Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

palousa_boy

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 19:57

Hier is alles wel aardig voor een trekker toegankelijk maar het is gebouwd voordat er überhaupt trekkers bestonden.
Ook levert de voorlader nog weleens problemen op omdat ik dan de draai niet haal.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 20:09

DubbelDun schreef:
@Caily: ik heb alleen een klein sleepje waar ik de paddock mee gelijk maak, die trek ik zelf :D
@tinky: helaas stamt het ontwerp uit de tijd dat we nog geen benul hadden van wat er allemaal met 'paarden bij huis' kwam kijken :D
En om dingen nu nog te gaan aanpassen gaat handen met geld kosten.

Ik blij dat ik al enige ervaring had en dat we het stuk helemaal zelf naar wens konden inrichten :)

Mijn vriend heeft wel zijn wenkbrauwen opgetrokken hoor met al mijn plannen maar uiteindelijk was hij ook wel blij met de uitkomst. :D
Het is makkelijk te bereiken en als het land bewerkt moet worden,kunnen alle draden weggehaald worden.Met mestrijden was dit echt een uitkomst :j

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 20:14

Mijn eerste mestput was ook veel te klein ingeschat :D en lag zo onhandig dat ie alleen met de hand geleegd kon worden. Toen mocht ik het maïsland aan de overkant nog gebruiken.
Had ik het dus 2x 'in handen' en wel 50x met de kruiwagen zo'n 60 meter heen en terug.
Heeft wat zweetdruppels gekost toen.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 20:17

Hihi...hier ligt het achter de kas tegen het maïsland aan...als het moet kan het zo over het hek maar dat wordt eigenlijk het volgende jaar wel verbruikt.De mest na het oogstseizoen gaat direct het hek over of met een kruiwagen en dan meteen verspreiden met kiepen...zo klaar :D

Buurman wilde ook wat mest dus voor de oogst al iedere keer een kruiwagen die kant op,zo min mogelijk dubbel werk.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 20:29

Ik ben nu blij met mijn mestputje langs de weg en de loonwerker die hem komt legen :D

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 20:34

Bij ons is alles heel handig ingedeeld zodat je overal met de tractor, ook de grotere kan komen om te trekken/frezen/sproeien etc. Allemaal grote doorgangen naar de weides etc. Gelukkig van in het begin goed over nagedacht.

We hebben uitgeteld wat we zouden kwijt zijn aan de nieuwe rubber stalmatten. Dan uiteindelijk wel de vochtdoorlatende van 4 cm van Bos Rubber en dan zouden we rond de 900 euro uitkomen voor 2 stallen van 3 x 3,5m.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 23:13

Dd, heb je een foto van dat seepje? Wie weet is het nog inspiratie voor hier....

Mest op maisland, dat heb ik eerder gehoord, en nu pas gaat t belletje dat de akker aan de andere kant van het fietspad hier langs de wei met mais staat dit jaar. Ik ga maar eens achterhalen van wie dat land is! :D

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 06:29

Caily schreef:
Dd, heb je een foto van dat seepje? Wie weet is het nog inspiratie voor hier....

Mest op maisland, dat heb ik eerder gehoord, en nu pas gaat t belletje dat de akker aan de andere kant van het fietspad hier langs de wei met mais staat dit jaar. Ik ga maar eens achterhalen van wie dat land is! :D

Kijk...dat kon nog eens interessant zijn...mocht de eigenaar evt wat gaan sputteren,zeg dan dat je braaf alle mest uitspreid en niets op een hoop gooit ;)
Heb tijdje terug met mijn boerman gebabbeld en die kon een andere boer die erg slechte ervaring had met iemand.Diegene mocht ook mest storten als het maar verspreid werd.Die was daar te beroerd voor en stortte de boel gewoon op een bult.(lekker makkelijk gewoon de kruiwagen kieperen :+ )
Toen er geploegd moest worden kwamen ze daar niet doorheen,dikke ellende en een hoop extra werk...die kon ook "vertrekken".

Als de mest gewoon wat uitgespreid wordt,heb je nergens last van en kan het gewoon ondergeploegd worden :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 09:25

Ik heb de mest ook netjes verspreid toendertijd, je moet alleen steeds verder lopen :D

Foto van sleepje staat op de helaas overleden pc, dus straks even nieuwe maken :)

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 12:09

Ik ben zo waanzinnig blij...via de lokale weggeefhoek op FB was ik uitgeloot voor een veegmachine.We hebben hem net opgehaald en even uitgeprobeerd.
Hij loopt als een zonnetje en veegt een hoop op,nu zo klaar met de paddock,alleen wat kleine hoekje met de bezem en voor de rest met de machine erover heen rennen *\o/*
Dat scheelt een berg energie :D :j

Zal straks even een foto maken van mijn nieuwe trots :):)

DD ik hem inmiddels een doorsteek en kan het over zo'n 400m makkelijk verspreiden voordat ik echt moet gaan lopen.Is prima te doen...loop parallel aan de track.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 13:23

Jeetje ik krijg vandaag toch een aanbod...

Mijn hoefverzorger (Jaime Jackson methode) heeft teveel werk voor haar alleen. Binnen 2,5 jaar van 100 baar 450 paarden als klant.

Het groeit haar boven het hoofd.
Dus ik zeg; tijd voor personeel.
Ja zegt ze maar vind maar eens iemand die geschikt is en lichamelijk het aan kan.
Zij mag mensen opleiden. Dus ik zeg zo nonchalant, is mischien wel wat voor mij.waarop zij direct enthousiast was. Vind het reuze interessant en heb me er de laatste maanden steeds meer in verdiept...

Gok zet je toch te denken dan he..

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 13:51

Zoiets is zeker interessant karev, vergis je alleen niet in hoe zwaar het is ;)
Maar je zelf er niet dommer van worden.

Tinky, kan me voorstellen dat je er blij mee bent :) zijn meestal fijne machines en scheelt uren vegen :)
Ze werken trouwens ook goed met sneeuw, mocht dat nog vallen komende winter.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 15:16

karev je kunt het altijd proberen maar het is een zwaar vak, mijn man is een sterke maar zelfs hij voelt sommige dagen , z'n hele lijf.
Ik zou het als vrouw nooit willen doen.

Zit op het moment aan de Chimsee, simpele maar nette camping, wel Wlan internet maar geen invalide wc en douche.
Flink hannessen met krukken, campingwegen zijn gravel dus niet met rolstoel te doen.
Wel heerlijk temperatuurtje, het wordt de komende dagen nog veel heter .
Pootje koel ik regelmatig in het meer.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 15:57

Lekker even genieten tussen het gehannes door Spatter :)

Erg leuk Karev,misschien moet je eens een dagje meelopen,kijken of je het wat vind.Lichamelijk pittig inderdaad,ik merk als hoe zwaar ik heb vind om bij 3 de voeten een beetje te vijlen (nu ben ik geen maatstaf met mijn kreupele,niet correct functionerende lijf :P )

Palousa...we gaan het zien,voorlopig kan ik lekker de paddock op-, en neer rennen zonder dat het teveel extra energie kost :D *\o/*

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 16:32

Idd lichamelijk zwaar. Als ik het zou doen zou ik het ook voor max 2 dagen per week willen. En dan 2 dagen mijn huidige baan. Mocht het dan ooit echt goed gaan kan ik altijd overwegen er mee Door te gaan

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 16:37

Iemand nog iets beters tegen nachtschade dan alles met de hand eruit trekken?
Mijn shetlander eet het gelukkig niet, maar t is een hels karweitje om zijn paddock vrij te houden van die planten door alles met de hand eruit te trekken. Een middel ertegen spuiten is geen optie, mijn pony loopt alleen s middags op de wei(te weinig gras). Hij loopt alleen in de 3 weken dat wij op vakantie zijn op 3 van zijn weides tegelijk, die zijn nu vandaag kaalgemaaid en momenteel wordt de vierde dus gebruikt als wei waar hij s middags een aantal uren in loopt. Verder loopt hij altijd in zijn paddock, die momenteel voor de helft overbegroeid is met nachtschade en ander onkruid(van die drie weken vakantie). Hoe houden jullie je paddocks vrij van dit soort planten?

WhatsUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 17:54

Wow, wat gaat dit topic hard, ik heb amper tijd om bij te lezen :P

Caily schreef:
Welkom Simone! Wat voor grond zit je? En wat voor eisen stel je aan een rijbak en paddock? Budget? Afhankelijk daarvan kan je kijken wat voor jou de beste optie is. Hier zitten we op mooie zandgrond die niet diep zit (heel veel geluk, paar km verderop zit je op de klei). Hier is de beste optie de grond laten keren, onze rijbak is enkel gekeerd, werd behoorlijk overbelast door 9 paarden die erin stonden van de winter en alsnog wat hij beter dan menig gedraineerde bak. De buren hebben een paar weken geleden de bak laten keren en ook die is erg mooi geworden, net als de paddock van de buren. Maar wil je echt altijd kunnen rijden is keren natuurlijk niet genoeg. Wij hadden hem vorige week los gemaakt en nu na zoveel regen is hij echt te zwaar om in te rijden, hij moet weer even een beetje zakken. En met vriesweer begin je natuurlijk ook weinig, tenzij hij mooi droog ligt en je hem de avond tevoren glad kan trekken.
We zitten hier op klei, erg nat in de winter en dus geen mogelijkheden om te keren. Mijn enige eisen zijn dat het droog is in de winter en uiteraard niet te zwaar in de zomer. De bak moet ongeveer 20 x 30 m worden en de paddock is meer een soort track idee van de schuilstal naar de bak. 's Winters wil ik dat ze daar gewoon ook vrij in kunnen lopen.
Ik ben hier her en der aan het rondvragen bij loonwerkers wat het kost om zoiets aan te leggen, maar ben nog niet veel wijzer geworden, ze zijn nogal traag met offertes e.d. Vandaag wel op het hart gedrukt gekregen om toch écht een vergunning aan te vragen, ze schijnen hier nogal moeilijk te doen.. Vind het zo zonde geld :\

Leuk Karev, en als je het kunt combineren met je eigen baan is het misschien wel te trekken. Zou dat kunnen, 2 dagen bij je huidige baan blijven?

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 20:42

Vast wel. Werk nu 3 dagen. Kan altijd aangeven dat ik een dag minder wil gaan werken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 09:31

-:(- -:(- -:(- -:(- -:(- grrrrr, heb ik een heel bericht getikt, is het ineens weg -:(- -:(- -:(- -:(- -:(- .
Ga ik weer:
Heb niet alles bij gelezen denk ik, maar ik ga een poging wagen.

Simone welkom! Ik denk dat je je bak zal moeten laten draineren. Ik zit op keileem en moest ook draineren. Verder gebruik ik mijn bak 20x40 alleen als paddock, er ligt alleen drainagezand in dat is te zwaar om in te rijden. Als ik zou willen rijden dan moet er als ik het goed heb begrepen nog weer een andere laag bovenop. Is voor mij niet nodig omdat de rijvereniging waar ik lid van ben op 300 mtr loopafstand zit en ik dus eigenlijk altijd een goede bak tot mijn beschikking heb. Prijzen kunnen ontzettend verschillen is mijn ervaring. Eea is ook weer afhankelijk van de hoeveelheid buizen je wil en wat voor zand je wil.

Spatter, fijn dat je lekker kunt genieten na de droevige tijden. Veel plezier *\o/* .

Karev het lijkt mij superleuk! Het is volgens mij inderdaad een zwaar vak, maar als je lichamelijk sterk en gezond bent is het volgens mij wel te doen.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 10:06

Karev, leuk!! Heb je voor jezelf een deadline om te beslissen?

Pfff, pistes.. niet makkelijk. Heb ook al heel wat dingen uitgerekend en bekeken.. maar als je het echt goed wilt is het veel werk en duur. Ik ben al blij als ik wat kan rijden. Verder zal ik wel het bos in gaan. Binnenpiste op paar min met de trailer en ga toch aantal keer trainen op verplaatsing, dus dan rij ik ook binnen. Lees ook dingen zoals, steenpuin met worteldoek en daarbovenop zand. Maar wij zijn dan weer bang om alles kapot te trekken bij het slepen.. Mijn piste mag best wel wat diep en zwaar liggen. Anders is het verschil met de trainingen veel te groot.

Wij hebben weer een zwaar klusweekend achter de rug. Vrijdag: wat extra klinkers gelegd voor het huis en het 'tuinhuis' helemaal leeg gehaald. Alles voor het containerpark in de auto en de rest terug ordelijk binnen. Hadden iets van 500kg afval bij.
Zaterdag en zondag heel de dag met de zitmaaier en bosmaaier bezig geweest.
Tegen die witte stal stonden metershoge netels en ander onkruid. Dat allemaal weg gehaald.
Gaan nu even met de eigenaars van de stal bespreken of we de palen dichter zetten ofdat ze het stuk gaan onderhouden... Nu ziet het er weer even ordelijk uit.
Afbeelding
De achterkant van de weide ligt tegen bomen. We weten eigenlijk niet of het stuk achter de bomen nog van ons is of niet. Allesinds is het helemaal verwaarloosd, veel mensen dingen komen dumpen etc.
Tegen de bomen zat nog kippendraad, schapendraad en prikkeldraad. Daarvoor zat dan de weidedraad.
We hebben alles met de hand weg gehaald en dan de schapendraad en kippendraad met de auto los getrokken. Zat vast gegroeid in de bomen, in de grond, zit vanalles in vast. Verschrikkelijk. (de losse draad zie je op de eerste foto ook al liggen)
Dan de betonnen palen nog uitgetrokken en bomen gesnoeid zodat de vrachtwagen er onder door kan.
Afbeelding
Afbeelding
We hebben al veel oude takken en planten opgeruimd. Deze week de rest. Dan met de bladblazer ook alle oude bladeren verder blazen. Nieuwe palen ervoor en klaar.
Het is wel een heerlijk stuk voor de paarden, altijd schaduw, lekker fris.

De rest van de palen kunnen blijven staan. Net de draad er even uithalen, spanners ertussen en alles aanspannen. Dan moeten we de ingang van de schuilstallen nog groter maken en dan kunnen de paarden al staan.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 10:11

@kirr: je zult in België toch ook wel een kadaster hebben waar je de perceelsgrens kunt opvragen ??
Dat schapengaas is zulke troep bij paarden ;( vlijmscherp als er een beentje tussen komt.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 10:15

Ja, gaan volgende week op de gemeente binnenspringen. Hopelijk kunnen die ons dat vertellen.
Ben heel erg blij dat die draad er zo makkelijk af kwam door hem achter de auto te hangen. Moesten hier en daar wel wat losknippen, maar we waren vrij snel klaar.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 10:16

Hier staat ook nog wat prikkeldraad op de nominatie om eruit te gaan maar de tijd ontbreekt een beetje.
En met de droogte kun je echt geen paal in de grond krijgen, ook niet als je het eerst probeert met een grondboor, want die komt ook niet ver.
Dus dat is een klus voor nattere tijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 10:18

Jeetje Kirr! Jullie hebben echt een zwaar weekend achter de rug! Die draden en dat gaas?! Wel een mooie plek trouwens.

Bij ons op pension hadden ze vroeger ook nog stukken met schapengaas, wat een drama. Gelukkig is er maar 1x keer iets gebeurt. Er is toen een Fries met zijn ijzer in vast komen te zitten, maar gelukkig was het zo een ontzettend kalm en rustig paard dat hij gewoon met zijn been omhoog in het gaas heeft staan wachten tot iemand hem los kwam maken. Moet er niet aan denken wat er gebeurt als zo'n dier in paniek raakt en begint te trekken.....

Daan_OJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 10:32

Hallo :wave: Ik ben er ook weer na 2 weken afwezigheid. Mijn vriend en ik waren vrij om te klussen in ons huis. We hebben 16 dagen achter elkaar geklust van minimaal 7.00 tot 19.00, maar ook regelmatig uitschieters naar 22.00. Lange dagen dus maar ons huis begint steeds meer huis te worden! Omdat het nieuwbouw is moet alles gedaan worden dus het is veel werk (en best een groot huis). Maar het was wel heel erg leuk om te doen :) Nog steeds nog lang niet klaar maar toch ook best wel veel gedaan.

Beetje veel pagina's om allemaal bij te lezen maar vanaf nu ben ik er ook weer :D