Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 11:26

<3 zo schattig

Maartje_M

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 11:40

Spannend Robijn! Ben benieuwd!

Ik had je topic al gezien Chasey, zo schattig <3

mentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 12:26

Aaah wat een schattige foto!

Jolijn jaaa dat blauw stond hem wel goed he haha!
Hij is ooit heel ziek geweest, nooit precies geweten wat er was (waarschijnlijk een vergiftiging) en stond ineens kritiek. Naar de kliniek en 0 darmwerking meer, aan het infuus en hopen dat t weer op gang komt. Ondertussen was hij al helemaal uitgedroogd en hij leek wel 100 kilo afgevallen. Na een aantal weken in de kliniek heeft hij het overleefd en ging graat mager naar huis... zn infuus was gaan ontsteken en hij was te zwak om het op te lossen dus daarna maanden gedoe om de ontsteking onder controle te krijgen. Uiteindelijk 2 jaar gerevalideerd om alleen al op gewicht te komen. Daarna altijd snel last gehouden van kwaaltjes en slechte voeten. Heel zn lijf heeft zo een optater gehad. Iedere x als hij net op conditie was kreeg hij weer iets dat alles weer op zn gat lag. Zelfs nog een flinke peesblesure waarbij de aanhechting bijna door was en een gigantisch gat in zn pees. Dat opgelopen na een trauma in de wei en veel over het hoofd gezien op de kliniek.
Kwam ook weer goed gelukkig. (Lang leve Belgische dierenartsen haha).
Maargoed zn lijf heeft flink geleje en voor moet hij op ijzers anders loopt hij heel gevoelig.
Ik merkte met rijden dat hij n paar x goed liep en daarna ging staken en extreem heet en gooien met zn hoofd, het was net een bommetje en als hij dan een tijdje stil stond ging het weer 2 x goed en daarna hetzelfde. Ik denk dat hij gewoon te veel last heeft van zn lijf en voeten dus heb besloten hem niet meer te rijden. Super jammer het is zo een fijn paard!
Staat hij eindelijk thuis kan ik hem nog niet rijden haha! Op de wei is hij happy en speelt lekker met de rest gelukkig. Dat was nog even afwachten, het is zo een workaholic geweest altijd, hij was altijd beledigd als hij te lang niet gereden werd (en dat was dan n week haha).
Ik denk dat het scheelt dat het zo gelijkelijk aan is gegaan ofzo. Ach het is goed zo! Hij mag hier heel oud worden hoop ik (al is dat met zijn verleden misschien niet heel rieel dus noemen hem nu Soms al opa haha! Hij is pas 17)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 13:27

Jeetje wat een verhaal, arme Jac. Zo´n fijn dier inderdaad.
Eigenlijk moeten we echt een keer bijkletsen hoor! Zo lang geleden en allebei een heel ander leven inmiddels :+

Mo voelt inmiddels ook al een beetje als oma hoor (15), maar ja, ik heb zelf natuurlijk altijd jonkies gereden en nooit een paard echt ouder zien worden... Best confronterend maar denk ook wel dat ik het soms zelf erger maak in mijn hoofd.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 14:32

Ik ging 'even' weg om de kinderen van school te halen.
Kom terug..... :? Afbeelding

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-19 14:50

Wat is er gebeurd?

Hier gaan wij voor groot. Hoe groter hoe beter haha. Vriend wil ooit nog een 2m+ Shire maar uiteindelijk is het wel onhandig. Gent is 1.80 m. en Will 1.86 m. maar shet en haf zijn niet zo groot. Maar dat is wel de reden dat ik twijfel om de haf te verkopen voor een groter paard. Ik heb alleen nog nooit een dier verkocht en hij is wel erg lief dus..

Doe mij die zandgrond maar Karin. Ik heb nog altijd eendjes zwemmen in de wei hier op de klei.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 15:01

Selka even in je profiel gespiekt maar als je je haf besluit te verkopen <<) <3

Euh Watskeburt...hele straat is gewoon weg. In 20 min tijd.
M'n auto staat nu in een weiland

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-19 15:04

Ja het is een leukerd. Als blijkt dat er geen 18" op past weet ik je te vinden :D

Dat is toch bizar. Dan kunnen ze opeens snel werken haha

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 15:06

Ja en alle machines zijn nu weg en ik zit hier met een gigantische puinbak voor de deur. En ook gewoon alleen het stuk voor mijn huis en de wei van de buur-boer hiernaast.

Je mag me altijd meer info pb-en over je haf. :De
Heb werkelijk geen idee waar je woont haha

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-19 16:36

Oh dat is ook fijn ja.

Wij wonen in de Betuwe. De paarden kijken uit op een perenboomgaard :) Probleempje is dat zij bij mijn walnoten, pruimen, appels, peren en kersen kunnen. Daar moet ik nog iets op verzinnen.
Laatst bijgewerkt door Selka op 20-03-19 16:48, in het totaal 1 keer bewerkt

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 16:44

Hier kon Melle ook bij de appelboom.
Maar we hebben hem van het najaar gesnoeid dus ik hoop dat hij er nu niet meer bij kan.
Staan er 2 precies naast de wei.
Af en toe rolt er wel eens een. Appel onder het lint door en hebben ze geluk :D.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-19 16:49

Ja er staat bij ons een appelboom in de wei (hooiland) helemaal achterin. Als ze daar op mogen is het feest :') Dan zijn zij daar niet weg te slaan en slapen ze er zelfs haha

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 16:50

Ow Selka, dat is lastig als je moet verkopen. Maar als ie bij een bekende terecht komt is het misschien makkelijker.
Wat ik al zei; in de western rijden boomlange mannen op kleine quarters en het gaat prima. De zit is iets anders, dus op het oog valt het vaak mee. Soms ook niet, maar iedereen is er zo aan gewend dat het niet meer stoort.

ClaudiaHS, nou als ze zo snel werken, dan ligt morgen de nieuwe straat erin toch? Op de snelweg doen ze hele stukken in 1 nacht, hahahaha

Wij hebben zandgrond en alles is snel goed droog gelukkig. Bezig om een huis te gaan bekijken op veen en zal zandgrond echt missen.
We hebben enkele nog wat vochtige plekken door achterstallig onderhoud en omdat we bijv niet kunnen slepen daar. Hark me wel suf en scheelt ook al wat.

Het weer zou zo mooi worden, maar voor alsnog is het wat saai....Ga zo maar eens stemmen. Leuk, want weet nog niet eens op wie. Ik krijg niet alles in 1 partij waar ik achter sta, maar ja.....Niet stemmen is niks.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-19 17:30

Klopt superpony maar de westernzadels zijn natuurlijk wel anders qua drukverdeling dan de dressuurzadels. Nu heb ik wel twijfels of ik de Shire misschien niet western wil beleren echter weet ik nog niet of het iets voor mij is. De haf gaat ook niet snel weg hoor. Maar dat zou wel mijn "niks is te gek paard" worden en ik zou het jammer vinden als ik er niet op kan.

Veen is wel lastiger dan zand maar met een fijne paddock kom je vast een eind. :)

Moet ook nog stemmen maar de stembureau's gingen bij ons pas laat open vanochtend.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 17:41

Claudia heeft pech, ineens de straat weg :D

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 17:50

ClaudiaHS schreef:
Ik ging 'even' weg om de kinderen van school te halen.
Kom terug..... :? [ [url=m/oRdDSV.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dan kijk je gek op!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 19:08

Selka schreef:
Klopt superpony maar de westernzadels zijn natuurlijk wel anders qua drukverdeling dan de dressuurzadels. Nu heb ik wel twijfels of ik de Shire misschien niet western wil beleren echter weet ik nog niet of het iets voor mij is. De haf gaat ook niet snel weg hoor. Maar dat zou wel mijn "niks is te gek paard" worden en ik zou het jammer vinden als ik er niet op kan.

Veen is wel lastiger dan zand maar met een fijne paddock kom je vast een eind. :)

Moet ook nog stemmen maar de stembureau's gingen bij ons pas laat open vanochtend.

Western of engels beleren hoeft niet zoveel uit te maken. De reining kant moet je denk ik niet willen met ene shire en trail zal lastig zijn.
Drukverdeling hoort netjes te zijn als een zadel goed past en een goede pad eronder. Maar het zal wel tegenvallen wat op een shire past. De shire die vroeger naast ons stond was best kort in de rug.

Dan beleer je de haf western?? Die doen het zooooo leuk en zijn echt stoer met western tack :) Dan wordt het een alpenquarter, hahaha

Ik heb gestemd, moest nog even naar de winkel, dus netjes gestemd. Moest ook voor mn man stemmen, maar las pas voor ik ging dat ik ook ene kopie van id moest hebben en die had ik niet.......Stom want op mijn id staat echtgenote van......Maar goed, het kan overal, dus hij gaat zo maar even.
Zoonlief zal het wel vergeten zijn, maar kan ik niet bereiken, is van stage door naar werk, dus tja.

Ik heb weer eens in een verse brandnetel gezeten met mn hand. Dacht echt dat ik het niet raakte, maar jeukt al een tijdje nu, ggrrr

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-19 20:39

Ja dat is dan wel het plan. Maar dan moet eerst blijken dat ik t wat vind en een zadel op de haf passen. Shire heeft inderdaad een korte rug maar die is nog altijd langer dan de haf.

Heb ook gestemd. Waren zo waar 5 mensen voor mij in t dorp (2000 inwoners) :D

mentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 22:13

Ik heb nog een heel fijn kort en breed goed westernzadel te koop liggen. Daar heb ik kayne mee beleerd. Uiteindelijk heb ik de freemax voor m gekocht, lag hem net wat lekkerder.
Het is een circle y Horseman outfitter western zadel round skirt. Zit heerlijk!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 00:59

Selka schreef:
Ja dat is dan wel het plan. Maar dan moet eerst blijken dat ik t wat vind en een zadel op de haf passen. Shire heeft inderdaad een korte rug maar die is nog altijd langer dan de haf.

Heb ook gestemd. Waren zo waar 5 mensen voor mij in t dorp (2000 inwoners) :D

Maar waarom denk je dat je het niks vindt? Je hoeft geen gekke dingen te doen hoor. Of bedoel je dat je het zadel niet lekker vindt zitten?? Je kan gewoon netjes basis rijden en lekker ontspannen en leuk. Een tijdje goede lessen voor houding en hulpen kan nooit kwaad. Ik heb zowel engelse als western ruiters les gegeven en je leert van beiden veel wat je bij het andere kan gebruiken.

Zo een zadel die mentjuh heeft liggen, is hele nette kwaliteit. Maar moet het wel passen natuurlijk. Voordeel is dat ze eenmaal 2e hands en netjes goed hun waarde behouden. Goede kwaliteit gaat ook lang mee, dus leeftijd telt niet zo.

Ik stond wel even in de rij. Was in dorp, dus gaan stemmen in gemeentehuis. Er waren 3 hokjes, maar als je in de rij stond kon je zo mee kijken, dus dat vond ik zelf niet prettig. Maar goed, wat je ook stemt, je bent vrij in je keus, dus jammer als iemand het ziet en zelf wat anders stemt. Meeste is hier toch CDA en SGP.

Na het eten met de hondjes en mn man naar de kerk gelopen en heeft mijn man gestemd. Hij moest om half 9 ook nog even in de rij. Ik heb geen idee hoeveel mensen hier wonen, maar er waren wel veel stemlokalen open en veel mensen aan het stemmen.

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 05:24

Met western heb ik geen ervaring. Rijd dressuur op mijn ruin van 1.70 en op de IJslander rijd ik een combinatie van gericht op de gangen en dressuur. Hij is 1.39 hoog.

Ik was vanochtend als eerste bij het stembureau maar moest nog even twee minuten wachten tot het echt 7.30 was. Heb nachtdienst en meteen vanuit het werk doorgereden zodat ik ‘s middags niet meer hoefde en ik fijn met de paarden naar de bak kon.

mentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 08:47

Goed idee Jolijn!!

Ik rij nu western en dressuur door elkaar en eerlijk? De basis is de basis.
Ik gebruik ook dingen uit de western voor de dressuur en visa versa.
Uiteindelijk als je een richting op wilt. Reining, pleasure,trail ga je daar op trainen maar met Engels net zo. Spring, Dress. Endurance je gaat je paard uiteindelijk n richting op trainen.
Bij western leer je ze wel meer op eigen benen lopen.
Bij western rijd je meer oefeningen dan figuren en train je meer op de circle dan over de hoefslag.
Sterker nog, liever nooit op de hoefslag.
Doel is nagenoeg hetzelfde. Paard rechttichten soepel en sterk maken. Paard moet zich dragen.
Bij western laat je voor op een geven moment los, zonder dat je paard op de voorhand gaat lopen oid. Paard moet dus ook meer zelf lopen. Probeer maar eens een slidingstop te maken als je paard niet op de achterhand loopt haha!
Kenny past geen westernzadel en is nooit western gereden. Mocht Marley straks wedstrijdjes willen rijden is het handiger als hij “gewoon” Engels gereden word.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 09:01

Ik moet uitmesten en mesthoop leegmaken, "moet" in de zin van de komende dagen anders geen tijd en ik heb geeeeeeen zin

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 10:26

Vraagje over splitmatten. Moet ik nog ergens op letten bij aanschaf hiervan? En leg ik ze het beste als het al blub is, of juist als het droger is? Ze passen nu met z'n drietjes niet zo goed meer op het stoepje, dus ik wil het droge-voeten-oppervlak wat vergroten

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 10:41

Ik heb er geen ervaring mee maar ik vermoed dat als je het nu in de blub legt het nooit mooi recht gaat liggen