Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Penotti

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 08:25

JudithO dat klinkt gaaf. Ken het ras eigenlijk helemaal niet.

Hier heeft gisterenavond/nacht 23mm geregend. Heerlijk.
Eindelijk eens een keer regen die de moeite waard was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 08:36

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 08:44

Ahja die heb ik ook gewoon maar werken hier ook met de kevers.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 09:11

Hier stonden ook flinke plassen in de paddock, dus meteen de pomp maar aan gezet en het ergste is nu weg.
De paarden waren beide droog en Peppy houdt er ook niet van om door plassen te lopen :)

Paso's lijken me ook hele fijne paarden, ook qua karakter; cool in de kop, maar 'vuur' als het nodig is.

@judith: één paard gratis rijden is leuk, maar 5 trainen mag toch wel iets tegenover staan :)
@dais: glijdend groot materieel wil je idd niet hebben, is linke soep. Hopelijk kunnen ze snel weer verder met het werk.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 09:26

Hier is flink wat gevallen. Zompige stukjes in de bak en plassen in de paddock. Eens even kijken of we de bodem nog een keer los kunnen trekken en of dat scheelt

Vanmorgen al een rondje buiten gedaan. We hebben hier in de buurt van die hele smalle drempels liggen, van die bolle stenen zeg maar. Doodeng zijn die. Dus daar hebben we vandaag op geoefend. Uiteindelijk ging ze er overheen +:)+ kost heel wat geduld, weer terug omdraaien, gesteiger, halthouden, belonen... maar we komen er wel. Ze staat dan echt te trillen van de spanning, ik vind het zo sneu voor haar maar ik wil haar er wel doorheen helpen. Daarna meteen naar huis gegaan.
Kreeg nog wel een mooi compliment van een man die ons bezig zag, dat ik het zo mooi met heel veel rust oplos <3

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 10:07

@maartje; fijn om te horen!
Stom hè dat ze op dat soort dingen zo kunnen flippen.

Ik heb dat eens meegemaakt toen ik iets later als gepland terug kwam van de hei met een vorig paard. Helemaal over de zeik door de witte strepen op de weg waar ze al wel 1000x overheen gelopen was.
Blijkbaar lichten die iets op in het donker oid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 10:10

Goed bezig Maartje! Uiteindelijk kom je er wel.

Wij zijn met de woonkamer bezig! Jeej!

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 10:22

Elevada is echt geen held buiten, dus ik probeer iedere keer iets anders ‘engs’ mee te nemen. Stukje andere route of enge obstakels waarvan ik weet dag het problemen gaat geven. En dan komen we er vanzelf wel

Wat ga je allemaal doen Jolijn? Wordt er echt verbouwd of alleen schilderen etc?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 10:35

Verbouwd hebben we al. De vloer ligt er in nu, gaan zo wat met meubels kloten.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 10:49

Oh dat is de fijne fase :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 10:49

Volgens mij heb ik ze ook! Tijdens het mestruimen kwam ik deze jongens tegen in mijn kruiwagen. Het zijn er niet zo veel zoals jullie beschrijven, maar ze zijn er wel!
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 10:50

Ja heerlijk. Alleen lastige ruimte qua indeling haha.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 10:53

Met meubels kloten is leuk en als het geen standaard ruimte is alleen maar meer een uitdaging :)

Ik was mijn mestoverloopputje aan het leeg scheppen en zag de kleine vanaf een afstandje al kijken... toen ik het hek van de (tijdelijk afgesloten) PP opende om het mestwater over het gras te gooien kwam meneer er al aan. Ik kon hem nog net gebaren dat het niet de bedoeling was en gelukkig liet ie zich nog wegsturen :)

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 10:59

Hier is ook genoeg water gevallen. Gelukkig heb ik het einde van de zomer gebruikt om grindplaten in mijn paddock te leggen. Geen blubber dus, op een klein stukje na. Dat blijft ook zo, kunnen ze daar kuilen graven en lekker vies worden. Vanochtend heb ik een klein rondje met x door de miezer gereden, die miezer maakt het wel direct extra herfstig.
Laatst bijgewerkt door Flew op 15-02-25 07:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 11:12

Haha die van mij keek ook naar alles wat niet ‘natuurlijk’ was toen ik haar net had; witte strepen, prullenbakken, bankjes, zittende mensen :wow: en niet te vergeten de vleesetende Shetlander van de buren :') arme beest herkende het niet als paard geloof ik. Nu loopt ze stoer in haar eentje buiten. Mooi compliment Maartje, altijd leuk om te horen als je buiten bezig bent.

Die torretjes heb ik ook! Hele zwermen, geen idee waar ze ineens vandaan komen.
Hier ook grootste gedeelte van de nacht regen gehad, maar geen plasje te zien. Volgens mij ben ik de enige hier die droogte als enige probleem heeft op t erf, is nu eindelijk een keer lekker vochtig.

Judith, bijzondere mogelijkheid, 5 is wel meteen veel om aan t werk te moeten houden. heb nooit een paso in t echt gezien, maar lijken mij altijd moeilijk over de rug te rijden, hoe ervaar jij dat?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 11:19

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 11:52

Oh nee ik vind de regen echt helemaal niet erg hoor. Fijn zelfs.

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 11:53

Na de 60 mm van gisteren, gaf de regenmeter vanochtend weer 38 mm aan (van ongeveer 24u dus). Paarden staan dus opgesloten op de paddock want de track is veranderd in een rivier :+

@ Judith, fijn dat het klikte! Ben benieuwd hoe je zo'n gangenpaard ervaart, lijkt me heel bijzonder.
@ Maartje, wel fijn als je zo iedere keer iets kan meepakken. Dan leren ze ook op jou vertrouwen.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 13:23

DubbelDun schreef:
Met deze gang lijkt me dat ook niet echt mogelijk
https://www.youtube.com/watch?v=6tJARMFTVqk
Persoonlijk snap ik hier echt de lol niet van.

Dat staat mij ook absoluut niet aan. Dit zal de fino denk ik zijn, de gang die ze hier niet beheersen. De gangen die ik gisteren gevoeld heb zijn vergelijkbaar met een snelle tölt bij ijslanders.

Ik hoef ze niet alle 5 te doen, ik begin eerst met 1 om een beetje aan het ras te wennen. Ze hebben inderdaad vuur als dat nodig is maar zijn verder heel kalm. Maar ook super eigenzinnig. Als ze nee zeggen kan dat maar zo nee blijven.
1 van de 5 is een jaarling, die hoeft alleen nog het veulen abc te leren. Weer een ander is een 4 jarige die net terug is van training. Daar moet eerst nog een berg grondwerk mee gedaan worden want daar zit echt een enorme hoeveelheid vuur in. Als je niet beter wist zou je denken dat hij nog hengst is, maar dat is hij dus zeker niet.
Ze zien er ook niet zo uit zoals je op internet altijd ziet. Deze zijn veel minder gespierd. Hele kleine paardjes ook, dat vind ik zelf wel fijn. Wat me vooral opviel is dat ze allemaal een heel sterk hellend kruis hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 15:40

Afbeelding

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 16:05

Mooi!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 17:07

Mooie hoogte en stoere uitstraling.

Na een wandeltje met Peppy had ik de bonte ook even laten lopen en terug de paddock in wilde die kleine er weer uit. |o Dus ik het hek strak tegen de bonte haar buik aangehouden zodat ie er niet door kon, maar die bleek hengstig te zijn en toen ze het hek tegen haar flanken voelde ging ze staan pissen en wilde niet door lopen. Dat heb ik haar ook nog nooit zien doen.
Dus dat was ook weer een leermomentje :) (voortaan de kleine bij weggaan én bij terugkomst eerst wat hooi geven }>

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 18:36

Mooi Robijn! Zo'n hoog plafond vind ik echt geweldig, dat hadden wij ook.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 18:38

Lekker klein handenbindertje is het of niet DD :')

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 18:38

Hij klinkt als een echte Shet, haha. Heerlijk.