het paarden aan huis topic deel 9

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 14:54

Dat financieel plannen is herkenbaar…..
- Auto grote beurt en APK
- OZB
- volle klap eigen risico
- hooi, 4 grote ballen
- stalling jonkie 6 maanden

Ach, het staat op de spaarrekening maar leuk is het niet. En mijn jeep heeft ook wat aandacht nodig wat in de papieren loopt. De vraag is wat verstandiger is, andere auto kopen of investeren.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 15:02

Oh ja.... De auto staat vandaag ook bij de garage voor apk en grote beurt. Dat had ik ff verdrongen haha. Gelukkig gaat die van de gezamenlijke rekening. De paarden niet :=

Kan met het strooisel wel een tijd doen gelukkig. Het gehakseld koolzaadstro is door mislukte oogsten slecht verkrijgbaar. De winkel had nu een goede partij, dus maar meteen wat ingeslagen.

Belker

Re: het paarden aan huis topic deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 15:10

Ik heb de smid en chiropractor verdrongen……

Het is wat het is. Komende maanden weer sparen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 15:38

Cavia's zijn een stuk goedkoper, maken ook leuke geluiden en zijn even aaibaar. Alleen de nageltjes knippen was een crime, zeker bij die met zwarte pootjes :)

Missy kon altijd goed alleen; die liep wat heen en weer en riep eens was. Sugar was iets drukker, maar niet extreem. Boon heb ik de eerste jaren op stal moeten doen, die ging als een idioot rennen, keihard stoppen en draaien en liep haar benen kapot. Je zou denken dat het een reiner was :) Dus die ging op stal met hooi en dan was het goed. Als ik nu heel soms Jasmijn eens weg haal dan gaat ze wel wat lopen en maar vooral gillen.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 16:08

Wachten op de bekapper....
Hij is wel knap met zn nieuwe halster <3

Afbeelding

Samir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 18:51

Hey Bokkers!
Ik lees al een tijdje mee omdat mijn paarden straks eindelijk aan huis komen. Nu ben ik druk bezig met de voorbereidingen, waaronder het bouwen van de stal. Ik ben nu op onderstaande indeling uitgekomen en hoop hier nog wat tips/ideeën/bedenkingen te krijgen. Ik heb de paarden nog nooit aan huis gehad dus dat is redelijk nieuw voor mij.
Afbeelding
Ik ben bang dat door de doorgang op het zuiden er te veel wind in de stal komt te staan en dat het misschien wat tocht daar. Een alternatief zou zijn om geen inloopstal te maken maar een schuilstal door de doorgang op het zuiden dicht te laten en dan de gehele noordkant open. Wat denken jullie?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 19:07

manzano schreef:
Ik moet toch eens wat beter leren plannen..... (financieel gezien)
Vorige week: zadelpasconsult + hoefsmid (1 paard)
Deze week: 36 pakken strooisel, 4 zakken voer, vandaag bekapper voor 2 paarden en vrijdag tandarts voor 3 paarden + enting voor 2 paarden
Volgende week: chiropractor/dierenarts aan huis voor 2 paarden en ik vrees ook dat het hooi dan weer op is en dan nog wat regelen voor nieuw zadel.

Leuke hobby hoor :=

Zelfde probleem, morgen APK auto, rontgenfotos van de hoefjes want de HB pony wordt erger terwijl hij eerst opknapte.
Maandag de smid en zadelmaker, vorige maand was de zadelmaker er ook voor mijn ruin.

Fudge

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 20:23

Samir schreef:
Hey Bokkers!
Ik lees al een tijdje mee omdat mijn paarden straks eindelijk aan huis komen. Nu ben ik druk bezig met de voorbereidingen, waaronder het bouwen van de stal. Ik ben nu op onderstaande indeling uitgekomen en hoop hier nog wat tips/ideeën/bedenkingen te krijgen. Ik heb de paarden nog nooit aan huis gehad dus dat is redelijk nieuw voor mij.
[ [url=m/LknlS6.jpg]Afbeelding[/url] ]
Ik ben bang dat door de doorgang op het zuiden er te veel wind in de stal komt te staan en dat het misschien wat tocht daar. Een alternatief zou zijn om geen inloopstal te maken maar een schuilstal door de doorgang op het zuiden dicht te laten en dan de gehele noordkant open. Wat denken jullie?

Zuiderwind is er bijna nooit. Eigenlijk is het meeste westenwind en enkele keer oost (en dan is het koud!). Ik zou denk ik uitkijken met 2 openingen tegenover elkaar ivm tocht. Dan zou ik eerder de noordkantopening wat ruimer maken.

Wieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 20:31

Samir schreef:
Hey Bokkers!
[ [url=m/LknlS6.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ons bevalt het heel goed 2 openingen aan 1 kant, met in het midden en dicht deel. In de winter is het bovenste deel van het midden dicht met windgaas. Zo kunnen ze toch de boel een beetje overzien, maar wel uit de wind hun hooi eten.
Door de 2 openingen is er ook nooit een situatie waarbij een paard “vast gelopen” wordt of in een hoek gedreven.

Evt ook ooit 2 stallen van de maken door halverwege een wand te plaatsen en 2 deuren te maken
Afbeelding

Opening is op het oosten geloof ik. Door de overstek (1m?) blijft het binnen altijd droog. Bij wind uit het noorden/oosten komt de regen tot aan de drempel van de stal.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 21:23

Wind is meestal zuidwest. Onze stal staat officiëel open richting zuid, maar door de open ligging heb ik echt heel erg veel last van de wind en regen.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 22:26

Wij hebben de opening op zuidwest en dat is een ramp, maar andere mogelijkheden zijn er hier niet helaas. Nu wil ik 15 meter voor de opening wilgen planten als windbreker.

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 09:02

Ik heb opening op Noord, 2.5 m breed. Geen overstek en regent niet in. Met 2 paarden en 2 pony’s gaat dat prima. Je zou evt zoals hierboven kunnen doen met tussenstuk dicht. Niet helemaal open dat voelt vaak minder veilig voor ze. tegenover elkaar zou ik niet doen.

Heeft iemand ervaring met een nooit meer lek PU wiel en dan de soft versie (voor zachte luchtgeveerde verplaatsing)? De schijnen veel minder te stoten dan de eerdere harde versie.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 10:12

Volgens mij heb ik de zachte variant; ik kan hem iig heel licht indeuken. Ik heb hem al een tijd en bevalt prima.
Mijn stallen zijn open op noordoost en de schuilstal puur op het noorden. Met stuifsneeuw en harde wind ligt er wel eens iets binnen, maar gebeurt zelden.

@samir: ik zou het liefst 2 ingangen zien op het noorden en dan 1,5 mtr breed, dan hebben ze op het tussenstuk genoeg ruimte om te schuilen voor de wind.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 10:27

Jullie hebben heel veel gepost :oo ik heb meegelezen maar dat is het ook.

Zag dat Charaz heel veel pech heeft gehad :(:)
Boemel Mirtje braaf had bij de smid *\o/*

Ik heb de opening van de stal op het westen.. heel handig maar goed. Heb flappen opgehangen en die bind ik vast vanaf windkracht 5 en verder werkt het prima
Afbeelding

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 10:39

Ik heb de opening vd schuilstal op het zuiden, maar 25 meter ernaast staat een vrij hoge schuur dus de wind kan er niet echt in waaien. Opening van de schuur met stallen erin is op het noorden, daar zit gelukkig een schuifdeur in maar (stuif) sneeuw piept daar wel doorheen en ook bijna altijd wel wat wind erop.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 11:29

Wind is geen probleem, die zorgt voor luchtverversing, tocht is wel een probleem!

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 11:52

Hier ook stal op het noorden.
Bij de ingang kan het wel eens net wat inregenen maar dat is nooit verder dan een halve meter.
En hij is 8 x 5 meter breed dus geen probleem.

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 12:31

Fijn om te horen dat de band bevalt DF, ik ga m bestellen :-)

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 12:54

Ik zou ook nog wel een mooie inloopstal willen, de afgelopen tijd ben ik tussen de middag een aantal keer geweest om ze te redden van het rotweer. Ik heb alleen geen idee of we dat neer mogen zetten.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 13:01

@charaz: licht er aan waar je hem zet en hoe groot.
Toen Boon weer moest bevallen en ik de stal van 3x3 te klein vond heb ik een paneeltent gekocht van 3,60x4 mtr. De zijkanten heb ik dicht gemaakt met schaduw/winddoek en die doet nu al jaren dienst als schuiltent met zon en regendagen. Nog geen commentaar op gehad 8-)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 18:27

Helaas, foto`s zijn niet goed
Flinke kanteling te zien
Pony is nu weer in een paar dagen weer gigantisch achteruit gegaan, ondanks geen gras, geweekt gras, hooi met minimaal suiker, geen brok, optimale omstandigheden en toch voor de 3e keer bevangen in korte tijd. Vermoeden is nu toch cushing ondanks dat hij het 2 of 3 jaar geleden niet had bij de test.

Maandag komt de smid, gaan kijken of er met een omgekeerd ijzertje of zooltje nog iets te redden valt maar ik heb er een hard hoofd in.
Zou hij beter lopen dan komt er een nieuwe bloestest of er inderdaad cushing in het spel is . Gaat hij niet pijnvrij lopen met aanpassingen van de smid dan wordt het afscheid nemen

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 18:33

LN, een vriendin haar pony was idd ook positief op cushing. Haar pony loopt nu op duplo ijzers en daar gaat hij fijn mee.. sterkte.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 18:33

Jeetje ln, wat een k.t nieuws.
Hopelijk krijgen jullie hem erbovenop.
Echt oliebol hoefbevangen paarden.

Verder veel over opening stal, geen idee op welke kant onze staat. Denk op het Westen. Regent in.

Marjan, jullie hebben zo heerlijke ruime schuilstal.

Deze knapperd komt waarschijnlijk eind vd maand bij ons wonen.
Afbeelding
Afbeelding

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 18:40

Belker schreef:
LN, een vriendin haar pony was idd ook positief op cushing. Haar pony loopt nu op duplo ijzers en daar gaat hij fijn mee.. sterkte.

Maar had die al een gekanteld hoefbeen of niet?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 18:41

Mooie hond, waar hangt het nog vanaf of het doorgaat of niet?