel veel beterschap!

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 17:47

Och jeetje, dat is balen! Beterschap gewenst.

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 19:01

Wat een schrik, beterschap Kategida!

De paddockrasters van BOS Rubber zijn van goede kwaliteit, fijne service ook.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 19:54

Wow dat klinkt best eng.

Ik heb stoeptegels in mijn paddock. Heb ze gratis gekregen. De verharding is 9x15 en de bak 20x32. Het betegelde gaan we met 3 meter verbreden. Niet omdat we het te klein vonden, maar op die manier is het met bv de trekker beter bereikbaar. Het is niet groot, maar het gaat prima met mijn paarden. Dus ook ik zou kiezen om hem naar huis te halen. En een shet erbij. Ik had weinig kosten aan mijn shet. Door de verharding hoefde hij bijna nooit naar de hoefsmid. Als die kwam voor de anderen keek hij even bij de shet soms iets met mes weg snijden. Maar dat was niet echt wat en koste mij niks.

Lekker gaan plannen hoe je het kunt realiseren.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 20:03

Beterschap, auwww

Chasey ik heb bij beide dekens op, 1 ervan is geschoren. Wintervacht ziet nooit heel mooi uit, als ze als ze verhaard zijn maar een mooie vacht hebben

Ik heb geen idee wat voor grondsoort je hebt.
Fijnste zou zijn om de paddock te draineren als de grond erg nat is en zeker een deel te betegelen ( ik heb alleen ervaring met stoeptegels)
Ik heb nu ik gok 600 m2 zand paddock ongeveer 20 meter breed, daaraan vast een betegeld deel voor en naast de stallen en de rijbak waar ze in kunnen staan
In elk geval zou ik qua afmetingen een paddock maken waarin ze wel wat kunnen bewegen en gek kunnen doen als ze willen, als die ook nog een gebruikt kan worden om te longeren of grondwerk te doen ben je ook niet altijd afhankelijk van een rijbak van anderen
Zeker niet alleen zetten, als er voldoende voedsel is en in het begin plek is om aan elkaar te wennen en weg te kunnen bij elkaar zal dat wel goed komen met de meeste.
Voor hoe het nu is geen voedsel en ik vermoed veel paarden op een klein stuk is ook vragen om problemen in een kudde

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 20:13

Afbeelding

De plattegrond, aan de korte zijde van de bak is een provinciale weg, aan de kant van de mesthoop ( geel) is een zandweg vanwaar ik de wei kan bereiken.
De verdeling van de 3 weilanden, rijbak, stallen en de paddock is zo ook te zien en heeeeeeeel klein de paarden ook bij de stal. Volgens mij heb ik zelfs pionnen of iets in de bak staan
Totaal is rond de 8000m2 waarvan ik denk een kleine 2000 m2 stal, paddock en bak en de rest weiland

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 21:24

Oh jeetje wat schrikken zeg. Beterschap!

Aankoop is eenmalig. Onderhoud elke dag.
Zou wel zorgen dat je eerst alles klaar hebt. Dat scheelt (uitbreek)frustratie.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 22:32

Ik heb bestrating en roosters. Bestrating is fijner om op te voeren. Minder zand. Maar roosters werken ook prima.

Au Kategida. Dat is niet best.

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 22:48

Ik heb sinds 2 weken bestrating, gewoon klinkers en het was de investering nu al dubbel en dwars waard!! Ze kunnen nu altijd droog staan en het voeren en opruimen is voor mezelf ook veel handiger geworden! :j

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 23:19

Heerlijk is dat in de winter.
Geen blubber

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 08:41

Oei Kategida. Wat een pech! Kwamen de werklui/buren nog om je te helpen of vragen hoe het met je ging?

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 10:32

kristelhans, klinkt goed :)

Ik heb een probleem. Dobby, haflinger maart wordt ie 3, heeft gisteren en vandaag een nieuwe truc bedacht. Als ik de 2 grote buiten zet steigert hij in zijn stal, landt hij met zijn voorbenen op de stalwand net op het randje voor de spijlen en zo blijft hij dan staan. Dit doet hij meerdere keren.. Zijn hoeven passen tussen de spijlen dus een been is zo gebroken. {:)-:(
Wat te doen? Ik vertik het hem als eerste buiten te zetten. Zo is de rangorde nu eenmaal niet. Ik ben altijd alleen dus ik kan niemand hem op zijn flikker laten geven als hij het doet. Ik heb vanochtend een touw naar zijn hoofd gegooid (was het enige wat ik in mijn handen had) maar meneer kijkt mij doodleuk aan met de oortjes naar voren..

Het enige wat ik kan bedenken is hem heel kort vast te zetten voordat ik de eerste buiten zet maar hij moet zichzelf ook niet ophangen natuurlijk. Jullie nog een idee/tip?

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 10:36

Kun je tijdelijk een plank tegen de spijlenwand maken?

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 10:38

MizzMontana schreef:
Kun je tijdelijk een plank tegen de spijlenwand maken?

Dat zou ik ook doen. En dan met schuine rand zodat hij er niet weerboven op kan staan. Want dat gaat hij geheid proberen

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 10:39

Kun je hem niet aan de spijlen of elders vastbinden voor je de andere twee buiten doet, en dan die twee buiten en daarna hem losmaken en naar buiten?

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 10:40

Dat zei vriend ook al. Maar ik weet niet hoe ik die moet bevestigen. Zou dat met tywraps gaan of is dat niet stevig genoeg?

Granoek, dat kan inderdaad. Als hij vast staat is hij altijd rustig. Maar je zult net zien dat hij gaat hangen en ik buiten ben.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 10:40

Ja of juist een klap stroom geven als ie dat doet?
Misschien heel cru, maar hij moet dat gewoon niet doen. Met een plank zal ie het ook blijven doen.
Dat soort gevaarlijk gedrag moet je afstraffen.
Op de manege had een had dat ook. Eerst allemaal leuk en aardig, maar dat kreng heeft nu letterlijk de muren uit de stal getrapt, omdat ie veeel en veel te laat gecorrigeerd is.
Gelijk aanpakken dat ongewenste gedrag, want dat gaat van kwAad tot erger.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 10:43

Dan weet ik er nog wel een; kluisters rv aan la en la aan rv }> nee doe maar niet.

Vastbinden kan wel, tegen het hangen kun je hem wel aan een half (doormidden getrokken) strotouwtje vastbinden. Dat knapt wel als hij echt te hard trekt.

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 10:48

Ja dan moet ie niet gaan hangen.
Ik vind het trouwens ook nog geen heel slecht idee een klap stroom even op de spijlen te zetten als ik dit hoor, liever nu een pets stroom dan volgende week een gebroken been