Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 20:55

Wat een mooie laatste foto spatter, prachtig paardje was het, en aan haar te zien met een erg fijn leven wat ze bij jou heeft gehad!

Rubberen matten etc. heb ik geen verstand van met mijn 24/7 buiten paarden.

Welkom Simone! Wat voor grond zit je? En wat voor eisen stel je aan een rijbak en paddock? Budget? Afhankelijk daarvan kan je kijken wat voor jou de beste optie is. Hier zitten we op mooie zandgrond die niet diep zit (heel veel geluk, paar km verderop zit je op de klei). Hier is de beste optie de grond laten keren, onze rijbak is enkel gekeerd, werd behoorlijk overbelast door 9 paarden die erin stonden van de winter en alsnog wat hij beter dan menig gedraineerde bak. De buren hebben een paar weken geleden de bak laten keren en ook die is erg mooi geworden, net als de paddock van de buren. Maar wil je echt altijd kunnen rijden is keren natuurlijk niet genoeg. Wij hadden hem vorige week los gemaakt en nu na zoveel regen is hij echt te zwaar om in te rijden, hij moet weer even een beetje zakken. En met vriesweer begin je natuurlijk ook weinig, tenzij hij mooi droog ligt en je hem de avond tevoren glad kan trekken.

Ik ben momenteel een beetje aan het piekeren, ik heb een U vormig stuk land van iets meer dan 1,1 ha. In de U staat het (onbewoonde) huis van mijn huurbaas met oprijlaan naar de weg. Mijn idee was in de boog van de U een paddock te maken van 1500m2 (het is nu gras), en dan heb ik aan beide kanten een weiland van iets minder dan 0,5 ha. Ik heb 4 Tinkers (2 volwassen, een enter en een veulen) die erop moeten. Wat mij zorgen baart is hoe ik ze droge voeten moet laten houden. Het is zandgrond, ik kan het laten keren, maar kost best wat, plus dat ik niet weet wat de verhuurder daarvan vindt, aangezien ik hier geen tientallen jaren wil blijven wonen. Andere optie is de grond laten frezen of beluchten, maar zou dat voldoende zijn? Andere optie is een stuk verharden, maar met twee voerplekken en wat loopruimte zit ik dan al snel rond de 150m2 als ik het goed heb berekend, ook dat is best wel prijzig. Als ik dat al laat doen is nog de vraag wat de beste optie is. Betonplaten, stoeptegels, grastegels, rubberen matten. Iemand advies?

Verder gaat het hier erg lekker. Rond oudjaar heb ik een Tinker in bruikleen gekregen, was toen nog helemaal groen en best een moeilijk karakter. Ik heb hem zelf beleerd en alles en inmiddels is het wel bewezen fijn buitenrij-paard, nooit gedacht, maar zo blij mee! Mijn zorgenmerrie loopt nu met 2 maanden oud veulen en heeft sinds de geboorte van de kleine niks meer gemankeerd (klopt af), het veulen is inmiddels verkocht, dus dat is ook weer een zorg voor de winter minder.

pol013

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 22:46

Als het voor tijdelijk is zou ik een deel laten keren en de rest zwart houden. Dan ben je er voor de heel natte maanden wel zo ongeveer.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 22:52

Wat is een deel? Ik kan dat zo lastig inschatten... Ik denk als ik dan begin ik net zo goed die hele 1500 m2 kan laten doen. Wil ze zo lang en zoveel mogelijk op de weides laten. Vorig jaar hebben ze slechts 6 weken niet op de wei gelopen. alleen daar hooi voeren ben ik wat angstig voor ivm knoeierij en drukplekken/modder.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 08:40

800m2 met wit zand is al een rijbaan. Dat lijkt mij genoeg als droog deel voor 4 paarden.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 12:18

Ben ik weer met mijn vragen :P
Wat denken jullie van:
stal van 3,5 op 3,6 met aansluitende uitloop van 3,5 op 5m waarvan 2 meter overdekt is (en dus 3meter niet).
Onder stallen uitgraven, vullen met steenpuin en daarbovenop terug zand (op termijn een soort rubber/matras). Voor de stallen (overdekte deel) met steenschotten op de grond en het overige stuk? klinkers? Steenpuin? Stukje drainage, steenpuin en als afwerking zand?

In de zomer loopt het sowieso wel los. Wil vooral dat het onderhoud tijdens de winter makkelijk is.
Dat paarden droog kunnen staan en als ze echt niet op de track/paddock/weide kunnen, dat ze in de uitloopjes kunnen blijven.

Wil ook een beetje werken met wat we hebben of waar we makkelijk aan kunnen geraken.
We hebben een 80m² gratis klinkers, steenschotten voor die 2meter per stal hebben we in principe ook. Steenpuin en zand kunnen we ook makkelijk halen met vrachtwagen en hebben dan ook kraan/bobcat.

Op 10augustus zouden we eraan willen beginnen, dus wordt nu echt wel tijd dat we iets definitief beslissen.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 12:22

Oja, haha, dat is ook zo. Ik ben hier verwend met een rijbak van 1800 m2 :+ Dankjewel, dat helpt inschatten.

Ik denk dat bij 2 meter overkapping als de wind erop staat het daaronder zo nat is, en sowieso vochtig is. Dan is de vraag of steenschotten wel veilig zijn ivm glad worden? Wil je de stallen eerst ook nog op gaan strooien of iets, of gewoon enkel het zand?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 12:31

Mijn schuiltent staat op het noorden en die is zelden verder dan een meter nat.

Over steenschotten op de grond heb ik ook zo mijn bedenkingen. Dan zou ik eerder kiezen voor steen/tegels met doorlatende rubber matten.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 12:33

Idem met hout op de bodem. Doe mij ook maar stenen.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 13:01

Ik geloof niet dat ze glad worden.
Mijn tante heeft een hele paddock in steenschotten en die worden echt niet glad.
Maar het zou wel fijn kl*te zijn als ze toch niet ideaal blijken te zijn natuurlijk.
Steenpuin of klinkers dan? En gehele uitloop of stukje?

We zetten stal in de meest gunstige richting om inregenen te beperken.

Stallen in principe gewoon zand. Als om de 1 of andere reden ze langer binnen moeten zal er wel bodembedekking in moeten natuurlijk.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 13:05

Steenschotten lijkt me niet echt een duurzame oplossing :n Dan zou ik eerder voor puin of klinkers kiezen :j

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 13:39

Misschien investeren in die paddockplaten. Voor een klein stukje heb je er niet veel nodig. Je hebt puin om eronder te doen en een laagje zand er over. Loopt het water ook beter weg als met 'grote' verharding.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 13:46

Als je je stallen enkel als in-/uitloop gebruikt zou je kunnen overwegen die binnen te leggen met wat zand of stooisel erover. Als je dan onder het afdak verhard en de rest buiten zand maakt zouden de paarden (als ze op die van mij lijken) overwegend buiten gaan mesten en plassen. Mocht het dan binnen niet gaan met die steenschotten dan kan je ze altijd vrij makkelijk weer oppakken en vervangen door iets anders.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 14:00

Voor die paddockplaten kom ik op prijzen van tegen de €20 de m². Dus dat telt wel snel op.
Plus daaronder moet dan steenpuin. Dus dat is dan 2x de kost.
Als we voor klinkers kiezen dan komen er afvoergoten tussen om te vermijden dat er water op blijft staan.

De steenschotten binnen leggen bedoel je caily?
Had ik ook al aan gedacht, maar dan hebben ze binnen niks zacht om op te liggen...
Ik hoop idd ook dat buiten gaan mesten. Maar als ik strooisel binnen leg, dan gaan ze dat wel als toilet gebruiken vrees ik.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 14:06

Kirrr schreef:
Voor die paddockplaten kom ik op prijzen van tegen de €20 de m². Dus dat telt wel snel op..

http://www.ebay.de/sch/i.html?_from=R40 ... ten&_sop=2
van 10 euro m2
Puin er onder is een pré maar geen vereiste; het regenwater loopt dan sneller weg. Er moet wel minimaal antiworteldoek onder anders worden de platen door de paarden de grond in geduwd :D

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 14:50

Juist, jij had me al eens gezegd om via de duitse ebay te kijken.
Heb jij ze ook zelf liggen?

Net even met vriend gebeld.
Eerste 2a3meter Klinkers, daarachter steenpuin met dan eventueel die paddocktegels, voor €10 lijkt me dat een super fijne oplossing.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 14:55

Ik heb ze ooit in de stal gehad, maar dat werkte niet zo met rubber matten er op. Die werden door het gewicht van het paard geperforeerd :D
Maar ik denk er wel over om ze nu aan het begin van de paddock te leggen, want dat zand is zo vast gelopen dat het water niet meer weg loopt.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 15:38

DubbelDun schreef:
Ik heb ze ooit in de stal gehad, maar dat werkte niet zo met rubber matten er op. Die werden door het gewicht van het paard geperforeerd :D
Maar ik denk er wel over om ze nu aan het begin van de paddock te leggen, want dat zand is zo vast gelopen dat het water niet meer weg loopt.

Dat is de reden dat wij nu een frees hebben...2x p/j met dat ding over het land en het water zakt zo weg :j

Kun je niet door iemand laten frezen DD ?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 15:48

Nadeel van frezen is dat de boel weer zo los/zwaar wordt. Dan zakken ze er tot ver over hun koten in weg en dat duurt weer een tijd voor het weer goed is. Dat trekt mijn oudje niet.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 16:54

Niet als je er daarna met een sleep overheen gaat ;)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 17:02

Bin there :D

Overigens zouden ze dan met groot materiaal door mijn 'verse' wei moeten en dat trekt het gras nog niet :)
Ik denk er eerder over om nog een stukje te gaan straten en het dan zo schuin leggen dat het regenwater/plassen naar mijn opvangput lopen.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 17:16

Ah...de omliggende factoren waren niet besproken :P

Hier gaat de frees en daarna de sleep erover,prima bodem maar trekker hoeft niet over het gras :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 17:33

2e nadeel is dat mijn hek maar 2,5 breed is én mijn schuiltent in de weg staat om goed te kunnen draaien.
Al met al is het dus haast niet te doen om te frezen.
Maar de keren dát ik het heb laten doen vond ik het geen succes.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 18:09

Wat voor sleep hebben jullie DD?

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 18:40

Dat is alweer een heel ander verhaal DD...dan is stukje verharden idd praktischer.Hier is alles ruim baan,daar is het "ontwerp"ook naar aangepast....rondjes rijden met de frees en daarna scheuren met de sleep O:)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 18:54

@Caily: ik heb alleen een klein sleepje waar ik de paddock mee gelijk maak, die trek ik zelf :D
@tinky: helaas stamt het ontwerp uit de tijd dat we nog geen benul hadden van wat er allemaal met 'paarden bij huis' kwam kijken :D
En om dingen nu nog te gaan aanpassen gaat handen met geld kosten.