[FOTO]Show je paddock paradise!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 12:51

Ninx schreef:
Hallo! :-D Ik heb even een vraag......
We gaan volgende week aan de gang met het grondwerk rond het huis, en ik wilde gelijk wat slimme beslissingen maken voor de paarden.
Er komt wat split, en daaronder moeten grindmatten/ splitmatten.... nu wilde ik een toegangsweggetje maken door de tuin (voor sporadisch gebruik) met dezelfde matten en dat gewoon met zwarte grond bedekken en laten inzaaien met gras.

Mijn hamvragen: zijn grindmatten/ splitmatten en paddockmatten niet gewoon nagenoeg hetzelfde? En voordat de hovenier met iets schreeuwend duurs aan komt: wat hebben jullie ervoor betaald? Of misschien een linkje?
Zou het inderdaad werken gras in te zaaien op deze matten?
[ [url=m/QOM9NO.png]Afbeelding[/url] ]

Deze matten heb ik liggen met zand erop en op sommige stukken groeide wel gras. Soms trokken ze het gras met kluit en al uit de vakjes maar een maal flink geworteld gaat het wortelstelsel wel door de matten heen

De matten doen het hier alleen niet goed als ik ze zo op de grond neer leg. Dan snijden ze flink in de ondergrond. Waar er een gele laag zand onder ligt blijven ze veel stabieler

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 13:02

belle_boef schreef:
Ninx schreef:
Hallo! :-D Ik heb even een vraag......
We gaan volgende week aan de gang met het grondwerk rond het huis, en ik wilde gelijk wat slimme beslissingen maken voor de paarden.
Er komt wat split, en daaronder moeten grindmatten/ splitmatten.... nu wilde ik een toegangsweggetje maken door de tuin (voor sporadisch gebruik) met dezelfde matten en dat gewoon met zwarte grond bedekken en laten inzaaien met gras.

Mijn hamvragen: zijn grindmatten/ splitmatten en paddockmatten niet gewoon nagenoeg hetzelfde? En voordat de hovenier met iets schreeuwend duurs aan komt: wat hebben jullie ervoor betaald? Of misschien een linkje?
Zou het inderdaad werken gras in te zaaien op deze matten?
[ [url=m/QOM9NO.png]Afbeelding[/url] ]

Deze matten heb ik liggen met zand erop en op sommige stukken groeide wel gras. Soms trokken ze het gras met kluit en al uit de vakjes maar een maal flink geworteld gaat het wortelstelsel wel door de matten heen

De matten doen het hier alleen niet goed als ik ze zo op de grond neer leg. Dan snijden ze flink in de ondergrond. Waar er een gele laag zand onder ligt blijven ze veel stabieler

Check!!! Dank je belle-boef...
In principe lopen de paarden er niet op, het is onderdeel van de tuin... en die matten onder het gras voor wanneer er eens hooi geleverd wordt bijvoorbeeld...

Malenka

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 13:25

Ninx, paddock matten kunnen over het algemeen een hogere puntbelasting aan en kunnen wel degelijk verschillen van grintmatten. Maar beide heb je in verschillende kwaliteiten. Het principe is hetzelfde. En als je ze opvult kun je ze inderdaad prima inzaaien.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 20:23

Ninx, wij hebben ze van bos rubber en gebruikt om de weide te ‘verharden’ zodat de smid tot aan stal kan rijden zonder dat ik daar weide voor op hoef te offeren. We hebben het in twee gedeeltes gedaan; de eerste helft hebben we ca 20cm afgegraven, zand in gestort, aangetrild, matten op gegooid en gevuld met aarde. Hier is toch wat spoorvorming ontstaan, dus bij de tweede helft hebben we de matten zo erop gegooid, aangetrild en aarde erop. Blijft vlakker liggen en gras groeit beter omdat de grond minder droog en schraal is.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 20:25

Jade, wat voor grond hebben jullie? Hier op de zeeklei kan dat namelijk echt niet.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 20:31

Malenka; 40-50cm zwarte grond met daaronder geel zand. Perceel ligt een meter hoger dan dat van de buren, zij hebben nu een mega vijver op het eerste stuk, (wat ze al gedraineerd hebben), en dat is zomers het enige stuk grond in de omgeving is waar de mais niet verdroogt :+ onze weide hebben we niet gesproeid afgelopen jaar en was aan het einde van de zomer bijna droger dan de Sahara :+

De andere helft van het perceel staan loofbomen en hebben we een ‘bos rotonde’ aangelegd, deze is nu wel op stukken erg blub; hier mogen/kunnen/willen we niet keren ivm bomen. Officieel mogen we hier ook niet verharden, denken erover om zand bij te storten tegen de drek swinters en het stof zomers.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 20:44

Dat verklaart een hoop. En inderdaad, er zitten voor en nadelen aan droge en natte grond. Hadden we maar altijd precies wat we nodig hebben he? O:)

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 20:53

Malenka schreef:
Dat verklaart een hoop. En inderdaad, er zitten voor en nadelen aan droge en natte grond. Hadden we maar altijd precies wat we nodig hebben he? O:)

Ik kom van origine uit de randstad, net als bij jou kleigrond op zelfde hoogte als t grondwater, dus ik ben helemaal tevree met mijn Sahara hoor _O-

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 21:47

Ik kom even binnen vallen als meelezer :o

Hier inmiddels nieuwe bewoners in de woning waar mijn paarden staan. Hebben overigens geen dieren ervaring, laat staan paarden. Hun plannen sta ik beetje dubbel in, en de prijs willen ze zodanig verhogen (mensen uit t westen, ik zit in oost groningen) dat ik toch rond kijk naar andere opties. Ondanks dat ze echt super goed willen meedenken in verbeteren van alles. Oa heuvel en poel aanleggen was voorstel van hunzelf.

Nu is er een plekje bij mij in de straat vrij. Qua locatie top, eigenaar top. Ligt een rijbak, die ook als paddock mag, stuk verharding, schuilstal, geen probleem. De rest is weiland. Totaal is het 3500m2. Wellicht kan ik nog aansluitend 2000m2 van de buren erbij huren. Zouden jullie dat aandurven? Ik heb 4 Tinkers, kunnen super goed met elkaar, maar echt groot is het niet. Vind lastig te bepalen wanneer klein, te klein is.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 21:52

Tja op zich als het geheel goed begaanbaar is zomer en winter is het een mooi oppervlakte.
Groot nee. Maar als je er creatief mee om kan en mag gaan wil het wel. Is hierbij de winter een modder bende. Wat heb je dan voor 4 paarden aan ruimte over?

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 22:35

Alleen als het echt mooi droog blijft in de winter.

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 22:48

Pfoe, dat is wel vrij krap. Ten minste, als je de paarden ook nog op het gras wil hebben. Hier werd het toch wat drassig met 4 tinkers + 1 fries op 8.000m2. Ik had toen nog wel relatief veel wei. Nu met 2 tinkers + 1 fries + 2 shetjes gaat het trouwens prima, maar ik heb inmiddels wel ook maatregelen getroffen (wadi's, roosters, wit zand).

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 01:37

Caily schreef:
Ik kom even binnen vallen als meelezer :o

Hier inmiddels nieuwe bewoners in de woning waar mijn paarden staan. Hebben overigens geen dieren ervaring, laat staan paarden. Hun plannen sta ik beetje dubbel in, en de prijs willen ze zodanig verhogen (mensen uit t westen, ik zit in oost groningen) dat ik toch rond kijk naar andere opties. Ondanks dat ze echt super goed willen meedenken in verbeteren van alles. Oa heuvel en poel aanleggen was voorstel van hunzelf.

Nu is er een plekje bij mij in de straat vrij. Qua locatie top, eigenaar top. Ligt een rijbak, die ook als paddock mag, stuk verharding, schuilstal, geen probleem. De rest is weiland. Totaal is het 3500m2. Wellicht kan ik nog aansluitend 2000m2 van de buren erbij huren. Zouden jullie dat aandurven? Ik heb 4 Tinkers, kunnen super goed met elkaar, maar echt groot is het niet. Vind lastig te bepalen wanneer klein, te klein is.

Eerlijk gezegd zou ik die van ons geloof ik ook op 500m2 kunnen houden, want het is vooral veel hoopje paard. Ze maken echt wel gebruik van de paden en de jongens en ruin spelen wel, maar doorgaans staan ze wel allemaal op dezelfde plek op een hoopje en zie ik een lege pp.
We dagen ze ook echt wel uit door af te wisselen waar we hooi aanbieden bijvoorbeeld, maar ze willen vooral samen ergens staan.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 09:08

Ik heb er 3 op 5000m2. Hier staan ze met eten vaak wel verspreid omdat ze ieder wel een voorkeur hebben voor een plek, zak of hoogte. Ik wil er nog een shet bij, maar dat is echt de max voor dit stuk. Ondanks dat het hier best droog is, lopen ze delen toch goed kapot. Ik ben blij dat ik delen kan afsluiten of ergens anders kan voeren als het te glad wordt. Maar dat betekent dus nog minder ruimte.

Voor een kleiner deel moet je óf een goede bodem hebben die niet nat wordt of niet zoveel paarden willen. En ze moeten goed met elkaar kunnen. Ik heb ze hier de eerste maanden echt apart moeten houden in 2 groepjes van 2. De oude merrie is toen ingeslapen en kon ik de jonge shet pas echt introduceren. Toen was ik wel blij met die ruimte. Anders hadden ze echt op een postzegel moeten staan.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 09:16

Ik heb rond die afmetingen en heb er 3 staan, waarvan 1 pony. Het kan een 4e zou misschien ook nog wel kunnen maar ik heb dan maar 2 hele kleine stukjes gras aangezien 2 van de 3 er niet op mogen.
Afhankelijk van de zandgrond zou het kunnen. Ik heb droge aflopende bosgrond, eigenlijk maar in 1 hoek wat modder en verder is de grond altijd droog en goed.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 09:37

Nou, onze eerste week renoveren zit er op. Volgens de planning nog 9 te gaan maar dat gaan er wat meer worden. :D De fundering vraagt veel meer werk dan we dachten.

Iedereen zit nu in een ritme. De paarden zijn ook rustiger dus dan ben ik ook rustiger. :+ Jammer dat t nu al meer werk is dan gepland maar goed, daar had ik ook wel op gerekend. Straks als t af is ben ik super blij. :D

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 10:31

Ik heb op 3500m2 nu 1 paard en shetlander staan en er komt volgend jaar nog een paard bij maar het is klein. Des te meer paarden op een klein stuk des te meer onderhoud heb je aan het bijhouden van de ondergrond. Ik zit op zandgrond en heb een droge bodem, maar dan nog heb ik behoorlijk wat onderhoud.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 13:25

Ok, domme vraag, maar ik heb bijster weinig verstand van afrastering :o?
Ik heb het volgens instructies aangesloten, met drie aardpennen, en het leek goed te functioneren, maar onze flapdrol van een shet loopt nu door t draad heen het hooihok in om zijn eigen lunch te halen. Hij staat op dieet, dat gaat dus niet zo goed :+
Nu heb ik een spanningsmeter die braaf overal aangeeft dat er 8000V op staat, maar als ik voel krijg ik een minimaal schokje waarvan ik denk, dat zou mij ook niet tegenhouden :=
Kan er dan nog iets anders mis zijn wat ik kan controleren, of is het feit dat het voltage goed is voldoende om te weten dat de afrastering in orde is, maar is mijn apparaat dan gewoon te licht?

Heb een gallagher m350, die leek mij indertijd ruim voldoende.

Overigens heb ik een paard en een pony op ca 3500m2, ik zou er geen 4 opzetten, het wordt te snel stukgelopen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 13:27

Wat voor schoenen heb jij aan als je eraan voelt? Mijn man voelde met goed geïsoleerde werschoenenen en toen ik zei test eens met een blote voet op de grond lag die bijna plat

Kan het niet zijn dat de shet dikke manen en vacht heeft en dat voor hem een isolerende werking heeft

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 13:29

Mijn ‘gewone’ paardenschoenen, idd met rubber zool, maar wel lekker modderig nu :+
Shet heeft idd behoorlijke wintervacht, wou straks even kijken of ik een ijzerdraadje in z’n manen kan vlechten ofzo, want hij trekt gewoon de isolatoren uit de paal nu :n

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 14:05

Wat voor omheining heb je? Scheelt ook veel per koord/lint/draad hoe goed het een schok geeft. En of het goed strak staat. Hier 6000v en als je dan met je knie op de grond een tik krijgt, deins je echt wel terug :D
En als ze eenmaal weten hoe makkelijk ze toch bij het eten kunnen komen, kan een extra draad even nodig zijn om zo’n shet weer even te laten voelen aan welke kant hij moet blijven.

Fijn dat het ritme gevonden is Ir.

Wat sfeer plaatjes met sneeuw <3

Afbeelding
Dit veld heeft nu alleen een lus buitenom, verdere inrichting komt dit voorjaar. In het midden de rotonde om de kastanjes.

Afbeelding
Vanaf zelfde plek, de track aan achterzijde perceel

Afbeelding
Het laantje, van achter

Afbeelding
Vanuit het laantje, de stallen.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 14:21

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 16:12

Misschien dat iemand dan een idee heeft, ik voel dat op onze draad stroom straat, echter kan ik niet zien waar het vandaan komt :')

Er staan nog geen paarden dus ook geen stroom op onze draad, echter de buurman heeft wel stroom op zijn draad. Ik dacht dat dit wellicht ergens lekte maar ik vind totaal geen verbinding tussen zijn draad en die van ons..
Tis geen flinke klap maar toch voel je het als je de draad vast hebt.
Ik zou daar graag vanaf willen, want tenslotte lekt onze stroom dan ook zijn kant op als de paarden er uiteindelijk wel op komen.

Hoe kom ik er achter waar de stroom lekt? Als er geen directe verbinding is?

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 16:20

Wow! Ziet er echt prachtig uit zo met de sneeuw! <3

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 16:31

Vraag buurman eens om zijn stroom af te zetten en meet het dan eens na. Da weet je in elk geval al of het van hem afkomt of niet