Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 16:45

_Penotti schreef:
Hier ineens duizenden kevertjes, heb ze opgezocht en het is 1 of ander mestkevertje.

Die heb ik hier ook. Echt ontzettend veel. Ik moet de mest opruimen zodra het er ligt, anders is het lastig weg te halen :\

Ik haal de mest overigens uit de paddock met een handbladhark. Hierdoor heb ik weinig zand in de mesthoop.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 20:56

Robijntjah schreef:
[ [url=m/GkTC5T.jpg]Afbeelding[/url] ]

Oooh, hier hou ik van <3 , super mooi!

Alle mestkevertjes mogen naar mij gestuurd worden trouwens. Ik kan niet meer op het weitje geraken met de kruiwagen dus ik kan het niet meer opruimen :o.

DaisyDarling: heb je foto's van zijn hoeven? Van de zijkant en de onderkant? Ik ben wel heel benieuwd naar de hoeven nu.

Hilary

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 21:05

Ik mest wel eens uit in een emmer, misschien is dat een idee?
Vooral als er net nog ergens achterin de hoek twee hoopjes liggen, ff met de mestvork en emmer erlangs en dan emmer legen in de kruiwagen.

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 21:11

Dais_ schreef:
Robijntjah schreef:
[ [url=m/GkTC5T.jpg]Afbeelding[/url] ]

Oooh, hier hou ik van <3 , super mooi!

Alle mestkevertjes mogen naar mij gestuurd worden trouwens. Ik kan niet meer op het weitje geraken met de kruiwagen dus ik kan het niet meer opruimen :o.

DaisyDarling: heb je foto's van zijn hoeven? Van de zijkant en de onderkant? Ik ben wel heel benieuwd naar de hoeven nu.

Denk dat je Lorette bedoelt toch? :)

@DD, stukje gekopieerd van de website waar ik het koop(Helmosan):
Citaat:
Werking veendrenk

Binding en afvoer van afvalstoffen
ondersteunt darmslijmvliezen conditie
zorgt voor betere benutting van voer
ondersteunend voor huid, vacht, darm en maag conditie

Ik heb het ooit hier op bokt gevonden toen ik zocht naar ondersteuning voor zomereczeem. Gaan voeren en samen met lyfedrainage het jeuken eindelijk onder controle gekregen. Alle bijkomende voordelen zijn dus eigenlijk toevallig, maar vooral met de hoeven was ik deze zomer erg blij.
Mijn mini’s dragen overigens maat shet van volgens mij HV Polo. Zijn ook rond de 90 cm hoog.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 21:37

Oeps, ja sorry! Ik bedoel Lorette inderdaad.
Ik las jouw opmerking over gebrokkelde hoeven, daar ben ik mis mee. Sowieso ben ik ook wel benieuwd naar hoevenfoto's van jouw paard. Brokkelhoeven zijn in principe te voorkomen met goed bekappen, maar ik heb makkelijk praten met 2 pre's met prachtige stevige voetjes :o .

Hilary, ik moet tientallen meters door de klei met de kruiwagen en met 1 emmer lopen is ook spannend want dan heb ik minder evenwicht haha.

Om een idee te geven hoe de wei er nu aan toe is:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 21:49

Lekker nat daar! Maar toch leveren die dikke buien wel altijd hele mooie plaatjes op. Ik ben fan van foto 2 :D

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 21:50

@Dais_ Wat zijn jullie met de wei aan het doen dan?

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 21:54

@DD,ik zal morgen meten voor je! *maakt mental note*.

Hier regen, regen, regen, chaggie paarden, regen.
Ze hebben ineens ook meer hooi behoefte. Ze vliegen mij zowat aan alsof ze uitgehongerd zijn.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 22:29

Oei... die luchtfoto.... schip met aardappelen oid :)

@karin: dank !

Ik heb hem net weer even de 'hondenriem' omgedaan, zodat ik het oranje halstertje kan wassen. Én ik heb zijn oranje en blauwe even op elkaar gelegd en het blijkt dat het riempje wat onder de keel doorloopt (wat de voor- en achterkant met elkaar verbind) een paar cm langer is. Dat zal de reden zijn dat het blauwe halstertje beter in de keelgroeve blijft liggen en niet 'klem' zit op de kaak.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 00:42

Dat soort dingen dus, DD. Bij Punette is het dan vaak ook nog zo dat ik te weinig ruimte heb op de neus, terwijl ik dat bij Miracle en Jolly vaak weer tekort kom. Jolly is sowieso een drama wat betreft halster. Hij heeft zeker de eerste 10 jaar van zijn leven met een veulenhalster gelopen omdat er niks was wat hem paste. Inmiddels is er dus meer aanbod en heeft hij vorig jaar voor het eerst een echt volwassen shettenhalstertje gekregen. Dan heeft hij dus 12 jaar lang een veulenhalster om gehad, haha.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 06:55

JudithO schreef:
Lekker nat daar! Maar toch leveren die dikke buien wel altijd hele mooie plaatjes op. Ik ben fan van foto 2 :D

Dat was ook echt heel mooi. Echt schilderij achtig, niet echt goed vast te leggen op de foto.

Mistic: aanleggen van een rijbak en 11 boomstronken zijn verwijderd en drainage gelegd. Verder gaan we sommige stukken dijk minder stijl maken en uiteindelijk alles opnieuw inzaaien.
Maar de wei is op en onder aan een dijk, vandaar de helling en de rijplaten. Ik had zelf ook niet bedacht dat het zo'n werk zou zijn en de regen gooit helaas roet in het eten, anders was het nu al klaar geweest denk ik.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 07:01

Maar geduld wordt beloond. Het wordt vast heel mooi!

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 07:20

DubbelDun schreef:
Vraagje aan mensen met een shet; zouden jullie voor mij eens het bakstuk van een halster op willen meten.
Ik vind Peppy zijn halstertje niet lekker zitten. De keelriem hangt nu over zijn kaak (en schuurt daar wat), maar hij kan niet hoger (nekriem achter zijn oren korter) want dan zit zijn neus klem.

En ik kan nergens maatvoeringen in cm's vinden.

Hoe groot is pep?
Mijn 2 dames dragen beide een leren veulen halster

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 07:22

Ik krijg de afbeeldingen niet te zien helaas
Wat een regen, zo als het licht is een kijken hoe mijn rijbak eruit ziet en buienradar checken, ik heb les vanmiddag

Gisteren tijdens het weiland controleren ergens in een natuurgebied gestoken door een zoemend beest in mijn nek achter mijn oor, niks te zien maar het jeukt als een malle en is pijnlijk Nu stoort het mij dat ik niet weet welk beest het was. er zat een rood puntje volgens een collega en ik voel ook een bultje, en eronder is een warme pijnlijke jeukende plek maar niet zoals een wesp, dan is het bij bij nog dikker en roder

Mijn shet draagt zowel pony als shet maat

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 09:10

@martje: Pep zou 93 cm moeten zijn, maar ik heb hem nooit na gemeten :)

@lyn: klinkt bekend ;) Ik ben nu 3 a 4x gestoken door 'iets' wat in eerste instantie erg jeukte, maar na een paar uur een hele fikse dikke rode pijnlijke bult opleverde. Dat duurt dan een dag of 3 en daarna voelt de huid heel ruw op die plek.

Pep is de nacht met zijn 'hondenriem' goed doorgekomen. Ik vind het toch op eea manier 'enger' dan wanneer hij gewoon een halstertje om heeft. Hij is wel 'kaal' zo, een pittig kleurtje staat toch wel leuk op zo'n kleintje :D

biancaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 09:28

Ik lees al een tijd mee en heb af en toe een reactie of vraag geplaatst maar nu ga ik wat actiever meelezen en reageren want we hebben gisteren het koopcontract getekend en in januari komt het paard aan huis te staan!

Moeten nog best wat doen, oa bak aanleggen en schuilstal opknappen/verhogen. Oja en een vriendje erbij zoeken voor mijn paard :D heel vervelend.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 10:00

Dais_ schreef:
Oeps, ja sorry! Ik bedoel Lorette inderdaad.

Ik kan nu geen foto maken van zijn voeten. Het kost hem erg veel moeite om een voet op te tillen, dus uitkrabben is al een ware uitdaging als hij zo in de kramp schiet en er doorheen valt. Laat staan dat ik er een scherpe foto van kan maken. De smeden konden/wilden hem niet eens bekappen de laatste keer (nog te slecht van de zweer en ze wilden hem niet teveel pesten/pijn doen). Het zou dan toch alleen om rondmaken gaan, want er kan nooit iets af. Zijn voeten zijn kaal. Hij loopt op de zool. Daarnaast is zijn zweervoet diverse keren op verschillende plekken uitgesneden, omdat een visiteertang bij hem niet werkt en je op goed geluk moet gaan snijden. Liever niet natuurlijk en al helemaal niet bij zo'n kale voet, maar hij ging stuk van de pijn. Dwars door de lokale verdoving en morfine heen. We hebben twee weken lang de dierenarts en hoefsmeden over de vloer gehad. Het duurde meer dan een maand voordat hij voor het eerst niet meer kreupel liep op de zweervoet, lang nadat het er via de kroonrand uit kwam.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 10:31

Wat voor hoefschoenen heb je ??

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 10:34

De Equine Fusion Active Jogging hoefschoenen... maar die kan hij nu niet om. Zijn huid is nog stuk van het weken van de voet tot boven de kroonrand.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 10:48

Dat is vervelend ;(
Dat zijn idd wel hoge schoenen. Je zou kunnen proberen om van stevig piepschuim en wat ductape een zooltje te fabriceren waardoor hij toch minder druk op de zool krijgt.
Ik heb ook nog een maat 2,5 Easy Boot Glove liggen mocht je interesse hebben. Het harde 'schaal'deel daarvan ligt over de hoefwand en de 'sok' sluit hoger.
https://www.youtube.com/watch?v=Bo543wlcn68

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 11:23

Ha! Die torretjes hebben wij ook weer :P

En ook ik kan de foto's niet zien... -O-
Hier echt énorm veel regen gevallen, ook tientallen mm's!! Alles modder en vies, behalve de paddock van Wilg, die we laatst hebben gekeerd... wel gelijk duidelijk dat we dus binnenkort de rest ook nog 'even' gaan laten keren :P :D +:)+

Dankzij jullie heb ik er weer een kerstcadeautje bij op m'n verlanglijstje: de spronggewricht beschermers van BoT voor Tamme, met z'n artrose in z'n sprongewricht :7 Wat een prijzen joh :') |(

biancaaaa schreef:
Ik lees al een tijd mee en heb af en toe een reactie of vraag geplaatst maar nu ga ik wat actiever meelezen en reageren want we hebben gisteren het koopcontract getekend en in januari komt het paard aan huis te staan!

Moeten nog best wat doen, oa bak aanleggen en schuilstal opknappen/verhogen. Oja en een vriendje erbij zoeken voor mijn paard :D heel vervelend.

Welkom!!! :D

Hier weer een nestje konijntjes trouwens :+: :D

Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 11:28

Ik heb net de 2 halstertjes van Pep eens naast elkaar gelegd en de verbinding tussen de voor- en achter(onder)kant van de oranje was een paar cm kleiner. Dus die heb ik nu losgehaald en wat ruimer weer in elkaar genaaid.
Overigens viel me toen op dat er een merknaam op stond... Shires :+

@xXutopiaXx: ach wat een schatjes :)

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 11:30

Loretta, ijzers zijn geen optie, zeg je, maar zouden plakijzers wel een optie zijn? Er zijn verschillende varianten, allen met z’n voor- en nadelen uiteraard.
Mijn pony loopt (ivm gekanteld / gezakt hoefbeen door hb) op Imprints. Is wel iets wat je smid moet kunnen, of je moet steeds naar Utrecht, maar ik ben er aardig tevreden over. Nagelen gaat niet bij mijn merrie, de nagels zouden hoogstwaarschijnlijk zo uit de witte lijn vallen omdat die te breed / zwak is.
Hier de imprints (medische variant) bij mijn merrie:
Afbeelding
Afbeelding

De equine fusion heb je trouwens ook als plakvariant, het stuk boven de kroonrand ontbreekt dan. Je schijnt die zelf te kunnen plakken.
En je hebt nog wat soorten, glu shoes oa, en nog eentje waar ik uiteraard de naam weer eens van vergeten ben. Je kunt die nagelen, maar ook plakken.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 11:30

Helaas niet, omdat we niet aan de droogtijd komen met zijn krampbenen... -O-

De plakschoenen van Equine Fusion klinken voor hem wel mooi, maar ik probeer nu zijn voeten elke avond schoon te schrobben en in te vetten om ontstekingen te voorkomen. Dat lukt niet meer / niet goed met die schoenen. En dan vind ik het ook wel weer tricky...
Laatst bijgewerkt door _Lorette_ op 29-09-20 11:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 11:33

Oh ja, dat is wel een dingetje idd. Ze moeten toch wel een minuutje minimaal op drie benen blijven staan voor de imprint, liefst nog langer. Ding eromheen boetseren en dan afkoelen met stikstofspray...

Edit: DD suggereert iets met ducttape en piepschuim, daar staat een superhandig voorbeeldfilmpje van op YT. Een Amerikaanse smid die dat om de voeten van een pony met hb klust, wordt duidelijk in beeld gebracht hoe het moet. Ik heb die man nagedaan toen één van de imprints vroegtijdig losliet. Die heb ik gebruikt ipv piepschuim en er dus met ducttape weer onder geplakt. Smid wilde graag dat ik de kroonranden vrij liet, maar dat is nog best een uitdaging (en het valt er sneller weer onderuit).

Edit: dan misschien de plakfusions combineren met ducttape? Kan er dagelijks af om schoon te poetsen, maar biedt ook bescherming.
Laatst bijgewerkt door Hilary op 29-09-20 11:37, in het totaal 2 keer bewerkt