Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 20:34

Druilerige dag. Wind en regen.
Gisteren zo stralend mooi.

Volgens de recensies kan de deken heel veel.
Voor mij is blijven hangen: betere doorbloeding. Losheid in de spieren.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 00:35

Ik zie hier geen sneeuw komen, hoor.

belle_boef

Berichten: 10782
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 10:05

Hier lijkt het vandaag mee te gaan vallen tov de voorspelling.

Granoek
Blogger

Berichten: 10502
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 10:06

Hier schijnt de zon :D

Achterom
Berichten: 23114
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 10:08

Granoek schreef:
Hier schijnt de zon :D

Hier ook {:}

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 11:22

Hier valt t tegen. Er zou zon komen. Wou gaan rijden. Maar nukomt er regen/natte sneeuw :brr: :\

Nickie
Berichten: 11
Geregistreerd: 02-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 13:44

Hi Allemaal,

Ik hoop dat ik mijn vragen hier mag stellen, ik heb al aan alle kanten lopen zoeken met de zoekfunctie maar ik krijg zo veel verschillende antwoorden dat ik nu echt door de bomen het bos niet meer zie.

Mijn probleem is dat mijn Tinker nu op een pensionstal staat, hij staat daar in weer en wind in een kudde van ongeveer een paard of 10.
Alleen in de avond worden ze op stal gezet. In de ochtend krijgen ze een pluk kuil en rond een uur of 5 weer een pluk kuil.

De rest moeten ze het doen van de 3 grassprieten die nog boven de blubber uitsteken. Helaas is er geen mogelijkheid tot schuilen en ze staan tot aan de enkels in de blubber. Overdag wordt er niets bijgevoerd.

Probleem is ook dat mijn paard opgejaagd wordt, de happen zijn door zijn 200 grams winterdeken te zien in zijn vacht, en hij krijgt regelmatig een trap. Mogelijkheid tot apart zetten is er niet en binnenblijven is op deze stal al helemaal geen optie. Dit mag alleen met een dierenartsverklaring.

Als ik hem zelf uit de wei wil halen duikt de kudde bovenop hem en is het ook nog een levensgevaarlijk voor jezelf. Je ziet in zijn ogen dat hij zo vreselijk bang is, hij doet een ander niets en wil zelf gewoon met rust gelaten worden.

Inmiddels is de stalling opgezegd en kan ik snel terecht bij een andere stal, maar ook hier is weer het probleem dat hij de hele dag in een natte zooi naar buiten moet en samen met een ander paard in een zand paddock moet staan. Ook weer zonder enige vorm van beschutting maar hier dan wel met een slowfeeder.

Nu mijn vraag aan jullie, wij hebben een kleine ruimte achter het huis en ik wil kijken of ik hem van het voorjaar thuis kan gaan stallen.
Maar dit wil ik alleen doen als de ruimte dit toelaat. Nu lees ik zoveel berichten over minimale afmetingen van een weiland, paddocks verharde stukken dat ik jullie echt om advies wil vragen. Ik weet het echt niet meer.

Wij hebben een oud stalletje in de tuin staan van totaal 9 meter breed. 3 meter is echt stal en daarnaast een wat lage overkapping van 6 meter.

Ik wil graag aan zijn stal een paddock met een stukje verhard en een stukje zand.

Dit zodat als er water in de zand paddock staat ik hem op het verharde gedeelte kan zetten en anders kan hij van beide stukken gebruik maken. Maar wat is de minimale afmeting waaraan beide moeten voldoen.

Vanuit de paddock is het de bedoeling dat hij zelf de wei in en uit kan lopen. Deze is ongeveer 75 meter lang en 20 meter breed. Hier zal hij alleen in staan als het weiland het toelaat.

Ruimte voor een rijbak is er niet maar ik heb goede hoop dat ik de rijbak van iemand uit de buurt mag gebruiken.

Ik hoop dat jullie mij wat informatie en misschien wat foto's kunnen laten zien zodat ik het thuisfront kan overtuigen dat hij echt meer nodig heeft dat alleen een stal om in te staan en kan laten zien wat hij echt nodig heeft om thuis gelukkig te kunnen zijn.

Azmay
Berichten: 18011
Geregistreerd: 01-01-09

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 13:49

Hey Nickie,
allereerst zou ik een paard nooit alleen zetten, dus dat is zeker een overweging om te maken.
Daarnaast moet je je hooi, stro en mest ergens kwijt kunnen en halen/afvoeren. Dat is voor mij het grootste werk momenteel.

Verder lukt het mij net aan om mijn paarden redelijk fijn te houden op een paddock van 800 vierkante meter en een weide van 2500 vierkante meter. Dat zijn dus 2 E ponys overigens. In het natte seizoen kunnen ze de weide niet op en trappen ze de paddock ook kapot als ik niet uit kijk maar gelukkig is een groot deel verhard.

Ideaal gezien zou ik meer grond hebben maar het is zo wel te doen.

Achterom
Berichten: 23114
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 13:50

Nickie schreef:
Ik hoop dat jullie mij wat informatie en misschien wat foto's kunnen laten zien zodat ik het thuisfront kan overtuigen dat hij echt meer nodig heeft dat alleen een stal om in te staan en kan laten zien wat hij echt nodig heeft om thuis gelukkig te kunnen zijn.

Wat hij sowieso nodig heeft om gelukkig te zijn is een maatje...

Niwla

Berichten: 4125
Geregistreerd: 23-11-06
Woonplaats: Ede(rveen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 13:54

Het klinkt als een goede keuze dat je je huidige stal hebt opgezegd.
Is 75 x 20 het hele perceel, of alleen de weide? Hoe groot ben je van plan de paddock te maken? Weet je op wat voor soort grond je zit?

1500 m² is niet veel, maar als het niet te nat is is het wel te doen. Neem je er wel een weidemaatje bij?

Nickie
Berichten: 11
Geregistreerd: 02-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 14:04

Azmay schreef:
Hey Nickie,
allereerst zou ik een paard nooit alleen zetten, dus dat is zeker een overweging om te maken.
Daarnaast moet je je hooi, stro en mest ergens kwijt kunnen en halen/afvoeren. Dat is voor mij het grootste werk momenteel.

Verder lukt het mij net aan om mijn paarden redelijk fijn te houden op een paddock van 800 vierkante meter en een weide van 2500 vierkante meter. Dat zijn dus 2 E ponys overigens. In het natte seizoen kunnen ze de weide niet op en trappen ze de paddock ook kapot als ik niet uit kijk maar gelukkig is een groot deel verhard.

Ideaal gezien zou ik meer grond hebben maar het is zo wel te doen.


Opslag van hooi en stro is geen probleem, en wat de mest betreft deze mogen we bij de buren brengen en anders gaan we een een mestcontainer huren.

Met een 2e paard erbij zullen wij hem denk ik alles behalve een plezier doen, hij wil eigenlijk helemaal geen andere paarden in zijn buurt hebben. Als ze er al zijn moeten ze hem echt volledig met rust laten. Toenadering is paniek en betekend of wegrennen of je zo klein mogelijk wegstoppen in de meest verre uithoek. Daarbij is hij al eens dwars door een hek gegaan en letterlijk in de sloot gesprongen.

Nickie
Berichten: 11
Geregistreerd: 02-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 14:10

Niwla schreef:
Het klinkt als een goede keuze dat je je huidige stal hebt opgezegd.
Is 75 x 20 het hele perceel, of alleen de weide? Hoe groot ben je van plan de paddock te maken? Weet je op wat voor soort grond je zit?

1500 m² is niet veel, maar als het niet te nat is is het wel te doen. Neem je er wel een weidemaatje bij?


Het weiland is in totaal 1.500 meter. Ik hoop dat jullie mij kunnen vertellen hoe groot een paddock zou moeten zijn om hem thuis te kunnen zetten. Dit is voor ons de afweging om het wel of niet te doen.

Caily

Berichten: 12529
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 14:12

Hij is getraumatiseerd, maar het is en blijft een kudde dier! Ik zou zeker wel kijken voor een lieve pony erbij als maatje, als je zorgvuldig kiest worden ze zeker vriendjes. Met twee is dat sowieso heel veel makkelijker dan in een kudde. En als er goed gevoerd wordt, gaan ze elkaar ook niet op eten/vervelen.

Verder heb ik voor mijn paarden een verharding van 100m2 (20 x 5) en zandpaddock van 15 x 50 (maar met de helft zou ik ook genoegen nemen), mijn weilandje is 80 x 13 (en nog stukje van 8 x 30). Mijn twee paarden (grote Tinker en Barock Pinto) leven daar prima. In de zomer huren we sinds vorig jaar 2ha weiland erbij, maar dat die mogelijkheid er was, wist ik van te voren niet. Voorheen had ik trouwens 3 Tinkers op dit stuk. Absoluut niet groot, maar voor mij en de paarden helemaal prima. Ze hadden het leuk met elkaar, onbeperkt hooi, altijd een fijne plek om te staan/liggen, konden een sprintje trekken in de paddock/wei en wat grazen voor hun geestelijke gevoel. Genoeg ruimte als een paard even wilde afzonderen, maar niet te groot om elkaar onbedoeld uit het oog te verliezen.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 14:33

Dat maatje zou ik ook zeker doen. Vanalleen wordt hij ook niet blij. Doe er een shetje bij. Kost niet veel aan ruimte en voer en ook weinig bedreiging voor je tinker. Verder als je eenaardig stuk verhard (ik heb ook iets van 100m2 verhard) en je hebt zandpaddock en wei voor t mooie weer... tja. Ideaal is t mss niet, maar dat is zijn huidige situatie al helemaal niet. Dus als ik jou was geweest, had ik m ook lekker naar huis gehaald.

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 14:33

Alles hangt of staat met de bodem waar je je paard op wilt houden. Je kan beter een stuk van 1500m2 hebben dat altijd droog is, dan 11.000m2 wat zeiknat is.
Bij ons is dat laatste het geval. Heb nu 11.000m2 tot onze beschikking, maar het is op dit moment allemaal waardeloos! Alles is door en door nat en de paarden staan tot de knieën in de bagger. Ben het dan ook spuug en spuug zat dat k*t weer!
Enige droge stuk is de stal nog... Dus ze staan maar uit nood in de paddock, wat voor de rest een bagger bende is. Het is echt diep triest hier.
Als alles meezit dan gaat daar van het voorjaar verandering in komen. Dat moet ook wel. Nog zo'n winter gun ik de paarden écht niet op deze ondergrond. Ik baal echt enorm van hoe het nu is!

Een paard - getraumatiseerd of niet - zou ik niet alleen laten staan. En met een passend maatje kan hij juist weer vertrouwen krijgen in andere paarden.

Hilary

Berichten: 9207
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 14:35

Eens met Chasey, Fabster en Caily; een paard blijft een kuddedier. Neem er een rustig paard/pony bij en neem uitgebreid de tijd om ze aan elkaar te laten wennen. Voldoende ruimte tussen de voerplekken laten en je bedenken dat je paard op de huidige stal waarschijnlijk honger heeft en z'n groepsgenoten ook. Daar komt lelijk gedrag al snel vandaan en als je paard niet lekker in z'n vel zit, zal hij er ook heftiger op reageren.

Onze paddock is kleiner dan die van Caily, maar we hebben er een track aan die nagenoeg altijd open is. De paddock is echter altijd droog en is dan ook onze uitvalsbasis. Een droge paddock, een verhard stuk en een overdekte voerplek vind ik wel basisvoorwaarden.

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 14:38

Hilary, dat klopt! Als ik een voerbeurt te laat ben en ik gooi het hooi op 1 plek dan is Nick heel vijandig naar Bliksem. Maar voer ik netjes op tijd en wat te vroeg achter elkaar dan eten ze keurig zij aan zij van 1 bultje.
Honger = lelijk doen naar elkaar. Valt mij ook op hier! En als ik lees dat ie paarden de hele dag niks te eten krijgen, ja geen wonder dat ze chagrijnig zijn. En de laagste in rang zijn de dupe.

Nickie
Berichten: 11
Geregistreerd: 02-08-02

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 14:51

Dan gaan we maar rustig kijken of we een vriendje op proef kunnen krijgen, want als ze elkaar naar het leven staan dan heb ik helemaal een probleem want dan moet ik het kleine stukje wat we hebben ook nog opsplitsen.
En misschien een gekke vraag maar zou een schaap of geit ook een optie zijn als vriendje?

Caily

Berichten: 12529
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 14:53

Absoluut geen optie, en als je een beetje erin verdiept kan je van te voren wel inschatten hoe paarden op elkaar reageren, een proeftijd gaat je daar niet bij helpen, want dieren hebben ook tijd nodig om aan elkaar en aan hun nieuwe plek te wennen. Ik ken eigenlijk geen enkel setje van 2 paarden zonder andere paarden erbij, die niet met elkaar op kunnen schieten. Ik weet niet wat je budget is en wat je erbij zou willen, maar daar kan ik je eventueel bij helpen.

Tribunals

Berichten: 2682
Geregistreerd: 22-06-10
Woonplaats: Steenwijk

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 14:55

Nee, er moet echt een paard bij. Schaap/geit spreekt niet dezelfde taal als een paard. :)

Ze zijn hier nu trouwens bezig met het aanleggen van de bak, ben ontzettend benieuwd hoe het eruit ziet als het klaar is :D

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 14:56

Dat vind ik niet hoor. Alles is beter dan niks, maar een geit is geen paard. Is voor de geit ook zo: paard is geen geit. Dat ‘kletst’ toch niet lekker tussen die 2. Je hebt vast lieve kleine ponietjes die je voor weinig neer kan zetten. Eerst draadje ertussen. Is voordeel van kleintje erbij: die kan er dan onderdoor als je tinker ideeën krijgt.

ClaudiaHS

Berichten: 8069
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 15:01

Ik zou ook gaan voor een shet erbij.
In voer zijn ze niet duur, qua hoefsmid en dierenarts kosten ze uiteraard net zoveel als een groot paard.
Ik heb toen voor mijn paard aan huis kwam ook een shet hengst veulen gekocht.
In aanschaf kosten ze geen drol.
Heb hem wel laten castreren.
Mijn paard was er ook 1 die zich in elkaar liet trappen op pension.
Samen met de shet ging super.

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 15:05

Lekker thuis een plekje creëren.

Bnet
Berichten: 2235
Geregistreerd: 17-10-11
Woonplaats: Boxtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 15:10

Wat de rest zegt: absoluut een paard(je) erbij. Wij hebben destijds, toen we onze eerste IJslandermerrie naar 'aan huis' verhuisden, er een shet bij gekocht. Bewust gekozen voor een gerenommeerde fokker, en goed doorgevraagd over karakter en dergelijke. Vanaf dag 1 zijn ze dikke mik.
In aanschaf vallen ze natuurlijk heel erg mee in prijs, en hooi en ander voer vreten ze nauwelijks. Wij hebben zelf wat pech gehad met dierenartskosten bij de shet, maar ik ken er veel meer die echt nooit wat hebben. Daarnaast is onze shet echt een schatje gebleken, en iedereen is dol op haar. Dus inmiddels is ze voor ons echt veel meer dan 'extra shet zodat IJslander niet alleen staat'.
We wisten overigens met verhuizen al dat er een shettie bij zou komen, dus hebben daar met het maken van de omheining direct rekening mee gehouden. Zo hadden we daar ook geen extra kosten van.

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 15:12

Mijn shet was diep, diep ongelukkig toen hij alleen kwam te staan. Kwijnde helemaal weg. Ging zelfs hele paden lopen in de weide, in de vorm van 8tjes. Dat was echt een alarmbel, hij was diep eenzaam!
En ook hij is gewoon een klein, onderdanig paardje die onderaan de ladder staat. Maar hij had echt wel een maatje nodig. (Zijn maatje was overleden). Maar intussen is hij weer samen.
Wel heeft hij altijd een aparte voerplek waar de grote niet bij kan komen.
Stel dat je een shet erbij zet, is een aparte voerplek makkelijk te creeën. Zo hebben wij een inloopstal met 2 ingangen. De shet kan door beide ingangen, maar de Haflinger kan maar door 1 ingang, omdat er een balk voor zit. Shet kan in en uit lopen onder de balk door en alleen staan als hij dat wil.
Ook op dit moment staat hij heerlijk rustig in zijn eigen prive stukje uit zijn hooinet te eten.
Doe ik dat niet, dan vreet de haflinger alles voor zijn neus weg. En krijgt de shet niets en de haflinger eet voor 2.
Rust is ook wel belangrijk. Maar samen zijn ook.