het paarden aan huis topic deel 9

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Dais_

Re: het paarden aan huis topic deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 10:26

Wat ik vooral lastig vind is het feit dat de ene flipt zonder de ander en andersom.

Vroeger pakte ik mijn paard op pension en ik kon gaan en staan waar ik wou, maar nu moet ik ook altijd nadenken over de achterblijver die dan de boel afbreekt omdat ze denken dat ze dood gaan zonder de ander. Dat vind ik lastig.

En het ontbreken van een vangnet bij ziekte is ook niet handig. Dus ziek of niet, het gaat aaaaltijd door.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 10:30

*kruipt onder meeleessteen vandaan*

Wij hebben de paarden (4 stuks) sinds 2 maanden aan huis en ondanks de modder (HEEL VEEL MODDER) elke dag regen, draden die spontaan kapot springen, ontsnapte paarden midden in de nacht en ze moeten gaan zoeken, een rijbak en roundpen met een bom er in en nu totaal niet begaanbaar, lekke daken enz enz zou ik niet meer anders willen. Het is heerlijk om het in eigen beheer te hebben, resultaat te zien van je inspanningen, en het is zo fijn om lekker buiten te klussen.

Maar... het is een levenstijl en daar moet je echt voor open staan. Wij hebben de mazzel dat ik het kan verdelen met mijn schoonvader. Ik doe 's morgens voor het werk uitmesten, vitaminekoeken geven en een strookje gras (dus de wei verzetten) en 's avonds voer ik hooi en mest ik weer uit en maak de priores klaar voor mijn oudje. Mijn schoonvader voert rond 16.00/17.00 uur luzerne en brok/priores. Klussen aan de boerderij, de weilanden en afspraken zoals hoefsmid/dierenarts doen we met zijn 3-en. Mijn man en ik en mijn schoonvader.

Ik heb de maand januari en februari in pension gestaan mijn nieuwe paard en ook daar kon ik met dit weer niet rijden. De binnenbak bezet door lesjes en de baan en buitenbak onbegaanbaar. Het was wel heel gezellig moet ik zeggen. Maar de reistijd brak me wel op.. Vroeger stond mijn haflinger in pension bij een iemand achter het huis en daar deden we ook het beheer gezamenlijk. Daarna ben ik in pension gegaan bij een grote westernstal, maar helaas was ik toen jong en beinvloedbaar en heb verkeerde keuzes gemaakt waar ik eigenlijk niet achterstond. Helaas heb ik de haflinger na een relatiebreuk moeten verkopen, maar ondanks mijn verkeerde keuzes is ze inmiddels 19 jaar en woont ze bij het gezin waar ik haar als veulen en jaarling in pension heb gehad. (Dubbelfun 'kent' me wellicht nog uit die periode laaaaaaaaaang geleden, ik denk zo'n 17 jaar terug)

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 10:48

Dais, heel herkenbaar. Hadden wij ook met onze overleden oudste. Geblesseerd maar kon niet achterblijven. Dus kon met de jongste niet weg.
Nu net begonnen met Tess alleen laten.
Zus vd week twintig minuten uitgestapt buiten en ik bij Tess gebleven, ging top.

Fijn flygirl die verdeling. En herkenbaar de modder.

Bitchie Tess

Afbeelding

Schattige Kyra

Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 10:55

@Flygill: ik zit heel hard te denken wie ik 17 jaar geleden met een Haflinger kende, maar mijn geheugen laat me (tegenwoordig steeds vaker) in de steek :oo

@horsii: dat snorretje bij Kyra <3

Hier in de miezer/net geen regen de buitenboel gedaan, nu regent het echt.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 11:05

Haha ja, altijd een klein snorretje. Schattig he

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 11:08

Dais_ schreef:
Wat ik vooral lastig vind is het feit dat de ene flipt zonder de ander en andersom.

Vroeger pakte ik mijn paard op pension en ik kon gaan en staan waar ik wou, maar nu moet ik ook altijd nadenken over de achterblijver die dan de boel afbreekt omdat ze denken dat ze dood gaan zonder de ander. Dat vind ik lastig.

En het ontbreken van een vangnet bij ziekte is ook niet handig. Dus ziek of niet, het gaat aaaaltijd door.

Beide super herkenbaar ja.
Ik heb er nu 3, maar mijn oude merrie breekt nu ook de boel af als ik er 1 meeneem en ze er achter blijft met de ander. Dat maakt het helemaal ingewikkeld.

Nu ik laatste tijd regelmatig ziek ben heb ik ook wel eens gedacht "nu vind ik het ff niet leuk" haha

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 11:12

Ik hang savonds gewoon een paar grote netten hooi neer waarmee ze tot makkelijk de volgende avond doen, en doe een uitmest ronde in de avond. Ik vond het op een pensionstal meer werk :Y

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 11:20

Als ik zou moeten reizen voor de paarden zou ik het niet meer kunnen. Ik mis het wel om een rijbak te hebben. Wat dat betreft zou ik echt veel meer ruimte willen hebben. Maar het is wat het is.

pjer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 11:33

Ik vind het goed en fijn om jullie ervaringen te lezen. Tevens zijn er twee stalvriendinnen die ook recent de paarden aan huis hebben genomen ook daar volg ik de ervaringen van.
Vroeger (20 jaar terug) had ik een verzorgpaard bij mensen aan huis, zij hadden er 14, en hielp ik mee in de dagelijkse verzorging van de kudde. Als zij op vakantie waren deed ik alles. Dus er is wel wat ervaring maar ja wel lang geleden.
Op de huidige pensionstal helpen we soms ook mee met voerrondes en binnen/buiten zetten van alle paarden als er vakanties etc zijn, maar dat is toch anders.
Over zaken als weidiegang/paddocktijd en uitmesten heb ik wel ideeen maar dat moet zich toch in de praktijk gaan bewijzen en hangt ook wel wat af van hoe je terrein is ingericht voor wat praktisch is.
Op zich gaan we niet vaak 'weg' maar ja verjaardagen en zo daar moet je toch wel heen. Ik denk dat voor dat soort momenten zaken als slowfeeders of voerautomaten best handig kunnen zijn.

En dat je 2 a 3 paarden totaal gaat nodig hebben hadden we ook al bedacht, maar hoe of wat precies nog niet en ja er is ook nog zo iets als budget :) Het meest logische in dit opzicht is om een paard van gelijke maat op te zoeken en tweespan te gaan rijden. Dat ook daar haken en ogen aan zitten snap ik best.

We denken en fantaseren er nog lekker over door, en lezen hier graag mee over ervaringen. Het gaat sowieso een hele stap worden van een rijtjeshuis in almere met paard op 30 minuten snelwegafstand naar een vrijstaand boerderijtje in drenthe met mogelijk paard aan huis (of eerst op pension in de buurt).

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 11:35

Matheno schreef:
Ik hang savonds gewoon een paar grote netten hooi neer waarmee ze tot makkelijk de volgende avond doen, en doe een uitmest ronde in de avond. Ik vond het op een pensionstal meer werk :Y

Maar wat deed je op een pensionstal meer dan?

Los van de dagelijkse zorg heb je toch ook veel extra werk van regelen van hooi, afvoer van mest, terreinonderhoud....
En op pension kon je meestal onderling wel makkelijk wat regelen als je ziek was of een dagje weg. Dat is nu toch wel lastiger.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 11:40

manzano schreef:
Matheno schreef:

Los van de dagelijkse zorg heb je toch ook veel extra werk van regelen van hooi, afvoer van mest, terreinonderhoud....
En op pension kon je meestal onderling wel makkelijk wat regelen als je ziek was of een dagje weg. Dat is nu toch wel lastiger.

Pension was een kwartier rijden voor mij met de auto en we mochten niet voeren in de paddock. Sochtends vroeg werd er wel om beurten gevoerd.

Dus dat was dan sochtends voor werk heen rijden om buiten te zetten. Rond 12 heen om binnen te zetten met hooi, begin van de middag weer buiten zetten en rond 6 binnen halen, hooi voeren, stal mesten. In de avond dan rijden en brokjes en nog hooi voor de nacht en klaarzetten voor in de vroege ochtend.

Onderhoud terrein tel ik niet echt als werk. Hiervoor hadden we 1500m2 siertuin. Dat vond ik meer werk dan nu op de boerderij met vooral gras, bomen en hortensia. Ik heb een flinke voorraad hooi op de hooizolder dus elke dag gooi ik gewoon een pakje naar beneden. Mest composteer ik in grote boxen van pallets. In het voorjaar/najaar gaat dat in de borders en het op gras als bemesting en extra humus. Dus al met al... Voelt het als zeeën meer tijd :-D

Dagjes weg gaan wij eigenlijk bijna nooit, en een verjaardag is hier altijd rond Koffietijd (+- 17:00) en duurt dan een uurtje of 2.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 12:15

DubbelFun schreef:
@Flygill: ik zit heel hard te denken wie ik 17 jaar geleden met een Haflinger kende, maar mijn geheugen laat me (tegenwoordig steeds vaker) in de steek :oo

@horsii: dat snorretje bij Kyra <3

Hier in de miezer/net geen regen de buitenboel gedaan, nu regent het echt.

Het was ook niet echt kennen, maar ik zat destijds in een westerntopic hier op bokt. Met Odds, Spatter, Wranglerbutt etc. Ik had een haflinger Sietske waarmee ik bij een destijds andere bokker op stal stond. Beetje domme keuzes gemaakt waar ik nu totaal niet meer achter sta.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 12:21

Ah op zo'n manier, dat waren leuke tijden met 'de oude garde' :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 12:28

Ja, zeker! Leuke tijden gehad toen!

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 13:14

Zoooo veel gekletst, ik was even afwezig blijkbaar.

Wij hebben de pony’s sinds 1 januari aan huis. Daarvoor heb ik wel ‘in pension’ gestaan maar ook heel veel doe het zelf stallen. En ik was regelmatig 3x per dag bij mijn pony te vinden en dan moest ik er voor reizen.. ik zie hierin alleen een win.

Heerlijk om de deur uit te stappen en de pony’s te zien, dekens wisselen, checken of ze oké zijn.

Ik ervaar het niet perse als heeeel veel meer werk, maar ik heb doordeweeks dan ook echt alle tijd voor de pony’s. Ik men dagelijks, soms 2x per dag.

Mijn man vind het klussen ook erg leuk, er zal heus wel eens een dag zijn dat het tegenvalt, maar dat is met alles.

Wij geven niets om vakanties of dagjes weg, voor ons is dat ook geen belemmering hierin.

Eerder gingen wij dan bij iemand aan huis oppassen en nam ik de pony mee. Heerlijk om dan 3 weken de pony aan huis te hebben. Dan deden we ook graag klusjes voor hen, bladblazen, onkruid trekken, snoeien etc.

Pony’s hebben is sowieso wel een way of life.. :)

De controle hebben vind ik heel erg fijn ook.. en vakantie.. ik ga binnenkort een midweek (op 25 minuten rijden, dan kan ik zelf 1x per dag heen en mijn man werkt gewoon en is avonden thuis en doet dan de rest)

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 13:30

Ik ga eind augustus een week weg en neem Fiesta mee. Johnny blijft thuis en Johnny’s grote vriend Karel komt logeren. Win/win voor iedereen. Hier kunnen ze heel goed zonder elkaar. Dat zal wel anders worden als ons jonkie er is. Maar dan hebben ze pech.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 13:32

Wanneer komt je jonkie eigenlijk?
En ga je zelf beleren?

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 13:37

Matheno schreef:
manzano schreef:

Pension was een kwartier rijden voor mij met de auto en we mochten niet voeren in de paddock. Sochtends vroeg werd er wel om beurten gevoerd.

Dus dat was dan sochtends voor werk heen rijden om buiten te zetten. Rond 12 heen om binnen te zetten met hooi, begin van de middag weer buiten zetten en rond 6 binnen halen, hooi voeren, stal mesten. In de avond dan rijden en brokjes en nog hooi voor de nacht en klaarzetten voor in de vroege ochtend.

Onderhoud terrein tel ik niet echt als werk. Hiervoor hadden we 1500m2 siertuin. Dat vond ik meer werk dan nu op de boerderij met vooral gras, bomen en hortensia. Ik heb een flinke voorraad hooi op de hooizolder dus elke dag gooi ik gewoon een pakje naar beneden. Mest composteer ik in grote boxen van pallets. In het voorjaar/najaar gaat dat in de borders en het op gras als bemesting en extra humus. Dus al met al... Voelt het als zeeën meer tijd :-D

Dagjes weg gaan wij eigenlijk bijna nooit, en een verjaardag is hier altijd rond Koffietijd (+- 17:00) en duurt dan een uurtje of 2.

Ah ok, maar dan kom je ook wel van een uitzonderlijk gecompliceerde pensionsituatie naar een uitzonderlijk makkelijke thuissituatie. Dat zal voor de meesten niet zo zijn.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 13:41

Die verlatingsellende vind ik wel heel lastig.
Mijn oude merrie gaat dus nu helemaal over de zeik als ik m'n projectpony meeneem. Terwijl ze gewoon met haar grote knuffelvriend in de wei staat. Probleem is dat projectpony heeeeeel moeilijk van huis gaat. Het gaat inmiddels redelijk, maar als hij m'n merrie dus hoort gillen en rennen wordt het wel een ding. Was dus nu weer bezig met longeren op naastgelegen vereniging, maar ze horen (en onderweg "zien") elkaar dus wel, wat vooral veel geren en gegil tot gevolg heeft. Kan je zeggen "ze hebben pech", maar veel doe je er ook niet aan helaas.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 13:45

Klopt Manzano, daar kun je idd niet veel mee. Balen.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 13:54

Ben je wel eens met een goede gedragstrainer aan de gang geweest Manzano?
Beide problemen klinken niet onoplosbaar, maar vragen wel wat handigheid en kennis.

Wat ik zelf doe is de achterblijver niet teveel ruimte geven. Het is een afgezet stukje van de paddock. Wel ruimte, maar niet kunnen rennen.

Iemand thuis bij de achterblijver en het paard dat gaat in aanvang slechts korte momenten weghalen.
Als de achterblijver heel onrustig is, dan wordt daar heel simplistisch grondwerk mee gedaan.
De tijd van alleen achter blijven, werd steeds verder uitgebouwd. En dat ging vrij vlot hoor.

De 3 paarden die we tot recent hadden, vonden het alledrie niet leuk om alleen thuis te blijven, maar ze konden het wel zonder volledige stress.

Mirtje blijft wekelijks een aantal uur alleen. Wel wat onrustig wat zich uit in natte mest, de voerbak omgooien en veel lopen, maar ze eet wel gewoon haar voer, zweet niet en is ook nog wel voor reden vatbaar.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-24 14:10

Ja dat alleen achterlaten vind ik zelf ook nog wel een dingetje. Nu niet aan de orde aangezien geen van twee van terrein gaat maar wel voor de toekomst. Maar goed wie dan leeft dan zorgt toch?

Ben benieuwd LN komt Monty uit de vacht helpen hopelijk.. Messen bot, messen geslepen en hij pakt de haren nu weer niet. Dus LN ter redding gevraagd :D. Hopen dat opapoown net zo rustig blijft bij deze machine als bij die van mij.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 14:13

Hoeveel goede gedragstrainers wil je hebben haha. Ben al 2 jaar bezig.

Dat die merrie zo'n heisa maakt is overigens nieuw. Dat is eigenlijk het rare in het verhaal. Was nooit een issue en is ongeveer maand of 2 geleden begonnen. Heb het idee dat ze soms ook wat dement aan het worden is, maar geen idee of dat kan met een paard.
Andersom is het al 2 jaar drama. Als ik m'n merrie alleen al in het gangpad zet om te poetsen (naast de stal van m'n ruin, open bovendeur, traliebox) is het al paniek. Kleinere stapjes kan je er niet van maken.
Nou hoeft m'n merrie nergens heen, dus dat scheelt.

Ik neem mijn ruin ook gewoon mee, alleen ik vind het sneu voor hem. Hij doet, binnen zijn macht, zó z'n best om mee te gaan in alles wat hij echt heel spannend vind. Alleen dan staat er zo'n dramaqueen enorm naar hem te gillen. Ik kan hem wel handelen verder, maar voor zijn mentale emmertje helpt het gewoon echt niet mee.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 14:23

Ik moet toch eens wat beter leren plannen..... (financieel gezien)
Vorige week: zadelpasconsult + hoefsmid (1 paard)
Deze week: 36 pakken strooisel, 4 zakken voer, vandaag bekapper voor 2 paarden en vrijdag tandarts voor 3 paarden + enting voor 2 paarden
Volgende week: chiropractor/dierenarts aan huis voor 2 paarden en ik vrees ook dat het hooi dan weer op is en dan nog wat regelen voor nieuw zadel.

Leuke hobby hoor :=

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 14:51

Oeps Manzano, dan heb je een echte volhouder :=
Helpt inderdaad niet als het paard dat weggaat en dat al best spannend vindt, achtervolgt wordt door drama :D

Dat klinkt inderdaad als een beste kostenpost.
Dacht je dat het vakantiegeld al binnen was? :D

Hier zijn alle dierenartsrekeningen betaald. Vlas moet binnenkort binnenkomen, maar ik ben niet zo’n grootverbruiker en hooi moet ook komen, maar ook die kosten vallen mee.
Ik hoop eigenlijk om nu financieel eerst weer eens een flinke buffer op te kunnen bouwen.

Als de paarden geen gekke dingen doen, dan gaat mij dat lukken :D