Ik ben voorstander van bietenpulp en spelt en dan onbeperkt ruwvoeder. Nu recent ook begonnen met wafer (guidolin) te voeren. Paard doet het er heel goed op. Ze vindt het lekker en doet soms wel een hele vm over haar portie.
Shirley
Geplaatst: 05-09-16 11:46
Niet echt handig, nee Noemen jullie mij maar Shirley-varken, vind ik niet erg!
Fijn dat je pony het goed doet, blijft een ellende die hb
Ik heb 70 are nu aan wei vermoed ik maar inmiddels alweer kurk en kurkdroog. Zand is echt strandzand en alleen onkruid groeit en het gras niet. Ik heb ze maar weer op de paddock staan nu en hoop op meer regen
Abby al wat geregeld met de loods en al het gedoe? Al bekend of de gehuurde wei blijft? Evt al ter compensatie van de ellende?
Hier zelf nog niet echt ervaring met magere paarden ( ik krijg alles dik op lucht ) , maar wel bij anderen meegemaakt en ook voorstander van sp. Is veilig omdat het laag in zetmeel en suikers zit, vind para Pietje met altijd angst voor hb wel zo prettig...
Mijn oudje krijgt ook pulp met ruwe speld en in de winter ook nog luzerne. En uiteraard veel hooi. Doet ie t best goed op. Anders wordt hij ook heel snel mager.
Vanmorgen ineens veel minder oijn in mijn rug. Er plopte ook iets, dus denk dat de boel weer in het gareel zit. Beetje beurs nog, maar kon vanmorgen weer zelf mijn onderbroek aan trekken. Ook wel handig
Ojajoh, lekker genieten van je nieuwe pleegpaardjes!
Welkom Shirley.
En weet niet wat ik verder vergeten ben.
spatter
Geplaatst: 05-09-16 12:33
Claudia sterkte , maak het jezelf niet onnodig moeilijk Je hebt gedaan voor je eigen paarden wat nodig was maar je mag best weer genieten van anderen.
shirley welkom
Wat wij nu gisteren aan de hand hadden Aangezien de kippen toch niet meer in de kippenwei zouden komen vanwege de vos en daar tig kleine kippenhokjes stonden(alla kinderspeelhuisjes) hadden we besloten die maar op te ruimen. Aangezien daar vast kippenluis in zat, die maar opgestookt in ons bos in de zandkuil. Kwamen er ineens 3 brandweerwagens aanzetten in de zijstraat Een of andere halvegare had de brandweer gebeld over brand in een bos, ja haha, is ons eigen bos , geen gemeentegrond ofzo. Brandweermannen uit de eerste wagen stappen uit, zien via het erf van de buren dat we een kampvuurtje hebben branden en stappen gelijk weer in en de rest keerden ook gelijk weer. Politie op het erf die het vuurtje wel even kwamen bekijken, zagen dat het inderdaad maar wat hout was(geen plastic ofzo) en gingen ook weer met de mededeling dat we het wel effe moesten doven. Inplaats dat die bellers nu effe kwamen praten, we stonden er de hele tijd bij en we hadden juist gewacht tot na de regenbuien zodat alles rondom goed nat was.
Fijn, Fabster! Dat is echt niks...het in je rug hebben...ken het ook! Hopen dat het teruggeplopte dan nu op z'n plek blijft zitten!
Jeetje, Spatter, overdrijven is ook een vak! Drie spuitwagens voor een kampvuurtje Maakte je zoveel rook dat ze dachten dat het het een grote brand was?
Haha Spatter! Inderdaad, overdrijven is ook een vak. Laatst hadden we hier ook zo n geintje. Ik rij met Caj over het viaduct en er komen 2 branweerauto's mij tegemoet gesjeest. Nog geen 5 minuten later komen ze weer terug gesjeest; afslag gemist . Was er ook een brandje in een bos(je). Volgensmij ook iemands tuin. Maar goed. Ze zijn het gaan blussen, volgens mij. Op de terugwerk was er niks meer te zien of te ruiken in ieder geval.
Rug is inderdaad waardeloos. Maar nu ik er aan terug denk, is dit de 2de keer, zo op die plek. Ik moet er beter op gaan letten en mijn oegeningen blijven doen. Anders ga ik straks op een hernia af. Word je ook niet vrolijk van....
spatter
Geplaatst: 05-09-16 13:46
shirley het waaide flink dus toen die houten huisjes er op gingen rookte het wel effe maar niks echt ernstigs, vatte ook gelijk vlam. Bomen zijn hier 20m hoog dus veel zal er niet te zien geweest zijn.
Enige wat ik kan bedenken is dat er in mei een flinke woningbrand was hier vlakbij en dat huis stond in een stukje bos, misschien dat mensen bang waren dat het weer zoiets was . Ik hoop maar dat ze de bellers even terug bellen met de mededeling dat het maar een kampvuurtje was.
Ohjajoh, je zit nog midden in de rouw.. Heel begrijpelijk allemaal. Geef het tijd en probeer te genieten waar dat wel lukt. Hoop dat je binnenkort 1x pd heen kunt.
Welkom shirley-varken haha
Ik zag een hele mooie bak, van [***]? Heel netjes!!
Kvulden ook hard aan het werk, heb je vast veel profijt van straks. Wij mogen idd ook maar max 30 cm afgraven ivm archeologische grond. Zijn nu in overleg daar over met de gemeente.
Kirr je merrie ziet er blij uit en fijn dat het klikt met de pony.
Ik heb een nieuw zadel gekocht, enigszins met twijfel, maar pony liep er zo lekker mee. Mijn massimo schuift heel erg naar voren, ook al zou hij moeten passen. Heb nu weer een bob marshall (boomloos western) gekocht, met het idee dat het tijdelijk is. Vind voor me zelf de beugelophanging niet ideaal (te ver naar voren). Maar eindelijk een paard wat niet staakte, en dat is veel waard Voordeel is ook, pony moet heel erg gek doen wil ik er af vallen want het zit echt stevig
spatter
Geplaatst: 05-09-16 15:46
BM is een heerlijk zadel
Ik rij Blue er nu ook weer mee. Heb hem er zadelmak mee gemaakt en gereden tot 8 jaar en toen een boomzadel gekocht. Maar door mijn beenbreuk was hij zo terug gevallen in bespiering dat het zadel niet lekker meer paste dus weer de BM er op.
Als je een westernmodel hebt (met knop)en je wil hem weer kwijt, dan heb ik intresse.
Tis wel een dooie diender hoor die grote: begrip eigen ruimte kent ze niet, of beter gezegd: wil ze niet kennen , maar gewoon nergens van onder de indruk zijn: niet van mijn stem en ik kan toch brullen! Niet van herhaling, niet van weg jagen, echt helemaal niks gewoon...
Is dat soms een beetje fries eigen? Is wel een halve namelijk...
Dan te bedenken dat die grote van mij met 1 brul/vloek al in de hoek stond, moet even wennen geloof ik
Sure_lee, als je hb'er na het stoppen van de buut wat terugvalt: vraag om aspirine. Bij mijn hb'er ging ik altijd van half zakje buut naar kwart zakje naar 1/8e zakje en dan naar aspirine. Is ook pijnstillend en bloedverdunnend, maar wat minder heftig dan buut.
ohjajoh, ik geef les aan iemand met een Fries, dat beest zet ik ook regelmatig even terug op haar plek. Brullen helpt niet, echt boos worden ook niet, dan komt ze overeind. Heel duidelijk zijn zonder te veel emotie werkt het beste, daarna streng volhouden. Ik gebruik bij het halthouden (en dus drie stappen te ver doorlopen ) mijn leadrope. Als ik dan zelf naar haar toe ga en ze blijft steeds die pas dichterbij doen, zet ik haar twee passen terug en ga dan weer op mijn plek staan. Dan kan ze kiezen: of ze blijft daar staan en ik kom haar belonen, of ze komt naar mij toe en komt m'n leadrope weer tegen. Na de eerste keer bedacht ze zich heel snel.
Mijn hs zei vorige week ook al iets in die trant over Friezen en ik dacht nog: pff het zal wel, als ik een shet en flessenkind kan opvoeden, dan moet een halve fries toch ook lukken ben af en toe arroganter dan ik dacht geloof ik...
Ben gewoon verziekt met 10 jaar dezelfde paarden en die helemaal naar je hand hebben kunnen zetten, maar heb er stiekem gewoon lol in hoor. Maar even onthouden dat ik standaard halstertouw bij mij draag. En ik maar denken dat ik groot genoeg was... Hahaha.
En toch zijn die karakter paarden t fijnste. Als ze eenmaal luisteren gaan ze voor je door t vuur. Mijn pre is ook zo'n aparte. Brutaaltje maar ook een schatje. Maar moet t hem wel vragen niks eissen want dan vertikt hij het
Shirley
Geplaatst: 05-09-16 20:12
Denk dat de smiecht probeert misbruik te maken van jouw emoties
Als je straks wat sterker in je schoenen staat, zal het tij wel keren
-Namiro-
Geplaatst: 05-09-16 20:40
Thanx voor de tips! Voor pulp haalt meneer zijn neus op. Spelt heb ik hem nog nooit gevoerd.. Daar ga ik eens naar kijken!
Gelijk een volgende vraag.. Wat voor verlichting hebben jullie buiten bij de rijbak? Avonden worden nu al flink korter en dan is het toch wel handig om een lamp te hebben.. Is een bouwlamp iets??
@shirley: welkom!~ @ohjajoh: leuk, die nieuwe paarden houden je in ieder geval al lekker bezig Ik kan je emotie trouwens goed begrijpen De buuv die op zondag met me mee rijdt, rijdt ook een fries. Die heeft dus totaal niet van dat soort fratsen Is een geweldig lief dier, enige is dat als het haar niet zint, ze keihard achteruit slaat Maar verder het braafste paard ooit om te rijden. Als jouw logé daar iets van mee heeft, dan ga je daar veel plezier aan beleven @spatter: geen collega vuurtjes stokers daar in de buurt? Heb je trouwens nog mazzel dat je geen boete te pakken hebt... @zapje: bijzonder he, paarden zijn soms zo duidelijk met dat soort dingen! @fabster: rug goed gebleven?
Wij hebben vakantie, 3 weken. Dat betekent een stroomversnelling in de bouw van de nieuwe stal
Fabster
Geplaatst: 05-09-16 21:01
Mijn rug is goed gebleven, inderdaad.tnx Wendy. Heb vanmiddag nog een les gereden. Ging ook goed. Met Sjakie. Ook een halve fries en een totale mafketel. Ik ben met bem wel 100 x terug naar de basis gegaan. Maar nu gaat hij ineens lopen. Heel tof! Ik rij met mijn dochter samen in de les en die riep blij; het lijkt wel een super getraind paard! . Veel mooier worden de complimenten niet. 2 jaar geleden dacht ik nog dat ik daar echt nooit op zou gaan zitten. Levensgevaarlijk. 2 maanden geleden dacht ik echt niet aan galop. Levensgevaarlijk. Niet dat de galop al is gelukt, maar ik durfde het wel al te proberen. Wie weet waar we nog komen. Veel emotie is bij hem wel een teken om te ontploffen. Streng, maar rustig helpt bij hem.
O en ik meng de pulp wel met brok van bioron. Die laat ik mee weken. Anders vreten mijn paarden de pulp ook niet.
Bij ons krijgen ze de brok (en mijn merrie haar poeders) ook door de bietenpulp. Zonder eten ze het ook wel, maar duurt het wat langer En kans dat bij de shet de helft gewoon in haar bakje blijft zitten en ze maar een beetje voor spek en bonen door dat bakje staat te roeren "ik doe net of ik eet, echt, ik eet, zie je toch".
Anoniem
Geplaatst: 05-09-16 21:26
Ze zijn juist hartstikke braaf!! Ik ben alleen dat stoïcijnse niet gewend, zijn nergens van onder de indruk, dat bedoel ik met dooie donder: ken het principe met touw natuurlijk ook, maar die van mij stonden dan gelijk aan de andere kant van de wei, deze zet 1 banketstaaf stapje naar achter en komt direct weer naar voren. Hahaha. En ik ben echt geen zacht onduidelijk ei.
Wat nu net wel heel leuk was, was dat ik ze binnen ging halen en ze mij al heel gezellig tegemoet kwamen lopen , viel mij alles mee omdat de rest nog buiten bleef staan ( durf ze nog niet gelijk vol op gras te zetten en vriendin is nog onderweg met paard naar stal dus wordt nachtwerk voor haar). Grote even geholpen door in te smeren , stond zo te schuren en kleine had plekken van halster (hoeven morgen ook niet meer om) dus even zalfje gesmeerd, ze waren gewoon dankbaar leek het wel...
-Namiro-
Geplaatst: 05-09-16 22:00
Fijn Ohjajoh! Klinkt alsof je er toch al een beetje van kunt genieten!!
kvulden
Geplaatst: 05-09-16 22:05
Jeetje wat gaan jullie vandaag snel. Ik ben te moe om alles te lezen.
Vandaag alles goed gegaan. Morgen nog even de puntjes op de i.
Dit was vlak voor het donker werd.
Licor
Geplaatst: 05-09-16 22:51
Shirley schreef:
Denk dat de smiecht probeert misbruik te maken van jouw emoties
Als je straks wat sterker in je schoenen staat, zal het tij wel keren
Die halve Fries is wel een geval apart hoor Maar daar red claudia zich ook wel mee het zijn iig beide echte schatten waar totaal geen kwaad in zit
Leuk om te horen dat ze ook al naar je toe komen! Je gaat er vast veel plezier aan hebben en die emoties mogen er natuurlijk gewoon zijn! Rouwen heeft tijd nodig.. ik heb nog wel eens dat ik bij een liedje ofzo ineens vol schiet en voor mij is t alweer 6 jaar geleden