Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ClaudiaHS

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 10:47

Volgens mij moet je ondergrond wel droog, recht en stevig zijn om die matten te leggen.
Ik heb er ook al vaak naar gekeken, maar ben er nog niet over uit of ik klinkers laat leggen of van die matten ga doen.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-19 11:04

Nouja in de klassieke dressuur werk je natuurlijk met druk terwijl imo western juist zonder druk rijden is en alleen druk gebruiken wanneer nodig. Heel ander systeem. Heb ik Amerika een keer een trektocht gemaakt op een Quarter met westernzadel <3 Wilde zowel het paard als het zadel mee naar huis nemen haha

Splitmatten zou ik alleen leggen op een geëgaliseerde ondergrond. Ik heb beide gedaan en het stuk wat ik vooraf netjes heb geëgaliseerd is 100 keer beter. Mooi strak/hard, geen plassen en geen hobbels+bobbels.

Merexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 11:08

Oeps, wat gaan jullie snel.
Van mij mag het lekker droog blijven. De paddock is nu net sinds een paar weken klaar maar op veel plekken is het echt drijfzand. Uiteindelijk komen er houten palen met schriklint omheen.
Afbeelding
Als het straks kan zaai ik achter de paddock en er omheen alles in. Met een hark ga ik eerst alles even aanpakken volgende week. Ben ook erg blij met het betonpad, al kan het wel glad zijn. Maar daar kan straks de trailer op en pakken met hooi op geleverd worden.
Afbeelding
Als ze in de paddock komen laat ik de stal waar mijn paard nu in staat open, zodat ze kunnen kiezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 11:09

Ik bericht je van de week wel even, Amanda, leuk!

Ik heb ook zowel (klassieke) dressuur als western gereden en inderdaad het doel is vrij hetzelfde en als de paarden correct lopen kan ik inmiddels zeggen dat ook dat gevoel wel aardig overeen komt.

Ik krijg iedere keer foto´s van het paard in kwestie, was het maar al 2 april zeg!

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 11:23

Western zonder druk is het ook niet echt, merkte weinig verschil tussen klassieke dressuur en western in die zin. Ook westernruiters met héél veel druk zien rijden maar goed dat is weer wat anders natuurlijk.
Diva rijd ik met westernzadel en ben lui dus geef weinig hulpen, zou het niet westernrijden noemen :+

Paddock is hier al lekker droog.
Heb echt energie met die zon en warmte {:}

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 11:25

Ik rijd Mo eigenlijk ook alleen op gewicht en zithulpen en een contact teugel, nou ligt dat ook deels aan Mo haar trauma´s maar toch rijdt het heerlijk!

Merexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 11:29

Western is leuk! Heb een tijdje les gehad en persoonlijk vond ik het wel even wennen. Maar heb er ook even aan gedacht om voor lange buitenritten die ik uiteindelijk wil maken een western, Australian stock óf een Spaanse zadel te kopen.
Spannend ook Robijn!
En hetzelfde Azmay. Begin deze week was ik koortsig en hoest al 3 weken, maar nu het al warmer word trekt dat gelukkig snel weer weg. Maar dat mag ook, het is nu 21 Maart dus Lente! :D
Het zand moest nog even 'zetten' volgens degene die het heeft aangelegd. Ben benieuwd. De drainage doet het in ieder geval.
Laatst bijgewerkt door Merexa op 21-03-19 11:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 11:30

Merexa, ziet er wel mooi uit! Strak hoor.
Hier is de paddock ook nat op de toplaag.
Doordat Manlief zijn knie verbrijzeld heeft, is de paddock al maanden niet gevreesd. Dat kan je wel merken. Knetter harde toplaag waar het water op blijft staan.
Binnenkort komt er een loonwerker de boel open trekken.
Hopelijk kunnen we hem daarna weer zelf los vrezen.

Ik ga zo wat onkruid in de weide proberen weg te krijgen. Heb het weer ontzettend in de rug, dus zie wel hoe het gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 11:31

Ik vrees dat ik juist in een westernzadel niet meer lange tijd kan zitten ivm mijn heupbreuk.
Langere ritten zijn sowieso al wel een redelijke uitdaging aan het worden daarin, de dag erna kan ik amper lopen _O-

Ziet er netjes uit zeg, die paddock!

Merexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 11:41

Jeetje.. Als je inderdaad in de paardensport of als boer zijnde etc. iets krijgt ben je al snel de pineut. Sterkte allebei. Heb het zelf ook gigantisch in de rug gehad in December (ischias dit keer en het jaar ervoor spit)
En thanks! Ben er ook blij mee. Nu nog wat bloemetjes hier en daar en dan kan het straks mooi graan groeien en bloeien.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 11:47

Ik ben ook van de western, maar ik rij nu een IJslander. Heel anders, haha. Al gebruik ik wel veel oefeningen vanuit het western.
Wat betreft zadels, daarin zit ook een wereld van verschil. Ik heb verschillende types westernzadels gereden (ook boomloos) en die zitten echt niet allemaal even lekker. Zo kun je in een cutting zadel vaak makkelijker een lange bosrit uitzitten dan in een reining zadel, om maar eens wat te noemen.
En de barefoot boomloos western is echt 10x niks, daar kwam ik echt met O-benen vanaf. Wat een lomp ding is dat zeg. Ik zou wel heel graag de Freemax nog eens willen proberen, maar dan heb ik eerst een paard nodig ;)

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 11:53

Mooi geworden Merexa!

Haha Robijn, 'extra druk' vanuit de verkopers dus haha. Lang wachten nog dan he, tot 2 april

Ik rij ook dressuur met zo min mogelijk druk, loopt ze het lekkerste op

Manlief gaat morgen naar een cultivator kijken, dan kunnen we de bak ook even goed open trekken en egaliseren, hopelijk wordt ie dan beter te rijden. Dan kunnen we als de paarden de wei op kunnen ook de paddock doen, en dan matten erin mikken. Hopelijk hebben we hem dan beter in het najaar/winter

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 11:59

Merexa, netjes hoor

Robijntjah, spannend. Snap je wel hoor, als je ergens op wacht, duurt het heel lang en als je geen tijd hebt, schiet de tijd voorbij.
Wij hebben in November een paardje gekocht dat pas eind dit jaar naar ons toe komt en ik probeer er niet teveel aan te denken. Staat op 2 uur rijden en probeer het wat uit mn hoofd te zetten. Maar laatste week zal heel spannend zijn tegen die tijd.

Robijntjah, waar rij je nu op en mee? In westernzadels zit zoveel verschil. Dat kan ook echt uitmaken en je helpen als je evt klachten hebt. Maar als je een engels zadel hebt waar je fijn in zit, zou ik die houden??
Wat ik zelf heb gemerkt na operaties is dat ik juist teveel ga spannen om pijn te voorkomen of weg te werken en dan juist gebroken ben daarna.
Is een schapenbontje ook niet extra comfortabel??

Ik kan na een bosritje nog amper afstappen, maar als ik eenmaal op gang ben, wil het vaak wel. Het is lastig en heel dubbel.

Chasey, kan me heel goed voorstellen dat je het merkt als je man uitgeschakeld is. Voor hem vast ook frustrerend.

Ik heb eerst engels gereden, dressuur en veel springen en daarna western. Wat ik heb geleerd in de western heb ik eerst heel erg meegenomen naar het engels juist. Natuurlijk reed ik eerst veel te ''engels'' maar toen ik een periode niet had kunnen rijden, was het daarna makkelijker om op te pakken.
In de western heb je ook wel contact nodig om dingen aan te leren. En engelse ruiters laat ik juist bij lesgeven met minder druk rijden, want vaak is het veel teveel.
En ik hou wel van de western mentaliteit. OP engelse stallen waar we hebben gestaan, waar ik les heb gegeven en op wedstrijden zie ik enorm veel spanning en hoor ik veel smoesjes. Bij western is er geluid, lawaai, druk in de bak en mensen doen toch niet moeilijk.

Dat geldt niet voor iedereen of overal, maar behoorlijk veel tegengekomen en dan krijg je ook een beetje je eigen voorkeur.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 12:01

Ik ben van de dressuur en een vleugje working equitation, rij met contact maar niet veel druk en vooral op zit en benen
Wat een heerlijk lente weer! <3
Ik heb net een half uurtje gereden in de ban, hij was ontzettend braaf en dan krijg ik er ook weer meer zin in.
Mooie paddock Merexa, ik ben aan het twijfelen wat ik onder en voor de stallen doe, stoeptegels of ook betonplaten aangezien die toch al gelegd moeten worden ( op een ander stuk dan wel) bij de loods Zal dan een stuk van 10 x 5 voor de stallen worden ongeveer alleen twijfel ik of dat niet spekglas wordt

Robijn, dan duurt wachten lang he!
Ik ben ook aan het aftellen, ik zit nu thuis , contract wordt binnenkort niet verlengt en heb nu al mijn verlof opgenomen. Mijn handen jeuken om te gaan verbouwen, nu heb ik alle tijd maar krijg pas de sleutel op 1 mei. Kon het maar een maand eerder!!

Schapenbontje zit heerlijk, die heb ik ook op mijn zadel liggen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 12:04

Ik heb nu een macrider dressuur zadel. Op Mo is er sowieso geen westernzadel wat gaat passen met zo´n kort draagvlak, Mo heeft echt een extreem korte rug.
Het zitvlak is niet hetgene waar ik last van heb maar hoe meer gebogen in mijn heup en hoe langer ik stil zit (lange stukken stap bijvoorbeeld), hoe zwaarder het wordt.
De trap op in de ochtenden is ook hilarisch om te zien voor mijn collega´s, al hoop ik dat het weer beter gaat nu we het mooie weer in gaan _O-

Kan me voorstellen dat je gewoon aan de slag wil zeg. Ik zou ook niet meer zo goed tegen niks doen kunnen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 12:13

Misschien is tussendoor met een goede barebackpad rijden wel goed voor je?

Het is lastig als je wat mankeert. Ik heb wel last, maar niet altijd heel bewust meer. Maar als ik de auto uitstap moet ik weleens rechtop komen of op gang komen en vragen mensen standaard of ik wat heb?? Ja, altijd, maar ga het niet steeds uitleggen.

Mijn ene ruin is echt heel breed, maar ik merk dat ik minder last heb als ik wat in de bak heb gereden, dan wanneer we door het bos gaan. Misschien omdat ik dan korter rij, of minder stap, dat durf ik niet te zeggen eigenlijk.

Soms zit het in mn heup en dat is echt vreselijk. Had het in December op een feestje en moest echt mn been meeslepen. Baalde zo....
Snap je echt goed, maar ik denk ook dat we soms teveel wennen aan onze ''pijnen'' en compenseren.

Las laatst in de bechterew groep ook iemand die op vakantie was geweest naar warm land en gewoon zoveel minder pijn had gehad. Heel vaak denk ik echt dat we moeten emigreren, maar het is niet het juiste moment. En je moet echt denken vanaf Zuid Frankrijk en lager.
Denk er vooral aan omdat de medicatie ook gewoon rot spul is. Het werkt, maar de bijwerkingen........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 12:21

Ja, dat zou ik zo graag willen, een bbp of zadelloos maar no way in hell dat ik dat nog met Mo ga proberen, zo heb ik namelijk mijn heup gebroken _O-

Ik loop eigenlijk altijd wel licht ´mank´ maar na lang zitten of de dag na sporten behoorlijk en als ik moe word. Mijn looppatroon is ook gewoon echt veranderd helaas.

Soms frustrerend maar van de andere kant ben ik blij dat ik nog loop zeg maar.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 12:29

Mooie paddock!!

Ik reed normaal alleen dressuurmatig.
Vroeger wel gesprongen maar ben 1 keer over de kop gegaan na een hindernis van 1.30m door dat paard zich verstapte en daarna nooit meer gedurft.
Paar jaar terug wel een keer op een western gereden paard van een stalgenoot gereden.
Dat reed echt goddelijk.

*\o/* Melles bult is 'niks' leek groot maar zijn 2 kleinere cystes naast elkaar.
Voelde als knikkertjes.
Doen ze niks aan tenzij het heel erg groot wordt.

Duurde bijna 40min voor er überhaupt een verdoving in zat.
Hij was zo bang. De kneus _O-
Heb ook wel gezegd dat ooit een operatie geen optie is en dat zag de DA ook wel in gelukkig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 12:30

Oooh wat een opluchting moet dat zijn!
Superfijn!

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 12:32

Ja ik ben erg opgelucht.
Ik kan mijn kneus nog niet missen.
Hij is pas 11 en heb hem al vanaf veulen.

Meteen even Rocky's Hart en longen laten luisteren omdat hij soms heel diep/zwaar ademt maar dat klonk allemaal perfect.
Waarcshijnlijk een soort cornage doordat hij luchtzuigt.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 12:33

Op je nieuwe paard!!! :)

Ja, dat mak lopen doe ik eigenlijk al sinds mn 16e, maar ik merk het zelf pas als ik moe wordt of ergens een ontsteking opvlamt. Anderen zien het altijd. Krijg er wel commentaar op, maar ja......

Heb ook dat mn rechterschoen en vooral slof altijd sneller slijt. Dan denk ik weleens; oeps......

Ik zou wel voor een mooi schaapje op je zadel gaan. Ze zijn niet al te gek duur en baadt het niet, schaadt het ook niet. Of je verkoopt het weer.

ClaudiaHS, super. Dat moet toch weer even gerust stellen. Die kleintjes en verdoving.....Herkenbaar helaas :p Maar ze zijn gewoon slim en hebben gelijk.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 12:36

SP Melle weegt zo'n 650 kilo dus geen kleintje _O-
Hij was wel heel schattig toen de verdoving er eenmaal in zat

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 12:48

Wat een opluchting Claudia!

Zo'n schaap op je zadel, maakt het dat niet super glad?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 12:51

Hahahaha, die zullen we eerst maar eens beleren op een zeer rustig tempo :+

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 13:35

Maartje_M schreef:
Wat een opluchting Claudia!

Zo'n schaap op je zadel, maakt het dat niet super glad?

Nee, heb ik in elk geval geen last van